2 967 läst · 33 svar
3k läst
33 svar
Önskar tips på val och tillval...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 459 inlägg
Vi tittade på kataloghus härom året och såg att man knappt har nån förvaring inplanerad. All yta vill man kunna räkna som bostadsyta - på bekostnad av garderober, klädkammare etc.Eeerikaaa skrev:
Hej!
Kanske fel kategori..
Vi har precis köpt tomt och ska bygga hus. Vi vill gärna höra era reflektioner till val, tillval, detaljer i planlösningsval etc..
Ni som byggt färdigt; finns det något ni efterklokt hade gjort annorlunda?
Vad är ni mest nöjda med?
Kan va ex " sovrummet skulle haft fler uttag", "tvättrummet skulle vara mer avlångt i planlösning". "Att ha sovrummet i norrläge var bra val". "Fler utgångar till trädgård" etc etc etc...
Jag misstänker det redan finns lämpliga trådar här inne men svårt att hitta. Länka gärna!
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 028 inlägg
Jag har inte heller byggt hus men saker som jag saknat i boenden och alltid tänkt att jag ska tänka på om jag bygger är det som många redan nämnt. Tål ändå att upprepas:
Förvaring förvaring förvaring. Sjukt "osexigt" när man ritar upp sin nya bostad men något man senare förbannar sig över att man missade. När jag köpte min stuga i Jämtland var alla platsbyggda garderober och skåp (både i rum och hall) något jag tyckte var sjukt onödigt och bara tog upp plats. Insåg dock ganska snabbt att dom var ruskigt bra att ha. Hälften är redan fulla trots att kåken ännu bara är ett fritidshus.
Eluttag. Gödsla i princip med dom. Minst ett dubbeluttag i varje hörna
Vattenutkastare på fler än ett ställe.
"Utomhus groventre" d.v.s. någon slags plats direkt utanför entren för att sparka av sig leriga stövlar, byxor etc. Ett exempel är en klassisk farstukvist men kan räcka med en liten yta skyddad under takutskjut. Speciellt med barn är det jävligt skönt att ha en sån möjlighet till grovsanering innan avkomman/lortgrisarna kliver in.
Förvaring förvaring förvaring. Sjukt "osexigt" när man ritar upp sin nya bostad men något man senare förbannar sig över att man missade. När jag köpte min stuga i Jämtland var alla platsbyggda garderober och skåp (både i rum och hall) något jag tyckte var sjukt onödigt och bara tog upp plats. Insåg dock ganska snabbt att dom var ruskigt bra att ha. Hälften är redan fulla trots att kåken ännu bara är ett fritidshus.
Eluttag. Gödsla i princip med dom. Minst ett dubbeluttag i varje hörna
Vattenutkastare på fler än ett ställe.
"Utomhus groventre" d.v.s. någon slags plats direkt utanför entren för att sparka av sig leriga stövlar, byxor etc. Ett exempel är en klassisk farstukvist men kan räcka med en liten yta skyddad under takutskjut. Speciellt med barn är det jävligt skönt att ha en sån möjlighet till grovsanering innan avkomman/lortgrisarna kliver in.
Sovrum i nordläge. Ingång under tak. Gäst wc och klädkammare i hallenEeerikaaa skrev:
Hej!
Kanske fel kategori..
Vi har precis köpt tomt och ska bygga hus. Vi vill gärna höra era reflektioner till val, tillval, detaljer i planlösningsval etc..
Kan va ex " sovrummet skulle haft fler uttag", "tvättrummet skulle vara mer avlångt i planlösning". "Att ha sovrummet i norrläge var bra val". "Fler utgångar till trädgård" etc etc etc...
Jag misstänker det redan finns lämpliga trådar här inne men svårt att hitta. Länka gärna!
Finns också massa Instagramkonton som tar er genom husbyggarresan.Eeerikaaa skrev:
Hej!
Kanske fel kategori..
För oss gällde bland annat
- Fler Eluttag i kök
- Mer belysning (fönsterspots osv)
- PLEJD!!! (För guds skull, skaffa Plejd eller annat liknande system)
- Våga att inte snåla på tillvalen från början. Vi började försöka spara femhundringar men i slutet av byggnationen gjorde man val på 50 tusen utan att blinka. Det kommer att bli dyrt, men vi upplevde att det var helt onödigt att försöka spara en femhundring hit och dit (exempelvis en billigare kran i tvättstuga än den ni egentligen ville ha). På en byggnation på 3-5 miljoner spelar 1000kr ingen roll. Även om Kamprads ”varje krona är en krona” alltid gäller, så gäller det mindre i detta avseende.
Och ja, sovrum ska absolut inte vara i väst eller söderläge.Eeerikaaa skrev:
Hej!
Kanske fel kategori..
Ni bör ha extra eluttag vid sängen (vi kör 2x2 på varje sida)
Planera var ni behöver TV-IT uttag, men sätt dem inte mitt på väggen (även om ni tänker vägghängd tv) ångrar ni er är det sjukt fult.
Kan ni välja vattenutkastarplacering är det också skönt, eller att ha två.
När ni gör grunden, säkerställ att det finns minst tre-fem eldrsgningar UT så att ni kan lägga till garage, elstolpe osv även om ni inte valt det från början.
Har ni större badrum (främst längre) säkerställ att det fasas ned ordentligt (dvs direkt i plattan) så ni slipper en hög tröskel i och med att det behöver vara ett ordentligt fall.
Väljer ni helt fritt, välj mycket förvaring. Väljer ni kataloghus, fundera extra kring förvaring för garderober är tråkigt i ett nytt hus om ni inte måste.
Vi byggde för några år sedan , men rätt nöjd det ända är att jag skulle vilja ha utgång från tvättstugan samt det fasta fönstret mot altanen skulle även det vara öppnings bart..
Se vårt hus här under bygget gång .. https://www.noas.se/wordpress/
Glöm inte bra avtal på förseningavgifter m.m
Se vårt hus här under bygget gång .. https://www.noas.se/wordpress/
Glöm inte bra avtal på förseningavgifter m.m
Redigerat:
@husbygge_vinga på InstaEeerikaaa skrev:
Hej!
Kanske fel kategori..
Bygger ni mer än ett plan? Många av husfabrikanternas standardtrappor är smala. Kan vara svårt att få upp större möbler, särskilt om trappan är svängd. Om möjligt, gör trappan bredare.
Medlem
· Stockholm
· 4 278 inlägg
Hej
Bra frågeställning och lysande tråd
Ett extra förråd på 2 kvadrat med plats för alla lampor, skruvar, presentförpackingar, tejp, omslagspapper etc, jag har proppskåpet i det förrådet.
Stor hall.
Trappan till övervåningen skall inte vara direkt innanför dörren då man snubblar på skor och trampar i snön.
/W
Bra frågeställning och lysande tråd
Ett extra förråd på 2 kvadrat med plats för alla lampor, skruvar, presentförpackingar, tejp, omslagspapper etc, jag har proppskåpet i det förrådet.
Stor hall.
Trappan till övervåningen skall inte vara direkt innanför dörren då man snubblar på skor och trampar i snön.
/W
Jag vet inte hur ni övriga tänker gällande detta populära bygget med "master suite"... Det fungerar säkert jättebra om båda går upp samtidigt och man inte behöver göra sig iordning i vare sig badrummet eller klädkammaren (som oftast är öppen mot sovrummet) - men för oss hade det verkligen inte fungerat. Något värt att tänka på
I övrigt säger jag tummen upp till alla som tagit upp
- eluttag överallt
- INTE tv uttag på väggen
- Skulle inte rekommendera PLEJD alls men automatisering som sådan är något man inte kan leva utan när man väl börjat (Hej HomeAssistant och IKEA!)
- klinkers!
- Garderober i hallen (hur kul är det att behöva ändra innehållet för varje säsong?)
- Skafferi....
- Förvaring för handdukar i badrummen
- Förvaring i tvättstugan för t.ex linne, kuddfodral, gardiner..
Min mans dröm är att ha 2 diskmaskiner, så man alltid kan fylla på en.. men jag vet inte..
I övrigt säger jag tummen upp till alla som tagit upp
- eluttag överallt
- INTE tv uttag på väggen
- Skulle inte rekommendera PLEJD alls men automatisering som sådan är något man inte kan leva utan när man väl börjat (Hej HomeAssistant och IKEA!)
- klinkers!
- Garderober i hallen (hur kul är det att behöva ändra innehållet för varje säsong?)
- Skafferi....
- Förvaring för handdukar i badrummen
- Förvaring i tvättstugan för t.ex linne, kuddfodral, gardiner..
Min mans dröm är att ha 2 diskmaskiner, så man alltid kan fylla på en.. men jag vet inte..
Medlem
· Stockholm
· 4 278 inlägg
Skulle jag bygga nytt skulle jag ha ett masterbedrom med 2 badrum.
/W
/W
Jag är kanske lite udda i den här frågan, men jag skulle ha ett 4-eluttag varje 1,5 löpmeter. (Erfarenhet.)
Därutöver vill jag sovrummet mot norr eller motsvarande. Då kan du klara dig utan luftkonditionering ev.
Mycket bänkyta i köket.
Ett stort badkar i huset (förutom dusch). Har du familj vill du ha minst tre toaletter (i badrum eller separat).
Djupa markiser i söderläge och ev även i västerläge.
Gärna vattenburen golvvärme (skönt att slippa radiatorer).
Gärna en LLVP, ger kyla på sommaren och kan spara energi vårar och höstar.
Därutöver vill jag sovrummet mot norr eller motsvarande. Då kan du klara dig utan luftkonditionering ev.
Mycket bänkyta i köket.
Ett stort badkar i huset (förutom dusch). Har du familj vill du ha minst tre toaletter (i badrum eller separat).
Djupa markiser i söderläge och ev även i västerläge.
Gärna vattenburen golvvärme (skönt att slippa radiatorer).
Gärna en LLVP, ger kyla på sommaren och kan spara energi vårar och höstar.
Gjut platta o polera den, klinkers i bard rum o grovkök. Sparar massor med trösklar och golv läggning. Vi är supernöjda med detta.
Fönster o badrum/sovrum? Sätt en glasad dörr ist, mer ljus enkelt att gå in/ut ( beror ju givetvis på hur tomten ser ut). Grovkök bredvid köket med egen dörr till utsidan.
Mycket el uttag, planera för ljus knappar tidigt och gå över det igen et par gånger, när väggar är uppe så bestämmer ni er vad som funkar bra och det lär bli annorlunda än ni tänkt er.
Fönster o badrum/sovrum? Sätt en glasad dörr ist, mer ljus enkelt att gå in/ut ( beror ju givetvis på hur tomten ser ut). Grovkök bredvid köket med egen dörr till utsidan.
Mycket el uttag, planera för ljus knappar tidigt och gå över det igen et par gånger, när väggar är uppe så bestämmer ni er vad som funkar bra och det lär bli annorlunda än ni tänkt er.