361 566 läst · 5 232 svar
362k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 558 inlägg
Skördade första gurkan av sorten 'Tanja' idag. Stor och fin med god smak, minus för att skalet var aningens tjockt plus att jag blev torr om tungan av skalet.
Kanske lät jag den sitta för länge
Hann inte fotografera innan jag provsmakat
Kanske lät jag den sitta för länge
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hann inte fotografera innan jag provsmakat
Tog ju livet av alla mina pumpor och squasher jag förodlat inne under våren.. men tidsmässigt var vi rätt (när mina dog) för att så dem direkt ute!
Så vi satte fröna på plats istället, nu har inte alla tagit sig.. men vi kommer nog inte ha brist på squash iaf .. slipper kanske stå på torget och sälja dock..
En stilig stor en.. och en stilig ..lite mindre en
Så vi satte fröna på plats istället, nu har inte alla tagit sig.. men vi kommer nog inte ha brist på squash iaf .. slipper kanske stå på torget och sälja dock..
Logga in
Skapa konto
En stilig stor en.. och en stilig ..lite mindre en
Hur var det nu, jag hade tillräckligt med fröer inför nästa år sa vi va?
Ähh.. måste ha varit någon annan vi pratat om!
Var (kanske är..) rea (40%).. på fröer hos Sneckenströms Ekohandel..
Så jag inventerade och fyllde på chilisamlingen
Ähh.. måste ha varit någon annan vi pratat om!
Var (kanske är..) rea (40%).. på fröer hos Sneckenströms Ekohandel..
Så jag inventerade och fyllde på chilisamlingen
Logga in
Skapa konto
Till mitt försvar, kan jag ju säga att.. vissa är bara påfyllning (sådana vi odlat i flera år och nu var våra fröerna slut) - och sedan ser ni att det är plantetiketter med på listan va?
Men nya för oss är:
- Hungarian cheese hybrid (vilket namn..)
- Mushroom Yellow
- Jalaro (lite intressant..)
- Peperone Corno Di Toro Giallo (längsta namnet!)
- Fish Pepper (sett andra odlat, måste prova..)
- Pepperdew
- Aji Delight (aji.. är trevliga generellt, provar flera sorter i år.. brukar också ge bra skörd)
Men nya för oss är:
- Hungarian cheese hybrid (vilket namn..)
- Mushroom Yellow
- Jalaro (lite intressant..)
- Peperone Corno Di Toro Giallo (längsta namnet!)
- Fish Pepper (sett andra odlat, måste prova..)
- Pepperdew
- Aji Delight (aji.. är trevliga generellt, provar flera sorter i år.. brukar också ge bra skörd)
Jodå, aroniabuskarna lever och växer, men kanske inte så fort. Jag funderar på om jag ska gödsla eller om man behöver vänta med sådant i början. Hittills har de vuxit i den jord jag blandade till vid plantering (typ gammal jord, ny jord och gödsel). Jag har även tänkt att bredda rabatten, så att buskarna får mer egen yta. Nästa år vill jag nog lägga på bark, så att jag slipper dra ogräs lika ofta. Det kraftigaste ogräset är fjolårets potatis som växer vidare, jag skördade nog inte så noga.Snigla skrev:
Logga in
Skapa konto
Ser finfina ut!Naturliv skrev:Jodå, aroniabuskarna lever och växer, men kanske inte så fort. Jag funderar på om jag ska gödsla eller om man behöver vänta med sådant i början. Hittills har de vuxit i den jord jag blandade till vid plantering (typ gammal jord, ny jord och gödsel). Jag har även tänkt att bredda rabatten, så att buskarna får mer egen yta. Nästa år vill jag nog lägga på bark, så att jag slipper dra ogräs lika ofta. Det kraftigaste ogräset är fjolårets potatis som växer vidare, jag skördade nog inte så noga.
[bild]
Angående gödsling är jag lite osäker, men jag tror att de brukar gödslas på våren.. om jag inte minns fel.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 558 inlägg
Argh! För tredje året i rad har vi fått spinn på gurkorna utan att fatta det innan det är för sent