Eukalyptusvide, någon som har koll på den växten? Verkar vara en variant av pil, risk för rotskott överallt?

Fadai
Jag har aldrig fått rotskott, haft i åratal.

13th Marine 13th Marine skrev:
Argh! För tredje året i rad har vi fått spinn på gurkorna utan att fatta det innan det är för sent :mad::cry:
Kolla på farbrorgron.se , han har också problem med spinn. Hittar inte något inlägg på hemsidan om lösningen, han kanske bara skrev det på Insta men han har hur som helst knäckt problemet genom att pudra ut kiselgur. Kanske värt att prova?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Eukalyptusvide, någon som har koll på den växten? Verkar vara en variant av pil, risk för rotskott överallt?
Har planterat tre stycken låga i år.. (60 stam) - har inte räknat med att den skall skicka några rotskott :)
Väldigt sött träd, tänkte att det skulle ge lite höjd vid vår låga mur och så har de så "färgglada" vårblad :)

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Kolla på farbrorgron.se , han har också problem med spinn. Hittar inte något inlägg på hemsidan om lösningen, han kanske bara skrev det på Insta men han har hur som helst knäckt problemet genom att pudra ut kiselgur. Kanske värt att prova?
Det var nog detta du tänkte på?
http://farbrorgron.se/gurkdoden-spinnkvalster/

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Många tack! Har sprayat såpvatten på berörda plantor och ska överväga att köpa rovkvalster.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det var nog detta du tänkte på?
Njae, det var det jag klistrade in länken till. Men jag vet att han skrivit nyligen om hur han äntligen löst problemet med spinn men det var nog på Insta. Detta kanske funkar, men man får scrolla upp för att hitta originaltexten istället för kommentarer :
https://www.instagram.com/p/BzaPfOgoTZV/

Har plockat av bland de sista jordgubbarna, de är inte så fina längre och mest småfjuttar.
Men med mycket riven vit choklad och så in i ugnen så ska dom nog gå ner tillsammans med lite vaniljglass.
En skål med nyplockade, lite mindre jordgubbar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordgubbar i en ugnsform täckt med riven vit choklad, redo för bakning.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Odlad grön och randig tomat av sorten 'Green Sausage' på planta.
Skapa konto

Så spännande.. denna tomatsort har legat på min ”vill ha lista” några år.. nu har jag den!

.. ser kul ut och jag vill smaka nuuuuuuuu.. :love::cool:

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
@Avemo Hur går odlingarna? :) blivit några tomater? större purjolökar? :)
Jag har varit hemifrån ett tag. Senaste veckan utan tillsyn av odlingarna. Igår kom jag hem och konstaterade att automatbevattningen fungerat. Ingenting moget än dock.
Tomater
Tomatplantor och andra grödor i ett växthus, ännu ej mogna.
Skapa konto

Odlade gröna tomater på planta med automatbevattning i trädgård, inga mogna frukter ännu.
Skapa konto

Något blandat utbud med potatis, tomater, luftlök, purjolök och pumpa.
Odlingslådor med potatis, tomater, luftlök, purjolök och pumpa bredvid ett plank.
Skapa konto

Physalis
Ett trädgårdsland med omogna Physalisplantor i förgrunden och en växthus bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Vi har grillat nån padron och babe har smakat nån annan lite starkare sort.. men nu börjar flera sorter blir färdiga här.. :D

Hand håller en gul Aji Fantasy chili mot en oskarp bakgrund.
Skapa konto

Första provsmakningen på en Aji Fantasy för året.. styrkan låg på paprika.. både jag och hunden tog varsin rejäl tugga!

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag upptäckte att jag hade en burk kvar från förra sommaren.
Burk med inlagd mogen frukt, etiketterad "325g Tomat", står på ett träskärbräde i kök.
Skapa konto

Och så upptäckte jag att jag har en mogen.
Mogen gul tomat och omogna gröna tomater på en planta i ett växthus.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag upptäckte att jag hade en burk kvar från förra sommaren.
[bild]

Och så upptäckte jag att jag har en mogen.
[bild]
Då kan du med gott samvete snart äta upp burken.. ja inte burken bokstavligen - men innehållet :)

En färdig:
Artisan Golden Bumble Bee

Hand håller en liten Artisan Golden Bumble Bee-tomat med röd-gula strimmor.
Skapa konto

Halv tomat av sorten Artisan Golden Bumble Bee i en hand, visar storlek och färg.
Skapa konto

Första provsmakningen och vi var tvungna att dela den på tre.. (ni ser storleken va..) - hunden gav sig inte.. hennes favoriter är små solmogna tomater (speciellt alla som inte är röda, men röda går också bra..)
:p:cool:

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.