S sinuslinus skrev:
Jag satte det förra året. Skötte sig själv och skördade lite frön på hösten.
Vad körde du för jord och läge för sådden?

Är det spridningsrisk ?

S
Växer till vänster i första bilden bredvid gräslök, dragon och persilja och som synes har den inte riktigt kommit igång.
Köpte en kruka för 10 kronor vid höstutförsäljning för 1,5 år sen så jag har inte frösått.
En trädgårdsland med gräslök, persilja och en ung planta till vänster i bild, bredvid täckbark och en kant av svart plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hög med örter inklusive gräslök och persilja i en trädgårdsbädd, en planta till vänster ej fullt utvecklad.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Inga bilder idag, vi jobbade på tills vi inte såg mer.

Har idag börjat bryta nytt odlingsland, det kommer ändå inte räcka till mer än hälften av det @Snigla skickade!

Igår bytte jag ut en hallonplanta hos plantskolan (köpte deras övervintrade plantor och denna tog sig inte, har två till som är ledsna men de vill de inte ta emot :mad:) köpte fyra hösthallon av sorten polka till. Så nu har vi 4+4 sommar och 4+4 höst.

Och så råkade jag köpa en vinranka :rolleyes:

Idag passade jag på att smita in om blomsterhandlen och de hade bättre utbud än plantskolan, så jag kom hem med fyra avenboksplantor till de som dött i vintras.
Och ett persikoträd, frost :geek:

Och nu är staketen färdiga så då kan vi börja på fler spaljéer :D och kanske en liten pergola. :oops:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Haha du behöver ju inte plantera/så allt i år ;)

När vi anlade hallonhäcken här gjorde vi en dundertabbe.. vi visste det inte då! Vi tyckte vi var smarta (borde ha anat oråd redan där......)

Vi tyckte att vi ville ha en hallonhäck som producerade länge och jämnt fördelat.. så vi valde att sätta varannan planta höst och varannan sommar.. båda ”röda” sorter (dock visade sig en vara gul så småningom).

Nåja.. vi hade superbra skörd och tillväxt i ett par år.. sedan kom vi till den där punkten då det är dags att lära sig rensa rätt..

Det var då vi insåg vårt problem.. sommarhalln och hösthallon beskärs ju helt olika! Och de sprider sig villigt.. och man vet inte vilken planta som är vad när man satt dem huller om buller .. (det går såklart att lista ut att de gråa döda pinnarna ska bort hehe).

I år kommer vi nog såga ner allt och låta det bli skörd på bara ena delen till nästa säsong..

Chilllliiissaaar.. växer o frodas! De flesta bor nu i växthuset.. kanske 10-12 kvar inne som ska planteras om och skickas ut..

Chilipepparplanta med lila blommor och gröna löv inomhus, redo för omplantering.
Skapa konto
Chiliväxt med gröna och orange frukter i kruka hållen av en person, inomhusmiljö.
Skapa konto
Chilipepparplantor med omogna frukter, stödda av träpinnar, framför en släpvagn och trädgårdsutrustning.
Skapa konto
Chiliväxter bundna vid bambupinnar i en kruka, redo för flytt till växthus.
Skapa konto
Hand som håller i en chiliplanta med små blommor och knoppar i ett växthus.
Skapa konto

Grillade våra första frukter igår, bland annat två ”padrones” :D(y)

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Kvällsgrillningen.. :cool:

Fyra färska röda och orange paprikor på mörk bakgrund, redo för grillning.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Mera gräva
Nygrävd grop i trädgård med spade och skottkärra nära planterade träd och spaljé.
Skapa konto

Och spaljera ett träd
Träd spaljerat framför en nybyggd trästaket på grävmarkerat område.
Skapa konto
Nybyggd träspaljé vid husvägg med ett ungt träd bundet för stöd, ovanpå nygrävd jord.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Har köpt en ungersk syren av sort oden, inte planterad ännu. Idéer om den?

Vi börjar få jordgubbar där hemma, men de hinner inte bli fotograferade innan de är uppätna :rolleyes:

Lillen sitter mest och säger "mer bobobar" och är röd om halva ansiktet, händerna och kläderna. :D

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Har köpt en ungersk syren av sort oden, inte planterad ännu. Idéer om den?
Tyvärr inte så insatt i de olika syrensorterna, men enligt mig är de alla fina (y):)

13th Marine 13th Marine skrev:
Vi börjar få jordgubbar där hemma, men de hinner inte bli fotograferade innan de är uppätna :rolleyes:

Lillen sitter mest och säger "mer bobobar" och är röd om halva ansiktet, händerna och kläderna. :D
Skyll på barnet bara.. ;)

:crysmile:

Köpte en "torr överbliven pinne med en jordklump" förra året på en matvarubutik, ingen aning om sorten.. mer än att det är en persika (och i normala fall är knappt det säkert.. men nu har jag sett frukterna hehe).

Har växt på bra den lilla pinnen.. har ett tiotal frukter minst på g :)

Persikoträd med gröna blad och unga frukter i kruka framför rödmålad stuga.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
En vit tallrik med färska jordgubbar på gräsmatta vid en trävägg.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
BiFuel och 5 till
  • Laddar…
S
Mina små frön har nu blivit detta, trots frost två dagar efter utplantering kämpade dem på och nu blivit riktigt stora:D (ni kan låtsas att rabatten är fri från ogräs också)
Blomstrande trädgårdsland med olika gröna växter och några blommor, omgivet av gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.