361 506 läst · 5 232 svar
362k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Växer till vänster i första bilden bredvid gräslök, dragon och persilja och som synes har den inte riktigt kommit igång.
Köpte en kruka för 10 kronor vid höstutförsäljning för 1,5 år sen så jag har inte frösått.
Köpte en kruka för 10 kronor vid höstutförsäljning för 1,5 år sen så jag har inte frösått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 532 inlägg
Inga bilder idag, vi jobbade på tills vi inte såg mer.
Har idag börjat bryta nytt odlingsland, det kommer ändå inte räcka till mer än hälften av det @Snigla skickade!
Igår bytte jag ut en hallonplanta hos plantskolan (köpte deras övervintrade plantor och denna tog sig inte, har två till som är ledsna men de vill de inte ta emot ) köpte fyra hösthallon av sorten polka till. Så nu har vi 4+4 sommar och 4+4 höst.
Och så råkade jag köpa en vinranka
Idag passade jag på att smita in om blomsterhandlen och de hade bättre utbud än plantskolan, så jag kom hem med fyra avenboksplantor till de som dött i vintras.
Och ett persikoträd, frost
Och nu är staketen färdiga så då kan vi börja på fler spaljéer och kanske en liten pergola.
Har idag börjat bryta nytt odlingsland, det kommer ändå inte räcka till mer än hälften av det @Snigla skickade!
Igår bytte jag ut en hallonplanta hos plantskolan (köpte deras övervintrade plantor och denna tog sig inte, har två till som är ledsna men de vill de inte ta emot ) köpte fyra hösthallon av sorten polka till. Så nu har vi 4+4 sommar och 4+4 höst.
Och så råkade jag köpa en vinranka
Idag passade jag på att smita in om blomsterhandlen och de hade bättre utbud än plantskolan, så jag kom hem med fyra avenboksplantor till de som dött i vintras.
Och ett persikoträd, frost
Och nu är staketen färdiga så då kan vi börja på fler spaljéer och kanske en liten pergola.
Haha du behöver ju inte plantera/så allt i år
När vi anlade hallonhäcken här gjorde vi en dundertabbe.. vi visste det inte då! Vi tyckte vi var smarta (borde ha anat oråd redan där......)
Vi tyckte att vi ville ha en hallonhäck som producerade länge och jämnt fördelat.. så vi valde att sätta varannan planta höst och varannan sommar.. båda ”röda” sorter (dock visade sig en vara gul så småningom).
Nåja.. vi hade superbra skörd och tillväxt i ett par år.. sedan kom vi till den där punkten då det är dags att lära sig rensa rätt..
Det var då vi insåg vårt problem.. sommarhalln och hösthallon beskärs ju helt olika! Och de sprider sig villigt.. och man vet inte vilken planta som är vad när man satt dem huller om buller .. (det går såklart att lista ut att de gråa döda pinnarna ska bort hehe).
I år kommer vi nog såga ner allt och låta det bli skörd på bara ena delen till nästa säsong..
När vi anlade hallonhäcken här gjorde vi en dundertabbe.. vi visste det inte då! Vi tyckte vi var smarta (borde ha anat oråd redan där......)
Vi tyckte att vi ville ha en hallonhäck som producerade länge och jämnt fördelat.. så vi valde att sätta varannan planta höst och varannan sommar.. båda ”röda” sorter (dock visade sig en vara gul så småningom).
Nåja.. vi hade superbra skörd och tillväxt i ett par år.. sedan kom vi till den där punkten då det är dags att lära sig rensa rätt..
Det var då vi insåg vårt problem.. sommarhalln och hösthallon beskärs ju helt olika! Och de sprider sig villigt.. och man vet inte vilken planta som är vad när man satt dem huller om buller .. (det går såklart att lista ut att de gråa döda pinnarna ska bort hehe).
I år kommer vi nog såga ner allt och låta det bli skörd på bara ena delen till nästa säsong..
Chilllliiissaaar.. växer o frodas! De flesta bor nu i växthuset.. kanske 10-12 kvar inne som ska planteras om och skickas ut..
Grillade våra första frukter igår, bland annat två ”padrones”
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grillade våra första frukter igår, bland annat två ”padrones”
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 532 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Har köpt en ungersk syren av sort oden, inte planterad ännu. Idéer om den?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 532 inlägg
Vi börjar få jordgubbar där hemma, men de hinner inte bli fotograferade innan de är uppätna
Lillen sitter mest och säger "mer bobobar" och är röd om halva ansiktet, händerna och kläderna.
Lillen sitter mest och säger "mer bobobar" och är röd om halva ansiktet, händerna och kläderna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 532 inlägg
Köpte en "torr överbliven pinne med en jordklump" förra året på en matvarubutik, ingen aning om sorten.. mer än att det är en persika (och i normala fall är knappt det säkert.. men nu har jag sett frukterna hehe).
Har växt på bra den lilla pinnen.. har ett tiotal frukter minst på g
Har växt på bra den lilla pinnen.. har ett tiotal frukter minst på g
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 532 inlägg