S
Förlåt om det inte framgick i mitt inlägg men det var en retorisk fråga. Eftersom det inte gick att se någon blast så var det svårt att avgöra..
😆


Aja, här är en veckas zucchini-skörd. Ogräset har inte lyckats kväva dem i alla fall.
Gula och gröna zucchini på köksbänk, färgkontrast, färska grönsaker, matförberedelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Förlåt om det inte framgick i mitt inlägg men det var en retorisk fråga. Eftersom det inte gick att se någon blast så var det svårt att avgöra..
😆


Aja, här är en veckas zucchini-skörd. Ogräset har inte lyckats kväva dem i alla fall.
[bild]
De tar sig igenom det mesta.. o lurar under allt.. (rätt vad det är hittar man en halvmetersvariant nånstans hehe) :D

Vad är den gula till höger för sort.. såg kul ut.. (lite flasklik)
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
De tar sig igenom det mesta.. o lurar under allt.. (rätt vad det är hittar man en halvmetersvariant nånstans hehe) :D

Vad är den gula till höger för sort.. såg kul ut.. (lite flasklik)
De heter Pic n pic.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har varit borta en vecka och odlingarna har satt fart!
Gott om sockerärt att skörda.
Dessvärre har mina egna sättlökar alla gått i stock, så det blir inget av dem 😖
Då var det alltså rätt val att göra kyckling marengo med alla mina misslyckade smålökar. Tack för att du delar både misslyckade erfarenheter och bilder på de fantastiskt frodiga bäddarna. Kronärtskockor har jag aldrig lyckats med. Så glad att se dina.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Sitter ute på landet och längtar hem till köksträdgården. Som såklart är kaos i när jag är här och den där. Autobevattningen i växthuset funkar kass enligt grannen. Kålmalen har säkert invaderat kålsängen. Broccolin gått i blom. Sniglarna tagit över. Blev sen med utplantering av det mesta. Får påminna mig om att jag odla för att jag ska överleva, inte för skörden i sig.
Men så himla mysigt att se vad som växer och frodas i era trädgårdar. Det gör mig glad.

Bild på mitt överbevattnade växthus.
 
  • Växthus med grönsaksväxter i krukor och tråg, blommande, med bevattningssystem, viss oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Har varit borta en vecka och odlingarna har satt fart!
Gott om sockerärt att skörda.
Dessvärre har mina egna sättlökar alla gått i stock, så det blir inget av dem 😖
Min lökodling gick inte heller så bra. Blev nog en sättlöksodling av allt. 😂 Trädäck med krukor, vissnade växter och lökar, kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provskördadr en majs. Den såg jättefin ut.
Mogen majs på plantor, gröna blad, solljus, jordbruk, squashblad i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller mogen majs med gul korn och gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
C
S sinuslinus skrev:
Min lökodling gick inte heller så bra. Blev nog en sättlöksodling av allt. 😂[bild]

Provskördadr en majs. Den såg jättefin ut.
[bild][bild]
Min vitlök är skördad nu. Men inte så nöjd i år. Små lökar för det mesta och väldigt mörka. Undrar om det varit för blött?
 
S sinuslinus skrev:
Min lökodling gick inte heller så bra. Blev nog en sättlöksodling av allt. 😂[bild]

Provskördadr en majs. Den såg jättefin ut.
[bild][bild]
Glöm inte att värmebehandla dem, annars går de i blom nästa år 😓
 
  • Wow
sinuslinus
  • Laddar…
Jag har gått över till potatislök (finns att köpa på Tradera).
 
C
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har gått över till potatislök (finns att köpa på Tradera).
Jo den är nog trevlig, men smakar inte vitlök.
 
C C.Ö skrev:
Jo den är nog trevlig, men smakar inte vitlök.
Nej 😄 det var mest ett svar till sinuslinus och 13th Marine.
Potatislök kan man använda till utsäde utan att värmebehandla.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Låter kul! Det får vi se om vi får tag på.

Hur stora blir de? Jag odlar ju främst lök för att få stora ekologiska lökar eftersom att hålla på och skala smålök är så evinnerligt trist.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tänkte bara visa upp hur "Underblomman" jag sådde såg ut.. när den blommade.. (ni funderade lite på vad det var när jag sådde..)

Gröna blad, rosa blommor, utomhus, soligt, gammalt järnstaket, natur, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgglada blommor i förgrunden, gröna blad, oskarp röd stuga och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska gullig hehe (har aldrig sått den innan)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S
Kom på att det finns rotfrukter kvar i matkällaren. Kanske dags att rensa innan skörd….

Aldrig lyckats lagra rotselleri så länge förut. En verkar helt fräsch och de andra två var halvt fräscha. Legat i torv i en plastlåda på golvet i matkällaren.

Skördat rotgrönsaker med morötter och kålrot i svart bricka utomhus på solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
J
Jiji Jiji skrev:
Jag har förstått att de sorter som vi odlar i Sverige skjuter nya skott från marken. Jag har en kollega som är en hejare på fikon och hon menar att de blir som buskar. Hon förökar sina med hjälp av de där nya skotten.

Själv har jag inte haft så stor framgång med fikon tyvärr så det här är bara vad jag lärt mig av min kollega.
Fikonträdet vaknade så småningom till liv, och mycket riktigt växer det som en liten buske nu och har skjutit rotskott med löv som ser rätt ut.
 
  • Gröna växter i träbädd bredvid röd trävägg, grönskande blad, trädgårdsmiljö, gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.