358 352 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Jag vet inte om min har nåt funktionsfel, det kan va så, men tror även det handlar om skillnaden i vattenåtgång för en högväxt jättetomatbuske med 5 missade tjuvar och en mindre lyckad tanig variant. 😀 Hittar ingen lagom nivå.Mathildatiger skrev:
Jag började experimentera lite med automatbevattning förra året och försöker utöka försöket nu. Här är i växthuset. Jag använder en sådan här fuktgivare tillsammans med egen elektronik och en magnetventil.
https://www.tindie.com/products/miceuz/i2c-soil-moisture-sensor/?pt=ac_prod_search
Här är en annan tappning. Samma givare och elektronik. Men här med en vindrutespolarpump från Biltema.
https://www.tindie.com/products/miceuz/i2c-soil-moisture-sensor/?pt=ac_prod_search
Här är en annan tappning. Samma givare och elektronik. Men här med en vindrutespolarpump från Biltema.
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Om du tror att det är funktionsfel kan du höra av dig till försäljaren. Min hade trasig backventil när den kom så den slutade aldrig vattna. Sen vi fick en ny backventil fungerar den jättebra.G GladanS skrev:
Jag är verkligen osäker på huruvida det är fel eller ej. Och nu har jag ingen riktig koll på när jag köpt och vart jag köpt heller. Har tre st men de till pallkragarna blir ju inte lika känsligt. Får helt enkelt byta runt lite i sommar och ta tid etc. Värt att veta om jag ska köpa en ny om inte annat.Mathildatiger skrev:
Inget för den som inte ens hittar ork och tid att ta fram bevattningen tänker jag. Men underbart med sån som du! Önskar jag hade samma engagemang.A Avemo skrev:Jag började experimentera lite med automatbevattning förra året och försöker utöka försöket nu. Här är i växthuset. Jag använder en sådan här fuktgivare tillsammans med egen elektronik och en magnetventil.
[länk]
[bild]
[bild]
Glömde tala om att jag också skördat första chilin för året (maken råkade ha av grenen de satt på).. men de var i ätstorlek så det gick bra. Plantan har flera stora grenar.
Får jag presentera årets första POBLANOS
Får jag presentera årets första POBLANOS
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tittade bort en sekund (okej några dagar..).. i värmen..
..och glömde dessutom och vattna dem!
Men det verkar inte bekomma dem, eller så är detta ett planerat flyktförsök!
Aklejorna växer så det knakar (mina egensådda, som står på lite förvaring.. då de var ju ynkliga o små..)
..och glömde dessutom och vattna dem!
Logga in
Skapa konto
Men det verkar inte bekomma dem, eller så är detta ett planerat flyktförsök!
Aklejorna växer så det knakar (mina egensådda, som står på lite förvaring.. då de var ju ynkliga o små..)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Har varit borta en vecka och odlingarna har satt fart!
Gott om sockerärt att skörda.
Dessvärre har mina egna sättlökar alla gått i stock, så det blir inget av dem 😖
Gott om sockerärt att skörda.
Dessvärre har mina egna sättlökar alla gått i stock, så det blir inget av dem 😖
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 237 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 237 inlägg
Den självplanterade vitlöken har jag skördat nu eftersom den vissnade ner. Blev inte så stora så de får väl bli sättlök nästa år.
Majsen frodas i värmen. Den har börjat ”blomma” så kolvarna borde komma när som helst .
Logga in
Skapa konto
Majsen frodas i värmen. Den har börjat ”blomma” så kolvarna borde komma när som helst .
Logga in
Skapa konto
Majs på gång här också, har bara odlat det en gång tidigare för många år sen och då blev det totalt misslyckat. Var nog med pollineringen då de kom upp bra först men sen blev nån liten missbildad sak till kolv.
Man ska tydligen "smiska mammorna".
https://farbrorgron.se/pollinera-majsen-en-nodvandighet-for-att-fa-fina-kolvar/
Man ska tydligen "smiska mammorna".
https://farbrorgron.se/pollinera-majsen-en-nodvandighet-for-att-fa-fina-kolvar/
De där ser frodigt värre ut! 😀 synd på löken, hade inte tänkt på att den varken kunde blomma el vad resultatet kunde bli 🤔 (har inte ens tittat på mina nån gång, på det viset!)13th Marine skrev:
åhhh.. ser en lila vallmolik blomma där i er grönska.. den kan ni få spara fröer av….. 😊🌺
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Vallmopionen? Det ska vi väl lyckas med!Snigla skrev:
Har två olika färger tror jag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg