Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Mitt går att ställa i 5 olika lägen så att man kan styra mängden vatten.
Jag vet inte om min har nåt funktionsfel, det kan va så, men tror även det handlar om skillnaden i vattenåtgång för en högväxt jättetomatbuske med 5 missade tjuvar och en mindre lyckad tanig variant. 😀 Hittar ingen lagom nivå.
 
Jag började experimentera lite med automatbevattning förra året och försöker utöka försöket nu. Här är i växthuset. Jag använder en sådan här fuktgivare tillsammans med egen elektronik och en magnetventil.
https://www.tindie.com/products/miceuz/i2c-soil-moisture-sensor/?pt=ac_prod_search
Ett växthus med grönsaksodling, bevattningssystem, batteriblock, och elverktyg. Oorganiserat, teknik blandat med natur.

Här är en annan tappning. Samma givare och elektronik. Men här med en vindrutespolarpump från Biltema.
Två krukväxter, svart hink med vatten, soligt, trätrall, skuggor på vägg.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Jag vet inte om min har nåt funktionsfel, det kan va så, men tror även det handlar om skillnaden i vattenåtgång för en högväxt jättetomatbuske med 5 missade tjuvar och en mindre lyckad tanig variant. 😀 Hittar ingen lagom nivå.
Om du tror att det är funktionsfel kan du höra av dig till försäljaren. Min hade trasig backventil när den kom så den slutade aldrig vattna. Sen vi fick en ny backventil fungerar den jättebra.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Om du tror att det är funktionsfel kan du höra av dig till försäljaren. Min hade trasig backventil när den kom så den slutade aldrig vattna. Sen vi fick en ny backventil fungerar den jättebra.
Jag är verkligen osäker på huruvida det är fel eller ej. Och nu har jag ingen riktig koll på när jag köpt och vart jag köpt heller. Har tre st men de till pallkragarna blir ju inte lika känsligt. Får helt enkelt byta runt lite i sommar och ta tid etc. Värt att veta om jag ska köpa en ny om inte annat.
 
A Avemo skrev:
Jag började experimentera lite med automatbevattning förra året och försöker utöka försöket nu. Här är i växthuset. Jag använder en sådan här fuktgivare tillsammans med egen elektronik och en magnetventil.
[länk]
[bild]

Här är en annan tappning. Samma givare och elektronik. Men här med en vindrutespolarpump från Biltema.
[bild]
Inget för den som inte ens hittar ork och tid att ta fram bevattningen tänker jag. Men underbart med sån som du! Önskar jag hade samma engagemang.
 
Trots det torra vädret och lite sena planteringen.. verkar potatisen ta sig fint :)

Trädgårdsland med gröna växter, träramar och gångvägar, omgivet av gröna träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Glömde tala om att jag också skördat första chilin för året (maken råkade ha av grenen de satt på).. men de var i ätstorlek så det gick bra. Plantan har flera stora grenar.

Får jag presentera årets första POBLANOS

Två gröna paprikor på ett mörkt träbord, en stor och en liten, glänsande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Jag tittade bort en sekund (okej några dagar..).. i värmen..
..och glömde dessutom och vattna dem!

Miniväxthus med öppen lucka på en balkong, odlade växter på hyllor, tegelröd vägg, plasttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det verkar inte bekomma dem, eller så är detta ett planerat flyktförsök!

Aklejorna växer så det knakar (mina egensådda, som står på lite förvaring.. då de var ju ynkliga o små..)
 
Har varit borta en vecka och odlingarna har satt fart!
Gott om sockerärt att skörda.
Dessvärre har mina egna sättlökar alla gått i stock, så det blir inget av dem 😖
 
  • Grön artischockväxt i förgrunden med blommande trädgård i bakgrunden. Diverse växter och färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsland med växande ärtplantor, stödpinnar, grönska, slangen på gräset, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsland med grönsaker och blommor, stödpinnar för klätterväxter, frodigt och oorganiserat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård, växthus, grönsaksbäddar, skyddsnät, blommor, stuga, grönt gräs, träd, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
S
Den självplanterade vitlöken har jag skördat nu eftersom den vissnade ner. Blev inte så stora så de får väl bli sättlök nästa år.

Flera vitlökar med stjälkar och rötter på trägolv. Skörd, torkning eller beredning för lagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Majsen frodas i värmen. Den har börjat ”blomma” så kolvarna borde komma när som helst .

Trädgårdsland med majs och squashväxter i upphöjda bäddar, vattenslang, grön gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 7 till
  • Laddar…
engs
13th Marine 13th Marine skrev:
Har varit borta en vecka och odlingarna har satt fart!
Gott om sockerärt att skörda.
Dessvärre har mina egna sättlökar alla gått i stock, så det blir inget av dem 😖
De där ser frodigt värre ut! 😀 synd på löken, hade inte tänkt på att den varken kunde blomma el vad resultatet kunde bli 🤔 (har inte ens tittat på mina nån gång, på det viset!)

åhhh.. ser en lila vallmolik blomma där i er grönska.. den kan ni få spara fröer av….. 😊🌺
 
Snigla Snigla skrev:
De där ser frodigt värre ut! 😀 synd på löken, hade inte tänkt på att den varken kunde blomma el vad resultatet kunde bli 🤔 (har inte ens tittat på mina nån gång, på det viset!)

åhhh.. ser en lila vallmolik blomma där i er grönska.. den kan ni få spara fröer av….. 😊🌺
Vallmopionen? Det ska vi väl lyckas med!
Har två olika färger tror jag.
 
  • Älska
  • Gilla
washp och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vallmopionen? Det ska vi väl lyckas med!
Har två olika färger tror jag.
Den som är lite rosarött-aktigt bredvid den lila vallmon på bild ett.. är det den andra färgen? (eller är det nått helt annat hehe). Vallmo är sååååå fina (alla sorter typ) 😍
 
Snigla Snigla skrev:
Den som är lite rosarött-aktigt bredvid den lila vallmon på bild ett.. är det den andra färgen? (eller är det nått helt annat hehe). Vallmo är sååååå fina (alla sorter typ) 😍
Ja precis, blommorna är inte riktigt mitt ansvar, men jag har för mig att den också är en vallmopion.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.