358 281 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
De blir tyvärr mindre än vanlig lök, så kanske inget för dig då.13th Marine skrev:
Man sätter en lök och får flera, som charlottenlök.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Tänkte testa bananscharlottenlök Longor som jag såg ska gå att sätta i nov/dec med vitlöken. Låter bra!13th Marine skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Galet mycket zucchini iår. Odlar Trombocino för första gången. Väldigt kraftigt, rankande växtsätt. Blev till att bygga lite ställning för att få dem att klättra. Var ju som en skog på marken.
En planta har tre långa revor med frukt på. Sjukt.
En planta har tre långa revor med frukt på. Sjukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Förresten, så här ser mins tomatpålar ut nu. De flesta tomaterna förutom de vid pålen med mogna tomater är kallsådda i växthuset och grodde i maj.
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Ha.. vill bara tala om att jag nästan pinkade i byxorna igår.. varför ? (nä, va inte pinknödig..)
Jag sorterade en liten låda med grejer i logen och tog upp flertalet grejer för sorterting.. och så dök det upp ett par arbetshandskar.. som jag plockade upp. Inga problems..
Tills jag såg att "handskarna rörde sig".. jisses.. det KRYLLADE AV SPINDELBEBISAR.. de sprang åt alla håll och kanter .. upp på mig mina armar o tröja 😳 😳 😳
De var så små att det var svårt att se vad det var.. så jag försökte fota (men det var inte lätt.. för de var så små o snabba).. en liten spindel gick att se på datorns skärm senare!
Hua.. jag inser att små spindlar "kryper snabbt" de också.. kändes som jag var tvungen o kasta mig in i duschen.. kröp överallt!
Tänkte bara tala om nu såhär dagen efter - jag lever!
Jag sorterade en liten låda med grejer i logen och tog upp flertalet grejer för sorterting.. och så dök det upp ett par arbetshandskar.. som jag plockade upp. Inga problems..
Tills jag såg att "handskarna rörde sig".. jisses.. det KRYLLADE AV SPINDELBEBISAR.. de sprang åt alla håll och kanter .. upp på mig mina armar o tröja 😳 😳 😳
De var så små att det var svårt att se vad det var.. så jag försökte fota (men det var inte lätt.. för de var så små o snabba).. en liten spindel gick att se på datorns skärm senare!
Logga in
Skapa konto
Hua.. jag inser att små spindlar "kryper snabbt" de också.. kändes som jag var tvungen o kasta mig in i duschen.. kröp överallt!
Tänkte bara tala om nu såhär dagen efter - jag lever!
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Det är därför jag slutat odla vanlig lök, den blir alltid ynklig här. Det är inte värt platsen den tar upp.Snigla skrev:
Nu försöker jag med potatislök istället. Hittills är det blandat resultat, men jag behöver inte köpa sättlök iaf (mer än första året).
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Blä! Hans har inte gått odlingarna förbi.
Majs, jordärtskocka, tomater, bönor och solrosor.
Antigen sönderblåsta eller nedblåsta. 😖
Majs, jordärtskocka, tomater, bönor och solrosor.
Antigen sönderblåsta eller nedblåsta. 😖
Vi har fått en stor gren avblåst, tack och lov åt "rätt håll".. in i buskaget mot åkern och inte ut över uteplatsen/snickarbon!
Många årsblommor har fått lite "pisk" av vinden.. men förvånansvärt många är ståndaktiga (med tanke på vädret).
Har inte varit ut till växthuset ens.. *erkänner* (vill inte gå ut alls i detta skruttväder, blir förjäkla stel)... men ser lilla växthuset inifrån och det ser ok ut.. vi har haft dörrarna öppna sedan början av sommaren.. på båda växthusen.. så har vi lite otur kan nått ha blåst omkull i chilihuset.. men de brukar stå pall för det mesta!
Ska skicka ut maken och titta till det..
Några krukor med blommor/chili har blåst omkull (men nu pratar vi om kanske 2-3 av 20.. så det är bra ändå!).. ganska vindskyddad innergård.. ska ut o tömma ur vatten ur de krukor som inte har hål (så fort det slutar regna)
Många årsblommor har fått lite "pisk" av vinden.. men förvånansvärt många är ståndaktiga (med tanke på vädret).
Har inte varit ut till växthuset ens.. *erkänner* (vill inte gå ut alls i detta skruttväder, blir förjäkla stel)... men ser lilla växthuset inifrån och det ser ok ut.. vi har haft dörrarna öppna sedan början av sommaren.. på båda växthusen.. så har vi lite otur kan nått ha blåst omkull i chilihuset.. men de brukar stå pall för det mesta!
Ska skicka ut maken och titta till det..
Några krukor med blommor/chili har blåst omkull (men nu pratar vi om kanske 2-3 av 20.. så det är bra ändå!).. ganska vindskyddad innergård.. ska ut o tömma ur vatten ur de krukor som inte har hål (så fort det slutar regna)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Kul nästan jämt. 🫣
Häromdagen hittade jag galet mycket larver på tomaterna i växthuset. Verkar vara grönsaksfly, en nattfjäril. De äter hål på mina San Marzano-tomater. Pizzasåsen är i fara!
De har knaprat på sötpotatisen också men inget på melon, gurka eller vinrankan.
Vindruvor blir det i mängder i år. Tror att vinrankan är tre år nu.
Skördat ett vitkålshuvud. Det var fint. De andra tre tror jag blir uppätna av alla sniglar och larver nu…
Kolla, odlar blommor för syns skull. 😉 Rosa Malva.
Häromdagen hittade jag galet mycket larver på tomaterna i växthuset. Verkar vara grönsaksfly, en nattfjäril. De äter hål på mina San Marzano-tomater. Pizzasåsen är i fara!
Logga in
Skapa konto
De har knaprat på sötpotatisen också men inget på melon, gurka eller vinrankan.
Vindruvor blir det i mängder i år. Tror att vinrankan är tre år nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skördat ett vitkålshuvud. Det var fint. De andra tre tror jag blir uppätna av alla sniglar och larver nu…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kolla, odlar blommor för syns skull. 😉 Rosa Malva.
Logga in
Skapa konto