13th Marine 13th Marine skrev:
Låter kul! Det får vi se om vi får tag på.

Hur stora blir de? Jag odlar ju främst lök för att få stora ekologiska lökar eftersom att hålla på och skala smålök är så evinnerligt trist.
De blir tyvärr mindre än vanlig lök, så kanske inget för dig då.
Man sätter en lök och får flera, som charlottenlök.
 
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter kul! Det får vi se om vi får tag på.

Hur stora blir de? Jag odlar ju främst lök för att få stora ekologiska lökar eftersom att hålla på och skala smålök är så evinnerligt trist.
Tänkte testa bananscharlottenlök Longor som jag såg ska gå att sätta i nov/dec med vitlöken. Låter bra!
 
Jag har fått något konstigt som växer i en klängros. Är det en parasitväxt och bara att klippa bort? Trädgren med röda omogna bär och ovanlig rödbrun formation, mot blå himmel och grönt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gallkvalster, om jag inte tänker fel. Gör inget större skada.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
Galet mycket zucchini iår. Odlar Trombocino för första gången. Väldigt kraftigt, rankande växtsätt. Blev till att bygga lite ställning för att få dem att klättra. Var ju som en skog på marken.
En planta har tre långa revor med frukt på. Sjukt.

Trädgård med trästöd, klättrande växter, rosa blommor, gröna blad, grus, häck i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grönsaksodling med blandade växter, en stödkonstruktion för klätterväxter, i ett hemträdgårdssammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två långa böjda squashar på mörk köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 5 till
  • Laddar…
S
Förresten, så här ser mins tomatpålar ut nu. De flesta tomaterna förutom de vid pålen med mogna tomater är kallsådda i växthuset och grodde i maj.
 
  • Trädgård med gröna tomater på plantor, grönsaksodlingar, trädäck i bakgrunden, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomatväxter i en trädgård, mogna och omogna tomater, stödpinnar, grönsaksland, sommardag, grönskande natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oskick och 6 till
  • Laddar…
Årets vitlökar blev riktigt stora.
Vitlökar med blast ligger på tidningspapper för torkning. Olikstora, rotknölar synliga. Inomhus, naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskick och 9 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Årets vitlökar blev riktigt stora.
[bild]
Ser kanon ut!

Våran vitlök var ok (även om lite mindre) speciellt om man jämför med förra årets microvitlökar hehe

Vi gruvar oss dock för vanliga löken nu, den ser för ynklig ut... snart dags o plocka upp dock :surprised:
 
Ha.. vill bara tala om att jag nästan pinkade i byxorna igår.. varför ? (nä, va inte pinknödig..)

Jag sorterade en liten låda med grejer i logen och tog upp flertalet grejer för sorterting.. och så dök det upp ett par arbetshandskar.. som jag plockade upp. Inga problems..

Tills jag såg att "handskarna rörde sig".. jisses.. det KRYLLADE AV SPINDELBEBISAR.. de sprang åt alla håll och kanter .. upp på mig mina armar o tröja 😳 😳 😳

De var så små att det var svårt att se vad det var.. så jag försökte fota (men det var inte lätt.. för de var så små o snabba).. en liten spindel gick att se på datorns skärm senare!

Närbild på en grå, möjligen fläckig eller möglig, textil med svart kant. Nedsliten trasa eller plagg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hua.. jag inser att små spindlar "kryper snabbt" de också.. kändes som jag var tvungen o kasta mig in i duschen.. kröp överallt!

Tänkte bara tala om nu såhär dagen efter - jag lever! :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi gruvar oss dock för vanliga löken nu, den ser för ynklig ut... snart dags o plocka upp dock :surprised:
Det är därför jag slutat odla vanlig lök, den blir alltid ynklig här. Det är inte värt platsen den tar upp.
Nu försöker jag med potatislök istället. Hittills är det blandat resultat, men jag behöver inte köpa sättlök iaf (mer än första året).
 
Blä! Hans har inte gått odlingarna förbi.
Majs, jordärtskocka, tomater, bönor och solrosor.
Antigen sönderblåsta eller nedblåsta. 😖
 
  • Ledsen
  • Wow
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Blä! Hans har inte gått odlingarna förbi.
Majs, jordärtskocka, tomater, bönor och solrosor.
Antigen sönderblåsta eller nedblåsta. 😖
Ja tråkigt. Mina tomater är med trasiga
 
Vi har haft turen med oss hittills. runt 40 mm sedan i söndags kväll men inte alltför mycket blåst så det verkar ha klarat sig.
 
Vi har fått en stor gren avblåst, tack och lov åt "rätt håll".. in i buskaget mot åkern och inte ut över uteplatsen/snickarbon!

Många årsblommor har fått lite "pisk" av vinden.. men förvånansvärt många är ståndaktiga (med tanke på vädret).

Har inte varit ut till växthuset ens.. *erkänner* (vill inte gå ut alls i detta skruttväder, blir förjäkla stel)... men ser lilla växthuset inifrån och det ser ok ut.. vi har haft dörrarna öppna sedan början av sommaren.. på båda växthusen.. så har vi lite otur kan nått ha blåst omkull i chilihuset.. men de brukar stå pall för det mesta!

Ska skicka ut maken och titta till det.. :)

Några krukor med blommor/chili har blåst omkull (men nu pratar vi om kanske 2-3 av 20.. så det är bra ändå!).. ganska vindskyddad innergård.. ska ut o tömma ur vatten ur de krukor som inte har hål (så fort det slutar regna)
 
S
Kul nästan jämt. 🫣
Häromdagen hittade jag galet mycket larver på tomaterna i växthuset. Verkar vara grönsaksfly, en nattfjäril. De äter hål på mina San Marzano-tomater. Pizzasåsen är i fara!

Två plastbehållare med gröna och mognande tomater, några med rötskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De har knaprat på sötpotatisen också men inget på melon, gurka eller vinrankan.

Vindruvor blir det i mängder i år. Tror att vinrankan är tre år nu.
Mörka druvklasar omgivna av gröna blad och slingerväxter under diffust dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en klase mörka vindruvor mot en grön suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skördat ett vitkålshuvud. Det var fint. De andra tre tror jag blir uppätna av alla sniglar och larver nu…

Halverad vitkål på köksbänk, detaljerad snittytan, färska grönsaker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt huvudkål omgivet av gula squash och en zucchini på mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla, odlar blommor för syns skull. 😉 Rosa Malva.
Rosa blommor i vas, fönsterkarm, suddig bakgrund med grönska, dagsljus, inomhus, fridfullt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.