Odlingsåret har varit hm.. intressant..

Trots kodynga och grönsaksnäring.. så blev löken blä.. alltså de flesta är bara marginellt större än sättlöken vi planterade (!). Då vattnade vi mer under torra perioden (än vi gjort tidigare år).. och sedan har det ju regnat bra..

En blå plastback full av nyupptagna, jordiga lökar i olika färger på en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rödlök med överjordiskt stjälk och rötter mot trädäck och grön trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick rötter och blast och några gick tom i blom! (utan att växa under jord).. mycket mysko.. Kommer nog spara dem och chansa på att de blir bra sättlök nästa år (om de överlever).. för de allra flesta är inte värda att skala (blir inget kvar)

Röda och gröna tomater med lövverk, olika mognadsstadier, organisk textur, färsk mat, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller gula körsbärstomater med grönt skaft och vissna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röda cocktailtomater på ett blommigt mönstrat bord. Vibrant, fräsch, kulinarisk, naturlig, enkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Småtomater blev en del, men första är klara nu.. vilket är väldigt sent.. (småttingarna brukar vi skörda av nästan hela sommaren). Har tagit av några plantor helt.. och kastat dem (fula blad, insekter osv.. hoppas de gröna jag tog av.. mognar inne sen)

Stora tomaterna börjar komma nu.. men ja.. de behöver lite mer tid för färgbyte :)

Hand håller mogen tomat över blommigt dukat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är första året vi lyckas få frukt på denna tomat hm.. Hawaiian pineapple? (eller nått liknande).. ser god ut.. lät god när jag köpte fröerna.. och nu verkar det som vi faktiskt ska få prova några också !

Ser fram emot det!

Korianderplanter förgrunden, takutsmyckning överst, suddigt hus i bakgrunden, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett svart kärl fyllt med gröna kryddväxter, antagligen koriander, på en balkong eller terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Koriandern hann nästan gå i blom, gick superfort på sluttampen.. (från jättefin koriander, till lite tärd.. nära blom).. men vi kunde skörda och frysa in en del iaf!

Hand håller ett gult äpple över blommigt tyg, med suddig bakgrund, inomhus ljus, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller ett rött plommon. Trädäcksbakgrund med suddiga personer sittande i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plommon fick vi kanske 3 av vardera sorten.. inte mycket att hänga i julgranen där inte.. (men de var VÄLDIGT goda)

Blåbär fick vi inga (buhu), vinbär fick vi inga.. björnbären .. hmm har jag nog glömt att kolla igen! Blommade dåligt iaf..

Blad av mangold hålls upp mot klarblå himmel, bakom syns en byggnad med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rabarber fick vi massor 👍 gjorde både krämer, pajer, kakor och lemonad..

En hand håller en mogen, gul päron framför grön bakgrund. Handen har ett plåster på ett finger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick smaka några augustipäron i år iaf.. men hann inte göra något vettigt med dem (de har en väldigt kort levnadstid..skördetid).. och vi hade besök den veckan.. men lilltomten gillade dem.. en 1-åring med ett päron o var hand som hon gick o mumsade på..

En hand håller ett grönt äpple framför en utomhusmiljö med trädäck och metallbehållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äpplen ser ut att bli mycket, på bägge träd.. men de är inte färdiga än! Behöver några veckor till (brukar skörda i mitten av sep-början av okt)

Körsbärsträdet (det gula) var översållat med löss.. (helt svart).. lyckades dock fix 4 frukter till oss..

Potatisen hoppas vi är "bra" under ytan.. har inte vågat stoppa ner handen än haha..

Vitlöken var också "liten" (alltså... de var små i storlek, även om de var större än förra årets..)
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
S
Squash och zucchini i olika storlekar och former på svart bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zucchinin svämmar över . 😋
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Kan lätt bli så, ett år låste grannarna ytterdörren och gömde sig när jag kom med mina "gåvor". 😉
 
  • Haha
Jiji och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
[bild]

Zucchinin svämmar över . 😋
Inte för inte man säger att en planta räcker till en familj.. två plantor för hela årets matlagning + några give-away till grannar och/el familj.. 👍😃
 
S
Snigla Snigla skrev:
Inte för inte man säger att en planta räcker till en familj.. två plantor för hela årets matlagning + några give-away till grannar och/el familj.. 👍😃
Om man har nio då? 😂
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om man har nio då? 😂
Då får man enbart äta squash hela året.. haha
 
S
Snigla Snigla skrev:
Då får man enbart äta squash hela året.. haha
Fast vi har nog 12.🤣
Fyra såna små Pic n pic. Tre Black beauty, 3 Tromboncino, och två gula.

Jag var lite sen med att så bönor så det har vi inte skördat några än. Men det är en bönvägg så om det inte blir för kallt borde vi få några störvaxbönor i alla fall. En favorit.
Trädgård med gröna bladväxter, stegar i bakgrunden, blå himmel, små byggnader, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om man har nio då? 😂
Då får man stå sitt kast. Smaklig spis!
 
  • Gilla
GladanS och 2 till
  • Laddar…
S
Majsskörd idag, dottern skötte det jättebra.
Blir till att fylla extrafrysen nu.
Person i rosa jacka böjer sig i majsfält, grön växtlighet, utomhusaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två hinkar med majs på kolvar, en tom grön hink, skräp från majskolvar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Mina skördar har varit halvdåliga i år, men nu gav jag mig ut för att plocka lite potatis som jag odlat i en pallkrage. Så här såg det ut några cm ner. Jag har alltså inte knuffat ihop dem. Nyskördade gul potatis i jord, pallkrage i bakgrunden, grönsaksodling, självhushållning, hemodlat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns ett lager till under. Är det jämnt fördelat i pallkragen så blir det omkring 20 kg. Inte så illa.

Sen får vi se om den är god...
 
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Mina skördar har varit halvdåliga i år, men nu gav jag mig ut för att plocka lite potatis som jag odlat i en pallkrage. Så här såg det ut några cm ner. Jag har alltså inte knuffat ihop dem.[bild]
Det fanns ett lager till under. Är det jämnt fördelat i pallkragen så blir det omkring 20 kg. Inte så illa.

Sen får vi se om den är god...
Hoppas det ser likadant ut hos oss!! Gått halvdåligt på mycket.. skulle vara kul om potatisen (som sett fin ut..) faktiskt också levererar :D
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
@Dalbotant var det du som tipsade mig om en hetsås du skulle göra förra året ? som jag tyckte lät intressant.. :)

Det blev inget förra året.. men jag (skratta inte) hade fliken öppen även i år på receptet... och NU har vi gjort den!

Jag håller faktiskt på med en ny liten sats.. med lite annat i.. just nu!

Tre flaskor med brun sås, vit lock, kök, mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är originalet, första satsen vi gjorde.. :)

Tre små flaskor med mörk vätska, troligen sirap eller sås, på ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är andra satsen vi gjorde (dubbel)..blev lite annorlunda då den blev/kokade torr nästan ii ugnen.. och vi fick justerade till den för att göra sås.. fick en trevlig rökig smak i slutänden!

Båda, enlig receptet.. (och vår chili) blev lite för starka för mig.. (maken gillade)
RECEPT: https://www.fstvs.se/matdryck/min-sota-heta-chilisas/


Så TREDJE varianten är i ugnen nu.. justerad av moi.. ingen habanero.. och lite annat innehåll.. kommer hintas av äpple o kanel bland annat .. hoppas den blir LITE snällare iaf :)
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Någon gång om året gillar jag att tipsa er med nån sån här bild (så även i år - även om den kommer lite sent..):

Illustration av en tomatplanta som visar vanliga sjukdomar och skadedjur såsom vissna, virus, mögel och skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Första satsen av G R Ö T M O S gjord.. får se om det blir en till eller inte! Forfarande fascinerad över att hela jäkla grytan med äpplen.. bara blev tre flaskor (33 cl) och en mindre burk.. med mos.. i slutänden!

Grötmos - är vad jag kallar äppelmoset jag smaksatt till morgongröten... (kanel & vanilj i denna).

Nu är de i frysen!

Tre flaskor med brunaktig röra, etiketterade "GRÖTMOS", möjligen hemlagat, på en vit yta, ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flaska med brun innehåll, etikett "Grötmos Med smak av Banan & Vanilj". Hand håller flaskan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
S
Nu har min bönvägg och den andra bönplanteringen kommit igång i sensommarvärmen.
 
  • Trädgård med grönsaker och klätterväxter, grönkål i förgrunden, soligt väder, skjul i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Durkslag med gröna och lila bönor på träyta utomhus. Fresh grönsaker, matlagning, trädgårdsskörd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oskick och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.