Jag har förresten odlat piplök för första gången. Tycker den blivit bra. Tanken är att jag ska odla den som perenn i kryddlådan så vi har bara skördat blast (man kan skörda lökarna också). Verkar vara bra på att sprida sig om man låter den gå i blom så då kan man kanske skörda lite lökar också för att begränsa beståndet.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har massor med äpplen i år, för många faktiskt. Transparante blanche går ju inte att lagra.
Plommonen torkade bort däremot. Antagligen borde jag vattnat mer (ungt träd), men jag har så svårt att vattna trädgården med dricksvatten och regnvattnet tog slut. Trädet lever iaf. 🙂
Potatisen blev blandad. Ena sorten (Maria) gav nästan inget. Antagligen för torrt här med. Den andra sorten (Princess) blev bra trots samma vattenmängd.
Annars har det mesta blivit bra. Morötter, rödbetor, bönor, lök, vitlök, tomater m.m. levererar. Squashen lite för mycket som vanligt. 😄
Gurkan tycker nog det varit för kallt, men vi har fått en del ändå.
Majsen blev väldigt bra i år.
[bild]
Maria är färskpotatis .. om jag inte minns fel. Odlade den förra året :) Den var god.. men fick inte tag på den i år. Istället blev det ingen färskpotatis..

Provade dock en ny sommarpotatis Rudolph.. och så klassikern (som vi alltid brukar odla) höstpotatisen Asterix.. - tabben för året är dock att bägge de där.. är lila.. och maken skyltade inte var han satte var.. så vi vet inte om vi äter den ena eller den andra just nu.. :/ och de har ju lite olika lagringsegenskaper.. MEN vi hinner ofta äta upp dem innan jul iaf (har inge bra sätt att förvara dem på inne.. säkert)

Kul att höra att alla de där basgrejerna (som verkar gått dåligt för många) .. faktiskt gått bra för dig! :D Ja .. har man nån squash som tar sig.. så brukar man klara sig.. hela året ;)

Äh tråkigt med gurkan.. våran dog som ung planta och det blev ingen nysådd. Men de jag pratat med har haft bra gurkår.. trots lite speciellt väder. Min faster bor uppåt (norr om Sundsvall) och trots lmindre plastväxthus (fortfarande sånt man går in i) så har hon hunnit trötta på gurka i år haha.. bara några plantor producerar som tokiga.. plockar in en 7-10 var o varannan dag (har gett bort, äter morgon middag kväll.. och har lagt in massor - helt trött på gurka nu haha)

Dina majs ser jättefina ut!! 😍
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det var inte bara äpplena som blåste ner utan träden..helt?? 😳👎

Ni behöver inte svälta helt i år då (pga helt uteblivna odlingsresultat) :) squash brukar räcka låååångt.. om nån planta tar sig ju haha :)

Hälge.. med Ä ja hehe 👍
Som tur var bara frukten som föll ner 😊
Jag som slarvade när jag skrev 😅

Ja, vi har någon bra rätt med Squash, sen har den bättre hälften lämnat en del på sitt jobb.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som tur var bara frukten som föll ner 😊
Jag som slarvade när jag skrev 😅

Ja, vi har någon bra rätt med Squash, sen har den bättre hälften lämnat en del på sitt jobb.
Skönt att det "bara" var frukten iaf! Tar ju som sagt lite tid för träden att sätta sig och börja ge mer skörd så att säga. Nu får vi hoppas att de istället spenderar energin på bygga upp sig inför framtiden (när de inte har några äpplen att försörja just nu).

Så ni får bra skörd nästa år :)
 
Snigla Snigla skrev:
Maria är färskpotatis .. om jag inte minns fel. Odlade den förra året :) Den var god.. men fick inte tag på den i år. Istället blev det ingen färskpotatis..
Ja vi odlar mest färskpotatis eller sån vi äter direkt från landet på hösten. Har ingen bra lagringsplats tyvärr.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Ja vi odlar mest färskpotatis eller sån vi äter direkt från landet på hösten. Har ingen bra lagringsplats tyvärr.
Vi "lagrar" våran ute på sin växtplats i jorden.. skåne har gynnsam höst/vinter oftast.. men man får hålla lite koll på hur mycket det regnar och när kylan kommer (några minus är ingen fara eftersom jorden håller lite högre temp än uteluften.. men börjar det frysa i backen måste den upp annars blir den söt eller förstörd..)
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
T O M A T E R N A :

Genomskinlig skål med olika mogna tomater i solljus på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mogen tomat hålls i handen, skinande, djuporange färg, oregelbunden form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgstarka tomater och chili i skål, varierande storlekar och nyanser, naturligt ljus, köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några tomater har det blivit iaf.. faktiskt biffarna som levererat (och småttingarna). De "normala" har lyst med sin frånvaro.. (några ska fortfarande byta färg dock)

-

Den stora röda "skrynkliga" nere till vä i bilden (sista).. är inte vår egen dock. Våra räckte inte till all sås vi gjorde.. så vi hittade en "granne" som odlade på bra villkor och sålde.. så vi köpte.. vilka jäkla tomater :surprised:. om jag kan handla där nästa år, ska jag inte odla annat än små snacktomater nästa år hehe. De hade enorma tomater (inte bara den där sorten.. och inte bara den grönsaken heller.. ).. ska nog försöka ta (hitta) några frön av den.. men det kryllar inte av dem i tomaterna direkt)

Maken köpte samtidigt dessa vindruvor ..

Ett knippe mogna blå vindruvor i plastpåse med kvist och blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt goda.. men inte kärnfria.. så man sitter och spottar som en "kanon" här ;) Skulle ha planterat egna druvor redan för ett par år sedan, men har inte kommit dit än.. vill ha ett par plantor grön och ett par plantor röda/blå/mörka.. frågan är om man kanske ska nöja sig med en av varje? De år de ger bra, verkar de ge jättemycket..
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Snigla Snigla skrev:
@Storsockret Fick ni bra potatisskörd? :) Odlat något annat kul?
Tack som frågar! Jodå potatisskörden har varit fin, har ätits mycket potatis under semestern. Inga angrepp av något slag där. Har nog ett par kg kvar i kragarna som jag antar att det börjar bli dags att ta upp.

I övrigt är det mest sambon som styr och härjar i växthuset men det har väl blivit tomater, chili, basilika, physalis, aubergine, kål av olika slag.

Plant med färgglada små paprikor, grönt bladverk, soligt växthusmiljö, odlingshink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Odlade gröna och mogna gula tomater i ett växthus med bladverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörkgrön, nästan svart paprika på planta inne, med solljus och krukor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi "lagrar" våran ute på sin växtplats i jorden.. skåne har gynnsam höst/vinter oftast.. men man får hålla lite koll på hur mycket det regnar och när kylan kommer (några minus är ingen fara eftersom jorden håller lite högre temp än uteluften.. men börjar det frysa i backen måste den upp annars blir den söt eller förstörd..)
Vi med, men i Uppland får man ta upp den lite tidigare än i Skåne. 😉
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fyra plastbehållare med potatissallad staplade på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kärnat ur 3,5 kg plommon för frysen. Eftersom spisen står ute bland myggen är det inte läge att koka något just nu.

Detta var kanske en tredjedel av plommonen som inte möglat på trädet.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Maria T
kashieda kashieda skrev:
[bild]
Kärnat ur 3,5 kg plommon för frysen. Eftersom spisen står ute bland myggen är det inte läge att koka något just nu.

Detta var kanske en tredjedel av plommonen som inte möglat på trädet.
Saknar verkligen plommon. Hade ett enda, lite ynkligt träd i vår radhusträdgård på 1990-talet, gav så mycket frukt att jag tog kassar med mig till jobbet för jag visste inte hur jag skulle göra av med dem (tänkte inte då, att det blir god marmelad).
Önskar mig ett träd nu snart. Eller två, ett med gula och ett med lila.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi har faktiskt en fermetering på g.. var ett par år sedan sist!

Burrkärl med grönsaker, vitlöksklyftor, vätska, på en träyta, inläggningsprocess, köksmiljö, luftningsventil på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..någon vecka kvar - hoppas den/vi håller ut 😜🌶🍅👍
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S
Nu kan vi variera zucchini-dieten med bönor. 😋

Skördar 4-5 liter bönor varannan dag nu i värmen. Ett durkslag med gröna och lila bönpods på ett träbord utomhus. Fräsch skörd, grönsaker, trädgårdsarbete, matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett berg av blandade, färska gröna och lila bönor på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt och gult squash och zucchini på en mörk köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Här skördade vi lite chili idag (äntligen en ok hög som mognat)

Skål med gula habanero chilipeppar. Glänsande yta, intensiv färg, färskt kökstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röda chilifrukter i en korg, färsk mat, kryddig smak, matlagning, grönsak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sås, inläggning och marmelad på väg..
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Nu kan vi variera zucchini-dieten med bönor. 😋

Skördar 4-5 liter bönor varannan dag nu i värmen. [bild][bild][bild]
Bönor kan man iaf frysa. 🙂
Squash är svårare att lagra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.