358 085 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Jag har förresten odlat piplök för första gången. Tycker den blivit bra. Tanken är att jag ska odla den som perenn i kryddlådan så vi har bara skördat blast (man kan skörda lökarna också). Verkar vara bra på att sprida sig om man låter den gå i blom så då kan man kanske skörda lite lökar också för att begränsa beståndet.
Maria är färskpotatis .. om jag inte minns fel. Odlade den förra året Den var god.. men fick inte tag på den i år. Istället blev det ingen färskpotatis..Mathildatiger skrev:Vi har massor med äpplen i år, för många faktiskt. Transparante blanche går ju inte att lagra.
Plommonen torkade bort däremot. Antagligen borde jag vattnat mer (ungt träd), men jag har så svårt att vattna trädgården med dricksvatten och regnvattnet tog slut. Trädet lever iaf. 🙂
Potatisen blev blandad. Ena sorten (Maria) gav nästan inget. Antagligen för torrt här med. Den andra sorten (Princess) blev bra trots samma vattenmängd.
Annars har det mesta blivit bra. Morötter, rödbetor, bönor, lök, vitlök, tomater m.m. levererar. Squashen lite för mycket som vanligt. 😄
Gurkan tycker nog det varit för kallt, men vi har fått en del ändå.
Majsen blev väldigt bra i år.
[bild]
Provade dock en ny sommarpotatis Rudolph.. och så klassikern (som vi alltid brukar odla) höstpotatisen Asterix.. - tabben för året är dock att bägge de där.. är lila.. och maken skyltade inte var han satte var.. så vi vet inte om vi äter den ena eller den andra just nu.. :/ och de har ju lite olika lagringsegenskaper.. MEN vi hinner ofta äta upp dem innan jul iaf (har inge bra sätt att förvara dem på inne.. säkert)
Kul att höra att alla de där basgrejerna (som verkar gått dåligt för många) .. faktiskt gått bra för dig! Ja .. har man nån squash som tar sig.. så brukar man klara sig.. hela året
Äh tråkigt med gurkan.. våran dog som ung planta och det blev ingen nysådd. Men de jag pratat med har haft bra gurkår.. trots lite speciellt väder. Min faster bor uppåt (norr om Sundsvall) och trots lmindre plastväxthus (fortfarande sånt man går in i) så har hon hunnit trötta på gurka i år haha.. bara några plantor producerar som tokiga.. plockar in en 7-10 var o varannan dag (har gett bort, äter morgon middag kväll.. och har lagt in massor - helt trött på gurka nu haha)
Dina majs ser jättefina ut!! 😍
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Som tur var bara frukten som föll ner 😊Snigla skrev:
Jag som slarvade när jag skrev 😅
Ja, vi har någon bra rätt med Squash, sen har den bättre hälften lämnat en del på sitt jobb.
Skönt att det "bara" var frukten iaf! Tar ju som sagt lite tid för träden att sätta sig och börja ge mer skörd så att säga. Nu får vi hoppas att de istället spenderar energin på bygga upp sig inför framtiden (när de inte har några äpplen att försörja just nu).13th Marine skrev:
Så ni får bra skörd nästa år
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Vi "lagrar" våran ute på sin växtplats i jorden.. skåne har gynnsam höst/vinter oftast.. men man får hålla lite koll på hur mycket det regnar och när kylan kommer (några minus är ingen fara eftersom jorden håller lite högre temp än uteluften.. men börjar det frysa i backen måste den upp annars blir den söt eller förstörd..)Mathildatiger skrev:
T O M A T E R N A :
Några tomater har det blivit iaf.. faktiskt biffarna som levererat (och småttingarna). De "normala" har lyst med sin frånvaro.. (några ska fortfarande byta färg dock)
-
Den stora röda "skrynkliga" nere till vä i bilden (sista).. är inte vår egen dock. Våra räckte inte till all sås vi gjorde.. så vi hittade en "granne" som odlade på bra villkor och sålde.. så vi köpte.. vilka jäkla tomater . om jag kan handla där nästa år, ska jag inte odla annat än små snacktomater nästa år hehe. De hade enorma tomater (inte bara den där sorten.. och inte bara den grönsaken heller.. ).. ska nog försöka ta (hitta) några frön av den.. men det kryllar inte av dem i tomaterna direkt)
Maken köpte samtidigt dessa vindruvor ..
Riktigt goda.. men inte kärnfria.. så man sitter och spottar som en "kanon" här Skulle ha planterat egna druvor redan för ett par år sedan, men har inte kommit dit än.. vill ha ett par plantor grön och ett par plantor röda/blå/mörka.. frågan är om man kanske ska nöja sig med en av varje? De år de ger bra, verkar de ge jättemycket..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Några tomater har det blivit iaf.. faktiskt biffarna som levererat (och småttingarna). De "normala" har lyst med sin frånvaro.. (några ska fortfarande byta färg dock)
-
Den stora röda "skrynkliga" nere till vä i bilden (sista).. är inte vår egen dock. Våra räckte inte till all sås vi gjorde.. så vi hittade en "granne" som odlade på bra villkor och sålde.. så vi köpte.. vilka jäkla tomater . om jag kan handla där nästa år, ska jag inte odla annat än små snacktomater nästa år hehe. De hade enorma tomater (inte bara den där sorten.. och inte bara den grönsaken heller.. ).. ska nog försöka ta (hitta) några frön av den.. men det kryllar inte av dem i tomaterna direkt)
Maken köpte samtidigt dessa vindruvor ..
Logga in
Skapa konto
Riktigt goda.. men inte kärnfria.. så man sitter och spottar som en "kanon" här Skulle ha planterat egna druvor redan för ett par år sedan, men har inte kommit dit än.. vill ha ett par plantor grön och ett par plantor röda/blå/mörka.. frågan är om man kanske ska nöja sig med en av varje? De år de ger bra, verkar de ge jättemycket..
Tack som frågar! Jodå potatisskörden har varit fin, har ätits mycket potatis under semestern. Inga angrepp av något slag där. Har nog ett par kg kvar i kragarna som jag antar att det börjar bli dags att ta upp.Snigla skrev:
I övrigt är det mest sambon som styr och härjar i växthuset men det har väl blivit tomater, chili, basilika, physalis, aubergine, kål av olika slag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Vi med, men i Uppland får man ta upp den lite tidigare än i Skåne. 😉Snigla skrev:Vi "lagrar" våran ute på sin växtplats i jorden.. skåne har gynnsam höst/vinter oftast.. men man får hålla lite koll på hur mycket det regnar och när kylan kommer (några minus är ingen fara eftersom jorden håller lite högre temp än uteluften.. men börjar det frysa i backen måste den upp annars blir den söt eller förstörd..)
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Saknar verkligen plommon. Hade ett enda, lite ynkligt träd i vår radhusträdgård på 1990-talet, gav så mycket frukt att jag tog kassar med mig till jobbet för jag visste inte hur jag skulle göra av med dem (tänkte inte då, att det blir god marmelad).kashieda skrev:
Önskar mig ett träd nu snart. Eller två, ett med gula och ett med lila.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 230 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 230 inlägg
Nu kan vi variera zucchini-dieten med bönor. 😋
Skördar 4-5 liter bönor varannan dag nu i värmen.
Skördar 4-5 liter bönor varannan dag nu i värmen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto