Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Bönor kan man iaf frysa. 🙂
Squash är svårare att lagra.
Frysa squash går bra.. brukar vi göra (skivad el hackad) .. perfekt till köttfärssåsen/matlagning 👍😊 ..går också bra att lägga in dem, både själva och i grönsaksblandningar.. vi provade att ha kanel i nån gån också (i inläggningen) 😊
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Frysa squash går bra.. brukar vi göra (skivad el hackad) .. perfekt till köttfärssåsen/matlagning 👍😊 ..går också bra att lägga in dem, både själva och i grönsaksblandningar.. vi provade att ha kanel i nån gån också (i inläggningen) 😊
Aha det ska jag prova. Har förutsatt att man inte kan frysa som med gurka.
Problemet med inlagd squash är att någon ska äta den, det tror jag blir svårt hos oss. 😆
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Aha det ska jag prova. Har förutsatt att man inte kan frysa som med gurka.
Problemet med inlagd squash är att någon ska äta den, det tror jag blir svårt hos oss. 😆
det kan ju då vara ett hm problem (eller ja, en onödig inläggning…)

Vi glömmer ibland att vi har inlagda saker.. och de blir stående pga det 😳 chilin har vi inte det problemet med.. men typ inlagda grönsaker..

När vi fryser squash brukar vi ta ur det ev slabbiga vid de största kärnorna (och jag tar bort kärnorna) innan vi fryser.. men som sagt.. går utmärkt att kasta i grytorna//gratängerna/köttfärssåsen.. osv för lite utfyllda på vintern 😊
 
Tre burkar inlagd S e r r a n o till vintermörkret ... :) (tom jag uppskattar den..fast jag gör bitarna lite mindre..)
Tre glasburkar med inlagd Serrano chili, etiketter på svenska, bäst före-datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett glasburk med inlagda Serrano-chilifrukter, ingredienser listade, på ljust underlag vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Blev också en till sats av Habamango-såsen.. hade ju fått en "beställning" på 5 lite större flaskor och äntligen fanns det chilisar att skörda igen (lite långsamma i färgbytet)

Vanligen gör vi det mesta i 100 ml flaskor, damen ifråga ville ha 200 (en stamkund från en av våra REKO-grupper).

Tre flaskor med gul vätska, etiketter, prydnadsväv runt flaskornas mitt, ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir nog ingen mer av denna sås i år.. (men man ska väl aldrig säga aldrig)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Som sagt.. det är äpple/frukttider.. och det görs inläggningar.. såser och marmelader (och äppelkakor..) och det betyder också en annan sak..

SMÅ IRRITERANDE FLYGFÄN.. som multipliceras tusenfalt när man vänder bort blicken en sekund.. eller lämnar äpplet på bänken i 22 sekunder ensamt.. 🤬

I år var jag smart dock (infaller lite då och då faktiskt..)

Ha.. jag ställde fram "muggen" direkt..

Gul kopp med te, flytande döda insekter, sockerbit formad som hjärta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. och det gav resultat!

De gick i fällan och dog förhoppningsvis snabbt!

Äppelcidervinäger, lite sött (socker/el honung), vatten.. och sedan toppar man med ett par droppar yes/diskmedel för ytspänningens skull.

Voila..

(jag hade dock inget sött i denna gång.. och det verkade ju fungera ändå)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Brukar ge dem en skvätt rödvin. Så super de ihjäl sig.
 
raveper raveper skrev:
Brukar ge dem en skvätt rödvin. Så super de ihjäl sig.
Ja de funkar skitbra det med faktiskt!
Provat.. lite hm.. oplanerat några ggr.. :p
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
@Snigla Du undrade om vi odlat något spännande.
Kom på att vi odlar både sojabönor och kidneybönor, här äts en skörd sojabönor som edamamebönor:
En tallrik med kvarlevor av en måltid, inkluderande ätmogen majs och sockerärter, på ett blommigt duken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Snigla Du undrade om vi odlat något spännande.
Kom på att vi odlar både sojabönor och kidneybönor, här äts en skörd sojabönor som edamamebönor:
[bild]
var sojabönor gott? 🌺 tror inte jag testat dem ”färska”.. 🤔
 
Sojabönor är gott (tycker jag), både som edamame (äts i skalet där man drar ur bönorna med tänderna) och som färska gröna bönor (går att köpa frysta).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@Snigla Du undrade om vi odlat något spännande.
Kom på att vi odlar både sojabönor och kidneybönor, här äts en skörd sojabönor som edamamebönor:
[bild]
Vilken sort sojaböna odlar ni? Fiskeby V?
 
Jiji Jiji skrev:
Vilken sort sojaböna odlar ni? Fiskeby V?
Jag har inte stenhård koll, men är säker på att den bättre hälften sa Fiskeby iaf.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Bytte vaxbönor, tomater, två purjolökar och några zucchini mot chilifrukter.
Eftersom chilinörden @Snigla bor för långt bort så fick jag ta hjälp av en lokal odlingsgrupp på Facebook för att få tag i chili.

Laddat torken nu.

Färgstarka chili på torkningsgaller inomhus. Olika storlekar och färger. Matförberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mattork med olika chili på nätbrickor. En öppen, tom bricka intill. Köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa år ska jag så färre vaxbönor. Jag har i snitt skördat 3 liter om dagen senaste veckan…
Grönsaker på trägolv: lila bönor, gula squash, blad, hink. Skörd eller matavfall utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Nån har inne som har erfarenhet av brunröda/potatis på tomaterna? Trodde det var veckans störtskurar med tillhörande kuling som gått illa åt mina tomater men nu vet i fasen....
Jag odlar inte potatis då jag är orolig över smittan. Men det räcker ju att en granne odlar. Jag vill ju inte kasta jorden, så tänker att jag kanske kan lägga all krukjord i pallkragarna på andra sidan tomten. Vill inte ha den nära växthuset med chili och paprika. Nån som har smittan i sin jord och kan lugna mig? Eller ska jag stressa upp mig mer?
 
  • Mogna och övermogna tomater hänger på en gren, vissna blad, staket och växthus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mogna och omogna tomater på gren, vissnade blad, staket i bakgrunden, grönska, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.