358 054 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
När frosten kommer.. typ (då mjuknade vår frukt som var kvar ute.. o plantan började vissna ner - men fram tills dess var det full sprutt!)Mathildatiger skrev:
😊👍
Du kan ju lägga in.. frysa.. har du andra grönsaker kvar.. kan du blanda squashen i typ ”snålröror” till grytorna vinter 😊 baka bröd tror jag man kan oxå.. vi gillar och grilla dem med en ostbit på o salt o peppar .. (både vanlig ost o typ ädelost)
Blir paj här med squash, lök och tomat i morgon. Och ska ge några till grannen. Färska tunnskivade i sallad med lite god dressing eller bara lime och örtsalt. Mjöldagg har nått mina så tror inte de kommer ge så mycket mer nu. Bara den minst goda sorten som fortfarande levererar tyvärr.Mathildatiger skrev:
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Paj är ett bra tips, det har vi inte gjort.G GladanS skrev:
Googlade lite recept. Det är kul när det står "1 squash" i ingredienslistan (utan viktangivelse). De har nog inte sett storleken på mina... 😆
Haha...nej, det bästa av alla tips är kanske plocka lite i förtid. Men det är inte alltid det blir så.Mathildatiger skrev:
Tänkte på dig: https://alltomtradgard.expressen.se/kokstradgard/skord-och-recept/12-recept-med-squash-och-zucchini/Mathildatiger skrev:
😊
Vi har ett recept där det står "3 squash, 900g" och vi brukar tänka "ok, en halv squash, alltså..."Mathildatiger skrev:
De jäklarna blir ju stora bara man tittar bort.
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Strimla squash, pressa ut vätska om möjligt, riv vitlök i massor.Mathildatiger skrev:
Stek detta på ganska hög temp i en stekpanna, såpass länge man driver ut en del av vattnet
Blanda ner creme fraiche, salt o peppar.
Dra ner tempen, lägg på laxfiléer, s&p på dessa och ett glaslock.
Ånga laxen på squashröran till den är klar.
Fler kryddor efter vad man tror passar såklart.
Japp. Sen tar du bort dom understa bladen, så man får fram en rot och sätter de i vatten.G Genomklok skrev:
Efter 1-2 veckor ser du rötter börjar komma fram, sen plantera om dom i tex citrusjord.
Det tar ca 2-3år innan man kan förvänta sig en ananasfrukt från en planta. Man kan även få "skott" från samma planta som kan ge frukt efter ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går absolut att så frukt på detta sätt.
Redigerat: