Fadai
Fyra färska gröna gurkor på ett träbord. Naturligt ljus. Närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får fortfarande fina gurkor.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 9 till
  • Laddar…
efterlyser recept på feferoni 🌶️
Jag undrar om någon av alla begåvade odlare här har ett recept på feferoni som ni tycker är väldigt bra?

Lite fundersam på om den sista tomaten verkligen kommer att mogna... skördade ett gäng tidigare i veckan dock.

En gul tomat hänger ensam på gren bland gröna blad i en trädgård.
Skapa konto

S
AndersPS AndersPS skrev:
Lite fundersam på om den sista tomaten verkligen kommer att mogna... skördade ett gäng tidigare i veckan dock.

[bild]
Ta in tomaten så mognar den snabbare.
Jag brukar plocka mina tomater när de börjar ändra färg.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Borta den första frostnatten och svor lite över jag inte skyddat all min nyzeländska spenat som verkligen växer enormt. Men det var faktiskt ingen fara, rådjuren kommit in i köksträdgården och käkat upp den i god tid. Fint att den kom till användning. De hade också skördat alla rödbetor. Ätit blasten men lämnat betorna.
Och fortfarande levererar min trädgård lite. En tomatplanta som stått i växthuset klarade sig från bladmöglet. Gurkorna där inne kan bli några till. Många omogna paprikor kvar. Men snart mest purjo och kål, och morötter. Vilket är fint det med. (De gula gurkorna är nån förvixen liten vit minigurka som jag funderar på att ta för på)
Färgglada grönsaker i en korg: aubergine, paprika, gurka, tomat, squash, örter. Fresh, hälsosam, vegetarisk mat.
Skapa konto

• Haha
kashieda
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Borta den första frostnatten och svor lite över jag inte skyddat all min nyzeländska spenat som verkligen växer enormt. Men det var faktiskt ingen fara, rådjuren kommit in i köksträdgården och käkat upp den i god tid. Fint att den kom till användning. De hade också skördat alla rödbetor. Ätit blasten men lämnat betorna.
Och fortfarande levererar min trädgård lite. En tomatplanta som stått i växthuset klarade sig från bladmöglet. Gurkorna där inne kan bli några till. Många omogna paprikor kvar. Men snart mest purjo och kål, och morötter. Vilket är fint det med. (De gula gurkorna är nån förvixen liten vit minigurka som jag funderar på att ta för på)
[bild]
Ska man skratta eller gråta om rådjuren?

Vi har tur som slipper både dem och vildsvin i trädgården, trots att de går förbi just utanför.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ska man skratta eller gråta om rådjuren?

Vi har tur som slipper både dem och vildsvin i trädgården, trots att de går förbi just utanför.
Jag tar på mig det. De gör vad de ska (äta upp sig) och jag hade nog inte stängt till nätet ordentligt på alla ställen efter att jag röjde i trädgården utanför gissar jag. De är gulliga. Vi får samsas. 🤪
Vildsvinen förstör ju mer så glad att vi inte har dem i närheten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
efterlyser recept på feferoni 🌶️
Jag undrar om någon av alla begåvade odlare här har ett recept på feferoni som ni tycker är väldigt bra?
Alltså recept på vad man kan göra med dem? (typ inläggning?)

AndersPS AndersPS skrev:

[bild]
Bara klippa av lite gren med frukt.. och lägga dem inne på bänken/hänga i. fönstret..

Jag la min gren ovanpå en skål med mogna tomater.. (tänkte inte så mycket på var jag la den).. de var mogna på ett par dagar (om det inte rent av var dagen efter 😳)..

Risken om du låter den vara kvar ute är om det blir kallt o lite väl fuktigt.. så kan frukten bli "soggig" och sen är de lite tråkiga.. MEN tomatplantorna är väldigt tåliga och jag har haft ute till frost (både lite köldtåliga sorter och "vanliga").

:)

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Har pysslat järnet känns det som på sistone hehe.. när väl chilin skördas - ja då har man att göra en stund! Det håller inte i evigheter.. och man vill ta tillvara på så mycket som möjligt!

Tur elen har varit billig :)

- - -

Igår kväll (efter mer än ett dygns torkning!) blev HABANEROSALTET färdigt

Flera burkar med habanerosalt mot en bakgrund av en datorskärm. Etiketter visar produktnamn och bäst före-datum.
Skapa konto

Person håller burk märkt "GÅRDENS HABANEROSALT", innehåller 60% habanero och jodsalt, bäst före oktober 2023.
Skapa konto

Flaskor med habanerosalt, orange krydda, etiketterade, inomhus, skrivbord, brytar datum oktober 2023.
Skapa konto

Häromdagen blev GÅRDENS SAMBAL OELEK klar också, extra het. (vi hade extra mycket habanero i år, därav blev det både sambal och salt..)

Flera burkar sambal oelek i rad på en bordsskiva, inriktning på första burken.
Skapa konto

Hand håller litet glasburk med Sambal Oelek. Innehåller chili, habanero, vitvinsvinäger, vitlök, citron, salt. Gjord i april 2023.
Skapa konto

Flera burkar med Sambal Oelek, märkta med ingredienser och datum, står på ett bord.
Skapa konto

ÄPPELGELE (andra satsen..) blev också gjord.. denna gång är konsistensen "vända-upp-och-ner-säker" med jellodaller haha..

Flaskor med äppelgelé med sting på en bänk. Etiketter visar ingredienser som äppelmust, socker, citronsyra, chili.
Skapa konto

Tre burkar äppelgelé med sting, innehåller egen äppelmust, syltsocker, citronsaft och chili. Gjord datum: 4 oktober 2023.
Skapa konto

En hand håller ett burk hemmagjord äppelgelé med chili, märkt med ingredienser och datum.
Skapa konto

Återkommer sen med lite till.. måste kolla vad jag publicerat i såsväg härinne redan :)
.. blir dock efter jag gjort lite snabbinläggning (1-2-3-lag) av mina poblanos och rödlök.. (till tacobordet) :D

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Alltså recept på vad man kan göra med dem? (typ inläggning?)
Ja, ursäkta, jag var otydlig.
Precis, inläggning så att det blir ungefär som sådana man kan få till falafel eller kebab.

Jiji Jiji skrev:
Ja, ursäkta, jag var otydlig.
Precis, inläggning så att det blir ungefär som sådana man kan få till falafel eller kebab.
Tyvärr vet jag inte riktigt vad de har för typ av lag, jag har inte smakat så många..

Vinägersmak måntro?

Snigla Snigla skrev:
Tyvärr vet jag inte riktigt vad de har för typ av lag, jag har inte smakat så många..

Vinägersmak måntro?
Ja det kan nog stämma med vinäger.
Jag har läst några recept där chilin kokades i vatten innan den sedan skulle kokas i själva lagen. Det känns för mig som att det blir sladdrigt.

Hur gör du när/om du lägger in chili i lag?

Jiji Jiji skrev:
Ja det kan nog stämma med vinäger.
Jag har läst några recept där chilin kokades i vatten innan den sedan skulle kokas i själva lagen. Det känns för mig som att det blir sladdrigt.

Hur gör du när/om du lägger in chili i lag?
När jag lagt in jalapenos har jag kokat upp dem i lagen men inte mer. Det har blivit bra.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har pysslat järnet känns det som på sistone hehe..
Har du några tips på chilisåsrecept eller var jag ska söka det? Tycker inte jag hittar några spännande. Ska testa en med äpple i morgon.
Har ganska mycket torkad chili jag ogärna vill kasta, men vet i sjutton vad jag ska göra med den utöver sambal, som jag tänker borde funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.