358 046 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 229 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 229 inlägg
Borta den första frostnatten och svor lite över jag inte skyddat all min nyzeländska spenat som verkligen växer enormt. Men det var faktiskt ingen fara, rådjuren kommit in i köksträdgården och käkat upp den i god tid. Fint att den kom till användning. De hade också skördat alla rödbetor. Ätit blasten men lämnat betorna.
Och fortfarande levererar min trädgård lite. En tomatplanta som stått i växthuset klarade sig från bladmöglet. Gurkorna där inne kan bli några till. Många omogna paprikor kvar. Men snart mest purjo och kål, och morötter. Vilket är fint det med. (De gula gurkorna är nån förvixen liten vit minigurka som jag funderar på att ta för på)
Och fortfarande levererar min trädgård lite. En tomatplanta som stått i växthuset klarade sig från bladmöglet. Gurkorna där inne kan bli några till. Många omogna paprikor kvar. Men snart mest purjo och kål, och morötter. Vilket är fint det med. (De gula gurkorna är nån förvixen liten vit minigurka som jag funderar på att ta för på)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man skratta eller gråta om rådjuren?G GladanS skrev:Borta den första frostnatten och svor lite över jag inte skyddat all min nyzeländska spenat som verkligen växer enormt. Men det var faktiskt ingen fara, rådjuren kommit in i köksträdgården och käkat upp den i god tid. Fint att den kom till användning. De hade också skördat alla rödbetor. Ätit blasten men lämnat betorna.
[bild]
Vi har tur som slipper både dem och vildsvin i trädgården, trots att de går förbi just utanför.
Jag tar på mig det. De gör vad de ska (äta upp sig) och jag hade nog inte stängt till nätet ordentligt på alla ställen efter att jag röjde i trädgården utanför gissar jag. De är gulliga. Vi får samsas. 🤪kashieda skrev:
Vildsvinen förstör ju mer så glad att vi inte har dem i närheten.
Bara klippa av lite gren med frukt.. och lägga dem inne på bänken/hänga i. fönstret..AndersPS skrev:
Jag la min gren ovanpå en skål med mogna tomater.. (tänkte inte så mycket på var jag la den).. de var mogna på ett par dagar (om det inte rent av var dagen efter 😳)..
Risken om du låter den vara kvar ute är om det blir kallt o lite väl fuktigt.. så kan frukten bli "soggig" och sen är de lite tråkiga.. MEN tomatplantorna är väldigt tåliga och jag har haft ute till frost (både lite köldtåliga sorter och "vanliga").
Har pysslat järnet känns det som på sistone hehe.. när väl chilin skördas - ja då har man att göra en stund! Det håller inte i evigheter.. och man vill ta tillvara på så mycket som möjligt!
Tur elen har varit billig
- - -
Igår kväll (efter mer än ett dygns torkning!) blev HABANEROSALTET färdigt
Häromdagen blev GÅRDENS SAMBAL OELEK klar också, extra het. (vi hade extra mycket habanero i år, därav blev det både sambal och salt..)
ÄPPELGELE (andra satsen..) blev också gjord.. denna gång är konsistensen "vända-upp-och-ner-säker" med jellodaller haha..
Återkommer sen med lite till.. måste kolla vad jag publicerat i såsväg härinne redan
.. blir dock efter jag gjort lite snabbinläggning (1-2-3-lag) av mina poblanos och rödlök.. (till tacobordet)
Tur elen har varit billig
- - -
Igår kväll (efter mer än ett dygns torkning!) blev HABANEROSALTET färdigt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Häromdagen blev GÅRDENS SAMBAL OELEK klar också, extra het. (vi hade extra mycket habanero i år, därav blev det både sambal och salt..)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ÄPPELGELE (andra satsen..) blev också gjord.. denna gång är konsistensen "vända-upp-och-ner-säker" med jellodaller haha..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Återkommer sen med lite till.. måste kolla vad jag publicerat i såsväg härinne redan
.. blir dock efter jag gjort lite snabbinläggning (1-2-3-lag) av mina poblanos och rödlök.. (till tacobordet)
Ja det kan nog stämma med vinäger.Snigla skrev:
Jag har läst några recept där chilin kokades i vatten innan den sedan skulle kokas i själva lagen. Det känns för mig som att det blir sladdrigt.
Hur gör du när/om du lägger in chili i lag?
När jag lagt in jalapenos har jag kokat upp dem i lagen men inte mer. Det har blivit bra.Jiji skrev:
Har du några tips på chilisåsrecept eller var jag ska söka det? Tycker inte jag hittar några spännande. Ska testa en med äpple i morgon.Snigla skrev:
Har ganska mycket torkad chili jag ogärna vill kasta, men vet i sjutton vad jag ska göra med den utöver sambal, som jag tänker borde funka.