G GladanS skrev:
När jag lagt in jalapenos har jag kokat upp dem i lagen men inte mer. Det har blivit bra.
Det låter ju rimligt. Bara koka upp och sedan låta svalna?
Har du något bra recept på lag?
 
Jiji Jiji skrev:
Det låter ju rimligt. Bara koka upp och sedan låta svalna?
Har du något bra recept på lag?
Följt detta förutom att jag bara låtit dem koka upp,inte sjuda 1-2 minuter. Sen hällt upp på steriliserade varma burkar medan de var varma.https://camillastradgard.se/inlagd-jalapeno/
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ja det kan nog stämma med vinäger.
Jag har läst några recept där chilin kokades i vatten innan den sedan skulle kokas i själva lagen. Det känns för mig som att det blir sladdrigt.

Hur gör du när/om du lägger in chili i lag?
Jag kan säga att det blir lite sladdrigt.. för några år sedan dök det upp nått "skit" i ett par av våra burkar med just inläggning.. och för att vara på säkra sidan att vi inte skulle förgifta oss.. så kokade vi nästa "sats" chili.. innan vi la ner dem i lagen så att säga..

Det var inget fel på smaken! MEN.. en stor del av krispigheten försvann.. och de uppfattades som lite "sladdriga"..

Men jag säger bara en sak.. om det bubblar i burken eller pyser (eller båda).. så har det kommit in nått "skit" och den har jäst.. 👎

DOCK är det enda gången vi haft problem med något i chiliväg (vi lyckades dock få all inlagd gurka att mögla.. snabbt.. men osäker på om det var hanteringen eller receptet.. vi har inte provat igen! Men det är de två tillfällena som vi haft problem med burkar/inläggningar)

Ska kanske också slänga in en liten tanke om "sladdrigheten".. jag TROR det kan skilja lite åt om man har hela frukter.. vs tunt skivade (som vi har). Det borde rimligen vara lite mer krisp kvar om frukten är större.. kan an tycka...

RECEPT vi gör efter.. *
___________________________

Inlagd chili (FOODJUNKIES)

400-500 g chilifrukter
4 dl äppelcidervinäger
4 dl vatten
4 msk socker
1,5 tsk salt

1) Skölj och dela upp chilifrukterna – välj sort efter önskad styrka.

2) Lägg dem i en kastrull och häll på övriga ingredienser. Låt koka upp och rör om.

Under resan gång känner du på chilibitarna och lyfter av kastrullen när konsistensen börjar kännas rätt. Räkna med mellan 3-5 minuter.

Medan du kokar din vinäger-/socker-/salt-/chili-mix finns det egentligen bara en viktig sak att tänka på: sörj för god ventilation, som en gammal varningsetikett skulle sagt. Kokande vinäger luktar, en hel del. Och doften sitter kvar i köket, ett bra tag.

3) Låt svalna lite och slå i en tesked Atamon (natriumbensoat) som konserveringsmedel om du vill.

Dela upp chilin och lagen i några tätslutande burkar och kyl. Kan du inte hålla dig går det utmärkt att sätta igång och äta ganska omgående.

___________

* ÖVRIG INFO - Vi kokar inte chilin.. vi sköljer den ordentligt innan vi skär tunnare skivor av den.. lägger allt i en stor skål först.. och sedan lägger vi ner frukten i burkar (steriliserade i ugnen 100 grader i 10+ min.. och locken kokar vi i en kastrull med vatten i 3-5 min) som vi sedan häller ner den varma lagen över.. skruvar snabbt på locken och ställer burkarna upp och ner några timmar.. innan vi vänder tillbaka dem.. ta en handduk när du skruvar på locken på de varma burkarna..
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Har du några tips på chilisåsrecept eller var jag ska söka det? Tycker inte jag hittar några spännande. Ska testa en med äpple i morgon.
Har ganska mycket torkad chili jag ogärna vill kasta, men vet i sjutton vad jag ska göra med den utöver sambal, som jag tänker borde funka.
Vi experimenterar ofta lite.. beroende på vad man har hemma liksom (använder mycket av saker vi odlat i trädgården.. och som i år har det varit lite kassare än vanligt.. inga blåbär, inga jordgubbar. inga plommon osv).

Jag måste erkänna att jag aldrig gjort något med torkad chili.. så. jag vet inte riktigt hur de reagerar.. och om något behöver göras extra (tillsättas eller ge lite mer tid..) för att få vätskan att komma till sin rätt i just torkat..

Vi mixar ju färska frukter/chilis..

Men jag tycker ju det borde funka! :)

Vad vill du göra för typ av sås? fruktigt.. tomat/grönsaksbaserade.. fermenterade/syrade?
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det låter ju rimligt. Bara koka upp och sedan låta svalna?
Har du något bra recept på lag?
Jag
Snigla Snigla skrev:
Jag kan säga att det blir lite sladdrigt.. för några år sedan dök det upp nått "skit" i ett par av våra burkar med just inläggning.. och för att vara på säkra sidan att vi inte skulle förgifta oss.. så kokade vi nästa "sats" chili.. innan vi la ner dem i lagen så att säga..

Det var inget fel på smaken! MEN.. en stor del av krispigheten försvann.. och de uppfattades som lite "sladdriga"..

Men jag säger bara en sak.. om det bubblar i burken eller pyser (eller båda).. så har det kommit in nått "skit" och den har jäst.. 👎

DOCK är det enda gången vi haft problem med något i chiliväg (vi lyckades dock få all inlagd gurka att mögla.. snabbt.. men osäker på om det var hanteringen eller receptet.. vi har inte provat igen! Men det är de två tillfällena som vi haft problem med burkar/inläggningar)

Ska kanske också slänga in en liten tanke om "sladdrigheten".. jag TROR det kan skilja lite åt om man har hela frukter.. vs tunt skivade (som vi har). Det borde rimligen vara lite mer krisp kvar om frukten är större.. kan an tycka...

RECEPT vi gör efter.. *
___________________________

Inlagd chili (FOODJUNKIES)

400-500 g chilifrukter
4 dl äppelcidervinäger
4 dl vatten
4 msk socker
1,5 tsk salt

1) Skölj och dela upp chilifrukterna – välj sort efter önskad styrka.

2) Lägg dem i en kastrull och häll på övriga ingredienser. Låt koka upp och rör om.

Under resan gång känner du på chilibitarna och lyfter av kastrullen när konsistensen börjar kännas rätt. Räkna med mellan 3-5 minuter.

Medan du kokar din vinäger-/socker-/salt-/chili-mix finns det egentligen bara en viktig sak att tänka på: sörj för god ventilation, som en gammal varningsetikett skulle sagt. Kokande vinäger luktar, en hel del. Och doften sitter kvar i köket, ett bra tag.

3) Låt svalna lite och slå i en tesked Atamon (natriumbensoat) som konserveringsmedel om du vill.

Dela upp chilin och lagen i några tätslutande burkar och kyl. Kan du inte hålla dig går det utmärkt att sätta igång och äta ganska omgående.

___________

* ÖVRIG INFO - Vi kokar inte chilin.. vi sköljer den ordentligt innan vi skär tunnare skivor av den.. lägger allt i en stor skål först.. och sedan lägger vi ner frukten i burkar (steriliserade i ugnen 100 grader i 10+ min.. och locken kokar vi i en kastrull med vatten i 3-5 min) som vi sedan häller ner den varma lagen över.. skruvar snabbt på locken och ställer burkarna upp och ner några timmar.. innan vi vänder tillbaka dem.. ta en handduk när du skruvar på locken på de varma burkarna..
Det måste ju bli skillnad när de är hela. Jag hade testat några olika varianter på samma batch kanske. Och även att ta bort botten så varm lag kommer inuti direkt. Det måste ju va stor skillnad om det är luft där eller ej.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vad vill du göra för typ av sås? fruktigt.. tomat/grönsaksbaserade.. fermenterade/syrade?
Söt, och/ eller fruktigt tror jag att jag är ute efter. Har inte så mycket tomater kvar. Men man kan ju faktiskt köpa också. Får gå i billiga lådan och kika kanske.... Inte fermenterade då jag ALDRIG lyckats fermentera något trots upprepade försök! 😵‍💫
Jag får experimentera lite med det torkade. Om jag börjar med sambal så får jag en uppfattning om hur det beter sig tänker jag. Blir kanske mer som en chilipasta...
 
G GladanS skrev:
Söt, och/ eller fruktigt tror jag att jag är ute efter. Har inte så mycket tomater kvar. Men man kan ju faktiskt köpa också. Får gå i billiga lådan och kika kanske.... Inte fermenterade då jag ALDRIG lyckats fermentera något trots upprepade försök! 😵‍💫
Jag får experimentera lite med det torkade. Om jag börjar med sambal så får jag en uppfattning om hur det beter sig tänker jag. Blir kanske mer som en chilipasta...
Jamen det är ju det som är kul när man odlar och håller på.. att få testa göra lite olika saker - allt kanske inte alltid blir som man tänkt sig.. men ibland kan det ju nästan bli bättre också! :D

Det tråkiga är att om man använder för mycket av sin skörd till en sak.. och den blir dålig, ja då får man ju vänta ett helt år oftast innan man kan prova igen.. (och känslan över misslyckandet känns hårdare.. än om det bara "inte är jättegott" hehe).

Några grejer jag varit intresserad av att göra.. (begränsade hållbarhetstider tror jag.. så mer typ "att göra för att äta nu".. eller inom några veckor typ..)

- Grön chilisås:
https://www.ica.se/recept/gron-chilisas-727689/

- Krämig sås med chili (mer dippaktig, till räkor/kräftor kanske?)
https://recept.se/recept/kramig-chilisas-med-honung

-

Lite längre förvaring skulle jag tro..

- Chilisås piri-piri med vitlök och timjan
https://foodbydrygast.com/sv/recipe/piripirigarlicthymehotsauce

- Habanero hot sauce
https://www.axenhorn.se/recipe/habanerohotsauce/

- Hot & Sweet (tipsats om den tidigare i tråden, vi har gjort den i år.. plus en Sandra-variant med lite annat i också..)
https://www.fstvs.se/matdryck/min-sota-heta-chilisas/


----


Här är lite att exrimentera på.. det är vad vi gör varje år (försökte skriva ner ungefärligt.. men den brukar vara väldigt uppskattad.. när vi sålde på reko var den en storsäljare)

🌶 MANGO-HETSÅS RECEPT 🌶
Angående recept så har vi inte skrivit ner det helt, vi använder lite olika mängd varje gång). Och lite provsmakning finns med i "receptet"

Ca 1 l egenpressad äppelmust,
500 gram mango (vi har använt både fryst o färsk).
Dryga dl honung
250-300 g chilifrukter,
1/2 dl äppelcidervinäger.
Lite salt

Tvätta, snoppa av chilin, vi hackade först.. sedan mixa frukterna med lite must.. häll sen allt i kastrull, även resten av musten o ingredienserna, o låt småkoka i 15-20 min
Har man använt chilisar med mycket frön i.. sila av såsen så blir ren lite "renare" innan ni slår upp den i flaskor

(kom ihåg att göra rent flaskorna/ värma eller koka..)

😋
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jamen det är ju det som är kul när man odlar och håller på.. att få testa göra lite olika saker.
Nej, det är inte kul när det blir dåligt resultat av egenodlat. Men jättekul när man får ihop nåt med bara eget och det är gott.
Tack för lite tips. Ska testa mangosåsen, absolut.
Idag blev det den söta heta. Hunnit smaka av innan vinägern och tyckte den var perfekt så får se om jag tillsätter vinäger eller fryser in den istället....🤔
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Efter mycket om och men blev det lite såser. Nöjd med både den söta heta och den med äpple, chili, tomat och curry. Kan absolut använda äpple som bas igen för att spara på tomaterna.
 
  • Flaskor och burkar med hemlagad sås på köksbänk, koserveringsklara, rödbrun färg, matlagning bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Efter mycket om och men blev det lite såser. Nöjd med både den söta heta och den med äpple, chili, tomat och curry. Kan absolut använda äpple som bas igen för att spara på tomaterna.
Äpple funkar jättebra! :)
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Plockade in det sista från växthus och även lite från kållandet. Vemodigt. Tråkigt.
Nu behöver jag ta hand om morot och purjo som står kvar. Och fundera på övervintring av några chiliplantor och physalisen. (Som inte gav en enda frukt i år)
Vet inte varför det känns som ett misslyckat odlingsår. För att jag la för mycket tid på skadedjur och sjukdomar kanske? Men fått bra skörd, egentligen. Inget massivt överskott. Får se om jag kan begränsa mig nästa år och ha lagom med plantor. Så det blir lagom med jobb. 🫣
 
  • Korg med grönsaker: bärblad, paprikor, kryddor, mot kaklad köksbakgrund. Fräsch skörd, gröna nyanser, röda inslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Plockade in det sista från växthus och även lite från kållandet. Vemodigt. Tråkigt.
Nu behöver jag ta hand om morot och purjo som står kvar. Och fundera på övervintring av några chiliplantor och physalisen. (Som inte gav en enda frukt i år)
Vet inte varför det känns som ett misslyckat odlingsår. För att jag la för mycket tid på skadedjur och sjukdomar kanske? Men fått bra skörd, egentligen. Inget massivt överskott. Får se om jag kan begränsa mig nästa år och ha lagom med plantor. Så det blir lagom med jobb. 🫣
Så säger man varje år.. och året efter står man där med fler plantor .. IGEN 😳

Man ville bara prova.. en märks inte.. å titta vilken kul planta.. den måste jag prova.. och attans .. frörea - åh va mycket kul det finns 😳😳😳

😜🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Känner faktiskt inte alls igen mig. 🙂 Har redan gjort nästa års odlingsplan med vad jag ska odla, var allt ska vara och hur många plantor av varje sort som behövs. Och jag vet av erfarenhet att jag kommer hålla mig till planen.
Nu känner jag mig lite tråkig som är så strukturerad. 😉
 
  • Älska
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Jag känner igen mig i båda. Det blir lätt som Snigla skrev, men behöver, verkligen på riktigt, göra som dig. Annars kommer jag inte må bra. Var i år väldigt duktig på att inte så fler än jag ville ha, och tror jag kan hålla mig till det jag bestämmer mig för. Så jag behöver undvika reor och jag behöver lägga en plan. Men det är ju såklart synd om nåt går snett att inte ha reservplantor. Men man får väl efterlysa i lokala grupper....
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Känner faktiskt inte alls igen mig. 🙂 Har redan gjort nästa års odlingsplan med vad jag ska odla, var allt ska vara och hur många plantor av varje sort som behövs. Och jag vet av erfarenhet att jag kommer hålla mig till planen.
Nu känner jag mig lite tråkig som är så strukturerad. 😉
Jag odlar Iof mindre nu (!).. men jag har gett upp mitt extrema dokumenterande som jag hade i början.. alltså jag är noga med namnskyltar och att jag inte odlar på samma ställe varje år (växtföljd) men .. jag brukade uppdatera varje frös framgångar.. i foto och en bok.. med datum och vad som hände (typ, idag tittade frö ett upp, tre dagar senare kom de andra.. första riktiga bladparet kom xx.. första blomman xx.. osv.. på ALLT jag sådde..😳)

På hösten gjorde jag ritningar både i dator o för hand.. med scheman var allt skulle sås.. när det skulle planteras.. när det förväntades ge skörd..

Jag nördar ner mig totalt.. 😍

Hade (det har jag delvis nu med) listor med saker som skulle köpas.. allt ifrån krukor, till näringar och frön.. så att jag kunde köpa när det var rea.. (under hela året).. så man slapp bet fullpris för bra grejer.. eller frön.. och man kunde spara in portokostnader.. 😃👍

Nu är jag lugn o sansad .. lite mindre dokumenterande.. lite färre måsten.. 😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.