Snigla Snigla skrev:
Jag odlar Iof mindre nu (!).. men jag har gett upp mitt extrema dokumenterande som jag hade i början.. alltså jag är noga med namnskyltar och att jag inte odlar på samma ställe varje år (växtföljd) men .. jag brukade uppdatera varje frös framgångar.. i foto och en bok.. med datum och vad som hände (typ, idag tittade frö ett upp, tre dagar senare kom de andra.. första riktiga bladparet kom xx.. första blomman xx.. osv.. på ALLT jag sådde..😳)

På hösten gjorde jag ritningar både i dator o för hand.. med scheman var allt skulle sås.. när det skulle planteras.. när det förväntades ge skörd..

Jag nördar ner mig totalt.. 😍

Hade (det har jag delvis nu med) listor med saker som skulle köpas.. allt ifrån krukor, till näringar och frön.. så att jag kunde köpa när det var rea.. (under hela året).. så man slapp bet fullpris för bra grejer.. eller frön.. och man kunde spara in portokostnader.. 😃👍

Nu är jag lugn o sansad .. lite mindre dokumenterande.. lite färre måsten.. 😃
Men lite kul att orka. Om man hade orkat. Skulle vilja dokumentera mera. Men man får lägga energin som finns där den mest behövs.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag är inte riktigt så som du var Snigla. 🙂
Har en lista på vad jag vill odla och ungefär när allt ska göras under året för att det gör mig mer avslappnad. Då har jag koll och behöver inte tänka så mycket. 😁 Listan justeras såklart vid behov. Tex när jag kommer på nya saker jag vill göra eller märker att något inte funkar.
Och så gör jag en plan varje år över var allt ska vara och räknar ut antal plantor, iaf ungefär.
Och så sår jag liiite mer än jag vill ha för att gardera mig. Vill jag ha 2 squash-plantor sår jag 3, vill jag ha 6 tomater sår jag kanske 8 osv... Men sen om alla 8 tar sig kan jag såklart inte kasta plantor så då skänker jag bort.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi har passat på att göra om jordgubbsåsen.
De gav bra skörd i början men nu har kirskålen tagit över.

Trädgårdsland med potatis, skottkärra med potatis, vattenslang, stenar, skjul, ogräs, höstlig växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade markduk under stenarna, under duken var det fullt av kirskålsrötter.

En stenlagd bäck, trädgårdsslang, växthus och höstlöv i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
S
Idag skördade jag rotsellerin. Är väl 10 månader sedan jag sådde fröna…
Har en bild från 19 februari på några taniga groddar. Unga plantor spirar i jord i en svart odlingslåda inomhus, med märkpenna för växtsort.
Skapa konto

Rotsellerin växer på sig under sensommaren så det gäller att komma ihåg att gödsla i augusti-september för att få större knölar än en knytnäve.

• En svart korg full med nyligen grävda jordärtskockor mot en gräsmatta.
    Skapa konto
  • En uppriven rotfrukt med jord och rötter på en skottkärra, omgiven av gräs och höstlöv.
    Skapa konto
  • En grönt skottkärra fylld med jordiga rotfrukter med gröna blastrester.
    Skapa konto
  • Närbild på trädgårdsland med gröna blad och en delvis synlig Sellerirot (celeriac), naturlig oordning.
    Skapa konto
  • En tämligen oorganiserad trädgårdsrabatt med gröna blad och lövverk, och några visnade växter.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Räknas det här som odling?
Har provat att översomra en amaryllislök. (Motsatsen till övervintra?)
Nu är den på gång!
Amaryllislök spirar i vit kruka framför fönster, inomhusmiljö med utsikt mot utemöbler och trädgård.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Hand med jord under naglarna, skämtar om trädgårdsmanikyr, groende plantor, humoristisk bild.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Roffe K och 7 till
  • Laddar…
Låda med rotgrönsaker, främst jordärtskockor och några morötter, på gräs med del av person.
Skapa konto

Inte jag men delar av familjen har skördat jordärtskocka.
Vi satte fyra kockor för ett år sedan 😳

Själv har jag satt vitlök, har dessvärre blandat ihop mina sorter 😅

• Gilla
  • Wow
Posselosse och 7 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur det är med det andra, men här börjar peppen inför nästa odlingssäsong komma igång.
Fingrarna längtar efter såjord, man funderar på vad man vill odla i år.
Man kikar lite på frön och köper ett par nya sorter och undrar hur i helsike man kan beställa frön för 900kr igen?!

• Haha
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet inte hur det är med det andra, men här börjar peppen inför nästa odlingssäsong komma igång.
Fingrarna längtar efter såjord, man funderar på vad man vill odla i år.
Man kikar lite på frön och köper ett par nya sorter och undrar hur i helsike man kan beställa frön för 900kr igen?!
Vänta bara tills du hittar fler frön på nån annan rea nånstans ;) (värst är när saker o ting inte börjat ta plats än.. och man tycker man har "lite kvar till några xxx" hehe.. när man väl sått en del frön och de börjar ta plats.. börjar man blir lite orolig att det INTE ska få plats..)

Jag har inte köpt några fröer.. jag har gett bort massa och har (tyvärr) inte samma odlarglöd som jag brukar.. varken för det ena eller det andra ...

Har inte ens sått några chilis än 😳😳 (brukar så mest i mellandagarna eller typ dagarna efter nyår - men de tidiga eller hmm.. sega chililsarna.. brukar vara sådda vid detta laget).

Har inte heller satt nån vitlök..

Får se vad det blir av det hela.. om vårljuset får igång mig så småningom.. :)

Tre "skithöstar" (år) har lite tagit musten ur mig.

Jaja.. några av våra standard-chilisar ska iaf odlas.. och några blommor igen! Det gick ju riktigt bra förra året (i år hehe) och dem kunde jag titta på sent i på hösten :) och lite salladsblad..

I övrigt får vi väl se.. vill ju inte odla i pallkragarna innan de är renoverade (skulle ju ha gjorts för 2 år sedan).. rör man kanterna så ramlar kanterna loss haha.. (men rör man dem inte ser de ok ut iaf!).. bara ogräs o dålig jord just nu :/

VAD har du handlat för roligt att odla då? :D

Snigla Snigla skrev:
Vänta bara tills du hittar fler frön på nån annan rea nånstans ;) (värst är när saker o ting inte börjat ta plats än.. och man tycker man har "lite kvar till några xxx" hehe.. när man väl sått en del frön och de börjar ta plats.. börjar man blir lite orolig att det INTE ska få plats..)

Jag har inte köpt några fröer.. jag har gett bort massa och har (tyvärr) inte samma odlarglöd som jag brukar.. varken för det ena eller det andra ...

Har inte ens sått några chilis än 😳😳 (brukar så mest i mellandagarna eller typ dagarna efter nyår - men de tidiga eller hmm.. sega chililsarna.. brukar vara sådda vid detta laget).

Har inte heller satt nån vitlök..

Får se vad det blir av det hela.. om vårljuset får igång mig så småningom.. :)

Tre "skithöstar" (år) har lite tagit musten ur mig.

Jaja.. några av våra standard-chilisar ska iaf odlas.. och några blommor igen! Det gick ju riktigt bra förra året (i år hehe) och dem kunde jag titta på sent i på hösten :) och lite salladsblad..

I övrigt får vi väl se.. vill ju inte odla i pallkragarna innan de är renoverade (skulle ju ha gjorts för 2 år sedan).. rör man kanterna så ramlar kanterna loss haha.. (men rör man dem inte ser de ok ut iaf!).. bara ogräs o dålig jord just nu :/

VAD har du handlat för roligt att odla då? :D
Ja, du har haft lite tuffa år, hoppas du snart kan återhämta dig och hitta odlingslust och odlingsglädje!

Vi shoppade loss på lite paprika som ska odlas i våra breddgrader, lite kul squash och aubergine.
Påfyllnad av majs, lök och tomatfrö.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ja, du har haft lite tuffa år, hoppas du snart kan återhämta dig och hitta odlingslust och odlingsglädje!

Vi shoppade loss på lite paprika som ska odlas i våra breddgrader, lite kul squash och aubergine.
Påfyllnad av majs, lök och tomatfrö.
Hoppas jag med! :)

Har ni provat att så snackspaprika nån gång? Jag har provat några gånger.. jag tänkte att de måste ju vara perfekta att fylla/grilla osv.. precis som med chilis..

Ha.. första gången jag odlade dem fick jag en hel hög! Men det var så förjäkla (ursäkta språket) mycket frön i dem så jag trodde de skulle sprängas hehe.. det var liksom inte bara att kasta in dem i munnen .. man fick tälja ur alla kärnorna.. och då de var ganska små.. så blev det mer arbete än nöje med dem..

Köpte en annan sort nått år senare, den blev snäppet större.. men innehöll också väldiga mängder frön.. så de var lite svårhaterligare än jag planerat.. vill man fylla dem med ost o lägga in.. ja då måste ju kärnorna ur (ja de måste ur oavsett för de var så många!).

Stora var lättare.. MEN jag har inte slutat hoppats på att jag ska hitta nån sort som faktiskt är lagom stor.. med "normala mängder" frön :)

Snigla Snigla skrev:
Hoppas jag med! :)

Har ni provat att så snackspaprika nån gång? Jag har provat några gånger.. jag tänkte att de måste ju vara perfekta att fylla/grilla osv.. precis som med chilis..

Ha.. första gången jag odlade dem fick jag en hel hög! Men det var så förjäkla (ursäkta språket) mycket frön i dem så jag trodde de skulle sprängas hehe.. det var liksom inte bara att kasta in dem i munnen .. man fick tälja ur alla kärnorna.. och då de var ganska små.. så blev det mer arbete än nöje med dem..

Köpte en annan sort nått år senare, den blev snäppet större.. men innehöll också väldiga mängder frön.. så de var lite svårhaterligare än jag planerat.. vill man fylla dem med ost o lägga in.. ja då måste ju kärnorna ur (ja de måste ur oavsett för de var så många!).

Stora var lättare.. MEN jag har inte slutat hoppats på att jag ska hitta nån sort som faktiskt är lagom stor.. med "normala mängder" frön :)
Nån gång har vi nog gjort det, men vi äter dem oftast som de är urkärnade.

Nu beställde vi King of the North, Yesil Tatli och Ferenc Tender

• Gilla
Snigla
  • Laddar…

Måste googla.. :D

[bild]

Inte jag men delar av familjen har skördat jordärtskocka.
Vi satte fyra kockor för ett år sedan 😳

Själv har jag satt vitlök, har dessvärre blandat ihop mina sorter 😅
ÅH så fina! Jag odlar egentligen inte något ätbart. Dottern pluttade dock ner potatis i våras och dessa avåts till julsillen. Inte dumt alls. Annars ingår köpejordärtskocka som lunchsoppa någon gång i veckan. De man köper är gräsligt jobbiga att skala. Dottern gödde sina i koloniträdgården och de blev lika fina som dina - rejält stora och lättskalade. Fick i höstas 4 kockebarn som ska omhuldas till nästa höst. Ska bli kul, jag, som de senaste 30 åren bara odlat kryddor och satsat på att "odla" olika typer av häckar.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fadai

King of the North odlade jag förra säsongen och ska köra med dem igen; fina och goda.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.