Jag har sått årets chili. Och de har börjat gro.🌱 I år har jag både köpt och eget frö. Bäst fart på de egna just nu.

Dessutom har jag beställt några växtlampor till...
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vi var precis påväg och skulle sätta igång med årets sådder när det blev blött i källaren, motivationen har varit 0 den senaste tiden.
Kanske hittar den snart igen 🤔
 
  • Ledsen
Snigla och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi var precis påväg och skulle sätta igång med årets sådder när det blev blött i källaren, motivationen har varit 0 den senaste tiden.
Kanske hittar den snart igen 🤔
Usch vad jobbigt. Är det vatten utifrån eller inifrån?
 
Jiji Jiji skrev:
Usch vad jobbigt. Är det vatten utifrån eller inifrån?
Ja, det var ingen kul nyårshelg, men visst jag har jagat upp mig alldeles för mycket.

Det är grundvatten som trängt in på grund av det extremt höga grundvattenståndet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi var precis påväg och skulle sätta igång med årets sådder när det blev blött i källaren
Då kan du ju så direkt på källargolvet! 👍

Hittar ut själv eller vad det brukar skrivas...
 
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då kan du ju så direkt på källargolvet! 👍

Hittar ut själv eller vad det brukar skrivas...
Dåligt med ljus bara 🤔
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det var ingen kul nyårshelg, men visst jag har jagat upp mig alldeles för mycket.

Det är grundvatten som trängt in på grund av det extremt höga grundvattenståndet.
Ah, ja det är jobbigt när sådant händer. Sommaren 2007 regnade det väldigt, väldigt mycket i Skåne och det trängde upp vatten ur källargolvet och läckte in genom ett tak och började lukta mögel i det huset jag bodde i då. Det var riktigt jobbigt men var i slutändan inte någon katastrof.

Jag hoppas att det blir bättre hos er när vattnet sjunker undan. Har det blivit mycket skador?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dåligt med ljus bara 🤔
Lätt fixat med lite lysrör. Om det nu finns fungerande el, vill säga. Annars är det svampodling som gäller.🍄 Kan vara lukrativt har jag hört.
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ah, ja det är jobbigt när sådant händer. Sommaren 2007 regnade det väldigt, väldigt mycket i Skåne och det trängde upp vatten ur källargolvet och läckte in genom ett tak och började lukta mögel i det huset jag bodde i då. Det var riktigt jobbigt men var i slutändan inte någon katastrof.

Jag hoppas att det blir bättre hos er när vattnet sjunker undan. Har det blivit mycket skador?
Jag upptäckte det i tid och har kunnat leda bort vattnet så skadan består i princip av lite hål i en vägg för att vattnet ska hitta rätt väg till en golvbrunn.
Vi har tur att vårt utgående avlopp är högre än golvet så vi pumpar upp det från en grop.
Det har i princip slutat nu, vilket är väldigt skönt.

Jiji Jiji skrev:
Lätt fixat med lite lysrör. Om det nu finns fungerande el, vill säga. Annars är det svampodling som gäller.🍄 Kan vara lukrativt har jag hört.
Alltså, vi gillar ju svamp 🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
S
Lite galghumor i den här tråden. 😅


13th Marine 13th Marine skrev:
Vi var precis påväg och skulle sätta igång med årets sådder när det blev blött i källaren, motivationen har varit 0 den senaste tiden.
Kanske hittar den snart igen 🤔
Mitt enda råd i frågan är att spara lite vatten till när bevattningssäsongen startar. Personligen så har jag en nedgräd regnvattentank utanför huset men att samla vatten i källaren kanske också funkar?

Hos oss kommer vi också att skala ned odlingen. Förra året hamnade odlingshobbyn i konflikt med pågående byggprojekt. I år är det fler byggprojekt på gång och behöv av att återställa gräsmattan från diverse jordhögar och annat.

Kommer var borta en del under vårvintern så blir ändå svårt med försådden. Så det får bli ett mellanår.
Vi har bunkrat upp med frön så det lär ju ändå bli en massa odling. 🫣😂
 
Jojo, det vet man ju hur det går med "att dra ner på odlingarna"...

"Jag kan sluta när jag vill."
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
S
Blir väl mer plats inomhus i vår kanske. För annat än grönt.
 
S sinuslinus skrev:
Lite galghumor i den här tråden. 😅



Mitt enda råd i frågan är att spara lite vatten till när bevattningssäsongen startar. Personligen så har jag en nedgräd regnvattentank utanför huset men att samla vatten i källaren kanske också funkar?

Hos oss kommer vi också att skala ned odlingen. Förra året hamnade odlingshobbyn i konflikt med pågående byggprojekt. I år är det fler byggprojekt på gång och behöv av att återställa gräsmattan från diverse jordhögar och annat.

Kommer var borta en del under vårvintern så blir ändå svårt med försådden. Så det får bli ett mellanår.
Vi har bunkrat upp med frön så det lär ju ändå bli en massa odling. 🫣😂
Galghumor ger lite glädje iaf =)

Kanske skulle göra tvärt om? Pumpa in vatten istället? 🤔
Lättare att täta inne så det inte rinner ut.
(Att vi har en rejäl borrad brunn för att vattna med kan vi ignorera 😅)
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Galghumor ger lite glädje iaf =)

Kanske skulle göra tvärt om? Pumpa in vatten istället? 🤔
Lättare att täta inne så det inte rinner ut.
(Att vi har en rejäl borrad brunn för att vattna med kan vi ignorera 😅)
Då får ni inomhuspool. Det var ju, i alla fall när jag var ung, otroligt tjusigt.
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Då får ni inomhuspool. Det var ju, i alla fall när jag var ung, otroligt tjusigt.
Får riva upp vardagsrumsgolvet så man får lite takhöjd med
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.