Sådär ja, då var man 650 kr fattigare efter frököp. 😀
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Sådär ja, då var man 650 kr fattigare efter frököp. 😀
Lätt hänt...
Men det finns andra hobbies som kostar mycket pengar. Golf, att äga en häst, segla osv...
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Lätt hänt...
Men det finns andra hobbies som kostar mycket pengar. Golf, att äga en häst, segla osv...
Och vi producerar ju mat som (kanske 🙂) sparar pengar i slutänden.
Köpte faktisk pluggbrätten också som är med i den summan.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Blev lite fröer här med eftersom Blomsterlandet har halva priset på fröer denna vecka.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Terrakottakruka med växande gröna växter och vissna blad på fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Agapanthus 'black buddist' som övervintrar inne har gjort nya blad.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Det är inte bara jag som längtar till våren.
En trottoarkant gränsar till en jordig rabatt med gräs och små växter. Nedfallna löv syns. Dimmig eller suddig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns uppenbarligen tulpaner i vår trädgård som känner likadant. (Fotat genom fönstret, därav den usla bildkvaliten.)
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
Hos oss gror squashfröna, i squashen 😳

Händer renar gul pumpa; frön synliga, kniv och skärbräda på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Är det någon här som odlar persika? Min svärmor har önskat sig ett persikoträd 'Frost' och jag har lovat att hjälpa henne med det.

Jag har bara erfarenhet av persikor i odling i Skåne i zon 1. Där svärmor bor är det sandig jord, zon 2 och på östkusten med betydligt senare vår än vad vi har.

Ni som odlar persikor i högre zoner hur funkar det? Får ni frukt? Behöver ni hjälpa till med pollinering?
Jag har zon 3 i Skåne.. typ.. satte ett ”frost” i Höör när vi bodde där, enormt fint, växte som ogräs och gav perfekt skörd efter vi flyttade ;) i mängd.. vi fick skörd när vi bodde där också - mycket goda!

Har satt ett ”no-name” här också.. men förutsättningarna lite annorlunda och vi vet inget om sorten! Växer uppenbart sämre, men står ganska oskyddat här på landet… fick kanske 6 frukter sist.. men stenhårda 😳
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S
Fem långa, böjda butternutpumpor på ett ljust köksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ugnsrostade en Tromboncino-squash i helgen så det blir soppa ikväll. Har några kvar. 😄
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Då jag inte shoppat nått på nått år typ.. så.. hade jag inga ”svampar” .. eller Jord att odla i, men hittade mina små kokosbriketter och tänkte att det är ju ett bra tillfälle att testa dem 😊

SÅ .. nu är mina första chilifröer sådda härhemma 🌱🌶️

Plastbricka med jordpellets och fröpåsar för odling av växter inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sitter två frön i varje ”kokoshög”.. för ovanlighetens skull. Jag brukar ju bara sätta ett frö i varje.. men nu börjar fröna bli äldre och grobarheten sämre.. (och jag vill köpa nya frön!) hehe

Har satt 4 sorter till, men inte fotat dem än..

2 st är kvar att så.. den ena måste ha jord (mitt årets projekt.. så små frön att den jag fick den av bara torkat slafs o frön i en liten ”blaffa”)
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Två plantbrickor med unga växter i fönster, ovanifrån beskuren bild, gul etikett, diffust cirkelformat objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Årets chili.
Mina egna frön grodde snabbast (tråget till höger). Bonusfrön från företaget jag köpte frön från gror långsammast. (De som är allra längst till vänster i det vänstra tråget.)

Ska montera mer belysning till dem.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Inomhusväxtbelysning över två planteringslådor med små växter, vattenkran, kaklad vägg, nätstängsel, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär, nu har de små liven fått lite bättre belysning. Kattsäkert är det också. Eftersom Katten missbrukar chiliblad.
(Lysröret var lite för långt så det hänger på diagonalen för att jag inte skulle behöva knöla till sladden.)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Då jag inte shoppat nått på nått år typ.. så.. hade jag inga ”svampar” .. eller Jord att odla i, men hittade mina små kokosbriketter och tänkte att det är ju ett bra tillfälle att testa dem 😊

SÅ .. nu är mina första chilifröer sådda härhemma 🌱🌶️

[bild]

sitter två frön i varje ”kokoshög”.. för ovanlighetens skull. Jag brukar ju bara sätta ett frö i varje.. men nu börjar fröna bli äldre och grobarheten sämre.. (och jag vill köpa nya frön!) hehe

Har satt 4 sorter till, men inte fotat dem än..

2 st är kvar att så.. den ena måste ha jord (mitt årets projekt.. så små frön att den jag fick den av bara torkat slafs o frön i en liten ”blaffa”)
Jag sådde jättegamla chili frön för ngt år sedan och det gick utmärkt. Lät dem ligga i blöt en vecka tror jag.

Jag låter mina gro på värmegolv i badrummet. Brukar du ha värme under?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag sådde jättegamla chili frön för ngt år sedan och det gick utmärkt. Lät dem ligga i blöt en vecka tror jag.

Jag låter mina gro på värmegolv i badrummet. Brukar du ha värme under?
Ja, de flesta av mina fröer är gamla också. De brukar funka bra 👍 men med tiden blir det ju lite sämre grobarhet (beror ju lite på hur man förvarar dem).

Har en liten värmematta! Men har inte tagit fram den än, funderade på golvvärmen i badrummet oxå.. men den är ju inte igång hela tiden (alltså, den är igång.. men ger inte värme hela tiden).

Skulle behöva en större värmematta som passar till ”drivhuset” jag sätter bebisarna i.. (kostsamt dock)
 
Snigla Snigla skrev:
Ja, de flesta av mina fröer är gamla också. De brukar funka bra 👍 men med tiden blir det ju lite sämre grobarhet (beror ju lite på hur man förvarar dem).

Har en liten värmematta! Men har inte tagit fram den än, funderade på golvvärmen i badrummet oxå.. men den är ju inte igång hela tiden (alltså, den är igång.. men ger inte värme hela tiden).

Skulle behöva en större värmematta som passar till ”drivhuset” jag sätter bebisarna i.. (kostsamt dock)
Vi har termostat på golvvärmen (vattenburen) och ibland är det väl varmare och ibland kallare men det funkar väldigt bra i alla fall. Jag har använt mig av badrumsgolvet i minst fem år och upplever att det snabbar på groningen på tex chili väldigt mkt. Men gror gör det ju ändå. Det är väl mest det att jag gillar att det gror snabbt. 😉
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.