• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Och så hade jag tänkt mig en hel vägg med luktärter, blir nog en väldigt liten vägg med tanke på hur bra det går här. Men påt igen nästa år, nån gång ska jag väl kunna lära mig odla blommor.
[bild]
Du kan fortfarande få fler plantor

metod ett
-När de har kommit upp lite till så toppar du plantorna och sätter toppsticklingen i ett glas vatten. Då får den rötter. Du kan sedan toppa den plantan och och få en omgång till.

Det här är riktigt enkelt och ger dessutom buskigare plantor. (Jag brukar bara så en handfull luktärtor i taget eftersom man får så många toppskott.)

metod två
-gör en ny sådd om du har några frön kvar. Annars gör så här nästa gång.
Lägg fröna på fuktigt/blött hushållspapper i en plastburk och sätt plast över. Lufta lite ibland. Efter några dagar börjar de gro och då sätter du dem i plugg eller toarullar eller små krukor. Skola om när de fått två bladpar. Toppa plantorna som ovan.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Ja, det finns som sagt en hel drös med olika odlingsråd för luktärter och jag testar lite olika med glest resultat hittills. Är det nån som testat det där med att ställa ut dom fast det är kallt, känns ju lite läskigt...
 
Lill72 Lill72 skrev:
Har ett sånt man kan gå in i och har kört kupevärmare tidigare men då har det inte varit så kallt som nu, får göra ett försök med ett tomt växthus nån natt.
Då är det ju lite större yta! Lite mer luft i cirkulation.. (y)

Brukar inte behövas så mycket för att få upp temp.. men som sagt lägg på/över ett par filtar som isolering (plasten är ju inte så tjockt..)
 
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, det finns som sagt en hel drös med olika odlingsråd för luktärter och jag testar lite olika med glest resultat hittills. Är det nån som testat det där med att ställa ut dom fast det är kallt, känns ju lite läskigt...
Jepp, går finfint. Jag fick aldrig särskilt bra resultat när jag höll på att blötlägga frön och de som tog sig blev alltid klena och rangliga. Jag trodde att de inte fick planteras om så sådde i toarullar som antingen ruttnade eller torkade ut. Provade Cecilias tips ett år och efter det gör jag alltid så. (Hon har skrivit böcker om luktärter, säljer luktärter och älskar luktärter ifall man inte vet vem hon är. ) Plantorna blir tåliga, knubbiga och jag får betydligt fler.

Men, alla sätt är bra och det finns många vägar till Rom. :)
 
Hade visst en påse luktärter kvar så nu testar jag.
Synd att de finaste inte ville riktigt...
Fröpåsar för blommor, sorterade, på bord, trädgårdsskötsel, paket, oöppnade, blandade färger, trädgårdsarbete, förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kruka med jord och utspridda frön, odlingsförberedelse inomhus på en lysande dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastbehållare med frön på kökspapper, jord, påse, planteringsmaterial, oordning, hemmaodlingstillbehör, fröpåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har ett par stycken i den här lådan (satte frön i alla brätten) men misstänker att det är för tidigt att klippa dom. Har för mig att det ska vara tre bladpar först och att man klipper över det första paret eller?
Unga plantor i krukor, odlingslåda, trägolv, nära fönster, vit balustrad, inomhus odling, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, det finns som sagt en hel drös med olika odlingsråd för luktärter och jag testar lite olika med glest resultat hittills. Är det nån som testat det där med att ställa ut dom fast det är kallt, känns ju lite läskigt...
Jag har alltid mina ute även när det är kallt. Men om det ska bli minusgrader någon längre stund (många timmar på natten) tar jag in dem eftersom jorden i krukorna fryser. Men de tål ganska många minusgrader om de är planterade i lite större krukor eller om man har snö som isolerar. (Dåligt med snö där jag bor)

Det de däremot inte gillar är blåst och speciellt inte i kombination med kyla. Nu menar jag blåst som det är vid kusterna inte lite lagom fläktande vindar. Så i helgen byggde jag en kallbänk med lock så att jag kan stänga locket när det blåser. Vinden har nämligen toppat mina plantor lite väl bra i år.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Har ett par stycken i den här lådan (satte frön i alla brätten) men misstänker att det är för tidigt att klippa dom. Har för mig att det ska vara tre bladpar först och att man klipper över det första paret eller?
[bild]
Jag klipper ovanför första bladparet. Om du tittar på stjälken ser du att det finns slumrande ögon. Dessutom kommer det att komma ut två stjälkar från det bladparet som blir kvar. Om du vill ha sticklingar kan du vänta så att du får tre bladpar, då blir sticklingens rötter från bladpar nr två på toppsticklingen, (ta bort bladen innan du ställer i vatten).

Edit:
Dessutom, ta bort klängena för annars trasslar de inte sig i allt och går av.

I år ska jag dessutom testa den brittiska metoden och ta bort klängena när jag planterat ut dem också och binda upp dem i stället för de (britterna) påstår att luktärter blommar bättre då. Jag har bara läst om det här och inte testat. Jag inbillar mig att det inte går att hinna med att ta alla klängen men så många jag hinner i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har själv varit o kikat på den torvfria jorden.. men jag tror man ska blanda ut den lite för att den ska bli bra - kanske därför de säljs i mindre säckar? (jag vet inte riktigt vad man ska blanda ut med, skrutt från trädgården? bokashi? nått? det var bara en känsla jag fick..)
Jag har använt torvfri jord från Blomsterlandet till slutplantering i krukor ute. Då blandade jag den med jord från trädgården (lerjord) och det blev jättebra. Jorden var rätt grov i sin struktur och det stod på påsen att den kunde torka ut lättare än torvjord. Men det kompenserades av lerjorden tror jag för jag tyckte inte den torkade fort.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Hade visst en påse luktärter kvar så nu testar jag.
Synd att de finaste inte ville riktigt...
[bild] [bild] [bild]
Visa mig inte sånt där, jag sa ju att jag inte har plats för mer hahaha.. (har ju tre sorter luktärt också.. ) jag försöker begränsa mig lite! Har ett par blommor kvar o förgro.. (bl a prästkrage).. men nu är jag ju också sugen på å prova luktärt igen.. (som jag brutalt misslyckats med tidigare)
 
Snigla Snigla skrev:
Visa mig inte sånt där, jag sa ju att jag inte har plats för mer hahaha.. (har ju tre sorter luktärt också.. ) jag försöker begränsa mig lite! Har ett par blommor kvar o förgro.. (bl a prästkrage).. men nu är jag ju också sugen på å prova luktärt igen.. (som jag brutalt misslyckats med tidigare)
Äh, lite luktärter hit eller dit spelar väl ingen roll :p Man kan ju dö i morgon och vem vill dö utan att ha lyckats med luktärter liksom :rofl:
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har använt torvfri jord från Blomsterlandet till slutplantering i krukor ute. Då blandade jag den med jord från trädgården (lerjord) och det blev jättebra. Jorden var rätt grov i sin struktur och det stod på påsen att den kunde torka ut lättare än torvjord. Men det kompenserades av lerjorden tror jag för jag tyckte inte den torkade fort.
Jo jag tror det är problemet med jorden vi köpte med lastbil.. alla rekommenderade ett ställe som hade finfint matjord så att säga och då köpte vi där.

Den hamnade ju i kragar på höjd, vilket gjorde att den hm "torkade ihop" lite med tid och väder.. och ibland är den som en hård kaka.. (först tänkte vi att det var lerjord, torr sån.. men det är på nått vis ytterligare än struktur på hård kompakt jord.. :thinking:) och där känns det som om vi behöver (hade vi vetat mer om jord då... hade vi inte haft problem nu..) blanda ut och "lufta" in lite skrutt från komposthögen.. typ.. hehe. du vet lite små pinnar/flis, löv osv.. Nu efter x år behöver vi nog blanda ner lite dynga också) för att få dränering och luft i de första 20 cm i kragarna.. (när man fyller på, grepar om osv.. blir det oftast bara topplagret.. )

Så vid närmare eftertanke (trots makens klagomål) tror jag jorden vi köpte vars bra som alla sa.. men vi missade lite hur vi skulle "förvalta" den..

Har blomsterlandet också egen torvfri jord? stor säck? dyr?
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har använt torvfri jord från Blomsterlandet till slutplantering i krukor ute. Då blandade jag den med jord från trädgården (lerjord) och det blev jättebra. Jorden var rätt grov i sin struktur och det stod på påsen att den kunde torka ut lättare än torvjord. Men det kompenserades av lerjorden tror jag för jag tyckte inte den torkade fort.
Jag hittade ingen sådan jord på Blomsterlandet men jag kanske letade dåligt. Intressant i alla fall. Jag ska se om jag hittar den. Weibulls torvfria jord säljs väl i 40 liters säck? Eller har jag drömt det?
 
Jiji Jiji skrev:
Jag hittade ingen sådan jord på Blomsterlandet men jag kanske letade dåligt. Intressant i alla fall. Jag ska se om jag hittar den. Weibulls torvfria jord säljs väl i 40 liters säck? Eller har jag drömt det?
Jag köpte förra året, då hade de 40 l säckar. Inte jättedyrt vad jag minns, under 100 kr/säck iaf.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.