358 046 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Oj. Förra året kom jag över två pallkragar billigt (tror jag betalade 75 kr tillsammans) i juni. Jag hade en säck jord hemma så det räckte inte långt för att fylla, men jag hällde ut jorden och ner med lite frön för squash och fick rätt bra skörd så att plantera inomhus i januari känns väldigt tidigt?!Snigla skrev:
Gurkplantor (släktet) växer väldigt fort oftast.. så vill man ha tidigt sällskap av grönska.. kör på nån av dem! Men om vi jämför squash och gurka.. så är växtsättet det hm relevanta (inomhus) haha.. gurkan växer ju liksom uppåt.. har man nån pinne/upphängning/spalje åt den.. så behöver den nödvändigtvis inte ta så mycket plats på bredden.. squash är en hellllllllt annan femma.. två squashplantor täcker lätt en hel pallkrage.. och har man dem inomhus.. ja.. då tar de plats!Fairlane skrev:Oj. Förra året kom jag över två pallkragar billigt (tror jag betalade 75 kr tillsammans) i juni. Jag hade en säck jord hemma så det räckte inte långt för att fylla, men jag hällde ut jorden och ner med lite frön för squash och fick rätt bra skörd så att plantera inomhus i januari känns väldigt tidigt?!
Det "komiska" är att alla jag sått inne (inte bara de tidiga) alltid liksom dog.. när de kom ut (även om jag försökt vänja dem vid uteklimatet innan).. så de fick alltid börja om ute..
Så jag insåg så småningom .. att det lättaste är nog att så dem utomhus från början!
Jag kommer sätta dem i egna krukor när de blivit lite större. Dessa skall stå på ett ställe utomhus där det finns mycket sniglar så jag vill ha stora plantor innan jag sätter ut. (Så de klarar lite bitande utan att dö)Snigla skrev:
Dessa är sådda i en gammal pensebytta i växthuset, tog ca två-tre veckor innan de kom upp. Men vi har haft många nätter med tvåsiffrigt på minusskalan så de har haft det lite kyligt. De är för sommarens konsumtion så det gör inget om de tar lite tid på sig nu i början.
De kålplantor jag drar upp inomhus växer ju betydligt snabbare men jag har inte så mycket plats kvar där. Sådde lite vitkål inne som skolats om och nu fått flytta ut till växthuset med lite fiberduk över sig om nätterna, de trivs finfint när det är kallt men så fort solen värmt upp växthuset innan jag hunnit öppna så blir de hängiga. Tanken är att äta dem som småhuvuden i typ juni innan gurkan skall växa där.
(Jag sår ju gurkan i slutet av maj jag. )
Haha.. tanken är att jag ska det (sätta broccoli o testa..) men till skillnad från din väderrapport.. så måste jag vänta på att jordsäckarna ute ska tina.. så jag kan få tag på jorden!Dalbotant skrev:
Tack och lov har nästan all snö smält (igen), men det tillsammans med minusgraderna.. gjorde jordsäckarna lite tråkiga (igen).. *när man trodde sommaren va här*
När man inte riktiga vet vad man ska/bör göra.. så gör jag som vanligt inom odlingarna.. jag chansar och gör det som känns rätt (ibland går det bra och ibland går det åt helskotta..men det är odling i ett nötskal!)
Planterade om "Underblommorna" för det började se lite trångt ut.. men jag snålade lite (de fick inte egen kruka, de fick dela lite) och jag provade peta ner dem snäppet djupare...
Detta foto tog jag igår, några dagar efter omplanteringen - och de ser riktigt pigga och krya ut än så länge!
Tillägg:
Såhär ser Underblomma ut om ni undrade!
Planterade om "Underblommorna" för det började se lite trångt ut.. men jag snålade lite (de fick inte egen kruka, de fick dela lite) och jag provade peta ner dem snäppet djupare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta foto tog jag igår, några dagar efter omplanteringen - och de ser riktigt pigga och krya ut än så länge!
Tillägg:
Såhär ser Underblomma ut om ni undrade!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Just nu har Lidl lite bärbuskar till struntsummor och jag är lite sugen på att plantera lite krusbär på tomten. Ok, kanske dumt med Lidl, men fungerar det är det bara, fungerar det inte är det inte hela världen.
Frågan är bara hur man hanterar en planta fram tills dess att man kan plantera den i jorden ute. Just nu är det cirka nollgradigt och en dm snö. Snön smälter dagtid, men nätterna kan fortfarande ge 6-7 minusgrader så utplantering känns inte direkt som att det kan ske de närmsta veckorna.
Så hur gör man? Jag funderar på en källare med temperatur runt 11 grader, mörkt, en oisolerad friggebod, hinkar med jord inomhus etc, men jag vet inte hur man gör bäst. Jag har sökt på nätet, men allt jag hittar är att man ska ställa plantan i en hink med vatten 15 minuter innan man sätter ner den i jorden. Bra så, men det är väl säkert 3-4 veckor bort.
Några tips, eller är det dumt att ens försöka?
Frågan är bara hur man hanterar en planta fram tills dess att man kan plantera den i jorden ute. Just nu är det cirka nollgradigt och en dm snö. Snön smälter dagtid, men nätterna kan fortfarande ge 6-7 minusgrader så utplantering känns inte direkt som att det kan ske de närmsta veckorna.
Så hur gör man? Jag funderar på en källare med temperatur runt 11 grader, mörkt, en oisolerad friggebod, hinkar med jord inomhus etc, men jag vet inte hur man gör bäst. Jag har sökt på nätet, men allt jag hittar är att man ska ställa plantan i en hink med vatten 15 minuter innan man sätter ner den i jorden. Bra så, men det är väl säkert 3-4 veckor bort.
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Såg flera i en facebookgrupp som köpt och ställt i jord/hink i bland annat mörka kall-garage, något om att det ska vara kallt och mörkt så att den inte vaknar.Fairlane skrev:Just nu har Lidl lite bärbuskar till struntsummor och jag är lite sugen på att plantera lite krusbär på tomten. Ok, kanske dumt med Lidl, men fungerar det är det bara, fungerar det inte är det inte hela världen.
@Fairlane Äh Inge fel (oftast) på Lidl-växterna.. de är antagligen lite hårdare uppdrivna och det är frakter och ej lokalt (sånt klagas det på om man nämner Lidl).
Jag köper grejer både lokalt och på andra ställen (online, utlandet, Lidl osv). Vill gärna gynna de lokala i området, men de har inte allt och de kan inte sälja ”vill-bara-testa-grejer” till så lågt pris att man vill prova.. (vilket jag förstår)
Har köpt massor på både Lidl och Netto (när de fanns här). Har aldrig haft problem med dem..
Rosor, småblommor (penséer, pelargoner osv), roddis, nån hosta/funkia.. blåbär, gult körsbärsträd, två krusbärsbuskar på stam, en pion,.. och vårt senaste persikoträd (10-15 kr för det var bara en ”död pinne” de misshandlat i omvårdnad.. men det överlevde!)
Växter som ska klara sig ute sen.. får stå svalt.. vissa har jag haft kvar i sin lilla pappkartong (om de har lite täckta rötter iaf)…öppnat upp ev plast.. så man kan vattna nån gång . vissa kartonger får stå ute rent av..
Några har jag ställt ner i en hink.. för att lättare kunna vattna när det behövs..
Är man lite orolig, kan man plantera dem i en kruka.. (står de varmt o får vatten o ljus.. vaknar de oftast och börjar växa lite.. är ju inte negativt direkt.. men man ska ha det i åtanke..)
Har jag haft dem varmt .. försöker jag avhärda dem lite (för säkerhetsskull) innan jag ställer ut dem…
Jag köper grejer både lokalt och på andra ställen (online, utlandet, Lidl osv). Vill gärna gynna de lokala i området, men de har inte allt och de kan inte sälja ”vill-bara-testa-grejer” till så lågt pris att man vill prova.. (vilket jag förstår)
Har köpt massor på både Lidl och Netto (när de fanns här). Har aldrig haft problem med dem..
Rosor, småblommor (penséer, pelargoner osv), roddis, nån hosta/funkia.. blåbär, gult körsbärsträd, två krusbärsbuskar på stam, en pion,.. och vårt senaste persikoträd (10-15 kr för det var bara en ”död pinne” de misshandlat i omvårdnad.. men det överlevde!)
Växter som ska klara sig ute sen.. får stå svalt.. vissa har jag haft kvar i sin lilla pappkartong (om de har lite täckta rötter iaf)…öppnat upp ev plast.. så man kan vattna nån gång . vissa kartonger får stå ute rent av..
Några har jag ställt ner i en hink.. för att lättare kunna vattna när det behövs..
Är man lite orolig, kan man plantera dem i en kruka.. (står de varmt o får vatten o ljus.. vaknar de oftast och börjar växa lite.. är ju inte negativt direkt.. men man ska ha det i åtanke..)
Har jag haft dem varmt .. försöker jag avhärda dem lite (för säkerhetsskull) innan jag ställer ut dem…
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 229 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 229 inlägg
Ligger efter överallt känns det som men städade ur lite i växthuset idag. För ett år sen hade redan vintersådderna börjat växa. Nu har jag inte sått någonting ute. Jag tröstar mig med att våren också är sen.
Hittade lite brysselkål ute.
sötpotatisen har börjat att ge sticklingar nu. 20 februari satte jag sötpotatisen i jord…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hittade lite brysselkål ute.
Logga in
Skapa konto
sötpotatisen har börjat att ge sticklingar nu. 20 februari satte jag sötpotatisen i jord…
Logga in
Skapa konto
Det har börjat bli lite grönt här hemma, utomhus råder fortfarande full vinter dock. Men har fått höra att vi ska ha ett växthus i år Har inte varit så involverar men jag byggde ihop en ny lampställning när den från plantagen blev för liten. Tog höjd för ytterliga så den går att justera. Får väl se om den gör någon nytta. Verkar iaf ha kommit till det steget i vårt husägande att jag kunde gå ut i garaget och slänga ihop nåt med det som låg där
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 273 inlägg
Logga in
Skapa konto
Jag blev så trött på blåst och regn som slår sönder mina småplant hela tiden att jag byggde en kallbänk.
Locket är dock köpt på rea. Alla elektriska sågar var bortresta så jag har bara använt en fogsvans. Därför blev de snedsågade delarna inte helt hundra men det duger.