Jag måste köpa jord i dag, min egen har tagit slut. Jag har sortimentet på Bauhaus och Hornbach att välja på.
Den torvfria från Weibulls verkar ju intressant men det står att den främst är för buskar och liknande och jag ska skola om plantor så det känns ju inte riktigt rätt.
Vad använder ni? Det är lite blandade plantor - luktärter, tomater, prydnadsgräs etc.

Jiji Jiji skrev:
Jag måste köpa jord i dag, min egen har tagit slut. Jag har sortimentet på Bauhaus och Hornbach att välja på.
Den torvfria från Weibulls verkar ju intressant men det står att den främst är för buskar och liknande och jag ska skola om plantor så det känns ju inte riktigt rätt.
Vad använder ni? Det är lite blandade plantor - luktärter, tomater, prydnadsgräs etc.
På Bauhaus verkar de även ha torvfri jord från Hasselfors som ska funka till småplantor.
Från hemsidan:

Torvfri planteringsjord från Hasselfors Garden!

Denna jord är tillverkad av naturliga råvaror och är utmärkt att använda till odling av stora och små plantor i krukor, odlingsbäddar eller som förbättring på friland. Innehåller träfiber, grönkompost och bark vilket är bra ämnen för att växterna ska få näring samtidigt som de ger god struktur för rötterna. Kan använda som startgödsel eller som jordförbättring och passar lika bra till växter som till grönsaker.

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
På Bauhaus verkar de även ha torvfri jord från Hasselfors som ska funka till småplantor.
Från hemsidan:

Torvfri planteringsjord från Hasselfors Garden!

Denna jord är tillverkad av naturliga råvaror och är utmärkt att använda till odling av stora och små plantor i krukor, odlingsbäddar eller som förbättring på friland. Innehåller träfiber, grönkompost och bark vilket är bra ämnen för att växterna ska få näring samtidigt som de ger god struktur för rötterna. Kan använda som startgödsel eller som jordförbättring och passar lika bra till växter som till grönsaker.
Intressant men den verkar bara säljas i 15 literssäckar så det blir alldeles för dyrt.
Kanske är det bara så att det är stora bitar i Weibulls jord? så om man siktar den kanske den funkar? Eller så är det brist på tillfört gödsel...

Jiji Jiji skrev:
U-jord från Hasselfors är min stora favorit, har testat nån Weibulls men blev missnöjd.

Nu måste det snart bli lite varmare så jag kan flytta ut lite plantor, det är galet trångt här. Funderar allvarligt om jag ska inkvartera några på jobbet eller sätta upp mitt lilla växthus och köra med kupévärmare på natten.
Inomhusodlingsutrymme med olika potter och växter, växtlampor, på trägolv intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusodlingsplats med trånga krukor av gröna växtplantor under konstgjort ljus på hyllor.
Skapa konto
Flera plantor i krukor på ett bord, etiketter namnger olika tomatsorter, trädgårdsskötsel, odlingsbäddar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
P-jord från Hasselfors brukar vara min standard lyx hehe.. tar den till alla mina "små omplanteringar" (när de ska till slutkrukor behöver jag en pall och då blir det oftast den billigare jorden ute på marknaden..)

Hade uppehåll från den förra året (efter jag lyckades få "dålig/fel" påse året innan..) för det kändes skumt att köpa nått som fått mina plantor att må dåligt året innan.. MEN som sagt.. har använt den många år innan och det har aldrig varit några problem!

Så i år.. är det P-Jord igen (y):)
.. och det funkar bra!

Har själv varit o kikat på den torvfria jorden.. men jag tror man ska blanda ut den lite för att den ska bli bra - kanske därför de säljs i mindre säckar? (jag vet inte riktigt vad man ska blanda ut med, skrutt från trädgården? bokashi? nått? det var bara en känsla jag fick..)

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Nu måste det snart bli lite varmare så jag kan flytta ut lite plantor, det är galet trångt här. Funderar allvarligt om jag ska inkvartera några på jobbet eller sätta upp mitt lilla växthus och köra med kupévärmare på natten.
[bild] [bild] [bild]
Har du nå uterum? oavsett om det är inglasat eller ej.. men liksom lite skyddat.. så kan du kanske ställa ett litet växthus där (snart iaf).. det kan man lägga filt över de nätter (el dagar) som blir för kalla..

Vårens ankomst drar ut lite på tiden i år.. :oops:

Minns inte vilken färg detta var.. men planterade om några BLOMSTERTOKBAK igår :)

Resten av småttingstråna kastade jag.. (det tog sig många och jag har inte plats för hur mycket som helst haha.. alltså ute kan jag väl peta ner dem nånstans, men inne nu.. finns inte riktigt plats för allt - hälften av grejerna bör planteras om/ner, men har ingen aning om var jag ska ställa dem sen..)

Planteringsbricka med yngelväxter på mönstrad matta, märkt med "Blomster & Blad".
Skapa konto

Tror jag har ett till litet tråg någonstans med samma sort.. (har för mig att jag sparade 18 plantor av samma sort)

Jag tyckte de här var små, men lobelian.. den lille fjanten kommer bli pincettjobb att omplantera..

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har du nå uterum? oavsett om det är inglasat eller ej.. men liksom lite skyddat.. så kan du kanske ställa ett litet växthus där (snart iaf).. det kan man lägga filt över de nätter (el dagar) som blir för kalla..

Vårens ankomst drar ut lite på tiden i år.. :oops:
Har inget uterum alls, utan brukar köra med ett sånt där billigt mjukplast- växthus från Jula. Kanske kan jag lägga filtar på taket för att få värmen att stanna kvar om jag har på kupévärmare på natten. Ska leta på en trådlös termometer att ha brevid sängen för att ha koll på temperaturen. Det här är ju nästan värre än att ha småbarn men det är det värt :crysmile:

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Har inget uterum alls, utan brukar köra med ett sånt där billigt mjukplast- växthus från Jula. Kanske kan jag lägga filtar på taket för att få värmen att stanna kvar om jag har på kupévärmare på natten. Ska leta på en trådlös termometer att ha brevid sängen för att ha koll på temperaturen. Det här är ju nästan värre än att ha småbarn men det är det värt :crysmile:
Kupévärmare är ju lite lurigt när det är liten yta.. (både för plantor o brandrisk)

Grannen där vi bodde innan.. ställde alla sina växter under deras två utebord.. och la filtar och mattor runt borden.. så de gick o vika upp dagtid och blev det kallt på natten så hängde de ner dem.. och hade en liten fläkt på!

Och det funkade bra!.. men den /fläkten fick då en lite större yta att blåsa på.. (och alla material andades lite.. gentemot plast)..

Men du kanske hade ett sånt där lite större i plast? (vi har haft två olika.. ett med typ tre hyllor i bara.. och så ett man kunde gå in i .. med hyllor på bägge sidor - båda varianterna var sådana lite billigare från jula , öb eller Harald nyborg typ)

Lill72 Lill72 skrev:
U-jord från Hasselfors är min stora favorit, har testat nån Weibulls men blev missnöjd.
oj, och jag som bestämde mig för weibulls urnjord... Jaja det får gå.

Snigla Snigla skrev:
Kupévärmare är ju lite lurigt när det är liten yta.. (både för plantor o brandrisk)

Grannen där vi bodde innan.. ställde alla sina växter under deras två utebord.. och la filtar och mattor runt borden.. så de gick o vika upp dagtid och blev det kallt på natten så hängde de ner dem.. och hade en liten fläkt på!

Och det funkade bra!.. men den /fläkten fick då en lite större yta att blåsa på.. (och alla material andades lite.. gentemot plast)..

Men du kanske hade ett sånt där lite större i plast? (vi har haft två olika.. ett med typ tre hyllor i bara.. och så ett man kunde gå in i .. med hyllor på bägge sidor - båda varianterna var sådana lite billigare från jula , öb eller Harald nyborg typ)
Har ett sånt man kan gå in i och har kört kupevärmare tidigare men då har det inte varit så kallt som nu, får göra ett försök med ett tomt växthus nån natt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det här med att odla blommor verkar inte vara min grej, här har jag försökt med tobak och Flitiga Lisa. Går väl sådär men går förmodligen bättre om man läser på påsen där det står att de är ljusgroende :cool:
Plantor växer i krukor med jord, etiketter indikerar olika arter, fuktigt inomhusodlingsmiljö.
Skapa konto

Jiji Jiji skrev:
oj, och jag som bestämde mig för weibulls urnjord... Jaja det får gå.
Det går säkert toppen det med!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Och så hade jag tänkt mig en hel vägg med luktärter, blir nog en väldigt liten vägg med tanke på hur bra det går här. Men påt igen nästa år, nån gång ska jag väl kunna lära mig odla blommor.
Pluggbrätte med spirande plantor, etiketter, inomhusträdgård, jord, start av odling.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.