S
D djac skrev:
Hur skulle man annars göra, så tas alla beslut med längre varaktighet än just för stunden, bara använda retroskopet?
Nä, det ska ju vara en kombination så där är vi eniga. Men i det här avseendet menar jag att retroskopet är ett bra verktyg.
Ställ frågan varför, i tre steg, inför ett beslut så brukar det landa väl
 
D
S Snikhol skrev:
Nä, det ska ju vara en kombination så där är vi eniga. Men i det här avseendet menar jag att retroskopet är ett bra verktyg.
Ställ frågan varför, i tre steg, inför ett beslut så brukar det landa väl
Jag tror inte det, det bygger på att ingenting annat ändras och det tror jag är naivt, tvärtom så tror jag att mycket kommer förändras framöver och det är ett misstag att bygga för gårdagen. Annorlunda elproduktion kommer ge ett annorlunda utfall, sånt här är marknaden bra på men som sagt så behöver man inte ha en bestämd åsikt i detta, det är mycket viktigare att ha ett öppet sinne och en aktiv omvärldsbevakning.

Som sagt så ringer alla varningsklockor hos mig när något blir så pass angeläget och sektigt som den svenska elproduktionsdiskussionen just nu, det är skäl nog att slå i bromsen och invänta normal samtalston.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, då är väl inget land rätt.

Solpaneler kan man hitta på i stort sett vilket hus som helst, det säger ingenting…

På dagtid ja…
Japp där nere är det på dagen man behöver el så det är perfekt ;)
 
A Anders_Nilsson skrev:
Citat av daVinci: "-Elproduktionen i Europa är sådan att lagring är väldigt intressant att ordna fram.
Det kommer marknaden ordna fram av sig själv bara staten slutar jävlas."

Kan du vara vänlig och förklara vilken kommersiellt existerande teknik du tänker dig skall användas för lagring av elektricitet i sådana volymer att det kan hålla nere elpriset under tider med kallt väder och låg produktion, typ vindstilla på vintern?

Med hålla nere menar jag att konsument i Sverige med spotpris betalar max 4kr / kWh under november-februari.
Det jag skrev handlade om att krympa prisvariationerna. För det behöver man bara ta energin från pris-dalarna och flytta till pris-topparna. Desto mer energi man flyttar desto mer blir priskurvan tillplattad.

För data refererar jag till den graf från DI som jag länkade nyligen. Där ser man att pris per kWh för litium baserade batterier är nu nere på ca $75/kWh. Då för batteripack i stora volymer. Dvs ca 750 kr/kWh. Med ca 5000 laddcykler blir det 15 öre per lagrad kWh.

Det tillkommer kostnader så som skatter, transporter, installation, elektronik för hantering mm. Var de hamnar vid större volymer kan jag inte säga på rak arm. Men säg 10 öre/kWh.

Dvs prisvariationer som är större än 25 öre/kWh inom säg 1-3 dagar blir då lönsamma att agera på. Vilket gör att det sällan kommer uppstå större prisvariationer än säg 30 öre.
Några få per år kommer uppstå därför att det är inte lönsamt att eliminera de.

Mängden batterier spelar ingen roll här. Det är lönsamheten som avgör. Inte mängden.
Att avfärda batterier pga mängden vore som att avfärda att det skulle kunna finnas hundratals miljoner mobiltelefoner. Privat sektor har inga som helst problem med att tillverka hundratals miljoner mobiltelefoner varje år. Det som avgör är viljan att betala.

För offentlig sektor däremot finns det mängder av hinder. I Östtyskland hade man tom ca 14 års väntetid på att få köpa sig en Trabant. Så vill man att offentlig sektor skall lösa saken, så är invändningar relevanta.

Men min tanke var att offentlig sektor inte skulle hindra alltför mycket. Och då avgör lönsamhet.

Tänkbara installationer så länge inte staten hindrar är att en vindkraftspark har några containrar med batterier på site och levererar dit när elpriset är lågt. Och levererar från batterierna när elpriset är högt.
Och samma sak med solparker. Där dom typiskt lagrar på dagen och levererar extra vid peak på morgonen och kvällen.
Och så fristående aktörer som bara ägnar sig åt arbitrage.

För Na-jon batterier är råvarukostnaden ca $4/kWh. Där är förväntningarna att de kommer under 500 kr/kWh inom något år. (Prisestimat från världen största batteriproducent. Dom vet vad dom talar om).
Och med lägre kostnad per laddcykel kommer prisvariationerna pressas ihop ytterligare. Helt enkelt för att det är lönsamt.
 
D djac skrev:
Om man kikar utanför Sverige så pågår det rätt aktivitet mycket runt lagring och den svenska propagandan är inte riktigt korrekt, man behöver alltså inte lagra elen från maj och plocka fram den i januari. Med rätt dimensionerad och blandad produktion är det mycket kortare perioder än så man behöver stöttning. Det görs studier på lönsamheten av detta hela tiden och det går redan idag att bygga så, priserna fortsätter nedåt och det kommer bara göra det mer tillgängligt.
Ja, det är mycket aktiviteter på lagringssidan. Inte minst forskning. Delvis kommer de uppstå som förbättringar i nuvarande produkter. Men också nyare teknologi i den mån den är lönsam.
Ny material förbättrar egenskaper och kapacitet.

Sedan finns ju mer konventionella lösningar. Juktan säger Vattenfall att dom ska sparka igång igen. Ca 2030 har jag för mig. Ligger 1 miljon ton gruvavfall dumpat som dom måste få bort först.
Turbinen är där på 315 MW och klarar 100 timmars lagring. Dvs knappt 30 GWh kan lagras.
Men för att få lönsamhet där måste prisvariationerna läcka in i SE2. Har inte varit så mycket sådant tidigare.
Med 30 GWh kan man platta ut ganska mycket prisvariationer från vindkraft.
 
Lönsammast är att tvinga folk på knä, så därför kommer marknaden aldrig att lösa problemet med extrema elpriser. Det är som med sjukvården i USA, ingen har något intresse av billig sjukvård.
 
S
D daVinci skrev:
Det jag skrev handlade om att krympa prisvariationerna. För det behöver man bara ta energin från pris-dalarna och flytta till pris-topparna. Desto mer energi man flyttar desto mer blir priskurvan tillplattad.

För data refererar jag till den graf från DI som jag länkade nyligen. Där ser man att pris per kWh för litium baserade batterier är nu nere på ca $75/kWh. Då för batteripack i stora volymer. Dvs ca 750 kr/kWh. Med ca 5000 laddcykler blir det 15 öre per lagrad kWh.

Det tillkommer kostnader så som skatter, transporter, installation, elektronik för hantering mm. Var de hamnar vid större volymer kan jag inte säga på rak arm. Men säg 10 öre/kWh.

Dvs prisvariationer som är större än 25 öre/kWh inom säg 1-3 dagar blir då lönsamma att agera på. Vilket gör att det sällan kommer uppstå större prisvariationer än säg 30 öre.
Några få per år kommer uppstå därför att det är inte lönsamt att eliminera de.

Mängden batterier spelar ingen roll här. Det är lönsamheten som avgör. Inte mängden.
Att avfärda batterier pga mängden vore som att avfärda att det skulle kunna finnas hundratals miljoner mobiltelefoner. Privat sektor har inga som helst problem med att tillverka hundratals miljoner mobiltelefoner varje år. Det som avgör är viljan att betala.

För offentlig sektor däremot finns det mängder av hinder. I Östtyskland hade man tom ca 14 års väntetid på att få köpa sig en Trabant. Så vill man att offentlig sektor skall lösa saken, så är invändningar relevanta.

Men min tanke var att offentlig sektor inte skulle hindra alltför mycket. Och då avgör lönsamhet.

Tänkbara installationer så länge inte staten hindrar är att en vindkraftspark har några containrar med batterier på site och levererar dit när elpriset är lågt. Och levererar från batterierna när elpriset är högt.
Och samma sak med solparker. Där dom typiskt lagrar på dagen och levererar extra vid peak på morgonen och kvällen.
Och så fristående aktörer som bara ägnar sig åt arbitrage.

För Na-jon batterier är råvarukostnaden ca $4/kWh. Där är förväntningarna att de kommer under 500 kr/kWh inom något år. (Prisestimat från världen största batteriproducent. Dom vet vad dom talar om).
Och med lägre kostnad per laddcykel kommer prisvariationerna pressas ihop ytterligare. Helt enkelt för att det är lönsamt.
OK, men vem ska leverera den svinbilliga el som krävs för att tjäna pengarna på att sälja dyrare?
 
S Snikhol skrev:
OK, men vem ska leverera den svinbilliga el som krävs för att tjäna pengarna på att sälja dyrare?
Precis, den blir ju dyrare om det finns efterfrågan på den och då är den inte svinbillig längre...
 
Nissens
G Greger_08 skrev:
Japp där nere är det på dagen man behöver el så det är perfekt ;)
Så är det inte, man kör AC även på nätterna… det blir inte svalt ute på nätterna som här…

Så det är långtifrån perfekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så är det inte, man kör AC även på nätterna… det blir inte svalt ute på nätterna som här…

Så det är långtifrån perfekt.
Dom stora industriella solcells parkerna levererar massor av el ut i nätet som används till mycket annat än AC.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, den blir ju dyrare om det finns efterfrågan på den och då är den inte svinbillig längre...
Dvs det jag skriver. Prisvariationerna minskar. Elpriset blir "stabilare".

S Snikhol skrev:
OK, men vem ska leverera den svinbilliga el som krävs för att tjäna pengarna på att sälja dyrare?
Den som hittills har levererat den svinbilliga elen.
Eller tänkte du att dom skulle sluta med det?
Eller hur tänker du?
 
https://www.di.se/nyheter/extremt-intresse-for-batterilager/

Artikel i DI om lagring.

Extremt intresse för batterilager​

Företagens intresse för att investera i batterilager har exploderat de senaste åren, främst tack vare lönsamma frekvenstjänster och spotprisoptimering.
Vi lär få se en hel del aktivitet på det här området närmaste tiden. Så länge inte staten hindrar.

Sex fördelar för företag med ett batterilager:​

1. Flytta energi i tid, så kallad energiarbitrage eller spotprisoptimering

2. För att sänka sin så kallade topplast

3. Utnyttja batteriet till frekvensreglering i elnätet

4. Agera på lokala effektmarknader.

5. Som alternativ vid större effektbehov

6. För avbrottsfri kraft
 
M Martin Lundmark skrev:
När elpriset på Nordpool ”för morgondagen” indikerar ett negativt elpris då är utbudet på effekt större än efterfrågan. Då är det, sedan skattereduktionen på 60 öre per kilowattimme har försvunnit, möjligt för den som har solceller får ett större intresse att inte mata in eleffekt.
Nej, det är balans, även om balanspunkten är under nollan.
 
S
D daVinci skrev:
Dvs det jag skriver. Prisvariationerna minskar. Elpriset blir "stabilare".


Den som hittills har levererat den svinbilliga elen.
Eller tänkte du att dom skulle sluta med det?
Eller hur tänker du?
Jamen det låter bra med ett sånt system, och logiskt. Låter som att det skulle leda till att Sverige blir rövkörda som vanligt. Producera ”billigt” och köpa tillbaka dyrt. Med liten bonus dock för de som har solpaneler.
Edit: och lagringskapacitet
 
Redigerat:
P
lilytwig lilytwig skrev:
Det fungerar nog litet olika på olika växelriktare. Men I grunden så begränsar man exporten till max x kWh eller y %. Ett vanligt sätt är en smartmeter som kommunicerar med vx via modbus och det kommer man åt med en webbläsare. För att kunna styra dynamiskt baserat t ex på timpris blir det något krångligare, men inte omöjligt.
Jag har en enegic lastbalanserare som följde med billaddaren. Dess webbgränssnitt visar timpriser i en graf, men jag har ännu inte klurat ut hur jag ska kunna koppla den till växelriktaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.