Citat av daVinci: "-Elproduktionen i Europa är sådan att lagring är väldigt intressant att ordna fram.
Det kommer marknaden ordna fram av sig själv bara staten slutar jävlas."

Kan du vara vänlig och förklara vilken kommersiellt existerande teknik du tänker dig skall användas för lagring av elektricitet i sådana volymer att det kan hålla nere elpriset under tider med kallt väder och låg produktion, typ vindstilla på vintern?

Med hålla nere menar jag att konsument i Sverige med spotpris betalar max 4kr / kWh under november-februari.
 
P
A ajn82 skrev:
Tror du inte skola och sjukvård lönar sig för samhället?
Problemet är att det inte är samma person(er) som betalar premien som drar nytta av verksamheten. Det är lite av samma dilemma som offentligt finansierad kollektivtrafik dras med.

När det gäller (svensk) sjukvård finns det även en tredje part, nämligen den som bestämmer vilken verksamhet som ska utföras i varje enskilt fall.

Det är inte lätt att få offentligt finansierad sjukvård att bli billig, effektiv och rationell samtidigt.

Tyvärr är det inte heller speciellt lätt att åstadkomma det med helt privat finansierade sjukförsäkringar.
 
Redigerat:
P
A Anders_Nilsson skrev:
Blir ingen dimma om man använder en modern eldstad och eldar korrekt.
En modern eldstad kan var och en skaffa fram, men elda korrekt är en konst som inte alla kan.
A Anders_Nilsson skrev:
Men jag tycker att om vi nu skall avelektrifiera Sverige för att rädda Tyskland så får vi vänja oss vid att gå tillbaka till 1800-talet.
1800-talet? En del politiker tycks snarare vilja gå tillbaka till medeltiden. Jag tycker att räcker med medeltidsveckan i Visby. 52 medeltidsveckor per år lite för många.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är minimering av exporten som önskas i det här sammanhanget.
Det fungerar nog litet olika på olika växelriktare. Men I grunden så begränsar man exporten till max x kWh eller y %. Ett vanligt sätt är en smartmeter som kommunicerar med vx via modbus och det kommer man åt med en webbläsare. För att kunna styra dynamiskt baserat t ex på timpris blir det något krångligare, men inte omöjligt.
 
S
D daVinci skrev:
Elproduktionen i Europa är sådan att lagring är väldigt intressant att ordna fram.
Det kommer marknaden ordna fram av sig själv bara staten slutar jävlas.

I Sverige säger staten nu att dom minsann skall lägga på 60 öre i "böter" för varje kWh som folk köper+lagrar+säljer. Allt för att säkerställa att folk inte lagrar och jämnar ut elpriset.

Vet inte hur staten gör i andra länder i Europa.

Pris på en kWh batterilagring FOB fabrik i Kina är ca 20 öre. Sedan tillkommer skatter, transporter, lite elektronik. Blir kanske 30 öre utan skatter?
30 öre skulle innebära att dagsvariationerna inte skulle gå över ca 35 öre. Veckovariationerna skulle max gå drygt 35 öre.

Men detta är ju bara intressant för de som vill ha mer stabila elpriser.


Blanda in staten är ju intressant för alla som menar att Trabanten var en mycket bättre bil än BMW.
Vi få som har motsatt uppfattning ser helst att staten inte får ha med elen att göra. Elproduktion och distribution är helt enkelt för viktigt för att staten skall få ställa till det.

Oklart varför så många gaggar och Tyskland i tid och otid. Är väl Sveriges minska exportmarknad vad gäller el. Finland är de vi däremot krängt mycket el till genom åren. Borde vara Finland man talar om. Men i Finland har man trots svårartad underproduktion av el inte lyckats betala upp prisnivån i Sverige. Varför skulle det plötsligt ändra sig.
Baltikum betalar också skyhöga priser på el. Och Polen. Vi har kablar till alla de. Men dom lyckas inte driva upp några priser här.

Är detta någon vandringssägen? Ja den om Tyskland vill säga.

Tysk industri går fö inte alls bra. Facket har under flera år lyckats med en "Fleet Street" där. Och då dyker naturligtvis konkurrenskraften. Cevian vägrar investera i Tyskland just pga hur facket lyckas ställa till det.
Dom kommer inte ha råda att betala upp några elpriser.


Vad har EU-politiker med det att göra. Vem har drömt ihop något export-tvång??
Anser du att vi skall få EU-bidrag för att Scania exporterar lastbilar också. Hittar ingen logik här. Scania exporterar för att tjäna mer och få ned kostnaderna.

Fö är inte Sverige med våra låga priser rätt ställe för producenterna att investera i ny elproduktion.
Baltikum och Polen är väldigt mycket mer rätt. Där får man bra betalt.


Uppvärmning i städer med ved är väl förbjudet numera. Blir för mycket partiklar i luften. Tror det är två timmar i veckan eller så man får elda där jag bor.


Väldigt oklart hur villaägare skulle tjäna på detta. Eftersom folk inte vill elda själva måste dom köpa tjänsten att det kommer en eldare i tid och otid och eldar. Lär väl kosta en tusenlapp per dag iaf. 30 kSEK i månaden då. Plus ved.
Men du kan ju försöka pracka på folk en sådan lösning. Tvivlar på att din firma får någon lönsamhet där.
Nja.. möjligt att min läsförståelse är kass igen och jag får hinkvis med skit för det.

Men menar du att batterilagring skulle kunna användas på det sättet? Alltså att lagra sådana mängder energi som det skulle gå åt för att ge stabilitet åt priset i längre tidsspann än enstaka timmar?

Som ett exempel, grovt förenklat och långt ifrån sanningen, så kan vi säga att ett batteri på 1 MWh klarar att leverera 1 MW under en timme. Rätt bra när vi pratar stödtjänst… samma batteri kan leverera 1000 kWh, det är ju inte så imponerande… lägg därtill att för att det ska vara lönsamt för ägaren till batteriet så måste det finnas en prisvariation av guds nåde på att ladda kontra leverera energin. Får inte ihop det.
 
D
A Anders_Nilsson skrev:
Citat av daVinci: "-Elproduktionen i Europa är sådan att lagring är väldigt intressant att ordna fram.
Det kommer marknaden ordna fram av sig själv bara staten slutar jävlas."

Kan du vara vänlig och förklara vilken kommersiellt existerande teknik du tänker dig skall användas för lagring av elektricitet i sådana volymer att det kan hålla nere elpriset under tider med kallt väder och låg produktion, typ vindstilla på vintern?

Med hålla nere menar jag att konsument i Sverige med spotpris betalar max 4kr / kWh under november-februari.
Om man kikar utanför Sverige så pågår det rätt aktivitet mycket runt lagring och den svenska propagandan är inte riktigt korrekt, man behöver alltså inte lagra elen från maj och plocka fram den i januari. Med rätt dimensionerad och blandad produktion är det mycket kortare perioder än så man behöver stöttning. Det görs studier på lönsamheten av detta hela tiden och det går redan idag att bygga så, priserna fortsätter nedåt och det kommer bara göra det mer tillgängligt.
 
Jag skulle gärna se detta i verklig drift. Det där med "kommer att" är sådant jag brukar höra från miljöpartister som inte kan acceptera att det var ett misstag att lägga ner kärnkraften.
 
S
D djac skrev:
Om man kikar utanför Sverige så pågår det rätt aktivitet mycket runt lagring och den svenska propagandan är inte riktigt korrekt, man behöver alltså inte lagra elen från maj och plocka fram den i januari. Med rätt dimensionerad och blandad produktion är det mycket kortare perioder än så man behöver stöttning. Det görs studier på lönsamheten av detta hela tiden och det går redan idag att bygga så, priserna fortsätter nedåt och det kommer bara göra det mer tillgängligt.
Sjuka mängder batterier oavsett, om det är vad du menar skall användas.
Och lönsamheten i att lagra energi för att sedan sälja ifrågasätter jag starkt.

Nä batterier är ingen bra lösning för energilagring (när vi pratar dessa mängder)

Att buffra effekt är de dock relativt bra till, och möjligen en liten krydda för solcellsägare som vill maximera sin produktion. Sistnämda är dock en ytterst tveksam investering.
 
D
A Anders_Nilsson skrev:
Jag skulle gärna se detta i verklig drift. Det där med "kommer att" är sådant jag brukar höra från miljöpartister som inte kan acceptera att det var ett misstag att lägga ner kärnkraften.
Priserna på sådana produkter har rasat enormt, de följer normalkurvan för ny teknik, och det finns inget som pekar på att de ska utvecklas unikt framöver.

Jag förstår tanken och den är rimlig, nu är det dels inte jättebrådis och dels skulle en satsning på för dyr produktion vara katastrofal eftersom man är fast med den under så lång tid.

Detta handlar om storskalig industrilösning och då är tillverkningskostnaden nästan allena avgörande för investeringar, eftersom produkterna man producerar är direkt jämförbara så kommer varje del av en procent att slå direkt mot sista raden.

Genom att göra elproduktion till religion och del av kulturkriget är jag rädd för att vi blir så avskärmade att vi inte kan göra de mest effektiva valen vid varje tillfälle. Kanske kan det tex vara rätt att vara lite kylig och avvakta SMR-utvecklingen.
 
D
S Snikhol skrev:
Sjuka mängder batterier oavsett, om det är vad du menar skall användas.
Och lönsamheten i att lagra energi för att sedan sälja ifrågasätter jag starkt.

Nä batterier är ingen bra lösning för energilagring (när vi pratar dessa mängder)

Att buffra effekt är de dock relativt bra till, och möjligen en liten krydda för solcellsägare som vill maximera sin produktion. Sistnämda är dock en ytterst tveksam investering.
Ja, det skulle vara mycket men så är det när saker industrialiseras, en datahall innehåller tex sjuka mängder datorer, så inget nytt i sig.

Jag behöver inte döma ut projekt i förväg utan kan lugnt iakta andra som spenderar tid och pengar på att utforska olika vägar, just nu ser detta ut att gå ganska starkt framåt men vi får se, svaret kanske blir något annat.
 
Nissens Nissens skrev:
Snarare i fel land.
Det är inte lönsamt i "rätt land" heller i t.e.x Portugal så får du inte marknadspris för din el så många skickar in sitt överskott gratis.

Visst kan man hitta solpaneler på privata fastigheter som ofta har AC och pool.

Dock så finns det stora industriella solparker som producerar en helt del.
 
S
D djac skrev:
Ja, det skulle vara mycket men så är det när saker industrialiseras, en datahall innehåller tex sjuka mängder datorer, så inget nytt i sig.

Jag behöver inte döma ut projekt i förväg utan kan lugnt iakta andra som spenderar tid och pengar på att utforska olika vägar, just nu ser detta ut att gå ganska starkt framåt men vi får se, svaret kanske blir något annat.
Respektar din åsikt, men delar den inte.
Det är för mycket ”om” och ”kanske” och ”nog”.

Inte ansvarsfullt att resonera så när det kommer till kritisk infra.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikhol skrev:
Respektar din åsikt, men delar den inte.
Det är för mycket ”om” och ”kanske” och ”nog”.

Inte ansvarsfullt att resonera så när det kommer till kritisk infra.
Hur skulle man annars göra, så tas alla beslut med längre varaktighet än just för stunden, bara använda retroskopet?
 
Nissens
G Greger_08 skrev:
Det är inte lönsamt i "rätt land" heller i t.e.x Portugal så får du inte marknadspris för din el så många skickar in sitt överskott gratis.
Nä, då är väl inget land rätt.
G Greger_08 skrev:
Visst kan man hitta solpaneler på privata fastigheter som ofta har AC och pool.
Solpaneler kan man hitta på i stort sett vilket hus som helst, det säger ingenting…
G Greger_08 skrev:
Dock så finns det stora industriella solparker som producerar en helt del.
På dagtid ja…
 
D djac skrev:
Ja, det skulle vara mycket men så är det när saker industrialiseras, en datahall innehåller tex sjuka mängder datorer, så inget nytt i sig.

Jag behöver inte döma ut projekt i förväg utan kan lugnt iakta andra som spenderar tid och pengar på att utforska olika vägar, just nu ser detta ut att gå ganska starkt framåt men vi får se, svaret kanske blir något annat.
Nu är den teknik som ger "mest pang för pengarna" pumpkraftverk. I Sverige finns dock dåliga förutsättningar för att bygga detta med befintliga vattenreservoarer, så vi får nog göra som tyskarna och bygga stora dammar som vi kan pumpa till/från. Men med våra elpriser så är ju inte ens det lönsamt i större utsträckning.

På Åland så bygger man dock om en gammal gruva för ändamålet:
- https://www.energi.se/artiklar/2021/mars/skargardsgruva-som-ska-bli-energilager/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.