P
D djac skrev:
Hur skulle man annars göra, så tas alla beslut med längre varaktighet än just för stunden, bara använda retroskopet?
Det var nog ingen som planerade kärnkraftsbyggen baserat på resultaten från Enrico Fermis reaktor "Chicago Pile-1".

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
Nissens
G Greger_08 skrev:
Dom stora industriella solcells parkerna levererar massor av el ut i nätet som används till mycket annat än AC.
Skulle förvåna mig mycket. Kylsystem tar massor med energi.

P pmd skrev:
Jag har en enegic lastbalanserare som följde med billaddaren. Dess webbgränssnitt visar timpriser i en graf, men jag har ännu inte klurat ut hur jag ska kunna koppla den till växelriktaren.
Du behöver en smartmeter kopplad till din växelriktare. Du får höra med din leverantör.

P
lilytwig lilytwig skrev:
Du behöver en smartmeter kopplad till din växelriktare. Du får höra med din leverantör.
Vad är en "smartmeter"?
Det sitter en CHiNT DTSU666 "Three-Phase Smart Meter" inkopplad mellan växelriktaren och elcentralen. Den har några knappar som jag inte begriper vad de har för funktion, och en display som ständigt räknar upp ett tal med enheten kWh.
Jag kan inte hitta någon port på den för att koppla in någon slags kommunikationsutrustning.

P pmd skrev:
Vad är en "smartmeter"?
Det sitter en CHiNT DTSU666 "Three-Phase Smart Meter" inkopplad mellan växelriktaren och elcentralen. Den har några knappar som jag inte begriper vad de har för funktion, och en display som ständigt räknar upp ett tal med enheten kWh.
Jag kan inte hitta någon port på den för att koppla in någon slags kommunikationsutrustning.
Jag kan inget om just den modellen, men googlade och hittade massor av information och flera youtubefilmer.

D djac skrev:
Jag vet inte men det skulle ju kunna vara som med elbilar att batteriet inte används till fullo, dvs blir aldrig helt fullt eller tomt. Nästa fråga blir ju då om det är 13,3 användbart eller verkliga batteristorleken?
Jag ställde denna fråga till Tibber och fick svaret att 12 kWh kan användas fullt ut under hela livslängden. Som ju enligt garantin är 6000 cykler eller 10 år.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Jag ställde denna fråga till Tibber och fick svaret att 12 kWh kan användas fullt ut under hela livslängden. Som ju enligt garantin är 6000 cykler eller 10 år.
Tack, får leverans om ett par veckor, ska bli roligt!

D djac skrev:
Kul! Jag har varit sugen ett bra tag nu, men kommer nog vänta tills 2026 då vi har annat mer brådskande att lägga pengar på m.a.p. huset.

Största osäkerheten är väl egentligen hur mycket man kan spara på den nya nättariffen genom att kapa topparna. Där skulle man ju potentiellt kunna hämta hem en hel del, men det beror ju på hur det är utformat.

S
D djac skrev:
Vad kostade kalaset?

D
S Snikhol skrev:
Vad kostade kalaset?
Hos Tibber betalar man 66.695kr för det större batteriet, 13,3kWh,

S
D djac skrev:
Hos Tibber betalar man 66.695kr för det större batteriet, 13,3kWh,
Och så får man avdrag på hälften eller?

Nix kostar "bara" 129 995:- utan bidrag.

• Wow
Hullefar
  • Laddar…
S
G Greger_08 skrev:
ujuj…

S
G Greger_08 skrev:
Finns nog kanske möjlighet att räkna hem det privatekonomiskt på 10 år, men samhällsekonomiskt är det horribelt.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Jag vill passa på att tacka all som investerat i solceller/paneler. Tack vare er så kan jag använda gratis el tom få betalt för att använda el på sommaren. Ni skapar så mycket elektricitet att vi kommer fortsätta se negativa priser nästan hela sommaren. Tack ännu engång.

• Wow
Snikhol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.