K
Ja, visst är vi solcellsägare fantastiska! Idag fixade våra solceller så att priset är bara 4,06 öre kl 23 i kväll. Fantastisk att vi ordnade till så att priset rasade från 26,94öre kl 15. (lägsta dagspris). Tänk att några ynkliga procent av tillförsel till systemet, kan ha en så stor inverkan på elpriset. Det hade jag aldrig trott när jag skaffade en liten anläggning.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Ja, visst är vi solcellsägare fantastiska! Idag fixade våra solceller så att priset är bara 4,06 öre kl 23 i kväll. Fantastisk att vi ordnade till så att priset rasade från 26,94öre kl 15. (lägsta dagspris). Tänk att några ynkliga procent av tillförsel till systemet, kan ha en så stor inverkan på elpriset. Det hade jag aldrig trott när jag skaffade en liten anläggning.
Ja visst är det Super! Bara att tacka.
Synd bara att det är en övergående effekt!! :) . Elkonsumtionen förväntas öka dramatiskt inom några år, och då blir det dyrare igen. Otroligt att det räcker med litet månljus för att det ska påverka priserna så mycket!

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
K
lilytwig lilytwig skrev:
Synd bara att det är en övergående effekt!! :) . Elkonsumtionen förväntas öka dramatiskt inom några år, och då blir det dyrare igen. Otroligt att det räcker med litet månljus för att det ska påverka priserna så mycket!
Nja, gatubelysningen er starkt misstänkt i mitt fall. (helt oberoende av väder)😀

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
Höga elpriser gynnar ingen konsument.

Men en fri marknad utan onödiga begränsningar gynnar i allmänhet konsumenter.

K
S Snikhol skrev:
Jo, även microproducenter är också konsumenter i dom flesta fall. Ytterst få som har installerat ö-drift!

S
D Daniel 109 skrev:
Men en fri marknad utan onödiga begränsningar gynnar i allmänhet konsumenter.
Det håller jag med om. Utan subventioner hade inte solpaneler och batterier varit ett samtalsämne.
Inte en bråkdel av antalet anläggningar hade installerats. Hade varit bättre för dom som installerade.
Alltså, min poäng var att även subventioner ska undvikas.

S Snikhol skrev:
Nej, vem påstår det?

S
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, vem påstår det?
Jag 🙂
Jag påstår också att solpaneler hjälper föga mot det du tror ska komma.

Nissens
S Snikhol skrev:
Det håller jag med om. Utan subventioner hade inte solpaneler och batterier varit ett samtalsämne.
Inte en bråkdel av antalet anläggningar hade installerats. Hade varit bättre för dom som installerade.
Å andra sidan har alla ett eget ansvar för sina beslut.

Gjorde man en realistisk kalkyl så var det lätt att se att det inte var någon ekonomi i det. Självklart hade man inte med 60 öringen i den kalkylen, inte heller baserade man den på de extrema elpriserna som rådde 2022…

Jag har lyft detta många gånger i trådarna här. Man kan väl säga att man blev sågad av de solpanelsfrälsta.

S
K Klacken skrev:
Jo, även microproducenter är också konsumenter i dom flesta fall. Ytterst få som har installerat ö-drift!
Ja, men du får ju köpa elen dyrare när du inte producerar. Du kanske möjligen får betala mindre än grannen när året summeras men du är fortfarande förlorare.

D
S Snikhol skrev:
Det är en konsekvens av andra subventioner, utan dessa hade priserna varit väsentligt högre och då hade ex solceller aldrig behövts subventioneras, de hade funnits överallt mycket tidigare.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
Fast jag har inte skrivit ett ord om det. Du tar ett inlägg och besvarar det genom att peta in påståenden från din egen lilla värld.
Lugna ner dig, mitt svar var riktat till en annan persons påståenden men du bröt dig in och hamnade i korselden. Shit happens

S Snikhol skrev:
Finns nog kanske möjlighet att räkna hem det privatekonomiskt på 10 år, men samhällsekonomiskt är det horribelt.
Elnätsbolagen gör vad de kan för att skylla ökade elnätskostnader på privata solcellsägare, om detta stämmer (helt orimligt enligt mig) så finns det en samhällsekonomisk poäng med batterier kopplade till dessa anläggningar.

Tibber skickar för övrigt ut beräkningar där HomeVolt ska återbetalas på 3,5 år - detta baserat på tidigare års priser för stödtjänster. I verkligheten finns det absolut ingenting som pekar på 3,5 utan snarare 12-15 år. Så privatekonomiskt är det absolut ingen höjdare, batterier och solceller är nischprodukter som man skaffar för att det är kul och för att man har råd. Pengar växer bättre på börsen och batteriförsäljare ljuger sina kunder rätt upp i ansiktet, jag hade skämts om jag jobbade på ett sådant företag.

Målet för stat och näringsliv verkar vara att mangla pengar ur villaägare genom subventioner, glädjekalkyler och höjda avgifter. Jag antar att det finns någon samhällsekonomisk vinst i att man håller på så.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.