84 712 läst · 1 083 svar
85k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Dålig koll, men vad kostar såna där solfångare? Resultatet borde ju bli likvärdigt men undrar vilket av dem som är mest bang for the buck?pacman42 skrev:Solpaneler är rätt billiga att köpa om man inte har behov av att sälja elen utan kan tänka sig att bara göra värme av den (eller om man vill koppla dem till ett batteri). Man kan om man letar få nya paneler på drygt 400 W för 700 kr. Fyra sådana paneler i serie levererar runt 120 V och 13-16 A (som bäst). Sätt dessa på en 120 V elpatron och värm varmvatten, pool etc och det blir faktiskt rätt billig värme då du slipper skatta för värmen.
Man kan exempelvis skaffa sig sju-åtta paneler och koppla till en varmvattenberedare med mekanisk termostat på, denna kopplas till inkommande vatten på den vanliga VV-beredaren. Bara för att ge ett ytterst enkelt exempel på hur de kan användas.
Jag har förstått att solfångare är 2-3-4 gånger mer effektivare än solceller.
Så om det bara handlar om att värma vatten så får man ut mer av solfångare än solceller.
Utan hänsyn till kostnader och andra förutsättningar.
Jag byggde en lesol-solfångaranläggning för drygt 20 år sedan och fick väl några kronor i bidrag som fanns då att söka.
Jag har dålig koll på nuvarande solfångarkostnader.
Så om det bara handlar om att värma vatten så får man ut mer av solfångare än solceller.
Jag byggde en lesol-solfångaranläggning för drygt 20 år sedan och fick väl några kronor i bidrag som fanns då att söka.
Redigerat:
Frågan är ju varför du inte köpte fonder istället för paneler… om du nu vill få in pengar…K Klacken skrev:
Hur kommer det sig att du inte räknar solpanelerna som en kostnad för elen?
Sanningen är ju att elpriserna är historiskt låga, så att om man fått förhöjd nätavgift spelar det ingen större roll.lilytwig skrev:Vinnare är nog inte rätt ord. Men utfallet av den enskilda investeringen (solceller) förbättras. T ex gick den rörliga nätavgiften upp 8% den 1 oktober. Det ger en ökad intäkt i kalkylen. Så även om elpriserna går upp. Vi som kalkylerat på en mer professionell nivå tittar inte bara i nuet utan på en längre horisont. För egen del ligger jag plus/minus noll på mina solceller. Då inkluderar jag 10 års avskrivning och en kalkylränta motsvarande bankens 3 mån rörliga. Om jag utökar kalkylen till >10år så ser jag en årlig intäkt >10% från år 11. En kvalificerad gissning är att det blir bättre än så.
BTW så har jag upptäckt ett fel i min kalkyl. Har värderat egen förbrukning av solel till säljpris. Det blir fel. Säljpris består till störst del av priset mitt på dagen, men en betydande del av egenförbrukning sker morgon och kväll då priset är högre. Mäter nu egenförbrukning och intäkt timme för timme. När jag fått litet mer data så får jag uppdatera kalkylen. Blir inte superstor skillnad, men det blir ändå åt rätt håll.
Egenförbrukningen har också ökat något.
Enstaka dagar har det faktiskt varit lägst pris på dagen vilket inneburit att en något större del av förbrukningen flyttat från natt till dag. Ytterligare ökad intäkt i kalkylen.
Hur har du gjort med 60 öringen?
Har du räknat med fördyringar vid takbyte? Ny växelriktare?
Med tanke på hur otroligt låga elkostnaderna för köpt el är nu låter det osannolikt att någon skulle kunna skriva av något på sina paneler i dessa tider.
Och att få ner elförbrukningen måste vara den absolut bästa långsiktiga investeringen.
Solfångare är mycket mer komplicerade rent tekniskt och kräver att man drar vattenrör med frostskydds medel i lite överallt. Solpaneler må vara mindre effektiva men de är mycket enklare att integrera i befintlig infrastruktur. Jag har också kollat på att bygga luft solfångare, men de ger ju bara värme om man inte också kopplar dem till en värmeväxlare, vilket snabbt komplicerar bilden. Nej, solpaneler utan växelriktare är den lösning som är enklast och ger bäst avkastning.R roke skrev:Jag har förstått att solfångare är 2-3-4 gånger mer effektivare än solceller.
är ju ett intressant koncept att värma vatten med solceller. Har själv sen ett antal år vakumrör som värmer varmvatten och det funkar ju bra. Men det var en del meck med att dra vattenrör och man måste ha en lösning för vad som händer om man får strömavbrott under en soligdag då det snabbt blir varmt i solfångaren om man inte har cirkulation.
Jag antar att solceller som inte lastas helt enkelt bara inte producerar nått ?
Sen med 16A så blir det ju inga extramt tjocka kablar som behövs heller.
Jag antar att solceller som inte lastas helt enkelt bara inte producerar nått ?
Sen med 16A så blir det ju inga extramt tjocka kablar som behövs heller.
Precis, men jag vill påminna om att du inte får koppla det själv (även om jag kommer att göra det som fd elektriker).
Edit: jag kommer dessutom att ha två säkerhetssystem, dels termostat på värmaren, dels oberoende temperaturövervakning med ytterligare en mekanisk termostat. De kommer alltså att stänga av värmningen helt oberoende av varandra. Dels via mekanisk termostat, dels via SSR (så ser planen ut just nu i i alla fall) med övervakning via hemautomatiseringen.
Edit: jag kommer dessutom att ha två säkerhetssystem, dels termostat på värmaren, dels oberoende temperaturövervakning med ytterligare en mekanisk termostat. De kommer alltså att stänga av värmningen helt oberoende av varandra. Dels via mekanisk termostat, dels via SSR (så ser planen ut just nu i i alla fall) med övervakning via hemautomatiseringen.
Jätteintressant detta!pacman42 skrev:Precis, men jag vill påminna om att du inte får koppla det själv (även om jag kommer att göra det som fd elektriker).
Funderar lite på hur man kan resonera med kortslutnings och överlastsskydd samt personskydd. På något sätt behöver man ju skydda anläggningen då det per defintion blir starkström. Men man kanske kan räkna själva produktionskällan som en begränsare i sig.
Det blir ju dock ett extremt svagt nät. Att ”jorda” minussidan blir då riskfyllt så det bör man kanske skippa med hänsyn till brandrisker.
Men hur lösa övrigt? Isolationsövervakning med frånkoppling möjligen?
Edit: seriekopplade bilbatterier parallellt får ju upp kortslutningswffekt, men det ökar ju komplexiteten och kräver laddning etc..
Redigerat:
Nätavgiften, som jag inte betalar för egenanvänd solel, finns på plussidan i kalkylen. Om 60-öringen avvecklas så kommer avskrivningstiden att påverkas. Å andra sidan blir det "dyrare" att köpa el på dagen, vilket gör att billaddning och värmning av vatten kommer att flyttas från natt till dag. Det kompenserar något. Takbyte är inte aktuellt inom panelernas livslängd. Kostnad att plocka bort dem i samband med takbyte är därmed försumbar. VR räknar jag med ska hålla minst 25-30 år. Elpriset har varit lågt i sommar, men är på väg upp.Nissens skrev:Sanningen är ju att elpriserna är historiskt låga, så att om man fått förhöjd nätavgift spelar det ingen större roll.
Hur har du gjort med 60 öringen?
Har du räknat med fördyringar vid takbyte? Ny växelriktare?
Med tanke på hur otroligt låga elkostnaderna för köpt el är nu låter det osannolikt att någon skulle kunna skriva av något på sina paneler i dessa tider.
Och att få ner elförbrukningen måste vara den absolut bästa långsiktiga investeringen.
Men solceller är inte för alla. Det behövs en bra placering av paneler (mot öst och väst). Ett passande förbrukningsmönster, där vissa förbrukare kan prisstyras. Elbil.
Vinsten för mig kommer om ett antal år när anläggningen är avskriven, men ändå beräknas producera fullt i 10-20 år ytterligare.
Sant. Jag håller med om att det verkar enklare med solceller. Förmodligen även billigare(?)pacman42 skrev:Solfångare är mycket mer komplicerade rent tekniskt och kräver att man drar vattenrör med frostskydds medel i lite överallt. Solpaneler må vara mindre effektiva men de är mycket enklare att integrera i befintlig infrastruktur. Jag har också kollat på att bygga luft solfångare, men de ger ju bara värme om man inte också kopplar dem till en värmeväxlare, vilket snabbt komplicerar bilden. Nej, solpaneler utan växelriktare är den lösning som är enklast och ger bäst avkastning.
Men om jag skulle bygga nytt och förutsättningslöst så skulle jag nog ändå satsa på en enklare solfångaranläggning framför solceller.
I alla fall om det bara handlar om att värma vatten.
Ok, det mest sannolika är att 60 öringen försvinner om drygt ett år, elpriserna kommer mest sannolikt inte att hamna på extremåret 2022 års nivåer, mer sannolikt som förra vinterns nivåer för att sedan sjunka igen när sol och värme är tillbaka. Dvs när solpanelerna fungerar igen. Och ja, jag höll med om att nätavgiften är en fördel för dig, men den fördelen raderas ut av de låga elpriserna.lilytwig skrev:Nätavgiften, som jag inte betalar för egenanvänd solel, finns på plussidan i kalkylen. Om 60-öringen avvecklas så kommer avskrivningstiden att påverkas. Å andra sidan blir det "dyrare" att köpa el på dagen, vilket gör att billaddning och värmning av vatten kommer att flyttas från natt till dag. Det kompenserar något. Takbyte är inte aktuellt inom panelernas livslängd. Kostnad att plocka bort dem i samband med takbyte är därmed försumbar. VR räknar jag med ska hålla minst 25-30 år. Elpriset har varit lågt i sommar, men är på väg upp.
Men solceller är inte för alla. Det behövs en bra placering av paneler (mot öst och väst). Ett passande förbrukningsmönster, där vissa förbrukare kan prisstyras. Elbil.
Vinsten för mig kommer om ett antal år när anläggningen är avskriven, men ändå beräknas producera fullt i 10-20 år ytterligare.
Solpaneler fungerar som bäst när man behöver dom som minst - och när elen är som billigast.
Så, du har kvar 60 öringen i din kalkyl och hoppas att elen blir dyr när solen är tillbaka till våren. Det kommer inte heller att kosta något att en dag ta ner panelerna…
Det känns som att det är en hel del del luft i dina siffror.
Jag tror att vi ska sluta säga solceller, det förvirrar uppenbarligen en del här, kanske kalla de för dagsljusceller istället. Det är mer neutralt och kanske likt hur man ser på vindkraftverk, där man har en peakproduktion men man dimensionerar utefter de mest vanliga förhållanden.
Det spelar väl ingen roll var pengarna kommer ifrån? Det är ju inte så att du minskar elförbrukningen i huset genom att producera egen el.K Klacken skrev:
Elproduktionen har inget med huset att göra - mer än att du monterat panelerna på taket. De kunde lika gärna stått på backen eller nåt.
Om man får mer pengar från fonder eller mindre pengar från paneler - vad väljer man tycker du?