Nissens
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Jag håller helt med. Har man råd och möjlighet att minska sina löpande utgifter långsiktigt så är det en trygghet i sig.
Absolut, och det gör man bäst genom att minska elförbrukningen.
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Att "elpriset sjunker" skulle vara en risk för solcellsägare är bakvänt tänk, målet är att minska utgifterna. Den ekonomiska risken (som man "hedgar" med solceller) är att det blir dyrare. Jag kör hel bilförsäkring också, har inte haft några olyckor och därför inte fått en krona av den men inte så att jag grämer mig för det.
Vem har sagt att elpriset skall sjunka? Det är ju redan lägre än på många år…

Det är bakvänt tänk att starta kortsiktigt subventionerad elproduktion istället för att minska sin elkonsumtion.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Du har rätt, ekonomiskt är det antagligen bättre med pengarna på börsen. Det finns ingen anledning att sätta solceller om man inte redan gjort alla andra energibesparande åtgärder. Det hoppas jag att alla som funderar på detta eller batterier har koll på.

Med det sagt så pratar vi om på sin höjd ett par tusenlappar om året i beräknad extrakostnad jämfört med börsen för merparten av anläggningarna på normala villatak, speciellt om man tar inflation i åtanke (som medför årligen ökande kostnader för el- och elnät samt minskad köpkraft för kapitalet på börsen). Det finns gott om folk som tycker att den "risken" är värd att ta för att minska sitt beroende av elnätsmonopolet, eller bara för att det är kul.

Men matematiskt så har du ju som sagt rätt, det är bara det att merparten av de du argumenterar mot inte bryr sig då de inte tycker att det är några pengar att tala om.
Det blir ett helt annat utfall när anläggningen är avskriven. Om 10 år eller något mer. Då försvinner utgiftssidan och bara intäkterna blir kvar. Då kommer solcellerna att inbringa många sköna tusenlappar under uppskattningsvis 20 år eller mer.
Tror nog att min solcellinvestering kommer att vinna över börsen.
Och ja jag har investerat på börsen också, så jag kan jämföra.
I mitt fall så har jag goda förutsättningar för att solceller ska vara en god affär (alla har inte det). På börsen är jag amatör, och kanske litet försiktig. Börsen leder något, men inte så mycket att det är något att skriva hem om.
 
D
lilytwig lilytwig skrev:
På börsen är jag amatör, och kanske litet försiktig. Börsen leder något, men inte så mycket att det är något att skriva hem om.
Äntligen någon med självinsikt, på börsen har ingen här en chans om man bortser från slumpmässiga tillfällen, vi spelar mot säljare och köpare med enorma resurser och vet för det mesta inte vad som hände ens i efterhand.

Man ska inte glömma att även av de största och mest resursstarka spelarna så går bara hälften bättre än index och andra hälften sämre.
 
Nissens Nissens skrev:
Absolut, och det gör man bäst genom att minska elförbrukningen.

Vem har sagt att elpriset skall sjunka? Det är ju redan lägre än på många år…

Det är bakvänt tänk att starta kortsiktigt subventionerad elproduktion istället för att minska sin elkonsumtion.
Märkligt att du helt ignorerar det jag skrev först om att solceller är det sista man ska göra efter att man gjort alla andra energibesparande åtgärder, men att det i det fallet kan vara intressant om man har pengarna.

Att elpriset skulle bli lägre eller ligga konstant lågt var ju du som tog upp som risk. Jag ser personligen inte det som en risk. Kanon om jag slipper lägga en massa pengar på el.
 
S
Solceller på villor är en lågriskinvestering vill jag påstå, i alla fall för den som har råd.
Det finns dock många bättre sätt att placera sina pengar om avkastning är det viktigaste.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
S
För mig är det dock ofattbart hur man resonerat, om man installerat dem utan att ha råd.
Dvs. varit tvungen att låna till installationen.
Anledningen att folk ändå gjort så gissar jag, är skamlösa försäljningsargument och att man spelat på folks rädslor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
För mig är det dock ofattbart hur man resonerat, om man installerat dem utan att ha råd.
Dvs. varit tvungen att låna till installationen.
Anledningen att folk ändå gjort så gissar jag, är skamlösa försäljningsargument och att man spelat på folks rädslor.
Det är bara titta på hur det ser ut med batterier nu, Tibber räknar på att HomeVolt 13,3 kWh ska vara återbetalt på 3.5 år där man ska få nästan 1.5k i månaden på stödtjänster. Klart folk som inte orkar/kan tänka själva blir sugna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Snikhol och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikhol skrev:
Solceller på villor är en lågriskinvestering vill jag påstå, i alla fall för den som har råd.
Det finns dock många bättre sätt att placera sina pengar om avkastning är det viktigaste.
Kan snabbt bli högrisk om man lånar pengarna av Jimmies bröllopsgäster såklart!
 
  • Gilla
  • Haha
Snikhol och 1 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
För mig är det dock ofattbart hur man resonerat, om man installerat dem utan att ha råd.
Dvs. varit tvungen att låna till installationen.
Anledningen att folk ändå gjort så gissar jag, är skamlösa försäljningsargument och att man spelat på folks rädslor.
Eftersom du inte har någon insikt i ekonomi så gör du nog rätt i att avstå från investeringar. Det finns folk som är svinrika som lånar pengar. Det handlar inte om att ha råd, utan om hur man värderar en kapitalkostnad. I många fall finns pengar låsta i fastigheter, fonder, bilar mm. Kanske inte läge att realisera för tillfället.
 
S
D djac skrev:
Kan snabbt bli högrisk om man lånar pengarna av Jimmies bröllopsgäster såklart!
Jojo :)
Det jag menar är de som varit tvungna att låna för att kunna köpa. Jag menar alltså inte de som valt att låna fast dom hade kunnat lösa det på annat vis.

Det är i princip omöjligt att på ett snabbt vis likvidera investeringen i solpaneler, och omsätta dom till pengar. Utan att sälja bakomliggande säkerhet samtidigt.
 
Nissens
D djac skrev:
Äntligen någon med självinsikt, på börsen har ingen här en chans om man bortser från slumpmässiga tillfällen, vi spelar mot säljare och köpare med enorma resurser och vet för det mesta inte vad som hände ens i efterhand.
Det är därför man i huvudsak går in i aktivt förvaltade fonder i ett område man av olika skäl tror på. Att endast spara i enskilda aktier är hög risk. Att välja fondförvaltare är lika viktigt som att välja typ av fond.

Väljer man en indexfond så lär den vara ett säkrare kort än vilka solpaneler som helst.

Du verkar inte ha koll på det du skriver om, berätta gärna varifrån du fått informationen och vad du grundar dina slutsatser på.

Jag har under en längre tid byggt upp ett kapital på börsen genom väl genomtänkta val, visst har det gått lite upp och ned över tiden, men nu är jag på en hyfsad nivå. Och det är absolut ingen slump.

Rätt udda att du är så kritisk till börsen, men positiv till högriskinvesteringar som solpaneler. Känns onyanserat minst sagt.
D djac skrev:
Man ska inte glömma att även av de största och mest resursstarka spelarna så går bara hälften bättre än index och andra hälften sämre.
Kan du ge en trovärdig källa på det?
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
Eftersom du inte har någon insikt i ekonomi så gör du nog rätt i att avstå från investeringar. Det finns folk som är svinrika som lånar pengar. Det handlar inte om att ha råd, utan om hur man värderar en kapitalkostnad. I många fall finns pengar låsta i fastigheter, fonder, bilar mm. Kanske inte läge att realisera för tillfället.
Vad dillar du om... jag skrev "tvungen att låna till" för att kunna installera.
Du kan yra om kapitalkostnad hit och dit. Har du inte råd så har du ingen alternativ kapitalkostnad att relatera till.

I övrigt förtydligade jag i #1060
 
Bästa anledningen att installera i solceller är väl just om du kan låna för dem, idealt om de ger en värdeökning på huset så banken är villiga att utöka ditt bolån.
Då kan du sedan investera dina egna pengar på börsen för att få en ordentlig avkastning samtidigt som du har intäkten från solcellerna.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
S
A ajn82 skrev:
Bästa anledningen att installera i solceller är väl just om du kan låna för dem, idealt om de ger en värdeökning på huset så banken är villiga att utöka ditt bolån.
Då kan du sedan investera dina egna pengar på börsen för att få en ordentlig avkastning samtidigt som du har intäkten från solcellerna.
Ja, jo men då har du ju råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.