85 482 läst · 1 083 svar
85k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Det har inte med saker att göra. Avdrag är likväl bidrag oberoende av eventuella spinoffeffekter.pacman42 skrev:
Problemet för de bidragstagare, är att de ogillar folk som mottar bidrag, därför kallar de sina egna bidrag för avdrag. Verbalt smink helt enkelt.
Bidrag och avdrag är olika saker, men båda är väl subventioner?Intet skrev:
Jag ställde frågan för att reda ut om det blev mindre pengar i statskassan. Det var det jag kommenterade, inte huruvida det var ett bidrag. Men eftersom det var ett likhetstecken så kan det ju inte vara ett bidrag om mängden pengar i statskassan ökade eller var lika mycket. En rent semantisk fråga för att reda ut detta helt enkelt.Intet skrev:
"Avdrag" insinuerar att staten har någon gudagiven rätt till det som en människa jobbat ihop.
Och de pengar som går till det offentliga går till tokstor del till en massa saker som inte är relevanta för befolkningen.
Och de pengar som går till det offentliga går till tokstor del till en massa saker som inte är relevanta för befolkningen.
Ja, men man spiller inte vatten för att köra på full effekt på kärnkraften. Men föutsättningen för att dra ner kärnkraften är ju att det inte finns flaskhalsar mellan aktuell vattenkraft och kärnkraft, samt att met gäller en längre period.M Martin Lundmark skrev:
Om du läser inlägget jag svarade på så är det tydligt.M Martin Lundmark skrev:
Marknaden ger ett balanserat resultat så länge priset inte slår i taket. Under -5kr/kWh eller över 40kr/kWh. Sedan behövs det även balanserat när det inte blev riktigt som marknaden räknade med.M Martin Lundmark skrev:”Om inte marknadens egen reglering på marknaden räcker till för att se till att perfekt balans råder tvingas Svenska kraftnät som driftsansvarig kliva in på balansmarknaderna och betala för att producenter ska dra ned eller öka sin produktion. Systemet måste alltid fungera. Här erbjuder framför allt producenter men även i viss mån stora konsumenter som exempelvis industrin upp- och nedregleringsbud som Svenska kraftnät kan aktivera och dessa är olika dyra med olika stora ingrepp beroende på hur långt ned man kommer i listan. Att en industrikonsument ska balansera kan vara dyrare än ett vattenkraftverk till exempel. Dessa balanskostnader har rusat från 1 miljard 2021 till 8 miljarder kronor i år (prognos) vilket alltså motsvarar ungefär en fjärdedel av Polisens budget och den senaste tiden har Svenska krafnät varit ute på flera ställen och varnat. Inte bara för säkerheten i systemet utan också kostnader. ”Om vi ser till årets första kvartal har den faktiska kostnaden för två av dessa reserver (mFFR och FCR-D Ner) överstigit vår budget med 327 procent respektive 129 procent och preliminära uppskattningar pekar på en fortsatt kraftig kostnadsökning om ingenting görs. Det är kostnaderna som i slutändan betalas av elkonsumenterna”, skriver de i en debattartikel i SvD.”
[länk]
Det kan bara vara sant om du anser att staten äger allt. Det den då inte tar är bidrag.Intet skrev:
Dock stipulerar inte lagstiftningen att staten äger allt. Därför är inte RUT och ROT bidrag.
(Du är naturligtvis fri att se Nordkorea som ditt Shangri-La).
Bidrag och avdrag blir i många fall samma sak i praktiken.
Nej, om avdraget/bidraget baseras på samma förutsättningar så är det i praktiken samma sak. Det kallas bara olika saker.
https://omniekonomi.se/kristersson-borjar-bygga-ny-karnkraft-fore-valet-2026/a/3Mm4Md
Finns mycket tyckande om detta.
Ja, om jag får ett bidrag eller ett avdrag på samma belopp för samma åtgärd så är resultatet samma för mig.D Daniel 109 skrev:
Ett bidrag kommer från skatten vi alla skattebetalare betalat in (men bara mottagaren av bidraget gynnas).
Dessa pengar finns i systemet och skulle kunna finansiera något som gynnar oss alla.
Man kan oftast få bidrag större än den skatt man skulle betala in.
Ett avdrag sänker skatten för mottagaren men gynnar inte kollektivet, och avdraget kan inte överstiga den skatt man ska betala.
Intressant diskussion men ganska hopplöst att hitta ett svar eller nå nån sorts konsensus.
Allt är relativt, och min sanning är inte din sanning osv.
Tycker det är ett gott betyg till en stat, där alla är sådär lite lagom missnöjda med styret men på det stora hela har det ganska bra.
Så är det i vårat land.
Individualisternas åsikter ger jag inte mycket för. När fan blir gammal blir han religiös…
Men ge f-n i att sabba kraftsystemet. Då blir Snikhol upprörd. 🙂
Allt är relativt, och min sanning är inte din sanning osv.
Tycker det är ett gott betyg till en stat, där alla är sådär lite lagom missnöjda med styret men på det stora hela har det ganska bra.
Så är det i vårat land.
Individualisternas åsikter ger jag inte mycket för. När fan blir gammal blir han religiös…
Men ge f-n i att sabba kraftsystemet. Då blir Snikhol upprörd. 🙂
Medlem
· Sverige
· 5 379 inlägg
Grundläggande förutsättningar för privatpersoners investeringar bör inte ändras för ofta och/eller för kraftigt, då upprörs väljarkåren. Så enkelt är det. Missar man detta så kostar det.
Jadu, intressant ordval. Risken att bli rånad i det statsskick, eller snarare avsaknaden av ett sådant, som du verkar förespråka lär vara större. På många plan.D daVinci skrev: