80 165 läst · 1 083 svar
80k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Är inköp av batterier fortfarande för dåligt även om man tar höjd för riksdagens beslut om 50% subvention och den volatila elmarknaden ?AlfaHannes skrev:
Förutsättningarna för det blir allt sämre:M Martin Lundmark skrev:
skolverket.se: Slutbetygen för årskurs 9 sjunker (2024-09-26)
"Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023."
Det är politiska agendor som är helt bortkopplade från fysik som dirigerar detta. Det saknas inte kompetenta röster däremot finns det ett rejält filter.M Martin Lundmark skrev:
Sverige är i praktiken ett låglöneland för ingenjörer och därmed kommer man att få svårt att rekrytera och behålla kompetens. Med tanke på landets utveckling är rekrytering av intelligent utländsk talang på det stora stängd. Andelen som söker jobb utomlands direkt efter examen skall inte heller underskattas.M Martin Lundmark skrev:
instarem.com: 10 Highest Paying Countries for Electrical Engineers: Top Companies & Avg Salary (2024-07-04)
Jämförelse av årslön internationellt för elektroingenjör:
Land: | Årslön: | Årslön SEK: |
Sverige | SEK 451 236 | 451 236 |
Norge | NOK 616 392 | 590 976 |
Tyskland | EUR 53 296 | 602 041 |
Danmark | DKK 486 036 | 736 195 |
USA | USD 84 181 | 852 248 |
Schweiz | CHF 90 700 | 1 082 985 |
Du har ingen kapitalkostnad i kalkylen menar du?AlfaHannes skrev:Initial investering 150.000:-, men säg 165.000:- efter 20 år då det säkert kan tillkomma lite merkostnader under åren. Vi tog det utan lån.
Sen har vi ju huslån som man kunnat betala av istället så klart. Men det gör beräkningen mer komplex då pengarna vi får tillbaka tillslut ger ett plus där vi istället sparar räntekostnader. Huslånet är på 1.5% ränta 2020 till 2028 så jag kan nog säga att det borde gå jämnt ut efter 20 år
Så här drygt 4 år in har vi "fått tillbaka" c:a 75k, senaste året 16,2k. Av dessa kommer 4,4k från 60-öringen. Peak-året var 2022 då vi fick tillbaka nästan 30k.
Nästa år är 60-öringen kvar. Blir det liknande detta år så har vi fått tillbaka 90k vid årsskiftet 25/26. Då är det 75k kvar. Efter det får jag räkna med att vi får tillbaka 11k per år vilket då skulle betyda break even vid 12 år ungefär.
Givetvis hade jag hoppats på att 60-öringen skulle vara kvar längre, men det är inte så att jag ligger sömnlös om kvällarna. Jag tycker det är kul att ha solceller och med alla åtgärder vi gjort på huset (där värmepumpsbyte varit central) har vi långt mer än halverat förbrukningen, vilket jag av någon anledning uppskattar väldigt mycket. Även om just solcellspengarna hade gjort sig bättre på börsen.
Ca 4% per år för att täcka upp för inflation bör du ha med. För du räknar väl inte med att det inte blir någon inflation?
Sedan kan man ju ta med det du själv tog upp som merkostnade som uppstår på vägen.
Oavsett, så blir det en orimlig kalkyl hur man än vänder och vrider på det.
2022 verkar förbli ett udda år som skrämde många att skaffa solpaneler. Alla andra år har varit urusla för kalkylerna. Jag har skrivit det många gånger tidigare; det är obegripligt att man räknar med att 60-öringen skall vara kvar ”för evigt”. Nu försvinner den om drygt ett år verkar det som.
Jag sa ju att det hade varit bättre att ha pengarna på börsen, dvs 4% eller vad man nu kan räkna med. Denna investering ser snarare ut att ge 3% över 20 år.Nissens skrev:Du har ingen kapitalkostnad i kalkylen menar du?
Ca 4% per år för att täcka upp för inflation bör du ha med. För du räknar väl inte med att det inte blir någon inflation?
Sedan kan man ju ta med det du själv tog upp som merkostnade som uppstår på vägen.
Oavsett, så blir det en orimlig kalkyl hur man än vänder och vrider på det.
2022 verkar förbli ett udda år som skrämde många att skaffa solpaneler. Alla andra år har varit urusla för kalkylerna. Jag har skrivit det många gånger tidigare; det är obegripligt att man räknar med att 60-öringen skall vara kvar ”för evigt”. Nu försvinner den om drygt ett år verkar det som.
Sen är inte alla investeringar 100% logiska, när jag skaffade solceller var det mer av en nisch-produkt som jag insåg inte var en kanonbra investering men däremot något jag tyckte var kul. Ur en ekonoms synvinkel så är det få saker man kan göra med sitt hus, det är bättre att skita i det helt och hållet.
Edit: Nu fattar jag vad du menar. Besparingarna borde ju rimligtvis följa inflationen kan jag tycka. Ska jag räkna med ökad kapitalkostnad borde jag även räkna med ökade besparingar motsvarande inflationen.
Redigerat:
Utan ROT & RUT får man en massa svartjobb och man kommer att expandera den svarta ekonomin. Kanske mindre lägligt med tanke på hur det ser ut i landet.
svt.se: "Svartjobben återkom när rot och rut skars ner" (2016-07-26)L lop3r skrev:
"Dessvärre valde Stefan Löfven att helt nonchalera dessa varningar.
Resultatet börjar nu synas. Enligt Skatteverkets senaste siffror har antalet företag som utför rottjänster minskat med inte mindre än 16 procent på bara ett år.
Det är en anmärkningsvärt hög siffra. På rut-sidan ser det inte bättre ut.
När Göteborgs-Posten slumpvis ringde runt på 10 städannonser så erbjöd fyra av tio omgående svart städning."
riksdagen.se: ROT-avdragets påverkan på svartjobb (2016-03-22)
"lyfte ett varningens finger om att den minskade utgiftsposten för ROT-avdrag genom regeringens minskade avdragsrätt i stället skulle bidra till att fler människor valde att anlita svart arbetskraft. Det innebär lägre skatteintäkter – men även sänkt förtroende för skattesystemets legitimitet. Tyvärr ser vi redan att den bilden bekräftas. Det kan på sikt få allvarliga konsekvenser för svenska skatteintäkter."
Men man kan också tänka själv när man ser vilka pengar som går till skatt och allt krångel med blanketter som hör till. Att incitamentet är gott.
Du svarar med två debattinlägg från liberaler och bekräftar mina förutfattade meningar.spikplanka skrev:svt.se: "Svartjobben återkom när rot och rut skars ner" (2016-07-26)
"Dessvärre valde Stefan Löfven att helt nonchalera dessa varningar.
Resultatet börjar nu synas. Enligt Skatteverkets senaste siffror har antalet företag som utför rottjänster minskat med inte mindre än 16 procent på bara ett år.
Det är en anmärkningsvärt hög siffra. På rut-sidan ser det inte bättre ut.
När Göteborgs-Posten slumpvis ringde runt på 10 städannonser så erbjöd fyra av tio omgående svart städning."
riksdagen.se: ROT-avdragets påverkan på svartjobb (2016-03-22)
"lyfte ett varningens finger om att den minskade utgiftsposten för ROT-avdrag genom regeringens minskade avdragsrätt i stället skulle bidra till att fler människor valde att anlita svart arbetskraft. Det innebär lägre skatteintäkter – men även sänkt förtroende för skattesystemets legitimitet. Tyvärr ser vi redan att den bilden bekräftas. Det kan på sikt få allvarliga konsekvenser för svenska skatteintäkter."
Men man kan också tänka själv när man ser vilka pengar som går till skatt och allt krångel med blanketter som hör till. Att incitamentet är gott.
Ja, överheten har inget intresse för att den troligen billigaste elproduktionen ökar.AlfaHannes skrev:
Men det är helt konsistent med hur staten uppträder i allmänhet.
Av skälet att lagra och använda den egna elen från solpanelerna så är det ju sant.AlfaHannes skrev:
Dock gäller det diametralt motsatta vad gäller att använda batterier för att köpa el, lagra och sälja tillbaka (och därmed reducera prisvariationerna på el). Där hamnade vi nu långt långt från någon lönsamhet.
I DI hittar man följande intressanta graf:AlfaHannes skrev:Jag anser ändå att batterier fortfarande är för dyra för privatpersoner, trots regeringens påverkansoperationer för att få Svensson att trycka in mer pengar i sina anläggningar. Vi behöver komma ner till runt 3.500:-/kWh innan det är värt att slanta upp ytterligare. När vi hade 60-öringen var den siffran snarare 2.000 - 2.500:-/ kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser man att för t ex LFP-batterier är priset nere på ca $75/kWh. Dvs ca 750 kr/kWh.
Detta lär gälla för batteripack på 60kWh. Och fritt fabriken i hyggliga volymer.
Påslaget som staten gör och som utvecklaren av hemma-batterier gör börjar bli i högsta laget.
Om bara staten kunde låta bli att råna så kraftigt, så skulle volymerna åka upp och hemmabatteritllverkarna sänka sina priser. Dvs priset faller både för att staten slutar ta och att volymerna åker upp.
Det skulle antagligen idag vara möjligt att få sig hemmabatterier under 1000 kr/kWh.
Och när man får volymer och nästa generation av natrium jon batterier är vi en bra bit lägre.
Nja, du skall tänka så här:AlfaHannes skrev:Jag sa ju att det hade varit bättre att ha pengarna på börsen, dvs 4% eller vad man nu kan räkna med. Denna investering ser snarare ut att ge 3% över 20 år.
Sen är inte alla investeringar 100% logiska, när jag skaffade solceller var det mer av en nisch-produkt som jag insåg inte var en kanonbra investering men däremot något jag tyckte var kul. Ur en ekonoms synvinkel så är det få saker man kan göra med sitt hus, det är bättre att skita i det helt och hållet.
Edit: Nu fattar jag vad du menar. Besparingarna borde ju rimligtvis följa inflationen kan jag tycka. Ska jag räkna med ökad kapitalkostnad borde jag även räkna med ökade besparingar motsvarande inflationen.
1, Man investerar 150 000kr år 1.
2, 20 år senare motsvarar kanske köpkraften för de 150 000kr för 20 år sedan numera 170 000kr på grund av inflationen.
Det betyder att du i exemplet investerat 150 000kr, men du har inte fått tillbaka investeringen förrän du fått tillbaka 170 000kr.
Obs! Fiktiva siffror!
Redigerat: