D djac skrev:
Det är ingen skillnad om grannen är en privatbostad eller ett företag, bägge kan använda samma sorts el.
Konstigt att man nu kan få betala hundratusentals kronor för att koppla in sina solceller om det är odelat positivt för nätet
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Japp, den är häpnadsväckande liten, tycker jag.
Spännande! Du ser något jag inte gör uppenbarligen. Skillnaden är inte liten vad jag kan se 😅
 
D
A ajn82 skrev:
Konstigt att man nu kan få betala hundratusentals kronor för att koppla in sina solceller om det är odelat positivt för nätet
Cashen måste in, lobbyn är stark och en del folk sväljer hela betet, det är detta privata monopol gör med människor.

”All makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut”
 
  • Gilla
  • Älska
taxationistheft och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikhol skrev:
Spännande! Du ser något jag inte gör uppenbarligen. Skillnaden är inte liten vad jag kan se 😅
ok
 
Nissens Nissens skrev:
Eftersom jag redan skrivit det tidigare så kan det ju inte vara någon överraskning.

Poängen var dock att AC:n även körs på natten och då funkar inte solel. Batterier blir oförsvarligt ekonomiskt.
Det körs säkert ac på nätterna där det behövs.
Men på de anläggningar jag känner till körs det i alla fall inte komfortkylanlöggningar på nätterna.
På de anläggningarna är solel och komfortkyla en mycket bra kombination.
Tycker inte du det?
 
Nissens
R roke skrev:
Det körs säkert ac på nätterna där det behövs.
Men på de anläggningar jag känner till körs det i alla fall inte komfortkylanlöggningar på nätterna.
På de anläggningarna är solel och komfortkyla en mycket bra kombination.
Tycker inte du det?
Som sagt, vi pratar om varmare länder än Sverige, och där kör man definitivt AC även på nätterna, det är omöjligt att sova i värmen annars. AC står på dygnet om, möjligen slås de av om man är hemifrån på dagen.

Det vet alla som bott i varmare länder, det blir liksom inte svalt ute på nätterna.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, vi pratar om varmare länder än Sverige, och där kör man definitivt AC även på nätterna, det är omöjligt att sova i värmen annars. AC står på dygnet om, möjligen slås de av om man är hemifrån på dagen.

Det vet alla som bott i varmare länder, det blir liksom inte svalt ute på nätterna.
Ja. Men på de anläggningar som inte körs på nätterna är solel och komfortkyla en mycket bra kombination.
Tycker inte du det?
 
När vi haft "tropical nights" här i våra trakter så blir det att AC-anläggningen körs fullt blås under dagen, sedan litet på halvfart under dessa varma nätter. Ingen energikonsumtion att tala om totalt sett, i synnerhet inte om man kan dra Ac för fullt när solen lyser.
 
S
D djac skrev:
ok
Men seriöst, hur kan du anse att ca: 3 TWh per månad, om man jämför vinter och sommarmånader är ”häpnadsväckande lite”?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nissens
R roke skrev:
Ja. Men på de anläggningar som inte körs på nätterna är solel och komfortkyla en mycket bra kombination.
Tycker inte du det?
Frågan är var det finns där man varken kör AC eller värme på nätterna stora delar av året. Det måste vara oerhört udda platser, inget jag någonsin upplevt - och jag har varit på mååånga platser…
 
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
När vi haft "tropical nights" här i våra trakter så blir det att AC-anläggningen körs fullt blås under dagen, sedan litet på halvfart under dessa varma nätter. Ingen energikonsumtion att tala om totalt sett, i synnerhet inte om man kan dra Ac för fullt när solen lyser.
Den isolering vi har i Sverige är oerhört sällsynt ute i världen. Åk till Nordamerika, Sydamerika, mellanöstern, Asien… du hittar inte den nivån någonstans…

Deras byggnader har låg termiskt motstånd…
 
S
D djac skrev:
Ja, framför allt finansierar det ett skuggsamhälle som tillsammans med välfärdsbedrägerier håller uppe den organiserade brottsligheten, som i sin tur kan användas som motivation för ökad kontroll och övervakning, toppen!
Du hävdar att det råder kausalitet mellan dessa subventioner och skuggsamhälle/organiserad brottslighet m.m.
Varför då?
Generellt tycker jag att ROT/RUT är ett bra verktyg, men bara i syfte att öka efterfrågan. Som en tidbegränsad, riktad åtgärd.
Nu har vi haft dem så länge att det skulle bli kris i dessa branscher om de togs bort.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är var det finns där man varken kör AC eller värme på nätterna stora delar av året. Det måste vara oerhört udda platser, inget jag någonsin upplevt - och jag har varit på mååånga platser…
Skåne, jag har ingen värme på alls från april till slutet oktober, och ingen kyla heller ( bara någon fläkt).
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Skåne, jag har ingen värme på alls från april till slutet oktober, och ingen kyla heller ( bara någon fläkt).
Som sagt ett udda ställe i världen. Välisolerade hus i milda klimat är mycket ovanligt.
 
S Snikhol skrev:
Du hävdar att det råder kausalitet mellan dessa subventioner och skuggsamhälle/organiserad brottslighet m.m.
Varför då?
Generellt tycker jag att ROT/RUT är ett bra verktyg, men bara i syfte att öka efterfrågan. Som en tidbegränsad, riktad åtgärd.
Nu har vi haft dem så länge att det skulle bli kris i dessa branscher om de togs bort.
Det finns nog visst samband. Dessa subventioner minskar efterfrågan på svarta tjänster. Något som i princip är en förutsättning för dessa skuggsamhällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.