G Grannens Häck skrev:
Det är väldigt fascinerande att så många tycker att subventioner inte ska finnas fast extremt många samtidigt inte kan städa sitt eget hus utan RUT-avdrag.
Subventioner skall ges där de gör nytta. 60-öringen gör ingen nytta.

Man kan ifrågasätta RUT också, men det ger definitivt mer nytta än 60-öringen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S
G Grannens Häck skrev:
Det är väldigt fascinerande att så många tycker att subventioner inte ska finnas fast extremt många samtidigt inte kan städa sitt eget hus utan RUT-avdrag.
RUT och ROT finn det ändå ett vettigare syfte med kan jag tycka.
 
G Grannens Häck skrev:
Det är väldigt fascinerande att så många tycker att subventioner inte ska finnas fast extremt många samtidigt inte kan städa sitt eget hus utan RUT-avdrag.
Skatteverket nekade mig RUT-avdrag för robotdammsugaren :( Roboten är bättre än städfirman - den dokumenterar vad den städat och städar varje dag i veckan utan att sjukanmäla sig eller sno sprit ur skåpet.
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Det är väldigt fascinerande att så många tycker att subventioner inte ska finnas fast extremt många samtidigt inte kan städa sitt eget hus utan RUT-avdrag.
Vad i all världen har de där två sakerna med varandra att göra???

Kan du beskriva logiken?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Subventioner skall ges där de gör nytta.
Kan du nämna EN subvention som gör nytta?

Subvention alltså. Inte att vi blir rånade mindre. Att stölder minskar är inte subvention.

(Jag säger inte att det inte skulle finnas någon sådan subvention. Men jag kan inte komma på någon).
 
Skola, sjukvård och barnomsorg är väl vettiga exempel.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Som vanligt hamnar dessa diskussioner i känslomässigt svammel, det är inte så stor skillnad på vår (Sveriges) förbrukning sommar och vinter, dessutom passas det på att göra underhåll på sommaren så visst behövs det elproduktion året runt, det är alltså inte bara en vintersport.
Ja det behövs elproduktion. Pålitlig sådan.
Inte intermittent kraft.
De flesta förbrukningskurvor jan-dec ser ut som ett U, skulle gärna se fakta på det du säger.
 
D
S Snikhol skrev:
Ja det behövs elproduktion. Pålitlig sådan.
Inte intermittent kraft.
De flesta förbrukningskurvor jan-dec ser ut som ett U, skulle gärna se fakta på det du säger.
Har du ens försökt ta reda på det?

Enklast är att börja med svenska kraftnät.

Edit: anledningen till mitt något indignerade svar är att den frågan har diskuterats flitigt här och du ger luft åt den mest osakliga hållningen så jag misstänkte att du bara köpt den rakt av från propagandan, utan att ens kolla det grundläggande?
 
G
pacman42 pacman42 skrev:
Subventioner skall ges där de gör nytta. 60-öringen gör ingen nytta.

Man kan ifrågasätta RUT också, men det ger definitivt mer nytta än 60-öringen.
Nytta är relativt.
 
G
S sjoelund skrev:
Skatteverket nekade mig RUT-avdrag för robotdammsugaren :( Roboten är bättre än städfirman - den dokumenterar vad den städat och städar varje dag i veckan utan att sjukanmäla sig eller sno sprit ur skåpet.
Det låter som att en robot är rätt väg att gå. Kanske en snickare kan montera en sådan för 6990kr inkl ROT. Givetvis exkl. robot i det priset. Vi måste stödja våra snickare.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D
S Snikhol skrev:
RUT och ROT finn det ändå ett vettigare syfte med kan jag tycka.
Ja, framför allt finansierar det ett skuggsamhälle som tillsammans med välfärdsbedrägerier håller uppe den organiserade brottsligheten, som i sin tur kan användas som motivation för ökad kontroll och övervakning, toppen!
 
G
D daVinci skrev:
Vad i all världen har de där två sakerna med varandra att göra???

Kan du beskriva logiken?
Förstår du inte sambandet så ber jag om ursäkt. Skattemedel är en ledtråd.
 
S
D djac skrev:
Har du ens försökt ta reda på det?

Enklast är att börja med svenska kraftnät.

Edit: anledningen till mitt något indignerade svar är att den frågan har diskuterats flitigt här och du ger luft åt den mest osakliga hållningen så jag misstänkte att du bara köpt den rakt av från propagandan, utan att ens kolla det grundläggande?
jo jag googlade nu, men jag hittade faktiskt inget som styrker det du sa. Så skicka gärna länk om du vill.
 
D
S Snikhol skrev:
jo jag googlade nu, men jag hittade faktiskt inget som styrker det du sa. Så skicka gärna länk om du vill.
Ok, på kontrollrummet.se kan du se både produktion och förbrukning per dag.
 
G
Jag var hos läkaren igår och gjorde en undersökning med MR.

När jag skulle betala mina hundralappar för besöket så blev jag så j-vla förbannad och sa att här ska inte subventioneras utan hela beloppet ska givetvis betalas på stående fot. Det kostade bara 28000kr och jag är stolt över att inte grannen ska behöva bekosta mina sjukdomar.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.