H hapazard skrev:
Sen kör du kylningen av diselelverket in på husets vämesystem så kan vi snacka effektivitet :)
Hej hapazard

Jag har bergvärme och i samband med att jag tittade på vad en reservkraftkörning med en trefas dieselgenerator skulle kunna innebära så genomförde jag en del beräkningar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-109#post-5607489

Bygger man så får man komma ihåg att en dieselgenerator bullrar där den, står men om den står inomhus (i garaget som är vidbyggt till huset ) då tar man lättare tillvara på förlustvärmen.

Min bergvärmepump är varvtalsstyrd och i natt, då det var ned till 4 plusgrader, så gick bergvärmepumpen till och från med ca 45 minuters intervall med eleffekten ca 1 kW in till varvtalsstyrningen, eftersom värmen på lägsta varvtalet på kompressorn räckte till för huset.

Jag har tittat på möjligheten att kyla huset med en fläktkonvektor som får sitt kalla vatten från borrhålen. Det borde rimligen bara kosta materialkostnaden. Driften finansieras till stor del genom att borrhålens temperatur ökar och därmed ökas värmepumpens COP under uppvärmningsperioden.

På lågfart kan en stor varvtalsstyrd fläktkonvektor klara sig på drygt 10 W och en cirkulationspump på drygt detta.

Du får gärna kontrollera mina beräkningar, jag kan ha missat något.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om man inte kör kylanläggningen på natten kanske, men det är nog rätt ovanligt att man inte gör det.
Kylbehovet är större på dagarna när det är varmt ute.
I alla fall på de anläggningar jag känner till (Sverige)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
R roke skrev:
Kylbehovet är större på dagarna när det är varmt ute.
I alla fall på de anläggningar jag känner till (Sverige)
Nu var det ju inte Sverige det handlade om… vi diskuterade varmare länder, och mycket riktigt kör man ”hårdare” på dagarna, men de är igång även på nätterna.
 
Var är det varmare på natten än på dagen?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Var är det varmare på natten än på dagen?
Är du igång och missförstår igen. Citera vad det är du kommenterar så att man vet vad det är du skriver om.

Har inte sett någon påstå det du skriver.
 
Okej, du redigerade inlägget efter att jag läste det. Det röt ju till det.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu var det ju inte Sverige det handlade om… vi diskuterade varmare länder, och mycket riktigt kör man ”hårdare” på dagarna, men de är igång även på nätterna.
Så bra att vi är överens om att det är större kylbehov när solen skiner och det är varmare än när solen inte skiner och det är kallare. Oavsett var på jorden.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
S
M mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.


[länk]

[länk]
Väntat. Och fullt rimligt förslag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S
Tjatet om moms-kompensation köper jag inte riktigt. Skulle förutsätta ett fast elpris inkl. energiskatt på 2:40kr-kWh dygnet runt för att vara i balans.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Tjatet om moms-kompensation köper jag inte riktigt. Skulle förutsätta ett fast elpris inkl. energiskatt på 2:40kr-kWh dygnet runt för att vara i balans.
Och varför skulle hushåll som säljer el ens kompenseras för momsen?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Och varför skulle hushåll som säljer el ens kompenseras för momsen?
Vet faktiskt inte. Man jämför väl med hur det fungerar för företag. Utgående/ingående moms osv.
 
S
Egentligen skulle staten kunna kräva energiskatt och moms på egenanvänd, egenproducerad el. Det lär dock inte hända förhoppningsvis.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
S STB skrev:
Privata batterier till solcellsanläggningar har stora samhällskostnader samtidigt som den privata nyttan är nästan noll.

Först betalar staten subventioner för inköpet. Därefter är den primära användningen att ladda dagtid och konsumera nattetid för att slippa betala skatt på inköpt el. Alltså minskad inkomst för staten.

Resultatet är alltså att hela batteriets kostnad betalas av staten, dels genom bidrag och dels genom minskade skatteintäkter.

Snälla, säg mig gärna hur jag tänkt fel. Jag vill helst att verkligheten inte ser ut så här.
Den privata nyttan med batterier till sina solceller är att man slipper undan skenande priser på nätöverföring. Man hamnar också i en sits där det blir väldigt svårt för politikerna att sabba ens investering.

Den allmänna nyttan är väl minskad belastning på nätet, till skillnad från subventioner på solceller som snarare bidrar till ökad obalans i nätet.

Men personligen är jag jävligt skeptisk till att - som vanligt - skulden och ansvaret att lösa detta läggs på privatpersoner. Knappast så att batterier på några tusen villor i Skåne parerar belastningen av all Tysk solcells-el som de dumpar på oss.

Men Moderaterna är mycket för det där med att dumpa ansvaret på den längst ner i kedjan som inte har något annat val än att gapa och svälja.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Och varför skulle hushåll som säljer el ens kompenseras för
pacman42 pacman42 skrev:
Och varför skulle hushåll som säljer el ens kompenseras för momsen?
Och nej jag fattar verkligen inte. Helt orimligt att moms på privat konsumtion av el kvittas mot producerad dito 😅
 
G
Det är väldigt fascinerande att så många tycker att subventioner inte ska finnas fast extremt många samtidigt inte kan städa sitt eget hus utan RUT-avdrag.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.