84 776 läst · 1 083 svar
85k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Hej hapazardH hapazard skrev:
Jag har bergvärme och i samband med att jag tittade på vad en reservkraftkörning med en trefas dieselgenerator skulle kunna innebära så genomförde jag en del beräkningar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-109#post-5607489
Bygger man så får man komma ihåg att en dieselgenerator bullrar där den, står men om den står inomhus (i garaget som är vidbyggt till huset ) då tar man lättare tillvara på förlustvärmen.
Min bergvärmepump är varvtalsstyrd och i natt, då det var ned till 4 plusgrader, så gick bergvärmepumpen till och från med ca 45 minuters intervall med eleffekten ca 1 kW in till varvtalsstyrningen, eftersom värmen på lägsta varvtalet på kompressorn räckte till för huset.
Jag har tittat på möjligheten att kyla huset med en fläktkonvektor som får sitt kalla vatten från borrhålen. Det borde rimligen bara kosta materialkostnaden. Driften finansieras till stor del genom att borrhålens temperatur ökar och därmed ökas värmepumpens COP under uppvärmningsperioden.
På lågfart kan en stor varvtalsstyrd fläktkonvektor klara sig på drygt 10 W och en cirkulationspump på drygt detta.
Du får gärna kontrollera mina beräkningar, jag kan ha missat något.
Redigerat:
Var är det varmare på natten än på dagen?
Okej, du redigerade inlägget efter att jag läste det. Det röt ju till det.
Så bra att vi är överens om att det är större kylbehov när solen skiner och det är varmare än när solen inte skiner och det är kallare. Oavsett var på jorden.Nissens skrev:
Den privata nyttan med batterier till sina solceller är att man slipper undan skenande priser på nätöverföring. Man hamnar också i en sits där det blir väldigt svårt för politikerna att sabba ens investering.S STB skrev:Privata batterier till solcellsanläggningar har stora samhällskostnader samtidigt som den privata nyttan är nästan noll.
Först betalar staten subventioner för inköpet. Därefter är den primära användningen att ladda dagtid och konsumera nattetid för att slippa betala skatt på inköpt el. Alltså minskad inkomst för staten.
Resultatet är alltså att hela batteriets kostnad betalas av staten, dels genom bidrag och dels genom minskade skatteintäkter.
Snälla, säg mig gärna hur jag tänkt fel. Jag vill helst att verkligheten inte ser ut så här.
Den allmänna nyttan är väl minskad belastning på nätet, till skillnad från subventioner på solceller som snarare bidrar till ökad obalans i nätet.
Men personligen är jag jävligt skeptisk till att - som vanligt - skulden och ansvaret att lösa detta läggs på privatpersoner. Knappast så att batterier på några tusen villor i Skåne parerar belastningen av all Tysk solcells-el som de dumpar på oss.
Men Moderaterna är mycket för det där med att dumpa ansvaret på den längst ner i kedjan som inte har något annat val än att gapa och svälja.