P pmd skrev:
medeltemperatur på 10.4 °C (per år?)
Över ett år, korrekt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mats-S
mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.
mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.
Helt rätt, solelen ska bära sina egna kostnader nu, det har subventionerats klart nu, massa subeventioner snedvrider hela marknaden.[/QUOTE]

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Och med en medeltemperatur på 10.4 °C (per år?) så har de goda förutsättningar för solel.
Kan du utveckla det?
Jag trodde soltimmar är viktigare än temperatur.
Men oavsett, så ger solel mest när man behöver den som minst.

Jag tror solel är bra i kombination med eldrivna kylanläggningar.
På de ställena som det finns eldrivet kylbehov kommer solcellen väl till pass och förbrukas internt när den behövs som bäst. Tänker jag.

• Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan du utveckla det?
Jag trodde soltimmar är viktigare än temperatur.
Men oavsett, så ger solel mest när man behöver den som minst.
Mjo men eftersom dygnsmedeltemperaturen över ett år är högre behövs mindre energi till uppvärmning, vilket i sin tur ger bättre förutsättningar att kunna köra helt offgrid

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R roke skrev:
På de ställena som det finns eldrivet kylbehov kommer solcellen väl till pass och förbrukas internt när den behövs som bäst. Tänker jag.
Moderna kyl/frys drar inte mycket el…

Walle85
Nissens Nissens skrev:
Moderna kyl/frys drar inte mycket el…
Antar att det är typ AC som syftas på här och inte kyl/frys då de antagligen oavsett behöver drivas dygnet runt året om oavsett utomhustemperatur.

• Gilla
roke
  • Laddar…
Nissens: Jobbar du på att missförstå, eller har du så svårt att förstå?

• Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nissens: Jobbar du på att missförstå, eller har du så svårt att förstå?
Med tanke på dina svårigheter att förstå enkla saker så känns det som en märklig kommentar.

Jag kopplade kylanläggningar till kyl/frys eftersom det är där jag kommer i kontakt med kylanläggningar.

AC kan man säkert kalla kylanläggningar, dock kallar nog de flesta dom för AC…

Men visst går AC något mer på dagarna än på nätter i varmare länder, men de går dygnet runt där också, det vet alla som bott där.

Tror knappast att solenergi funkar tillräckligt bra där heller.

R roke skrev:
Ja, det lär korrelera ganska utmärkt.
När det är soligt är det oftast lite varmare. Och är det väldigt soligt och varmt ger solpanelerna mer el samtidigt om AC drar mer.

Även poolvärmning lär korrelera väl med solel.

• Gilla
roke
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske en bättre batterilösning på ingående?

gp.se: Göteborgsstartup först i Sverige med ”megabatterier” (2024-09-22)
"Just nu pågår ett samarbete mellan Rivus och ingenjörsföretaget Bengt Dahlgren AB som går ut på att installera Sveriges första organiska flödesbatteri i pilotskala på HSB Living Lab vid Chalmers."
"De över sex miljoner kronor som kom från investerare ifjol börjar ta slut, och nästa år behöver Rivus få in ytterligare tiotals miljoner kronor för att kunna fortsätta med sin storsatsning."
"där skalbarheten som redoxflowbatterier (flödesbatterier), vilket Rivus metallfria batterier är en variant av, erbjuder en stor fördel, säger han till GP."
"Tekniken med organiska flödesbatterier bygger på vattenbaserade organiska elektrolyter tillverkade av billiga och lättillgängliga råvaror som aceton, ammoniak och naftalen. Lösningen är kostnadseffektiv – runt 60 procent billigare"
"Den är miljövänlig, brandsäker och har lång livslängd. Innovationen har redan testats i en 1 kWh-prototyp i Rivus Batteries labb med gott resultat, och en 10–20 kWh-version på HSB Living Lab ska testas i verklig skala i slutet på 2024.
Rivus Batteries planerar även att installera en större anläggning på 40-100 kWh hos ett fastighetsbolag i Göteborg därefter."
Flödesbatterier är mer optimala för lagring någon vecka.
De drar effekt hela tiden så de är inte optimala för säsongslagring.
Och de har inte så hög uteffekt så de är inte optimala för korttidslagring med hög uteffekt.

Men för att jämna ut produktion från vindkraft lär de passa utmärkt.

Mycket aktiviteter på lagringssidan nuförtiden.

Ett problem dock är ju om staten bötfäller dom med att ta elskatt på el dom köper och säljer igen. Då blir det sämre lönsamhet, och ointressant att implementera.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jo, tydligen går det att missförstå.
Mja, finns det någon som trodde att "tillräckligt länge" betydde någon annat än att självurladdningen inte fick vara för stor?

P pmd skrev:
För att ett batteri ska kunna lagra el tillräcklig länge för att täcka den förbrukning man har så behöver det ha kapacitet för att lagra energi tillräckligt länge.
Nja, det får inte ha för stor självurladdning. Så länge det är uppfyllt så lagrar batteriet "tillräcklig länge".
P pmd skrev:
Men visst, jag borde kanske ha lagt till att "tillräckligt länge" är beroende av lagringskapaciteten.
Nja, det är det i sig om självurladdningen är stor. Är det bara 10% kvar efter självurladdningen så måste du ha 10 ggr så mycket batterier.

Det är självurladdningen som har betydelse för "tillräckligt länge".

----------------------------------
För den som vill lagra en viss mängd energi så blir det dock en fråga om kostnad, volym och vikt.
Men det är en helt annan fråga.

Förlåt min otydlighet. När jag skrev:
R roke skrev:
så tänkte jag inte på kyl/frysskåp, i första hand.
Jag tänkte mer på komfortkyla typ luftkonditionering mm. Men det kan ju kanske också finnas annan typ av kyla där behovet ökar när solen öser ner.

På de ställena borde ju solceller inte vara ett jättedåligt alternativ. Kanske.

Nissens
R roke skrev:
Förlåt min otydlighet. När jag skrev:

så tänkte jag inte på kyl/frysskåp, i första hand.
Jag tänkte mer på komfortkyla typ luftkonditionering mm. Men det kan ju kanske också finnas annan typ av kyla där behovet ökar när solen öser ner.

På de ställena borde ju solceller inte vara ett jättedåligt alternativ. Kanske.
Om man inte kör kylanläggningen på natten kanske, men det är nog rätt ovanligt att man inte gör det.

D
D daVinci skrev:
Ja, det lär korrelera ganska utmärkt.
När det är soligt är det oftast lite varmare. Och är det väldigt soligt och varmt ger solpanelerna mer el samtidigt om AC drar mer.

Även poolvärmning lär korrelera väl med solel.
Som vanligt hamnar dessa diskussioner i känslomässigt svammel, det är inte så stor skillnad på vår (Sveriges) förbrukning sommar och vinter, dessutom passas det på att göra underhåll på sommaren så visst behövs det elproduktion året runt, det är alltså inte bara en vintersport.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.