P pmd skrev:
Varfifrån har du fått det ifrån att jag har fått det?
Från det du skriver. Varför vet du inte vad du själv skrivit? Och varför går du inte tillbaka och läser vad du skrivit när du nu inte vet?

Står klart och tydligt här:
P pmd skrev:
Det finns inga batterier som kan lagra el tillräckigt länge.
"Tillräckligt länge" går inte att missförstå. Du skriver att självurladdningen är för stor för att lagra i 10 månader. Enligt det du skriver finns inga batterier som inte tappat all laddning inom ett år.

Och det är väldigt fel.

A ajn82 skrev:
Det är väl inte självurladdningen som är problemet
Det var dock det som pmd skrev.

Och jag är inte beredd att tillskriva pmd något han inte skrivit, och sedan argumentera mot det. Jag förutsätter att folk skriver det dom menar.

Hade pmd skrivit att det kräver väl stor investering, eller kräver väl stor lagringsvolym hade jag inte invänt.
Men det var ju inte det som pmd skrev.

M MrDizzy skrev:
så länge du inte säljer för över 50tusen. Då ska staten ha skatt igen på den del som är över.
Det finns inget sådant generellt fribelopp. Det är ett tak för vad som är möjligt på hobby basis.

D Daniel 109 skrev:
Det finns inget sådant generellt fribelopp. Det är ett tak för vad som är möjligt på hobby basis.
ah! tack för infon. då hade jag missförstått

P pmd skrev:
Hur lätt? Vad föreslår du som inte är fossilbaserat eller mycket dyrt?
Ta en kik på denna video:

https://invidious.privacyredirect.com/watch?v=ccBM0iSvqIc - Ambition Strikes: Total cost of our off-grid solar power system | Powering our mountain home (2024-09-22)
00:02 Fastighet på 80 938 m²
06:05 Kontrollpanelens skärm. Visar bl.a batterispänning på 53,9 V.
06:42 Hela systemet kommer med 10 års garanti. Medan förväntad livslängd är 20 - 30 år.
06:52 Batterier för 4000 cycler till 80 % kapacitet.
07:02 Använder cirka 20 % kapacitet på sommaren.
07:22 Totalt batteripris 22 175 USD.
07:29 Omvandlare DC-till-AC 8445 USD
07:32 Laddare 100 ampere, 2592 USD

En man och fru med barn som bor off-grid i North Idaho med en medeltemperatur för hela delstaten på 10,4 ⁰C. De har satt upp 10 kW elektriska solpaneler och 60 kWh batterier (5kWh/styck). 2x 10 kW DC-till-AC omvandlare från Victron energy för amerikanskt split-fas system. 2x 100 A batteriladdare. Dieselmotor som reserv.
Batterier från current connected, modell SOK.

Utöver detta kanske man kan komplettera med gengas eller turbin från oklyvt ved.

Nissens
spikplanka spikplanka skrev:

[länk] - Ambition Strikes: Total cost of our off-grid solar power system | Powering our mountain home (2024-09-22)
06:42 Hela systemet kommer med 10 års garanti. Medan förväntad livslängd är 20 - 30 år.

En man och fru med barn som bor off-grid i North Idaho med en medeltemperatur för hela delstaten på 10,4 ⁰C. De har satt upp 10 kW elektriska solpaneler och 60 kWh batterier (5kWh/styck). 2x 10 kW DC-till-AC omvandlare från Victron energy för amerikanskt split-fas system. 2x 100 A batteriladdare. Dieselmotor som reserv.

Utöver detta kanske man kan komplettera med gengas eller turbin från oklyvt ved.
Ved är inte gratis. Det kostar tid eller pengar eller både tid och pengar…

Redigerat:
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Då är vi överens om en sak i alla fall. Du vet inte vad du skriver om.
Och ingen vet vem du skriver till. Du skriver ju rätt ut i intet.. 🙄

P pmd skrev:
Givetvis hävdar ett elbolag att deras el är bättre och snällare än vad en privatperson kan åstadkomma med solpaneler.
Elbolaget får ju sälja mindre el pga solpaneler.

Kanske utfaller Vattenfalls jämförelse f.ö. lite annorlunda om villaägaren inte köper kinesiska solpaneler?
Med tanke på att 97% av världens solceller produceras i Kina är det väldigt sannolikt att svenska villaägare har solceller från just Kina.
https://www.elinstallatoren.se/2023/06/kina-dominerar-nar-solceller-ska-ersatta-gas-och-kol/

Jag tycker det är ganska rimligt att vi kan lita på livscykelanalyser genomförda av ett statligt ägt bolag. Siffrorna angående vattenkraft, vindkraft och kärnkraft är dessutom verifierade av tredje oberoende part. Vattenfalls siffror angående CO2 utsläpp per producerad kWh av solceller är i underkant jämfört med vad många andra bolag anger (även jämfört med de som säljer solceller).
https://solarisrenewables.com/blog/what-is-the-carbon-footprint-of-solar-panel-manufacturing/

spikplanka spikplanka skrev:

[länk] - Ambition Strikes: Total cost of our off-grid solar power system | Powering our mountain home (2024-09-22)

North Idaho ligger i jämnhöjd med Milano skulle jag tro. De har mer sol där på vintern än vad vi har...

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
[länk]

Många länder i EU körde nettodebitering redan för över 10 år sedan. Dvs staten beskattade baserat på nettoförbrukningen av el.

Detta ledde till att svenska staten kände sig tvingade att iaf utreda saken.

Utredningen kom fram med 3 förslag.

Där nr 3 var nettodebitering som gjordes i många andra EU-länder.
Utredarna kom dock fram till att nettodebitering inte var förenligt med EU-direktiven (i deras värld). Att många EU-länder tvärtom plundrade hushållen enligt principen om att endast slutanvändaren betalar, det blundade man stenhårt inför.

Det slutade med att staten istället införde skattereduktion enligt förslag 1. Då uppnås samma effekt. Dvs slutanvändaren beskattas en gång. Då kunde ju staten säga: "titta vad god staten är som delar ut bidrag".
Med förslaget om nettodebitering så hade det ju inte gått.

Men i sin iver att beskatta folket så frångår man nu detta och plundrar på.
Så med andra ord är det inte så att nettodebitering är aktuellt. Man införde istället ett system där man får bidrag just för att inte införa nettodebitering.

Att två olika saker ger samma resultat betyder inte att man vill är likgiltig till vilket av sätten som används.

pacman42 pacman42 skrev:
North Idaho ligger i jämnhöjd med Milano skulle jag tro. De har mer sol där på vintern än vad vi har...
Runt 16x mer sol än Linköping under vintermånaderna, ja. Bara 50% mer över året, men det hjälper inte Sverige på vintern...

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Nej...
Det tror inte jag heller, men det var ju premissen i inlägg #47.
Iofs var en del av premissen statligt stöd för batterier, men statliga stöd kan vara lite volatila som vi har märkt.

Redigerat:
P
D daVinci skrev:
"Tillräckligt länge" går inte att missförstå.
Jo, tydligen går det att missförstå. För att ett batteri ska kunna lagra el tillräcklig länge för att täcka den förbrukning man har så behöver det ha kapacitet för att lagra energi tillräckligt länge.

Men visst, jag borde kanske ha lagt till att "tillräckligt länge" är beroende av lagringskapaciteten.

P
T TMatt skrev:
Med tanke på att 97% av världens solceller produceras i Kina är det väldigt sannolikt att svenska villaägare har solceller från just Kina.
Ja, det har du nog alldeles rätt i. Hurså?
T TMatt skrev:
Jag tycker det är ganska rimligt att vi kan lita på livscykelanalyser genomförda av ett statligt ägt bolag.
Jag har inte skrivit att Vattenfall ha helt fel (men dock att Vattenfall gärna vill framhäva sina egna produkter).
Det intressanta är hur utfallet skulle bli med produktion av solelutrustning på ett ställe med bättre klimatpolicy än Kina.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Och med en medeltemperatur på 10.4 °C (per år?) så har de goda förutsättningar för solel.

Kanske en bättre batterilösning på ingående?

gp.se: Göteborgsstartup först i Sverige med ”megabatterier” (2024-09-22)
"Just nu pågår ett samarbete mellan Rivus och ingenjörsföretaget Bengt Dahlgren AB som går ut på att installera Sveriges första organiska flödesbatteri i pilotskala på HSB Living Lab vid Chalmers."
"De över sex miljoner kronor som kom från investerare ifjol börjar ta slut, och nästa år behöver Rivus få in ytterligare tiotals miljoner kronor för att kunna fortsätta med sin storsatsning."
"där skalbarheten som redoxflowbatterier (flödesbatterier), vilket Rivus metallfria batterier är en variant av, erbjuder en stor fördel, säger han till GP."
"Tekniken med organiska flödesbatterier bygger på vattenbaserade organiska elektrolyter tillverkade av billiga och lättillgängliga råvaror som aceton, ammoniak och naftalen. Lösningen är kostnadseffektiv – runt 60 procent billigare"
"Den är miljövänlig, brandsäker och har lång livslängd. Innovationen har redan testats i en 1 kWh-prototyp i Rivus Batteries labb med gott resultat, och en 10–20 kWh-version på HSB Living Lab ska testas i verklig skala i slutet på 2024.
Rivus Batteries planerar även att installera en större anläggning på 40-100 kWh hos ett fastighetsbolag i Göteborg därefter."

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.