Hyllan är ju gjuten i samma stycke som plattan som bär upp sågbodet och klingvaggan. Den går inte att sänka utan att fäördärva stommen.

Kapar man bort hyllan så finns den inte kvar längre. Visst kan det gå att planfila och skava en fästyta för en ny hylla av varmvalsat vinkeljärn som man fäster med bultar och styrstift men det tar minst en vecka och blir knappast bra.

Jag tänkte mig linjärstyrningar av till exempel någon av de här typerna. Man måste ju forta litet krin pris och anpassbarhet men den sista torde vara den mest lämpliga lösningen.
http://www.schaeffler.se/remotemedi..._for_printing_units/209001aaaa_q_rgb_col2.jpg
https://media.exportpages.net/produ...5-11e6-90ca-3a6bba99afcb/Linjärstyrningar.jpg
https://media.exportpages.net/produ...5-11e6-90ca-3a6bba99afcb/Linjärstyrningar.jpg
http://www.mekanex.se/produkter/linjarstyrningar/rullskenstyrningar/dualvee/
 
Här är en länk till en katalog för dualvee systemet som jag tror skulle bli bäst....om det inte är för dyrt.
http://www.mekanex.se/wp-content/uploads/dual_vee.pdf

Både Wadkin och Stenner använde ett liknande system på sina justerbord och de har visat sig hållbara nu då vi har 70 års provkörning att se tillbaka på.
 
Om du kör på skenor och styrhjul tappar du inte slag precis som med mitt förslag med dubbla löpvagnar? Eller man sätter mer än 2 hjul per sida så det inte gör något att ett (eller fler) hjulpar kommer utanför skenan?

Länk 1 och 3 ser ut att fungera även när skenorna inte är i kontakt med varandra hela längden.
 
Redigerat:
De gamla Stenner och Wadkin glidborden verkar ha fungerat enligt principen att yttersta hjulparet i båda ändorna inte var i kontakt med skenorna hela tiden.

Om man dessutom skulle göra underdelen av glidbordet ny av någon kraftig varmvalsad profil så kan man göra den 30 cm längre i var ända utan att det utsticket är för mycket i vägen.
 
Först: Tack för responsen alla!

Dom där linjärstyrningarna verkar intressanta, men jag är lite inne på att skrota hela justerbordet. Som jag nämnde och som delvis framgår av bilderna så är det skevt lite här och var. Jag tror inte att det går att få till det tillräckligt bra, men jag är ingen expert på området. Vill dock inte riskera att lägga ned 10 000 kr och få tillbaka ett bord som inte är helt hundra.

Jag tror att enda realistiska alternativet är att hitta ett nytt justerbord som inte är högre än 90 mm eller max 100 mm. Om det är helt omöjligt så återstår endast vinkelslipen eller en plywoodskiva.

Så här ser hörnet ut:
Skevt hörn av ett justerbord med synliga linjärstyrningar, motor och konstruktionsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av justerbord med synliga skevheter och linjärstyrningar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där skall du absolut inte kapa i!
 
Ge mig ett rimligt själ till varför man inte kan ta bort hyllan och några centimeter till. Den biten har ingen som helst vital funktion för varken det befintliga gjutjärnsbord eller för såg eller fräsar upphängning.
 
Bulten genom hyllan håller väl fast justerbordet..... eller hur?

Skall man sätta fast ett nytt justerbord krävs en hylla förmodar jag.
 
Ja det gamla bordet. Men det har han ingen användning för så därför kan man ta bort det.

Heimlaga Om ts väljer att montera ett nytt varför kan man då inte ta bort lite på gavlarna.
 
Hur tänker du att han skall få fast nya bordet stadigt i gavlarna utan hylla?

Buntband? Järntråd?
 
Haa ha ja det skulle mcgyver gilla:)

Jag har aldrig sagt att man inte skall ha något. Utan jag skrev det i inlägg 15.

En plåt mellan gavlarna. Och infästningen sker med största sannolikhet på insida av gavlarna.
 
Har kollat lite priser på justerbord och både Hammer och Mortens ligger någonstans mellan 7000 och 8000 kr. Sen får man räkna med ett kapanhåll för cirka 2000 kr så det kommer att sluta på över 10 000 kr. Sen tillkommer material för att anpassa sågen, men det bör inte röra sig om mer än ett par hundralappar.

Har inte kollat upp priser för att renovera bordet, men 10 000 kr var väl en rimlig uppskattning om man inte har någon kompis som råkar ha rätt utrustning.

Pest eller kolera.

Har faktiskt bestämt mig för att i dagsläget inte gå någon av dessa vägar. Det får bli en American style såg. Och faktum är att jag inte har för vana att kapa stora skivor av MDF vilket ju verkar vara främsta användningsområdet för de större formatsågarna.

Håller med om att de Europeiska sågarna är bättre, men så kostar de ju också 5-10 ggr mer. Och en större formatsåg gör ju att man inte kan arbeta nära klingan och som hobbysnickare så vill man kanske använda sågen till mer än att kapa skivor (och då menar jag inte fingrar!). Tänker på jiggar av olika slag för fingerskarvar och annat. Man kanske inte har specialmaskiner och CNC-maskiner för dessa moment.

En Hammer K3 är rätt bra storleksmässigt, men jag tycker att den saknar lite självklara funktioner som fasta vinklar för gering eller fasta steg för kap- och klyvanhåll. Sådant som man får med INCRAs tillbehör.

Ja, ja. Ska inte spåra ur helt. Men diskussionen av sågtyper är rätt intressant. I vilket fall, plywoodskiva och ett par INCRA-tillbehör för 2000-3000 kr får det nog bli. Märker jag sedan att det inte fungerar för mina behov så får jag väl välja något av de andra alternativen istället och bygga ett fräsbord för en handöverfräs av PW-skivan och INCRA-delarna. Hm, det kan jag ju göra ändå.
 
F Fiskaren skrev:
Hej!

Felder gör ju fina grejor, men 1989 då min Felder BF5-41 kombimaskin tillverkades så måste Felders ingenjörer stundtals ha druckit för mycket Tyroleröl. Justerbordet i gjutjärn är till exempel inget under av ingenjörsskap. Bordet är lagrat med stålkulor som löper i en utfräst bana i gjutjärnet. Två material som inte fungerar särskilt bra tillsammans. Banorna är nu helt slut och bordet skevar i alla möjliga ledder i förhållande till huvudbordet där sågklingan sitter. Ingen x-roll-lagring direkt… Har skruvat som en galning och försökt fått till det, men det är lönlöst har jag till slut insett. Lite bilder:

[bild]
[bild]
[bild]

Har funderat en hel del och kommit fram till att det finns två vägar att gå:

1. Hitta ett nytt justerbord i aluminium som passar maskinen.

2. Skrota justerbordet och ersätt det med en skiva björkplywood. Skaffa lite INCRA-prylar och konvertera sågen till en ”American style”-såg med mitre slot.

Alternativ 1 har jag i stort sett gett upp. Hade gott hopp om detta till en början då jag hittade detta:

[bild]


Det fanns alltså en gång i tiden ett justerbord i aluminium att köpa som tillbehör. Antar att ingenjörerna nyktrade till och insåg att stål och gjutjärn inte passar ihop. Har varit i kontakt med Swedendro, Plano Maskin och Felder själva, men alla har skakat på huvudet och sagt att det där finns inte att få tag på längre. Däremot gick det att få tag på ett justerbord till en Hammer, men det visade sig att det var för ”högt”. Det skulle löpa 1-2 cm högre än det fasta bordet om man inte gjorde en rejäl modifiering av hela gjutjärnschassit och det hade jag inte lust med.

Så vad vill jag med detta? Jo, om det mot förmodan finns någon därute som sitter på ett justerbord som skulle kunna passa så hojta till! Sen vore det trevligt med lite nya infallsvinklar på min justerbordsproblematik.

/F
Hej

Är du fortfarande på jakt efter ett justerbord så kanske jag har ett.

Mvh Göran
 
Det blev en plywoodskiva och ett par INCRA-tillbehör och det har fungerat hyfsat bra, men ett passande justerbord är fortfarande intressant.

/F
 
P
nemen titta.. är själv på jakt efter ett 2500mm justerbord med lager och underdel till min K700S.. fanns inte att längre att köpa så ja vet inte hur man ska göra.. tidigare ägare verkar ha kört sönder det totalt på nåt underligtvis så det ser hemskt ut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.