J JeffBeck skrev:
Hej Anna, tack för ditt svar till min fråga. Är det möjligt för dig att plåta din altandörr och blecket som sitter under dörrens fönster? Jag ska försöka hitta en plåtslagare eller glasmästare, har jag en bild blir kanske lättare att beställa. Tack på förhand. /Jeff
Så här ser min skruttiga gamla dörr ut. Ingen skåra, inget problem med att det sticker ut.
Fönsterreflektion; trädgård, gröna handskar; säkerhetsdekal; vit panel; solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
H HSP skrev:
Om du monterar ett bleck som sticker ut kan du då öppna dörren utan att blecket tar i väggen till höger i bild?
Varför skulle det vara ett problem?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Varför skulle det vara ett problem?
Problem och problem, kommer att göra att det tar i utbyggnad under fönster. Tycker inte det är bra om droppblecket blir dörrstopp.
 
A AndersS skrev:
Problem och problem, kommer att göra att det tar i utbyggnad under fönster. Tycker inte det är bra om droppblecket blir dörrstopp.
Fast om det inte var problem med det förut borde det inte bli problem av att det kommer lite färg på blecket?
 
Jag fattar inte, ni som säger att det aldrig suttit ett bleck där, ni tror alltså att trådskaparen inbillat sig detta? Det är mer sannolikt än att ni har fel?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast om det inte var problem med det förut borde det inte bli problem av att det kommer lite färg på blecket?
Finns inget droppbleck, se hur dörrkarmen sitter på gångjärnsidan.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte, ni som säger att det aldrig suttit ett bleck där, ni tror alltså att trådskaparen inbillat sig detta? Det är mer sannolikt än att ni har fel?
Titta på bilden och om det suttit ett 2-2,5 cm droppbleck, enligt ts, det hade tagit i utbyggnad under fönster om det funnits där.
Om du tittar på dörren så ser det ut som en gammal kittkant med färg på.
Och målaren och ts har olika åsikt om det, så vi har bara ena parten.😉
Jag utgår bara från bilden hur det ser ut, där det även är rundfräst kant nedtill vilket är märkligt med dropplåt.
Ts har inte kommenterat vad vi funderat över som är lite märkligt.
 
Röd brandsläckare på en vägg, nära ett fönster, otydlig med intensiva färger och låg upplösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Titta på bilden och om det suttit ett 2-2,5 cm droppbleck, enligt ts, det hade tagit i utbyggnad under fönster om det funnits där.
Om du tittar på dörren så ser det ut som en gammal kittkant med färg på.
Och målaren och ts har olika åsikt om det, så vi har bara ena parten.😉
Jag utgår bara från bilden hur det ser ut, där det även är rundfräst kant nedtill vilket är märkligt med dropplåt.
Ts har inte kommenterat vad vi funderat över som är lite märkligt.
Det är bara en så väldigt konstig sak att plötsligt inbilla sig till den grad att man startar en tråd på Byggahus
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är bara en så väldigt konstig sak att plötsligt inbilla sig till den grad att man startar en tråd på Byggahus
Det kan jag inte bedöma.
Utgår bara från vad ts skriver, ett droppbleck som "stack ut kanske 2-2,5 cm" och bilderna ts lagt in, samt min erfarenhet av hur gamla dörrar har varit byggda. Den Anna_H klippte in var betydligt nyare med glaskassett och glaslister, har en sådan med treglas. Och ts är en äldre kopplad med kittad ytterruta där droppbleck inte var vanliga, de jag bytt ut hade ingen droppbleck utan var enbart kittade.
Men vad tror du själv utifrån konstruktion och bilder, vi släpper vad man kommer ihåg? Samt hur bra det skulle vara med ett droppbleck som tar i utbyggnad, med risk för att knäck glaset!
 
A AndersS skrev:
Det kan jag inte bedöma.
Utgår bara från vad ts skriver, ett droppbleck som "stack ut kanske 2-2,5 cm" och bilderna ts lagt in, samt min erfarenhet av hur gamla dörrar har varit byggda. Den Anna_H klippte in var betydligt nyare med glaskassett och glaslister, har en sådan med treglas. Och ts är en äldre kopplad med kittad ytterruta där droppbleck inte var vanliga, de jag bytt ut hade ingen droppbleck utan var enbart kittade.
Men vad tror du själv utifrån konstruktion och bilder, vi släpper vad man kommer ihåg? Samt hur bra det skulle vara med ett droppbleck som tar i utbyggnad, med risk för att knäck glaset!
Jag kan inget om det men har sett liknande dörrar både med och utan.
Tyckte bara det var märklig ingång att det skulle vara ett inbillat bleck.
Jag tror det är mycket mer sannolikt att det suttit ett där än att det rör sig om ett inbillat bleck i alla fall.
Ni utgår ju också från att blecket var korrekt monterat och därför inte går att förstå riktigt. Men det kan ju också vara ett felaktigt monterat som suttit där.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan inget om det men har sett liknande dörrar både med och utan.
Tyckte bara det var märklig ingång att det skulle vara ett inbillat bleck.
Jag tror det är mycket mer sannolikt att det suttit ett där än att det rör sig om ett inbillat bleck i alla fall.
Ni utgår ju också från att blecket var korrekt monterat och därför inte går att förstå riktigt. Men det kan ju också vara ett felaktigt monterat som suttit där.
Nej, utgår från ts bild med dörr som linjerar med utbyggnad och ts skrivning av att ett droppbleck stack ut 2-2,5 cm, enbart fakta.
Kan vi ta fakta som visas i tråden och hur det fungerar utifrån det.
Släpp vad som minns.
 
A AndersS skrev:
Nej, utgår från ts bild med dörr som linjerar med utbyggnad och ts skrivning av att ett droppbleck stack ut 2-2,5 cm, enbart fakta.
Kan vi ta fakta som visas i tråden och hur det fungerar utifrån det.
Släpp vad som minns.
Du har väl en hjärna som gillar siffror och min är byggd annorlunda. Vi får båda plats.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har väl en hjärna som gillar siffror och min är byggd annorlunda. Vi får båda plats.
?? Förstår ej vad min hjärna har med detta att göra!
Mitt fokus i tråden är lösning och jag har skrivit det i två tidigare inlägg #11 och #13. Den typen av dörr, gjord på 50-60 tal var med helkittat ytterfönster och är med kopplad dörr. Att försöka montera ett droppbleck kräver en del arbete och ev. omkittning av glaset. Samt att droppbleck inte får sticka ut då det tar i utbyggnad med risk att skapa problem.
Men visst är det ts ytterste vilja, men kräver kunskap om ts vill göra det själv, vilket "min bedömning" utifrån ts frågor och tråden. I det fallet bör ts ta hjälp av ett glasmästeri.
 
A AndersS skrev:
?? Förstår ej vad min hjärna har med detta att göra!
Mitt fokus i tråden är lösning och jag har skrivit det i två tidigare inlägg #11 och #13. Den typen av dörr, gjord på 50-60 tal var med helkittat ytterfönster och är med kopplad dörr. Att försöka montera ett droppbleck kräver en del arbete och ev. omkittning av glaset. Samt att droppbleck inte får sticka ut då det tar i utbyggnad med risk att skapa problem.
Men visst är det ts ytterste vilja, men kräver kunskap om ts vill göra det själv, vilket "min bedömning" utifrån ts frågor och tråden. I det fallet bör ts ta hjälp av ett glasmästeri.
Om målaren tagit bort något så tycker jag det är ett problem oavsett om det "ska" sitta där eller inte. Det får man ju stämma av med kunden. Det kan ju varit spikat under fönstret också eller nåt, vi vet ju inte om det var rätt monterat. Men så är det ju med mycket. Många saker som är märkliga men det gör ju inte att man får kasta dom i soptunnan utan att fråga när man gör nåt jobb.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.