Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om målaren tagit bort något så tycker jag det är ett problem oavsett om det "ska" sitta där eller inte. Det får man ju stämma av med kunden. Det kan ju varit spikat under fönstret också eller nåt, vi vet ju inte om det var rätt monterat. Men så är det ju med mycket. Många saker som är märkliga men det gör ju inte att man får kasta dom i soptunnan utan att fråga när man gör nåt jobb.
Då tar vi fakta, ts skriver att målaren nekar till att tagit bort droppbleck.
Ord står mot ord, nog om det.
Jag ser det som ts startar tråden för att själv montera ett droppbleck, där har jag/vi svarat om behovet och att det behövs "viss" kunskap om ts ändå vill göra det.
 
A AndersS skrev:
Då tar vi fakta, ts skriver att målaren nekar till att tagit bort droppbleck.
Ord står mot ord, nog om det.
Jag ser det som ts startar tråden för att själv montera ett droppbleck, där har jag/vi svarat om behovet och att det behövs "viss" kunskap om ts ändå vill göra det.
Du menar att TS struntar i målaren? Jag tror det är väldigt osannolikt att TS ljuger om att han minns att det fanns ett droppbleck. Det kan vi utesluta tycker jag.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du menar att TS struntar i målaren?
Japp så är det. Läs gärna tråden igen så ser du att ts frågor är om droppbleck behövs och hur ts själv kan åtgärda. Ts sista mening hitintills i tråden är "Ord står mot ord. Suck".

Jag har svarat på ts frågor och och utifrån bilderna haft egna funderingar till ts och konstruktion på bilder som motsäger ett dropbleck som sticker ut 2-2,5 cm.
Repeterar gärna mina förslag och kan inte avgöra vem av ts eller målaren som har rätt, är inte heller syfte med tråden utifrån ts frågor.
  • Dörren gammal och som kan vara som den är om kittningen är bra. Den typen av dörr från 50/60 tal, av de jag sett, har glaset bara varit kittat.
  • Vill ts ändå montera ett droppbleck kräver det en del arbete utifrån utförande enligt bilder, rekommenderas en glasmästare, kräver modifiering av bågen (har själv gjort det på fönster)
  • Som konstruktionen är gjort med utbyggnad under fönster bredvid skulle jag inte vilja ha ett droppbleck som sticker ut utanför dörren, risk för skador.
  • Dörren som Anna_H lade in en bild på är nyare, 70-tal eller senare, och av annan konstruktion med glaskassett, glasningslister, etc, där man inte använder kitt. Ts har en kopplad dörr med kittade glas.
Vill du fortsätta dialogen kring vad man "minns", "tror sig minnas", etc, starta gärna en separat tråd så kanske jag deltar, har en hel del erfarenhet kring ämnet både i teori, praktik och vad jag själv har misstagit mig på.
 
Redigerat:
J JeffBeck skrev:
Dörren till balkongen är nymålad. Innan ommålningen satt ett fönsterbleck precis under fönstret, se bilderna. Blecket stack ut kanske 2-3 cm, och var 60 cm brett. Målaren hävdar att blecket under fönstret fanns aldrig innan han började måla dörren, och därför inte har satt tillbaka det. Jag undrar, behövs ett fönsterbleck under fönstret? Tacksam för kommentarer och råd.
Det ska inte vara ett bleck där😂
kittet tätar mot rutan. Din målare talar sanning och gå nu vidare med ditt liv istället.
 
  • Gilla
Blueztar
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Japp så är det. Läs gärna tråden igen så ser du att ts frågor är om droppbleck behövs och hur ts själv kan åtgärda. Ts sista mening hitintills i tråden är "Ord står mot ord. Suck".

Jag har svarat på ts frågor och och utifrån bilderna haft egna funderingar till ts och konstruktion på bilder som motsäger ett dropbleck som sticker ut 2-2,5 cm.
Repeterar gärna mina förslag och kan inte avgöra vem av ts eller målaren som har rätt, är inte heller syfte med tråden utifrån ts frågor.
  • Dörren gammal och som kan vara som den är om kittningen är bra. Den typen av dörr från 50/60 tal, av de jag sett, har glaset bara varit kittat.
  • Vill ts ändå montera ett droppbleck kräver det en del arbete utifrån utförande enligt bilder, rekommenderas en glasmästare, kräver modifiering av bågen (har själv gjort det på fönster)
  • Som konstruktionen är gjort med utbyggnad under fönster bredvid skulle jag inte vilja ha ett droppbleck som sticker ut utanför dörren, risk för skador.
  • Dörren som Anna_H lade in en bild på är nyare, 70-tal eller senare, och av annan konstruktion med glaskassett, glasningslister, etc, där man inte använder kitt. Ts har en kopplad dörr med kittade glas.
Vill du fortsätta dialogen kring vad man "minns", "tror sig minnas", etc, starta gärna en separat tråd så kanske jag deltar, har en hel del erfarenhet kring ämnet både i teori, praktik och vad jag själv har misstagit mig på.
Jag får känslan av att ts tar illa upp för att målaren ljuger (ur ts synvinkel). Om ts själv tar upp det är det såklart ok att diskutera i tråden. Du behöver inte vara polis och säga att jag ska starta egen tråd.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag får känslan av att ts tar illa upp för att målaren ljuger (ur ts synvinkel). Om ts själv tar upp det är det såklart ok att diskutera i tråden. Du behöver inte vara polis och säga att jag ska starta egen tråd.
OT i tråden. Ämnet är så stort att det behövs en egen tråd, ta inte illa upp. Och jag deltar gärna då jag tycker det är intressant utifrån att jag har någon form av "utökat bildminne", vilket tidigare har kunnat vara lite jobbigt i vissa situationer men oftast bara till nytta.😉
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns inget droppbleck, se hur dörrkarmen sitter på gångjärnsidan.
Nej, precis, målaren har ju enligt vad TS säger tagit bort det, innan målningen såg det enligt TS ut som på min bild. Det är likadana dörrar.
 
A AndersS skrev:
Det kan jag inte bedöma.
Utgår bara från vad ts skriver, ett droppbleck som "stack ut kanske 2-2,5 cm" och bilderna ts lagt in, samt min erfarenhet av hur gamla dörrar har varit byggda. Den Anna_H klippte in var betydligt nyare med glaskassett och glaslister, har en sådan med treglas. Och ts är en äldre kopplad med kittad ytterruta där droppbleck inte var vanliga, de jag bytt ut hade ingen droppbleck utan var enbart kittade.
Men vad tror du själv utifrån konstruktion och bilder, vi släpper vad man kommer ihåg? Samt hur bra det skulle vara med ett droppbleck som tar i utbyggnad, med risk för att knäck glaset!
Vad betyder "mycket nyare" i det här sammanhanget? Min dörr är från 1971. Glaskassetterna innehåller enkelglas och är kittade. Jag vet inte vad du menar med glaslister, dörren är ju delbar så att man kan putsa båda rutorna på båda sidor, med ett glas i varje dörrhalva. Jag tror att du blir lurad av reflexerna som gör att det ser ut som kassetter med dubbelglas (vilket skulle betyda något så exklusivt som 4-glasfönster!).
Jag kan tyvärr inte öppna dörren och bevisa det, för spanjoletten är trasig.
 
J JeffBeck skrev:
Ja, så var dörren innan ommålningen, det var ingen problem att öppna dörren--det satt ett bleck precis under fönstret. Blecket stack ut kanske 2-2,5 cm. När de målade om dörren glömde målaren att sätta tillbaka blecket. Och nu påstår han att ett bleck har aldrig varit där, men jag vet att det var där. Ord står mot ord. Suck.
Har du ingen gammal bild där dörren finns med? Jag tror att de flesta delar av mitt hus in- och utvändigt finns med på bild, i nåt sammanhang, även om man kanske får zooma och kolla under lupp för att se vissa detaljer...🙄
 
  • Gilla
Tekatten och 2 till
  • Laddar…
Bara för att krångla till tråden lite 😉
Om altandörren och fönstret till höger är lika gamla så undrar jag var blecket på fönstret är?
Tror iof inte det suttit nåt bleck på dörren.
 
  • Gilla
terjevigen och 1 till
  • Laddar…
Kittet fyller väl samma funktion som ett bleck?
 
Jag har gamla fönster där det eftermonterats bleck vid en tidigare renovering.
Det är skit. Undvik.

Resultatet blir bara att det är svårt att få kittet att sitta ordentligt. Med följd att vattnet rinner ner bakom blecket. Mina vågräta spröjsar med ordinär kittfals är felfria, medan nederkanten med blecket alltid behöver bättras. Även när kittet sitter kvar på plats och det på håll ser ut som det skulle vara ok, så har det släppt så det är otätt mot glasrutan.

På bilden ser det dessutom ut som om kittfalsen är felfri och sitter bra som den gör nu. Även om TS gärna vill ha dit ett bleck, är det verkligen värt att kitta om och måla om en dörr som precis är nymålad?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så här ser min skruttiga gamla dörr ut. Ingen skåra, inget problem med att det sticker ut.
[bild]
Avrinning av blecket sker längst till höger, dit det lutar i bilden. Vatten följer bleckkanten och änden, sen innåt.
Det ser man då stående "panelen" till höger är rötskadad, i vart fall våtsvälld än så länge.

Därför brukar jag börja upp varje ände av blecket lite, så vattnet släpper och rinner ut lite, i stället för att söka sig typ in, under och nedåt.
 
H Hybro skrev:
Avrinning av blecket sker längst till höger, dit det lutar i bilden. Vatten följer bleckkanten och änden, sen innåt.
Det ser man då stående "panelen" till höger är rötskadad, i vart fall våtsvälld än så länge.

Därför brukar jag börja upp varje ände av blecket lite, så vattnet släpper och rinner ut lite, i stället för att söka sig typ in, under och nedåt.
Den är dock 50 år gammal.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så här ser min skruttiga gamla dörr ut. Ingen skåra, inget problem med att det sticker ut.
[bild]
Tack Anna! Schysst av dig. Det är precis samma typ av bleck som fanns förut på min balkongdörr, innan målaren målade om dörr (och slängde blecket). Nu finns (nytt) kitt där istället. Frågan är, ska jag bry mig om det, att det nu saknas ett bleck? Räcker det nya kittet som det är? Vad säger forumet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.