54 421 läst · 258 svar
54k läst
258 svar
Nylagt golv sviktar på 3 plan och i alla rum
Vet du om man fräste fogarna?
Ja, så är det. Fick ett Ekgolv som hade en helt annan färg, det skulle vara i ljusbrun till mellan brunt, lite borstad yta. Det golv som kom var mer i vitt som gick i lilaton. Borstningen var i jämförelse fin fil till grov rasp. Kährs svar, det kan bli så. Nyansskillnad får man acceptera men inte olika färg och borstningen var ju helt annorlunda. Tandpetare rengöring. Aldrig mer Kährs efter det svaret. Det är ju heller igen idé att de har prov i butiken när leveransen är helt annorlunda.D Danne213 skrev:
Ibland kan det uppstå små skillnader i fogarna mellan spånet. Där kan det samla sig lite limrester som gör att plåtarna inte sätter sig helt , Jag tror inte du har det problemet. Såg seriöst lagt ut.P Peter Petterson skrev:
Min gissning är att golvbjälklaget inte är helt jämt, alt att slangen inte sitter helt rätt i spåret. När jag la min hall så fick jag justera slangen för att den expanderade när den blev varm och då hade jag gnisslande ljud på olika ställen. Fick gå över med fräs för att göra spåren lite större i böjarna så att slangen la sig ordentligt i spåret.
Ja, absolut att det behöver riktas, men frågan är ju varför det är så skevt från början?P Peter Petterson skrev:Ja att det gamla bjälklaget är kasst är det ju inget tvivel om, Antagligen därför det riktats samt nya reglar monterats?
har mätt luftfuktigheten sedan problemet uppdagades och under dom sista veckorna har det legat på 55% som max och nedåt 35% som minst.
Visst finns det betydligt dyrare golv men även betydligt billigare, När det blir 250 m2 golv som skall inhandlas är det ju stora skillnader i slut summa om man köper golv för 400 kr/2 eller 1200 kr/m2 så pass stor skillnad att man kan lägga om golvet en gång extra och även ha råd att anlita hanvtverkare att lägga in det igen och ha pengar kvar till en fin semester.
I värsta fall har ni endast lagt på mer egenvikt på bjälklaget. Har de nya 120 reglarna upplag eller är de endast skruvade i befintligt? Finns det någon KA eller K inblandad i bygget eller är det era egna lösningar som använts?
Vet att jag frågade dig tidigare i tråden om hur lång en sträcka var i ett rum, Finns det en bärande vägg under det bjälklaget? Har för mig du skrev 4 meter spännvidd?
Sen har du rätt i att m2 priset på golv har dragit iväg något sjukt de sista åren. "Förr" tyckte man 400/m2 var dyrt. Nu ser man det som budget typ 🤔
Dom nya reglarna har skruvats i befintliga samt limmats, Snickaren har haft fria händer att göra det som behövs för att få till golven. Snickaren har gått på löpande och någon stress eller tidspress har inte funnits. Gör det som behövs och gör det exemplariskt då jag hellre vill ha det bra än snabbt jag jag sagt mer än en gång till alla involverade hantverkare.D Danne213 skrev:Ja, absolut att det behöver riktas, men frågan är ju varför det är så skevt från början?
I värsta fall har ni endast lagt på mer egenvikt på bjälklaget. Har de nya 120 reglarna upplag eller är de endast skruvade i befintligt? Finns det någon KA eller K inblandad i bygget eller är det era egna lösningar som använts?
Vet att jag frågade dig tidigare i tråden om hur lång en sträcka var i ett rum, Finns det en bärande vägg under det bjälklaget? Har för mig du skrev 4 meter spännvidd?
Sen har du rätt i att m2 priset på golv har dragit iväg något sjukt de sista åren. "Förr" tyckte man 400/m2 var dyrt. Nu ser man det som budget typ 🤔
Jag har betalat o sett glad ut typ, någon konstruktör har inte involverats och inte heller efterfrågats.
Hur bärande väggar går osv är inget jag heller engagerat mig i eller tänkt på 🤷♀️.
Men då det renoverats för 2.5 invändigt bara förväntar jag mig som beställare top,notch rolex och att resultatet motsvarar pengen som investerats i familjens boende dom kommande 20 åren.
3 April påbörjades renoveringarna så all tid i världen att göra allting by the book tycker man 🙂
Knepigt, en besiktingsman besiktigar normalt efter vad som som finns på papper. Typ vad ett avtal säger. Säger det specifikt, nu drar jag ett exempel att cc30 ska användas i en vägg/golv konstruktion så ska denne förhålla sig till det osv.
Man kommer också ofta in sist som bes. man och har då normalt dokumentation/avtal som styrker att det är gjort på rätt sätt. Vid en besiktning kan man då konstatera att det inte fungerar tillfredsställande.
Nu kan man konstatera att ett fel finns, och rivning/demontering kan påbörjas.
När man öppnar golvet ser man att det är det är cc60, vems är felet då?
Jo det borde ju vara snickarens fel eftersom det tydligt står i konstruktörens ritning att det ska vara cc30 och inte cc60.
I ditt fall tror jag det inte är så enkelt.
En besiktningsman kan inte heller godtyckligt skriva upp anmärkningar utan att ha tillräckligt med underlag att stödja sig emot. OM det är en seriös bes.man
Man kommer också ofta in sist som bes. man och har då normalt dokumentation/avtal som styrker att det är gjort på rätt sätt. Vid en besiktning kan man då konstatera att det inte fungerar tillfredsställande.
Jo det borde ju vara snickarens fel eftersom det tydligt står i konstruktörens ritning att det ska vara cc30 och inte cc60.
En besiktningsman kan inte heller godtyckligt skriva upp anmärkningar utan att ha tillräckligt med underlag att stödja sig emot. OM det är en seriös bes.man
Besiktningsmannen bör ju kunna se om jobbet är fackamannamässigt utfört, om golvet är boven eller ej samt hitta orsak till varför vi har problem.D Danne213 skrev:Knepigt, en besiktingsman besiktigar normalt efter vad som som finns på papper. Typ vad ett avtal säger. Säger det specifikt, nu drar jag ett exempel att cc30 ska användas i en vägg/golv konstruktion så ska denne förhålla sig till det osv.
Besmannen är ju inte där för att torka tårar. Han kommer väl metodiskt gå igenom alla punkter så som att vald byggteknik är rätt,är alla anvisningar följda, om golvet är det som deformerat sig eller om det är underlaget som inte följer toleranser osv.
Ser inte problemet för en seriös bes man att kontrollera om alla moment är korrekt utförda samt om det brister i underarbetet eller i golvet i sig.
Dom avtal beställningar du pratar om gäller säkert om det är företag som handlar upp tjänster av andra företag.
När det gäller privatpersoner som köpet tjänster av fackmän är det helt andra lagar/regler här det konsumentköplagen som gäller.
Jag har levererat det material snickaren önskat och velat ha för att göra sitt jobb. Det är inte jag som talat om vad eller hur saker o ting skall göras.
Jag har ju beställt riktning av golv,montering av nytt golvspån samt montering av golvvärmeslang och slutgolv.
Färdigt och förväntat resultat är ju inte sviktande golv, Kortskarvar som glider isär samt massa knarr osv
Redigerat:
Nej en seriös bes.man behöver underlag. Annars gissar han lika bra som vi andra på detta forum.P Peter Petterson skrev:Besiktningsmannen bör ju kunna se om jobbet är fackamannamässigt utfört, om golvet är boven eller ej samt hitta orsak till varför vi har problem.
Besmannen är ju inte där för att torka tårar. Han kommer väl metodiskt gå igenom alla punkter så som att vald byggteknik är rätt,är alla anvisningar följda, om golvet är det som deformerat sig eller om det är underlaget som inte följer toleranser osv.
Ser inte problemet för en seriös bes man att kontrollera om alla moment är korrekt utförda samt om det brister i underarbetet eller i golvet i sig.
Dom avtal beställningar du pratar om gäller säkert om det är företag som handlar upp tjänster av andra företag.
När det gäller privatpersoner som köpet tjänster av fackmän är det helt andra lagar/regler här det konsumentköplagen som gäller.
Jag har levererat det material snickaren önskat och velat ha för att göra sitt jobb. Det är inte jag som talat om vad eller hur saker o ting skall göras.
Jag har ju beställt riktning av golv,montering av nytt golvspån samt montering av golvvärmeslang och slutgolv.
Färdigt och förväntat resultat är ju inte sviktande golv, Kortskarvar som glider isär samt massa knarr osv
Det är därför du får massa dumma frågor som typ spännvid mellan ytterväggar på detta bjälklag. Men även om det finns något under här som bär upp

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller varför typ halva 120 regeln tittar upp ovanför det gamla bjälklaget?
Torka tårar får du göra sen.
Detta är väl för snickaren att svara på? Snickaren är ju ombedd av bes man att närvara vid besiktningen.D Danne213 skrev:Nej en seriös bes.man behöver underlag. Annars gissar han lika bra som vi andra på detta forum.
Det är därför du får massa dumma frågor som typ spännvid mellan ytterväggar på detta bjälklag. Men även om det finns något under här som bär upp [bild]
[bild]
Eller varför typ halva 120 regeln tittar upp ovanför det gamla bjälklaget?
Torka tårar får du göra sen.
Eller menar du att det på mig som lekman/beställare privatperson skall ha koll på hur detta arbete skall utföras fackmannamässigt och korrekt 😂.
Du är inte så bevandrad i konsumentköplagen och vad som förväntas när man anlitar fackmän till att göra jobb dom skall vara utbildade för att genomföra?
Märk väl att konsumentköplagen inte är en rekommendation utan lag som inte går att förhandla bort.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-har-gjort-fel/
Ja självklart är det ju nog något alla parter vill och önskar.D Danne213 skrev:
Har ju pratat med bes man samt bifogat bilder underlag på vad som är gjort och hur.
Bes man är ju 1 av 12 godkända besiktningsmän golvbranchen har på sin hemsida och dom om någon borde väl veta hur ett golv skall se ut och vara med dom förutsättningar som fanns och med dom arbetsmetoderna som använts !