54 421 läst · 258 svar
54k läst
258 svar
Nylagt golv sviktar på 3 plan och i alla rum
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Vi har ca 9m i ett svep med Kährs 14mm 3-stav mattlackad och det ligger fint sedan 5år. Men jag har något minne av att typ 10m är på gränsen.P Peter Petterson skrev:
Är det plast under golvet?
Japp det är en kombo.TotalControl skrev:
Är denna som använts: https://www.bauhaus.se/underlagsmat...bW3I67aeAbWyT75_Sc8b8w57LdfcxRWAaAoOIEALw_wcB
Ett golv från Byggmax vid den här nivån på golvrenovering?P Peter Petterson skrev:Ja jag är inne på den banan med ärligt talat,
Visst är golvet i det billigare segmentet men läste ju på och det var testvinnare i flera jämnförelser gällande slitage,lätt att lägga osv.
Har renoverat för 2.5 under 5 månaders tid. Och börjar bli riktigt matt.
Hade bokat byggstäd till Ons nästa vecka då jag räknat med att alla hantverkare skulle bli klara denna vecka.
Nu gick luften ur en kan man säga
Jag förstår inte, varför chansar man med ett Barlinek-golv när man lägger nytt golv i den här storleken.
Har själv lagt ett ek-golv från Kährs i huset, ca 140 kvm, mycket hög kvalitet och även enkel att montera, köpt från K-Rauta för ca 260 kr/kvm. Använde också Tuplex underlagsfoam och var väldigt nöjd med kvaliteten.
Ja jag såg dom billiga Kährs golven med går att köpa ek parkett 3 stavs för 280 kr/m2 på Beijer dock gillade jag utseendet på detta golv och det var betydligt dyrare.B Boende45 skrev:Ett golv från Byggmax vid den här nivån på golvrenovering?
Jag förstår inte, varför chansar man med ett Barlinek-golv när man lägger nytt golv i den här storleken.
Har själv lagt ett ek-golv från Kährs i huset, ca 140 kvm, mycket hög kvalitet och även enkel att montera, köpt från K-Rauta för ca 260 kr/kvm. Använde också Tuplex underlagsfoam och var väldigt nöjd med kvaliteten.
Jag hoppas innerligen det är golvet det är fel på och inte hantverket. Det skulle kännas så mycket bättre än att snickarna gjort något misstag.
Men men som sagt om 1 vecka kommer ju domen och då är det ju bara att rätta in sig i ledet för berörda parter 😁
Spännande att höra "resultatet"P Peter Petterson skrev:Ja jag såg dom billiga Kährs golven med går att köpa ek parkett 3 stavs för 280 kr/m2 på Beijer dock gillade jag utseendet på detta golv och det var betydligt dyrare.
Jag hoppas innerligen det är golvet det är fel på och inte hantverket. Det skulle kännas så mycket bättre än att snickarna gjort något misstag.
Men men som sagt om 1 vecka kommer ju domen och då är det ju bara att rätta in sig i ledet för berörda parter 😁
Jag kill-gissar på kasst bjälklag överlag i kåken i kombination med riktigt hög luftfuktighet samt budget golv.
De gamla golvbjälkarna såg ut att skrika efter hjälp. Så skevt kan man inte spika ihop något om man ens försöker.
Ja att det gamla bjälklaget är kasst är det ju inget tvivel om, Antagligen därför det riktats samt nya reglar monterats?D Danne213 skrev:
har mätt luftfuktigheten sedan problemet uppdagades och under dom sista veckorna har det legat på 55% som max och nedåt 35% som minst.
Visst finns det betydligt dyrare golv men även betydligt billigare, När det blir 250 m2 golv som skall inhandlas är det ju stora skillnader i slut summa om man köper golv för 400 kr/2 eller 1200 kr/m2 så pass stor skillnad att man kan lägga om golvet en gång extra och även ha råd att anlita hanvtverkare att lägga in det igen och ha pengar kvar till en fin semester.
Och det är rätt plåt och golvärme-system till spånet?