273 079 läst · 689 svar
273k läst
689 svar
Nyköpt hus mögel
ozongen funkar bara på doften.. åtgärdar inte problemen.. så att säga. Men värt ett försök att få bort dofter iaf som satt sig i annat ytmaterial (där inga skador finns).. när ni tagit bort/renoverat där möglet är.J Jayward skrev:
När vi hade mögeldoft pga mögel i träet mot källargolvet.. sa de flesta att mek ventilerat golv var det enda som fick bort doften.. då det satt sig i betongen.. så risken fanns alltid att den återkom (doften alltså) även om vi hade mer rätt ytskikt osv. Iof hade vi kunnat bila bort betongen i området och gjutit ny platta där.. (gjorde vi ej).
En husköpare är inte så ofta en ”konsument” i lagens mening. De flesta sådana fastighetsaffärer sker ju mellan privatpersoner (med mäklare som mellanhand). Konsumentskyddet vi har i vissa lagar är till för att skydda i det oftast ojämställda förhållandet mellan en svag köpare/konsument och en stark säljare/näringsidkare.Sewen skrev:
Golvet och all trä är ju såklart borta har spritat väggarna med ättika så nu funderar jag på att täta varenda rum i källaren där ozongeneratorn kommer va så ingen luft utifrån kommer in. Kommer köra den i minst 3 dagar i varje rumSnigla skrev:ozongen funkar bara på doften.. åtgärdar inte problemen.. så att säga. Men värt ett försök att få bort dofter iaf som satt sig i annat ytmaterial (där inga skador finns).. när ni tagit bort/renoverat där möglet är.
När vi hade mögeldoft pga mögel i träet mot källargolvet.. sa de flesta att mek ventilerat golv var det enda som fick bort doften.. då det satt sig i betongen.. så risken fanns alltid att den återkom (doften alltså) även om vi hade mer rätt ytskikt osv. Iof hade vi kunnat bila bort betongen i området och gjutit ny platta där.. (gjorde vi ej).
Du skulle frågat säljaren vad han använde för att få bort lukten, för det verkar ju fungerat? Och lite mer än att det "löst sig" kan du väl bjuda på när du aktiverat så många här inne...J Jayward skrev:
S Srixon skrev:
Jag vet inte vad du gillar för bilar, men jag har då aldrig haft hundratals bilar att välja mellan när jag letar bil. Har tur om det finns en bil inom 50mils radie om ens någon alls. Men så vet jag vad jag vill ha för utrustning, inredning, material, motor, låda, karossmodell mm. mm. (har iofs. inte gått fortare att köpa nybil nör det gjorts heller)
Vi hade samma problem. Vi lade ut takdosor på golven, en i varje rum och två i största rummet. Från varje dosa drog vi två styva elrör till en punkt där rören böjdes upp och buntades ihop. Sedan göt vi betong upp till doshöjd med ett spirorör runt elrörsbunten. Sedan platonmatta överallt med isolering på och spånskivegolv och ventilerade fotlister. Spiroröret skarvade vi upp genom huset till vinden, där en kanalfläkt suger. Vid utsugsmynningen ute på taket luktar det källare och inne blev det en ny fräsch våning!
låter som en bra början.. se bara til och välja en ozonmaskin som klarar de kvadrat du behöver (ta efter största rummet) .. och köra den enligt föreskrifterna.J Jayward skrev:
De som säljs till vanliga människor är ju ofta gjorda för att köra bara några timmar.. sedan väntar man ett par timmar - vädrar ur hela utrymmet (så sista ozonet o rester försvinner) och om det visar sig att det inte räckte (fortsätter lukta) .. ska man vänta ett par dagar innan man gör om proceduren.
Ja sen så funderar jag därefter lägga en ventilationsfläkt och en lång ventilationsrör som går runt hela källarvåningenSnigla skrev:låter som en bra början.. se bara til och välja en ozonmaskin som klarar de kvadrat du behöver (ta efter största rummet) .. och köra den enligt föreskrifterna.
De som säljs till vanliga människor är ju ofta gjorda för att köra bara några timmar.. sedan väntar man ett par timmar - vädrar ur hela utrymmet (så sista ozonet o rester försvinner) och om det visar sig att det inte räckte (fortsätter lukta) .. ska man vänta ett par dagar innan man gör om proceduren.
Jag har en professionell Ozongenerator om du bor nära Bålsta som är 5 mil från "smeten", & har både starkare ozonlampa som man inte ska vistas vid & svagare som kan gå hela tiden.J Jayward skrev:
Den starkare lampan kör man i en hel villa 1-2 veckor med i ett "slutet" utrymme för att få maximal effekt, då lukten i praktiken sitter i precis allt. ( får täta samtliga ventiler, köksfläkt, öppen spis mm)
Den svaga lampan kan man vistas runt, men den gör sitt "jobb" mera långsiktigt med att oxidera.
För att ge dig fackmannamässiga råd Jayward, så måste du ge fullständig fakta om källaren (gärna med bilder oxå)
Är det dränering som fungerar utanför?, ...Isodrän?, kallasfalt?...Dräneringsslang?..ev isolering under platta?...Tomt med lera Högt/lågt belägen?....Hur högt mellan golv till undertak?....Ventilation?...Värmekälla?
Vidare användes ju tryckt virke "ibland" till vissa moment, det måste alltid bort!
Lukt kommer oftast ifrån jordbakterier, mögligt träspån under uppreglade golv, material som isolering o.s.v.
Allt organiskt helt enkelt.
Vilket år var huset byggt?
Mvh jawen
1970J jawen skrev:Jag har en professionell Ozongenerator om du bor nära Bålsta som är 5 mil från "smeten", & har både starkare ozonlampa som man inte ska vistas vid & svagare som kan gå hela tiden.
Den starkare lampan kör man i en hel villa 1-2 veckor med i ett "slutet" utrymme för att få maximal effekt, då lukten i praktiken sitter i precis allt. ( får täta samtliga ventiler, köksfläkt, öppen spis mm)
Den svaga lampan kan man vistas runt, men den gör sitt "jobb" mera långsiktigt med att oxidera.
För att ge dig fackmannamässiga råd Jayward, så måste du ge fullständig fakta om källaren (gärna med bilder oxå)
Är det dränering som fungerar utanför?, ...Isodrän?, kallasfalt?...Dräneringsslang?..ev isolering under platta?...Tomt med lera Högt/lågt belägen?....Hur högt mellan golv till undertak?....Ventilation?...Värmekälla?
Vidare användes ju tryckt virke "ibland" till vissa moment, det måste alltid bort!
Lukt kommer oftast ifrån jordbakterier, mögligt träspån under uppreglade golv, material som isolering o.s.v.
Allt organiskt helt enkelt.
Vilket år var huset byggt?
Mvh jawen
J Jayward skrev:
Typ "värsta" åren där mellan 1968-1978, även om vissa var "bättre byggda".
Har du flera luftventiler i källaren samt på "övervåningen" ?
Varm luft stiger ju, så har du "okey" ventiler på olika våningar så torde det "sköta sig själv"
Sedan om du inte åtgärdar allt som kan skapa lukt så det konstant tillförs, ja då kanske du måste forcera luften med någon lösning.
MvH Jawen