J jawen skrev:
Det där är ju "kriminellt", om inte gamla ägaren tydligt skrivit in angående mögel/fukt-problemet där han till och med gjort nya väggar för att dölja mögel & allvarliga problem.

Har han inte det, så är det är ju uppenbart att gamla ägaren "ljugit/undanhållit" om ett allvarligt fel som även är hälsofarligt problem när han fyllt i mäklarens enkät om kända brister i huset.

Skulle kontakta mäklaren direkt och vara riktigt tydlig i mitt krav om kompensation, eller stämma gamla ägaren & även kanske dra inmäklaren.

mvh jawen
Vad ser nytt ut på den bilden tycker du?
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det där är ju "kriminellt", om inte gamla ägaren tydligt skrivit in angående mögel/fukt-problemet där han till och med gjort nya väggar för att dölja mögel & allvarliga problem.

Har han inte det, så är det är ju uppenbart att gamla ägaren "ljugit/undanhållit" om ett allvarligt fel som även är hälsofarligt problem när han fyllt i mäklarens enkät om kända brister i huset.

Skulle kontakta mäklaren direkt och vara riktigt tydlig i mitt krav om kompensation, eller stämma gamla ägaren & även kanske dra inmäklaren.

mvh jawen

Det där pappret om kända brister som mäklaren ber säljaren fylla i är värt noll och ingenting . Att tro man kan använda detta i rätten är helt fel
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad ser nytt ut på den bilden tycker du?
Uppreglingen ser väl relativt "nygjord" ut, och sa inte TS att den delen var "under renovering" av gamla ägaren samt stod i Anticimex besiktning ?

Eller har jag missuppfattat ?

Mvh Jawen
 
C claym skrev:
Det där pappret om kända brister som mäklaren ber säljaren fylla i är värt noll och ingenting . Att tro man kan använda detta i rätten är helt fel
Någon form av skyldighet måste rimligtvis finnas här, då det är ett signerad intyg från gamla ägaren om "kända brister".
Om delar av källaren är under renovering samt renoverats (som det står i besiktningsprotokollet), så kan det inte undgått gamla ägaren att det fanns "problem" i källaren.

Likaså har han skrivit under att det inte fanns några "kända fel & brister" i fastigheten.....eller?

Mvh jawen
 
Om 5 dagar är jag färdig med renovering ovanför 2 toaletter och måla om inomhus. Det jag undrar nu skall man köra kanalfläkt i källaren för att få bort källarlukten?
 
J jawen skrev:
Någon form av skyldighet måste rimligtvis finnas här, då det är ett signerad intyg från gamla ägaren om "kända brister".
Om delar av källaren är under renovering samt renoverats (som det står i besiktningsprotokollet), så kan det inte undgått gamla ägaren att det fanns "problem" i källaren.

Likaså har han skrivit under att det inte fanns några "kända fel & brister" i fastigheten.....eller?

Mvh jawen
Har du läst allt från början? Ditt resonemang håller inte juridiskt tyvärr även om du önskar det...
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Någon form av skyldighet måste rimligtvis finnas här, då det är ett signerad intyg från gamla ägaren om "kända brister".
Om delar av källaren är under renovering samt renoverats (som det står i besiktningsprotokollet), så kan det inte undgått gamla ägaren att det fanns "problem" i källaren.

Likaså har han skrivit under att det inte fanns några "kända fel & brister" i fastigheten.....eller?

Mvh jawen
Ja det är det jag försöker påpeka men folk smutskastar mig hela tiden att det är mitt fel.
 
J Jayward skrev:
Ja det är det jag försöker påpeka men folk smutskastar mig hela tiden att det är mitt fel.
Inte ditt fel, din lagliga skyldighet tyvärr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har man kastat ut 6 mille på ett hus.. borde några hundratusen till inte direkt vara ett problem.

Mögel är jobbigt och behöver förr eller senare åtgärdas.. men inget att deppa ihop totalt för! Gör inget utan en plan.. (både tidsmässig och ekonomisk plan - att bara riva planlöst får mer skit att cirkulera i huset.. är det instängt sitter det iaf på plats tills dess ni vill ta tag i det..)

Låter snarare som ni fått ”kalla fötter” dvs rädda för att köpa hus och ångrar er. Det blev för mycket på en gång, inte helt genomtänkt.. DET skapar sömnproblem och depressioner.
Några hundratusen är väl några hundratusen oavsett hur många miljoner man lånat för att köpa ett hus?
Om det finns en liten chans att någon annan betalar dessa några hundratusen så skulle iallafall jag greppa det halmstrået.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
I beg to differ...
TS har sedan i onsdags och fram till igår köpt ett hus, upptäckt mögel, hotat säljare, pratat med snickare, bestämt tid med en besiktningsman som dök upp direkt, pratat med sitt FB, pratat med Anticimex som hunnit fatta beslut om att deras försäkring inte täckte, hunnit utveckla depression tillsammans med frun, kommit överens med säljare om väg framåt samt hunnit riva ut precis allt i undervåningen.
:p
Jag som lider av vissa ADHD symptom blir ju fan utmattad av att bara läsa detta!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Några hundratusen är väl några hundratusen oavsett hur många miljoner man lånat för att köpa ett hus?
Om det finns en liten chans att någon annan betalar dessa några hundratusen så skulle iallafall jag greppa det halmstrået.
Några hundra tusendet mycket pengar - men för oss som inte har råd att titta på en villa i den där prisklassen.. så är 200” en stor procentuell del av hela vårt villapris .. det var liksom 1/3 av vad vår villa kostade

På 6 miljoner är det inte det.

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, buss på mäklaren o Anticimex - jag tyckte det var ”falskt” då nya reglar dolde icke åtgärdat fel.. och man ska inte behöva riva en villa när man besiktar den (för att kolla om någon gömt något bakom väggarna).
 
Snigla Snigla skrev:
Några hundra tusendet mycket pengar - men för oss som inte har råd att titta på en villa i den där prisklassen.. så är 200” en stor procentuell del av hela vårt villapris .. det var liksom 1/3 av vad vår villa kostade

På 6 miljoner är det inte det.

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, buss på mäklaren o Anticimex - jag tyckte det var ”falskt” då nya reglar dolde icke åtgärdat fel.. och man ska inte behöva riva en villa när man besiktar den (för att kolla om någon gömt något bakom väggarna).
Frågan är väl hur det var med det där "nya reglarna"...
Det ser inte nytt ut i mina ögon, och ytskiktet förstärker min tro.

:thinking:
 
  • Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 2 till
  • Laddar…
Skitsamma det som har hänt har hänt säljaren var hemma hos mig igår och vi löste det. De va varken mordhot eller kapa hans k#k mordhotet var på skämt. Som sagt ozongenerator funksr det i källaren?
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Skitsamma det som har hänt har hänt säljaren var hemma hos mig igår och vi löste det. De va varken mordhot eller kapa hans k#k mordhotet var på skämt. Som sagt ozongenerator funksr det i källaren?
Tar säljaren på sig ansvar för fukten och ersätter?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tar säljaren på sig ansvar för fukten och ersätter?
Som sagt det är löst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.