K kebab skrev:
Man går väl på minst 2-3 visningar innan man köper nåt så dyrt som ett hus, eller är det jag som är gammalmodig här.????
Varför skulle inte första huset man tittar på kunna vara det rätta? Släpper man det bara för att man inte tittat på tre hus innan kanske man ångrar sig resten av livet...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B Baboobas skrev:
Om inte Anticimex har angett något i sitt besiktningsprotokoll så ligger fördelen hos dig som köpare. När det gäller ett dolt fel som detta.
De väl valda delar av protokollet som vi har fått se här hänvisar ju till en generell punkt för källarplan.
Ska vi slå vad om att det står något om riskkonstruktion och behov av ytterligare undersökning där?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag vill bara börja med att säga att jag önskar ingen en otrevlig överraskning. Hoppas det löser sig för er.

Men jag slutar samtidigt aldrig förvånas över de tillfällen då jag läser om människor som lägger miljoner efter miljoner på ett hus utan att ens kontrollera skiten.
Helt jävla obegripligt. Köper man bil med ögonbindel och utan att provköra den också? Sannolikt inte…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ingen katastrof alls!
Du kan bo kvar i huset. Har haft liknande problem.
Stäng igen till källaren om det inte redan är stängt. Montera en eller två fläktar i ventilationsöppningar som drar ut luft till utsidan och skapar undertryck i källaren. Ingenting i luften från källaren kommer då att gå vidare till resten av huset. Sen kan du lösa problemen i källaren i lugn och ro.
Som redan skrivits måste allt organiskt material som finns i golv och väggar bort. Täck sen inte väggar och golv innan du hittat en lösning så att inkommande fukt ventileras bort. Finns olika metoder för det.
Lycka till
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kjohan skrev:
Jag vill bara börja med att säga att jag önskar ingen en otrevlig överraskning. Hoppas det löser sig för er.

Men jag slutar samtidigt aldrig förvånas över de tillfällen då jag läser om människor som lägger miljoner efter miljoner på ett hus utan att ens kontrollera skiten.
Helt jävla obegripligt. Köper man bil med ögonbindel och utan att provköra den också? Sannolikt inte…
K Kjohan skrev:
Jag vill bara börja med att säga att jag önskar ingen en otrevlig överraskning. Hoppas det löser sig för er.

Men jag slutar samtidigt aldrig förvånas över de tillfällen då jag läser om människor som lägger miljoner efter miljoner på ett hus utan att ens kontrollera skiten.
Helt jävla obegripligt. Köper man bil med ögonbindel och utan att provköra den också? Sannolikt inte…
[QUOTE="Jona

Då du är intresserad av en bil så sitter du och kikar på blocket och värderar miltal och utrustning. Det finns hundratals. Du prutat och kör hem.

Då du ska köpa hus är inte utbudet lika stort särskilt då man önskar bo i ett område eller stad.
Och när man har vunnit sitt hus före 5 andra budgivare så är resan till mäklaren lång för att skriva under...

Då du köper bil kan du i bästa fall pruta några tusen, eller så kan du inte. Du tar nästa köp på någon annan bilaffär.

När du köper hus i mälarregionen så kan du inte eg ställa några krav till säljaren. Hen tar nästa bud eller underbud eller lägger ut bostad för försäljning igen.

Det är absurt egentligen.

Så jämföra bilköp med med husköp,vet i tusan om man göra det.
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
S Shike999 skrev:
Har det någon betydelse?
Ja då det bara är en trolltråd där inte något är sant.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Lider verkligen med TS. På flera plan. Framförallt pga av möglet så klart och att känna sig lurad men även på bristen av medlidande av vissa i forumet.
Ja, ni kanske har rätt i det ni påpekar, att det i praktiken inte går att få nån hjälp. Men att kallt konstatera att varken mäklare, besiktningsmän, anticimex, försäkringsbolag osv tar nåt ansvar och bara acceptera det måste i så fall kommenteras med att det är nåt fel på systemet.
Som det är nu har man ju fasiken mer skydd som konsumet vid ett köp av en gammal skruttig bil än ett hus för flera miljoner.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Så du menar att i tro när jag frågade säljaren om mögel så sa han nej mäklaren sa nej det finns ingen mögel i huset. Jag har blivit lurad.
Skulle helt klart prata med Anticimex om saken och mäklaren.. det är ju uppenbart att säljaren visste om problemet om nya reglar redan fanns bakom väggen.. (hur väl denne person såg vidden av problemet är inte lika solklart - då denne person inte åtgärdade felet (eller problemet) utan bara smetade på lite smink..)

I min värld hade jag ju aldrig stängt igen väggen utan ett vettigt försök att korrigera felet/problemet..

Om fd ägaren bara haft huset ett par år, så kan det mycket väl vara så att denne inte hade nån aning om felet!

Lurad vet jag inte om jag tycker du är dock.. jag älskar hus med källare - men är den inte dränerad eller/och har träkonstruktioner.. ja då budgeterar man alltid en 200’ extra på den (bra start, men kan bli dyrare med..) - även om man kanske inte behöver nyttja dem alls i slutänden!

Men OM det visar sig att källaren är kass.. (kanske bara är ett rum, inte hela källaren) så har man lite pengar avsatta redan..

Men som sagt, prata med mäklaren och be områd.. se om de skickar dig till anticimex.. och då ringer du dem och säger att mäklaren hänvisat dig till dem.. fråga hur detta kunnat hända..

Trist :(
 
Redigerat:
  • Gilla
FritzFram
  • Laddar…
N newbee skrev:
Måla nu inte fan på väggen. Ni köpte huset för att ni tyckte om det. Ring först Anticimex imorgon och hör vad de säger.

River du ut allt organiskt ur källaren och tvättar med något som dödar möglet försvinner troligen lukten.
Håller med!
Man skall inte bry sig om puckon som skräms. Om man jobbar själv kostar det inte så mycket att sanera och bygga om. På köpet lär man sig bygga. Detta forum är ett bra ställe att fråga (men strunta i puckona).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Sewen Sewen skrev:
Lider verkligen med TS. På flera plan. Framförallt pga av möglet så klart och att känna sig lurad men även på bristen av medlidande av vissa i forumet.
Ja, ni kanske har rätt i det ni påpekar, att det i praktiken inte går att få nån hjälp. Men att kallt konstatera att varken mäklare, besiktningsmän, anticimex, försäkringsbolag osv tar nåt ansvar och bara acceptera det måste i så fall kommenteras med att det är nåt fel på systemet.
Som det är nu har man ju fasiken mer skydd som konsumet vid ett köp av en gammal skruttig bil än ett hus för flera miljoner.
Så du lider med en person som startar trådar på ett forum och blåljuger?
Läs hela tråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Så du lider med en person som startar trådar på forum och blåljuger?
Blåljuger? Ang vad?
 
Sewen Sewen skrev:
Blåljuger? Ang vad?
Ja troligtvis allt.
 
  • Gilla
  • Haha
Visbylarsson och 6 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Så du lider med en person som startar trådar på ett forum och blåljuger?
Läs hela tråden.
Jag har läst hela tråden så min fråga är: Var blåljuger han och hur vet du det?
Här finns så mycket bra kunskap men är så jävligt trött på puckons instick för sina 15 sekunder i rampljuset.
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Jag har läst hela tråden så min fråga är: Var blåljuger han och hur vet du det?
Här finns så mycket bra kunskap men är så jävligt trött på puckons instick för sina 15 sekunder i rampljuset.
Ja då rekommenderar jag dig att läsa om tråden så kommer du att se att det inte är många saker som stämmer i ts historia.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
.
Hade redan börjat renoverara toaletterna vardagsrummet barnens rum tills vi började närma oss till källarvåningen.
Nu har jag inga pengar över eftersom jag redan la allt på renoveringen. Att folk kan ens ha mage att lura sådär. Till och med jag skäms för att jag lovade barnen att vi ska flytta till ett större hus.
Om det inte löser sig på annat sätt finns det då möjlighet att billigt försegla källaren? T.ex om öppen trappa sätta in tät dörr uppe eller nere så att mögellukten/luften inte kommer upp till boplan?
Hålla källaren ordentligt ventilerad och renovera längre fram när ni har pengar och tid?

Jag gjorde liknande i hus vi köpte pga bara lite mögel och ev radon. Fanns redan dörr men tätade så att minimalt med luft skulle komma upp. Det innan vi fått gjort dränering och åtgärdat ventilationen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.