Lägg av med blamestormingen, klart TS fått panik och överreagerat men verkar ha lugnat sig nu och tagit tag i problemen på ett konstruktivt sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Hej behöver er hjälp här. När jag var på visning så såg jag att huset var jättefint anticimex hade besiktad huset ingen mögel lukt i källaren. Inte äns säljaren på påpekade att det var fel på huset idag när jag fick nycklarna och skulle flytta in. Så gick jag ner och insåg att det luktade mögel öppnade golvet och insåg att det fanns fukt och mögel. Vad skall jag göra.
Vi drabbades av samma sak förra året fast med mögel i badrum.
Om det upptäcks inom 30 dagar efter övertagandet är det den tidigare ägarens villaförsäkring som gäller.
Betydligt bättre än att åberopa dolda fel försäkring vilken lägger all bevisbörda på dig
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Att en källare har inretts på detta vis är en uppenbar risk , precis som många konstaterar och påpekat. Dock vill jag understryka att det är en risk och behöver inte vara ett problem.
Min källare har uppreglade väggar med isolering vilket även besiktningsmannen påpekade . Han borrade 2 hål och mätte , inga höga värden noterades. Han sa : att borra och mäta ger egentligen ingenting eftersom detta är en punktmätning vid en viss tidpunkt. Ska man ha tillförlitligt resultat ska det mätas över längre tid. Det viktiga är dock: hur luktar det i källaren ! Hos mig, ingen konstig doft - det luktar fräscht/ neutralt . Detta trots konstruktionen.

min poäng är : en riskkonstruktion kan fungera i vissa fall…,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
En väg att gå är att tala med säljande part och försöka få till en förlikning där denne betalar del av, eller i bästa fall hela åtgärdandekostnaden.
Ett tips för framtida köpare är att inte utbyta mordhot innan man vill diskutera fram en lösning som passar båda parter.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Ett tips för framtida köpare är att inte utbyta mordhot innan man vill diskutera fram en lösning som passar båda parter.
Vaddå? Det verkar ju ha funkat bra.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B
V Vaffes skrev:
Vi drabbades av samma sak förra året fast med mögel i badrum.
Om det upptäcks inom 30 dagar efter övertagandet är det den tidigare ägarens villaförsäkring som gäller.
Betydligt bättre än att åberopa dolda fel försäkring vilken lägger all bevisbörda på dig
Fast en villaförsäkring täcker generellt inte en skador som är orsakade av en dålig och riskfylld konstruktion, eller bristfälligt underhåll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jayward skrev:
Vem som helst kan bli nojjig när man inser hur det var där nere. Det var kaos det lovar jag dig. Ha en fin pingst och underbar Nationaldag du med.
Var det det den enda reflektionen du gjorde från det välformulerade inlägget? :rolleyes:

Det handlar inte ens om det…

Jösses…
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Vaddå? Det verkar ju ha funkat bra.
Kortsiktigt möjligen. Drar man det till rätten blir det sannolikt inte lika bra för TS.
 
J Jayward skrev:
Hej behöver er hjälp här. När jag var på visning så såg jag att huset var jättefint anticimex hade besiktad huset ingen mögel lukt i källaren. Inte äns säljaren på påpekade att det var fel på huset idag när jag fick nycklarna och skulle flytta in. Så gick jag ner och insåg att det luktade mögel öppnade golvet och insåg att det fanns fukt och mögel. Vad skall jag göra.
Hallå, Fattar inte riktigt. Du skriver att du fick nycklarna och gick ned till källaren där det luktade mögel. Senare skriver du att du gjort slut på alla pengar på renovering??? Hade redan börjat renoverara toaletterna vardagsrummet barnens rum tills vi började närma oss till källarvåningen.
Nu har jag inga pengar över eftersom jag redan la allt på renoveringen."
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J Jayward skrev:
Har ju dolda fel försäkring från anticimex men dom vägrar ta ansvar för detta.
Du har aldrig funderat på vad det beror på?

Ett råd är att du inte mordhotar dem också…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Vi skulle absolut inte renovera där nere men när vi insåg stanken var vi tvungna att öppna golvet och se vart lukten kommer ifrån
Man går väl på minst 2-3 visningar innan man köper nåt så dyrt som ett hus, eller är det jag som är gammalmodig här.????
 
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Fast en villaförsäkring täcker generellt inte en skador som är orsakade av en dålig och riskfylld konstruktion, eller bristfälligt underhåll.

Enligt Folksam hade de gett ersättning oavsett, dock med förhöjd självrisk.
Nu var vårt badrum byggt korrekt och trots det mögel…
 
B Byggahus48 skrev:
:rolleyes::( En fundering: Kan det vara så att det ”dolda felet” finns i TS..:thinking:;)
Dolt fel är något man inte kan se när man själv besiktigar sitt objekt.
Det kostar inget att bestrida.
Om inte Anticimex har angett något i sitt besiktningsprotokoll så ligger fördelen hos dig som köpare. När det gäller ett dolt fel som detta.
 
K kebab skrev:
Man går väl på minst 2-3 visningar innan man köper nåt så dyrt som ett hus, eller är det jag som är gammalmodig här.????
Det skulle man gärna vilja. Men ofta är huset sålt innan första ordinarie visningen. Med det sagt verkar drt dock som om TS inte riktigt har så bra koll på vad som ingår i undersökningsplikten. Inte konstigt då man köper första huset dock.
 
  • Gilla
Kvickig
  • Laddar…
B
B Baboobas skrev:
Dolt fel är något man inte kan se när man själv besiktigar sitt objekt.
Det kostar inget att bestrida.
Om inte Anticimex har angett något i sitt besiktningsprotokoll så ligger fördelen hos dig som köpare. När det gäller ett dolt fel som detta.
Oj Baboobas, jag tror du missförstod det jag skrev. Det var ett skämt och syftade till att det ”dolda felet” låg hos TS (trådstartaden) själv.

Jag var lite raljant. Jag menade att TS inte förstått, att han inte hade tillräckligt med kunskap för att rusa åstad och köpa ett hus för 6 miljoner utan att ha någon med sig med kunskap. Att därefter skylla på ”alla andra som förstört hans liv” och nästan drivit honom till självmord eller hota någon med döden - där ligger det ”dolda felet” - att inte inse sin egen skuld.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.