273 075 läst · 689 svar
273k läst
689 svar
Nyköpt hus mögel
Vi drabbades av samma sak förra året fast med mögel i badrum.J Jayward skrev:Hej behöver er hjälp här. När jag var på visning så såg jag att huset var jättefint anticimex hade besiktad huset ingen mögel lukt i källaren. Inte äns säljaren på påpekade att det var fel på huset idag när jag fick nycklarna och skulle flytta in. Så gick jag ner och insåg att det luktade mögel öppnade golvet och insåg att det fanns fukt och mögel. Vad skall jag göra.
Om det upptäcks inom 30 dagar efter övertagandet är det den tidigare ägarens villaförsäkring som gäller.
Betydligt bättre än att åberopa dolda fel försäkring vilken lägger all bevisbörda på dig
Att en källare har inretts på detta vis är en uppenbar risk , precis som många konstaterar och påpekat. Dock vill jag understryka att det är en risk och behöver inte vara ett problem.
Min källare har uppreglade väggar med isolering vilket även besiktningsmannen påpekade . Han borrade 2 hål och mätte , inga höga värden noterades. Han sa : att borra och mäta ger egentligen ingenting eftersom detta är en punktmätning vid en viss tidpunkt. Ska man ha tillförlitligt resultat ska det mätas över längre tid. Det viktiga är dock: hur luktar det i källaren ! Hos mig, ingen konstig doft - det luktar fräscht/ neutralt . Detta trots konstruktionen.
min poäng är : en riskkonstruktion kan fungera i vissa fall…,
Min källare har uppreglade väggar med isolering vilket även besiktningsmannen påpekade . Han borrade 2 hål och mätte , inga höga värden noterades. Han sa : att borra och mäta ger egentligen ingenting eftersom detta är en punktmätning vid en viss tidpunkt. Ska man ha tillförlitligt resultat ska det mätas över längre tid. Det viktiga är dock: hur luktar det i källaren ! Hos mig, ingen konstig doft - det luktar fräscht/ neutralt . Detta trots konstruktionen.
min poäng är : en riskkonstruktion kan fungera i vissa fall…,
Fast en villaförsäkring täcker generellt inte en skador som är orsakade av en dålig och riskfylld konstruktion, eller bristfälligt underhåll.V Vaffes skrev:
Hallå, Fattar inte riktigt. Du skriver att du fick nycklarna och gick ned till källaren där det luktade mögel. Senare skriver du att du gjort slut på alla pengar på renovering??? Hade redan börjat renoverara toaletterna vardagsrummet barnens rum tills vi började närma oss till källarvåningen.J Jayward skrev:Hej behöver er hjälp här. När jag var på visning så såg jag att huset var jättefint anticimex hade besiktad huset ingen mögel lukt i källaren. Inte äns säljaren på påpekade att det var fel på huset idag när jag fick nycklarna och skulle flytta in. Så gick jag ner och insåg att det luktade mögel öppnade golvet och insåg att det fanns fukt och mögel. Vad skall jag göra.
Nu har jag inga pengar över eftersom jag redan la allt på renoveringen."
Redigerat:
Dolt fel är något man inte kan se när man själv besiktigar sitt objekt.B Byggahus48 skrev:
Det kostar inget att bestrida.
Om inte Anticimex har angett något i sitt besiktningsprotokoll så ligger fördelen hos dig som köpare. När det gäller ett dolt fel som detta.
Det skulle man gärna vilja. Men ofta är huset sålt innan första ordinarie visningen. Med det sagt verkar drt dock som om TS inte riktigt har så bra koll på vad som ingår i undersökningsplikten. Inte konstigt då man köper första huset dock.K kebab skrev:
Oj Baboobas, jag tror du missförstod det jag skrev. Det var ett skämt och syftade till att det ”dolda felet” låg hos TS (trådstartaden) själv.B Baboobas skrev:
Jag var lite raljant. Jag menade att TS inte förstått, att han inte hade tillräckligt med kunskap för att rusa åstad och köpa ett hus för 6 miljoner utan att ha någon med sig med kunskap. Att därefter skylla på ”alla andra som förstört hans liv” och nästan drivit honom till självmord eller hota någon med döden - där ligger det ”dolda felet” - att inte inse sin egen skuld.