J Jayward skrev:
Tack för hjälpen bästa just nu är att gå hänga sig själv 6mille bortkastade pengar.
Jag känner igen känslan av egen erfarenhet men bra första steg att diskutera läget med en bra advokat. Ja, det kan kosta några tusen med risk för att advokaten säger att du tyvärr inte har ett case men då vet du det. Eller så säger han något annat.

Rättsläget för fel i fastighet är inte riktigt så enkelt och svartvitt som en del tror i den här tråden (även om den allmänt hävdade grundprincipen är helt rätt, det är svårt att få igenom dolda fel och ofta en ordentligt uppförsbacke).

Som någon skrev här, se till att advokaten verkligen får all information från början, du har absolut ingenting att tjäna på att vinkla eller undanhålla information från din advokat.

Ett annat tips är att - om du anlitat en advokat - sluta diskutera saken på öppna forum. Det kan komma tillbaka i nacken på dig i en rättsprocess.

Lycka till!

• Älska
Jayward
  • Laddar…
F Falkengrip skrev:
[bild]
Att läsa denna tråd och även TS andra tråd, den gör mig så fundersam. Finns så många svar TS borde svara på.
I denna tråd kommer han från lägenhet till hus med nyckeln i handen för någon dag sen. I den andra tråden diskuterar hen hur många Luftvärmepumpar hen bör ha, då hen haft såhär mycket i förbrukning senaste åren.
Allting känns väldigt förvirrande för den som läser.
Och jag får ändå känslan av att de flesta inlägg här försöker att hjälpa TS. Men med så knapphändig information och även ovilja från TS att svara på så relevanta frågor.

Jag kan ärligt själv säga, jag kan ingenting om det här. Jag blev med sommarhus och jag tycker det är riktigt intressant detta forum och gillar att läsa och lära. Men i denna tråd lär jag mig ingenting tyvärr, eller jo att man kan inte få svar utan att berätta hela sanningen.

• Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Som "Lite fundersam" skriver finns mögelsporer överallt, hela tiden. Det finns inga medel som permanent tar bort risk för mögel, utan enda sättet att försäkra sig om att slippa det är att se till att förutsättningarna för mögeltillväxt inte existerar. Luftfuktighet och temperatur helt enkelt. Befintlig mögel behöver heller inte "dödas" eftersom
sporerna som sagt finns överallt.

Tänk på en skorpa kontra en brödskiva. Varför möglar brödskivan i en påse medan skorpan klarar sig i åratal? Svar: fukt.

Gå inte på utfästelser från företag som påstår att något medel säkerställer att ingen mögel kommer växa. Ta istället bort förutsättningarna så är risken borta.

Egen erfarenhet då det efter ett tag i vårt nyinköpta hus utvecklades mögel under en matta som fanns i husets lokal där frisörsalong varit.Folksam sanerade och i det utrymmet har det ännu inte efter 30 år kommit tillbaka något mögel. Så egen erfarenhet!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Håller mig till lägenhet istället
Ge inte upp så lätt. Tråkigt med mögel i källaren förstås, och trist att du inte upptäckte det. Grejen är att det är du som köpare som har ansvaret att undersöka. Men allt går att fixa, och när det är klart så kommer du känna dig jäkligt nöjd.

Först handlar det om det akuta, få bort allt mögel. Ta kontakt med en saneringsfirma (kanske inte Anticimex denna gång...) Riv bort sådant som redan är förstört. Saneringsfirman kör med saneringsvätska, typ extra stark klorin eller en peroxidlösning. En del kör med isblästring, koldioxid -78 grader. Sånt fullständigt förintar möglet och lukten :)

Därefter åtgärda grundproblemet. Räcker kanske med att installera en avfuktare? Finns smarta som bara körs när de behövs, brukar vara under våren och hösten när det är hög luftfuktighet. Om det inte räcker så får du fixa ny dränering runt huset. Inte ens det är komplicerat att fixa. :)

Kör hårt!!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det handlar om en kostnad på mindre än 1/10 av köpeskillingen för att fixa till källaren. Det är väl ingen "big deal" egentligen. Har man 6 mille så kan pengar knappast vara en trång sektor och en halv mille hit eller dit knappast få en att tänka på repet. Spara repet tills fastighetsbubblan spricker istället. Då handlar det om helt andra värden som går upp i rök.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Platonmatta är

Platonmatta sätts på utsidan av grunden vid dränering.
Men finns flera olika system, tex isodrän.
Det finns Platonmatta som man lägger invändigt på golv!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Droynas skrev:
Har säljaren skrivit ett dokument där det står att det inte var någon konstig lukt? Då KANSKE du har något att jobba vidare på.

Allt hamnar på vad din undersökningsplikt är och du har inte undersökt tillräckligt. Tyvärr.

Menar du att man ska behöva riva upp väggar och golv på en visning för att fullfölja undersökningsplikten?

B Benniee skrev:
Menar du att man ska behöva riva upp väggar och golv på en visning för att fullfölja undersökningsplikten?
Det är nog ingen som gör detta på en visning. Det man kan göra är en egen besiktning före köp, där man gör provhål, givetvis med säljarens godkännande.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
J Jayward skrev:
Verkar som alla här jobbar för anticimex
Att klandra de som lever i verkligheten och säger dig sanningen hjälper inte.

Stickan

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
efter lite dödshot hit och ditt.
Det var ju en kreativ lösning på problemet, för nu är möglet ditt minsta problem.. Du är medveten om att du har fängelse i upp till 4 år i straffskalan för det där?

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det är jättetråkigt, men det är bara riva ut allt. Källare blir också mycket sämre när man stänger av värmen, då värmen driver ut fukten och håller källaren friskare. Som tumregel bör man räkna med att allt organiskt material ska bort från en källare i ett hus man köper. Särskilt om den har stått kall och särskilt om den stått kall med dålig ventilation. Källare blir också sämre när det är fuktigare väder utomhus.

Köpte också nyss ett hus med 1 rum i källaren där golvet var uppreglat. Jag kommer slita bort gamla golvet, Lägga golvvärme osv, kommer nog bara köra målade väggar så att väggarna kan andas och trycka in en liten sån där FTX ventil för typ 2000kr som ser till att rummet ventileras.

Finns också anti-mögelmedel på dunk man kan köpa som man spär med vatten och sprayar eller målar på väggarna. Googlar du så hittar du det. Ozongeneratorer brukar kunna ta bort gamla lukter som satt sig i saker. Vissa luftavfuktare har det inbyggd. Tänk dock på att ozonen är lite farligt så läs på isf.

Så fort jag rivit ut ska det in en byggfläkt samt en avfuktare men jag har tur som har ett 3-fasuttag i källaren som jag tänkte använda till byggfläkten. Avfuktaren funkar bättre när det är varmare så det går snabbare att torka upp.

Roligt att det börjar lösa sig. Källare är ganska billiga att fixa om man kan betala med lite svett. Jag kommer köra min på svettkontot.

• Gilla
Staggelito
  • Laddar…
Allting är rivet i källaren all trä är borta. När jag tog bort en gammal träskiva från väggen såg jag att det låg en dold ventilationshål som var täppt När jag följde rören till ventilation som gick från källaren till toaletten som renoveras just nu. Då såg jag att rören går till luftavfuktare i taket. Han hade täppt avfuktaren. Som tur är verkar det inte finnas mögel i väggen men jag sprayade ändå med ättika och öppnade rören till luftavfuktaren.
Lite senare under dagen kommer en kunnig och kolla upp ventilationen och förstärka ventilation så det går rum till rum. Nu är det iallafall friskare luft i källaren och mögel lukten är borta. Skall fortsätta sprita betongen men som tur är verkar det inte ha funnits mögel på betongen. OCAB kommer på måndag och kollar läget så jag hoppas på det bästa. Sen verkar det vara som att jag måste fixa dräneringen eftersom säljaren inte är pålitlig. Han säger att han dränerade 2019.

Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
B
Herre Gud vilken Dramaqueen denna TS (trådskapare) är:

• Han känner sig lurad - Not!
• Han kan inte sova - Säkert!
• Han tycker att alla andra gjort fel - Not!
• Han säger att enda vägen är självmord - för att lite senare byta till mord.
• Han säger att 6 miljoner kronor är i sjön - Snyft! Aldrig mer eget hus…..

• Han inser inte att han aldrig borde köpt ett hus, utan skulle hålla sig till att bo i lägenhet.

• Fortsätter han på den inslagna vägen och delar ut dödshot, så blir det en lösning vi skattebetalare får betala.
• Dela ut dödshot för att man inte tar med sig en expert som kan detta med konstruktioner av väggar i inredda källare, när man själv är en pappskalle som inget förstår - DET är fan jävla helt otroligt.
• Att sedan tycka synd om sig själv, tala om självmord, sömnbrist mm - Det finns knappt ord som räcker till!

• Man behöver inte vara en byggnadsexpert för att förstå att inredda källarplan helt eller delvis under mark är ett problem. En av de viktigaste frågorna är ju hur är det med dräneringen. Inga reparationer i världen hjälper ju om man inte först börjar där fukten mest kommer ifrån - dvs från utsidan.

• Att så många inreder gamla hus med träreglar, isolering direkt mellan reglarna på insidan av källarväggen - det är helt galet och borde nästan ”förbjudas”. Väldigt få hus som jag varit i (har varit på ett par hundra visningar) har klarat att få till ett bra luktfritt utrymme under marknivån, utan mögel/mögeldoft. Problemet är bara att de som bor där blir ”hemmablinda” och märker det inte längre.

• Ett bra tips när man går på visningar är att lukta på några textilier som förvaras i källaren. Där kan man direkt känna lukten. För att vara säker tar man, om möjligt, med sig plagget/tyget utomhus, där luften är ren. Vänta någon minut och lukta sedan på plagget, då vet du om det finns mögel i källarplanet. Inget är så svårt att få bort från tyger, som just mögeldoft. Inte ens en avfuktare eller liknande fixar det. Lukten fastnar hårt i textilfibern.

• Men åter till TS som jag anser är en riktig lögnare! Han har fått nycklar för någon dag sedan. Han har redan hunnit renovera allt på de övre planen inkl badrum. Han har hunnit kontakta en advokat. Han har hunnit kontakta försäkringsbolaget. Han har hunnit kontakta Anticimex. Han har hunnit dödshota säljaren. Han har hunnit replikera alla (de han har lust att svara) här. ALLT DETTA trots att han inte sovit - Not!

• Killen är en dramaqueen och förtjänar inte vår uppmärksamhet. Låt oss forummedlemmar, lägga vår energi på de som verkligen behöver våra råd och vår hjälp. Troll ska inte belönas med utrymme eller tid! :devilish:

Till er alla andra önskar jag en Fin Pingst och en Underbar Nationaldag
:heart::heart::heart::heart:

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 30 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Herre Gud vilken Dramaqueen denna TS (trådskapare) är:

• Han känner sig lurad - Not!
• Han kan inte sova - Säkert!
• Han tycker att alla andra gjort fel - Not!
• Han säger att enda vägen är självmord - för att lite senare byta till mord.
• Han säger att 6 miljoner kronor är i sjön - Snyft! Aldrig mer eget hus…..

• Han inser inte att han aldrig borde köpt ett hus, utan skulle hålla sig till att bo i lägenhet.

• Fortsätter han på den inslagna vägen och delar ut dödshot, så blir det en lösning vi skattebetalare får betala.
• Dela ut dödshot för att man inte tar med sig en expert som kan detta med konstruktioner av väggar i inredda källare, när man själv är en pappskalle som inget förstår - DET är fan jävla helt otroligt.
• Att sedan tycka synd om sig själv, tala om självmord, sömnbrist mm - Det finns knappt ord som räcker till!

• Man behöver inte vara en byggnadsexpert för att förstå att inredda källarplan helt eller delvis under mark är ett problem. En av de viktigaste frågorna är ju hur är det med dräneringen. Inga reparationer i världen hjälper ju om man inte först börjar där fukten mest kommer ifrån - dvs från utsidan.

• Att så många inreder gamla hus med träreglar, isolering direkt mellan reglarna på insidan av källarväggen - det är helt galet och borde nästan ”förbjudas”. Väldigt få hus som jag varit i (har varit på ett par hundra visningar) har klarat att få till ett bra luktfritt utrymme under marknivån, utan mögel/mögeldoft. Problemet är bara att de som bor där blir ”hemmablinda” och märker det inte längre.

• Ett bra tips när man går på visningar är att lukta på några textilier som förvaras i källaren. Där kan man direkt känna lukten. För att vara säker tar man, om möjligt, med sig plagget/tyget utomhus, där luften är ren. Vänta någon minut och lukta sedan på plagget, då vet du om det finns mögel i källarplanet. Inget är så svårt att få bort från tyger, som just mögeldoft. Inte ens en avfuktare eller liknande fixar det. Lukten fastnar hårt i textilfibern.

• Men åter till TS som jag anser är en riktig lögnare! Han har fått nycklar för någon dag sedan. Han har redan hunnit renovera allt på de övre planen inkl badrum. Han har hunnit kontakta en advokat. Han har hunnit kontakta försäkringsbolaget. Han har hunnit kontakta Anticimex. Han har hunnit dödshota säljaren. Han har hunnit replikera alla (de han har lust att svara) här. ALLT DETTA trots att han inte sovit - Not!

• Killen är en dramaqueen och förtjänar inte vår uppmärksamhet. Låt oss forummedlemmar, lägga vår energi på de som verkligen behöver våra råd och vår hjälp. Troll ska inte belönas med utrymme eller tid! :devilish:

Till er alla andra önskar jag en Fin Pingst och en Underbar Nationaldag
:heart::heart::heart::heart:
Vem som helst kan bli nojjig när man inser hur det var där nere. Det var kaos det lovar jag dig. Ha en fin pingst och underbar Nationaldag du med.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
L LottieCel skrev:
oavsett vad eller vem som gjort fel eller har ansvaret så är många i det här forumet sjukt otrevliga och man blir fort nedtryckt och idiotförklarad. Många borde kastas ut härifrån när de inte kan hålla en god ton.
Om en person uppenbarligen inte uppfyllt sin undersökningsplikt utan istället anser att man ska stämma skiten ur någon så är det fullt rimligt att man upplyser personen hur det fungerar så att den kan fokusera på rätt saker. Många försökte men eftersom det inte var det som TS ville höra så blev TS desperat och otrevlig. TS anklagade tex alla här för att jobba för anticimex, trots att det enda som gjorts var att förklara hur regelverket ser ut och var ansvaret ligger. Tycker du det var god ton som leder till att fler är villiga att stötta?

När TS sedan börjar prata om mordhot som en lösning på problemet så förtjänar man inte längre något trevligt bemötande, särskilt om man fortfarande konsekvent struntar i att svara på raka, konkreta frågor från alla som faktiskt försökte hjälpa till. Då har man liksom försatt sig i denna situation helt på egen hand.

Ditt eget inlägg kvar för övrigt knappast ett föredöme när det gäller god ton och konstruktiva råd. Istället tycker du att alla som försöker hjälpa till ska bli utkastade. Lite ironiskt.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.