R Roosen skrev:
Bilder på de bubblor jag fick på första våden. Är i duschen så helst vill jag inte snitta för mycket. Ska kolla med en plattis till veckan vad han tror. På detta ställe kommer det sitta 30x30 plattor.
[bild]
[bild]
Återkommer i frågan :)
Vi råkade ut för samma. Skär upp ett litet snitt och fyll på med smet! lägg sedan på en ny duk över snittet

S Setomidor skrev:
Jag satte också 95-regel runt dörrkarm av samma anledning, fungerade riktigt bra!

En lärdom från min sida var att man kan förenkla konstruktionen något jämfört med bilden genom att göra regeln ovanför dörren i 70 istället för 95, då kan man fästa spånskivan i den regeln istället för att skruva stödbitar och sedan fästa i dem. Jag satte också 95 hela vägen från golv till tak och sen stödbitar för att fästa spånskivorna, men nästa gång kommer jag nog sätta fullånga 70 från golv till tak och sen bara 95 så att det täcker sidorna på karmen. Med enbart stödbitar i 70 blev det svårare att veta var man kan skruva spånskivorna. Alltså är mitt tips att göra såhär:

[bild]
Tack för tipsen och den utförliga beskrivningen. När man bygger på detta sätt så medför det ju att lampknappen som alltid sitter bredvid dörren "på ett känt avstånd" förflyttas 45mm längre bort än normalt. Hur hanterar kroppens muskelminne det? Lär man sig det med tiden att lampknappen i just detta rum sitter udda?

A arowe17 skrev:
Tack för tipsen och den utförliga beskrivningen. När man bygger på detta sätt så medför det ju att lampknappen som alltid sitter bredvid dörren "på ett känt avstånd" förflyttas 45mm längre bort än normalt. Hur hanterar kroppens muskelminne det? Lär man sig det med tiden att lampknappen i just detta rum sitter udda?
Det händer ganska ofta att strömbrytaren flyttas längre från dörren. Beroende på foder runt dörren så kör jag alltid med dubbla reglar, dvs 95mm från dörrhålet. Det är värre med brytaren på ”fel” sida dörren :)

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
Så, dags för sammanfattning. Ca 7 månader har gått sen jag for över till ön med fullastad bill och släp och satte igång. Då var där en grushög i princip. Jag har inte hunnit klart och det var inget jag förväntat mig heller. Många har frågat om min plan, men har alltid svarat att det inte har funnits någon plan. Åtminstone inte på det sätt att sak x ska vara klar datum y. Helt enkelt för att jag inte finner nån mening att planera saker som man inte vet hur lång tid det tar. Det enda egentliga mål som finns är att vi ska kunna använda huset nästa sommar, och då i så pass klart skick att det inte behöver snickras varje dag på semestern.
Nu har jag återgått till mitt normala liv, dvs ca 8 tim/dag på kontor :) Därmed blir det inget eller väldigt lite gjort på huset över vintern. Planen är att ta några veckor i vår innan riktiga semestern och slutföra. Känns både och att det är "över". Den största omställningen tycker jag nog är att behöva trängas med en massa människor på t-bana etc. Men väldigt skönt att vara hemma och inte behöva vara borta från familjen så långa perioder.
Det som återstår innan "klart" är grovt:
- Taket! (Väntar fortfarande på att Schenker ska få fingrarna ur och skeppa över det. Skandal är vad det är.. Vill ha taket på plats innan vintern så det kommer jag försöka leja ut.)
- Köket (troligen Ikea. Gjutna bänkskivor.)
- Badrum (kakla och montera kranar, toa etc). Kakling ämnar jag leja bort
- Golv i allrum (planerat för (Gotländsk) kalksten som jag troligen lejer bort)
- Golv i sovrum (blir någon klickvariant som jag mig göra själv)
- Lite väggpanel kvar i hallområdet
- Smygar, lister, foder
- Innerdörrar och ytterdörr (har fortfarande temporär)
- Altan. (Är fortfarande inne på betongvariant. Väntar på offert på gräv och gjutjobb)
- Måla fasaden (den svarta)

Budgeten då? Tja.. har hittills spenderat ca 770k (inkl all admin, resor, bil och släpinköp etc). Kalkylen för kvarvarande ligger just nu på ca 340.000. Det betyder att vi går över budget (måste vara första gången.. :crysmile: ) med ca 100k. Det är dock inte så överraskande då budgeten var just budget... Den stora skillnaden är att vi bestämmde oss för väggpanel istället för gips och kalkstensgolv istället för ett billigt klickgolv.

Hur har det varit då? Ja, har funderat en del på det. Spännande, lärolikt, slitigt, utmanande, varierande, enformigt... Det jag kanske kommer ångra när jag tänker tillbaka är att jag inte riktigt gett mig tid att njuta när jag varit på bygget. Ta en promenad, ta en eftermiddag ledigt och bara vara nöjd, etc. Visst har jag unnat mig en snabb fika och ett dopp i havet ibland, Men i stort sett har jag kört på från tidig morgon till sen kväll, alla dagar jag varit på plats. Varför då kan man ju undra.. Men det är nog för att jag kännt att jag vill bli klar så fort som möjligt med saker och att man liksom vill passa på när man är på plats.
Väcker tråden till liv igen när det är dags för slutspurten!

• Gilla
Andrulo och 28 till
  • Laddar…
Du har legat i bra och det har gett resultat.
Mycket bra gjort.

//AA

S saiter skrev:
Du har legat i bra och det har gett resultat.
Mycket bra gjort.

//AA
Tack! Jo mycket jobb har det blivit och börjar nu längta till dess det blir klart att använda :)

Bra jobbatKommer bli riktigt bra. Gotland är fint

murak
Tack för en intressant tråd! Bra dokumenterat och bra kämpat!

• Gilla
Roosen
  • Laddar…
För den intresserade.. taket är fortfarande inte på plats. Hela historien liknar en fars. Det som hänt sen senast är att transporten (Försök 2) som bar på gång men som aldrig kom fram. Till slut kom taket fram, men till takfirman i Övik... Schenker har åter förvånat mig med dess inkompetens. Fick takfirman att anlita en annan transportör som lovade leverera direkt, eller nästan direkt med en omlastning i Stockholm. Men efter några dagar då godset ännu inte dykt upp så kontaktade jag takfirman igen, och efter flera dagars förvirring så stod det klart att den nya transportören hämtat upp ett Annat tak... takfirman hade angett fel ordernummer! Så nån kund i Hissingen fick tydligen sitt tak levererat..
känns som nån skämtar med mig. Nya tag nu efter nyår men känner mig lätt luttrad. Takfirman har iallafall lovat att de ska stå för monteringen. Men det förutsätter förstås att taket är på plats

• Gilla
  • Ledsen
murak och 2 till
  • Laddar…
R Roosen skrev:
För den intresserade.. taket är fortfarande inte på plats. Hela historien liknar en fars. Det som hänt sen senast är att transporten (Försök 2) som bar på gång men som aldrig kom fram. Till slut kom taket fram, men till takfirman i Övik... Schenker har åter förvånat mig med dess inkompetens. Fick takfirman att anlita en annan transportör som lovade leverera direkt, eller nästan direkt med en omlastning i Stockholm. Men efter några dagar då godset ännu inte dykt upp så kontaktade jag takfirman igen, och efter flera dagars förvirring så stod det klart att den nya transportören hämtat upp ett Annat tak... takfirman hade angett fel ordernummer! Så nån kund i Hissingen fick tydligen sitt tak levererat..
känns som nån skämtar med mig. Nya tag nu efter nyår men känner mig lätt luttrad. Takfirman har iallafall lovat att de ska stå för monteringen. Men det förutsätter förstås att taket är på plats
Jäklar! Det börjar ju verkligen bli dags nu, kollade tillbaka och du på takpappen i maj, och den ska ju inte vara exponerad så länge! Brukar väl vara 4-6 månader max? Trevligt att dom står för läggningen, men som sagt, bråttom nu

Pontus95 Pontus95 skrev:
Jäklar! Det börjar ju verkligen bli dags nu, kollade tillbaka och du på takpappen i maj, och den ska ju inte vara exponerad så länge! Brukar väl vara 4-6 månader max? Trevligt att dom står för läggningen, men som sagt, bråttom nu
Ja normalt sett hade det varit riktigt bråttom. Men tur i det hela är att jag lagt en papp som ska klara 12 månaders ”öppentid ”. Var inte den billigaste;)

• Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Ja normalt sett hade det varit riktigt bråttom. Men tur i det hela är att jag lagt en papp som ska klara 12 månaders ”öppentid ”. Var inte den billigaste;)
Det var ju såhär i efterhand riktigt klokt:cool:

Hej igen!
Nu har jag varit på ön sen en vecka tillbaka. Har alltså påbörjat slutspurten innan sommaren.
Det har flytit på bra och det känns som om jag hunnit mer än mina estimat.. Förhoppningen är att kunna göra slutbesiktning i slutet av juni/början juli.
Den största nyheten är att taket är på plats! Ni som följt tråden kanske kommer ihåg att det gick troll i transporten. Men i slutet på januari (eller kanske början feb, kommer inte riktigt ihåg) så dök så taket ÄNTLIGEN upp. Och i helt skick... Så då skulle det bara på plats. Takleverantören hade ju lovat stå för montaget pga strulet och hade ett par gubbar i Sthlm som skulle åka över men även det började strula med div sjukdomar och annat. Så det slutade med att jag anlitade ett par lokala snickisar som fick lägga det istället, men på takleverantörens bekostnad.
Så här blev det:
Nybyggt hus med mörkt tak och träfärgade väggar, grön helglasad ytterdörr, under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev bra, matchar fint med fönstren. Dock är plåten lite "vågig" men det är tydligen så med dessa plåtar, speciellt när de är så pass långa. Detta enligt både leverantören och snickisarna som monterat en del Plannja Trend som är en motsvarande plåt.
Ytterdörren... Vi har ju inne på att bryta av med en grön (eller annan färg) men landade istället i en helglasad från samma leverantör som fönstren (Velfac) så båge och karm på dörren kommer matcha fönstren. Den ska förhoppningsvis dyka upp hemma i slutet maj. Tänkte kånka över den själv till ön då transporten skulle gå på 5000 till Gotland..

Redigerat:
  • Gilla
oscar_uppsala och 11 till
  • Laddar…
Härligt att ni börjar se en ände på projektet! Hoppas bara att sommaren bjuder till fest och att det släpps på restriktionerna.

• Gilla
Roosen
  • Laddar…
Så utsidan börjar likna klar, förutom att den svarta panelen ska strykas en gång till nu snart.
Inne tuffar det som sagt på i bra takt. Väggpanelen är nästan på plats överallt, bara en liten väggbit vid "teknikrummet" kvar.
Sovrummen är nu klara sånär som på golvsocklar och dörrar.
Veckan har gått åt till panelande, ett sista varv målning, taklistning, fönsterfodring, fönsterbrädor i de 3 sovrummen och lilltoan. Golv lagt i sovrummen (jösses vad enkelt de nya klickgolven är att lägga! Utvecklingen har gått framåt där sen senast jag la för 15 år sen...)
Smygar runt altandörrar. Avaktar med fodret på sidorna tills golvet är lagt (här blir det kalksten och får förhoppningsvis hjälp med det i mitten juni)
Inomhusvy från en byggarbetsplats med ett vitlaserat panelvägg och öppna altandörrar som visar en trädgård med röd bil.
Skapa konto

Höga fönstret är >3 m så där fick jag skarva mina hemmagjorda smygar (16mm MDF)
Närbild på vitmålad fönstersmyg med synlig skarv och bakgrunden visar utsikt genom fönstret.
Skapa konto

"Stora" sovrummet. Ser väldigt litet ut på bild men är faktiskt 2.50 brett... :thinking:
Nyrenoverat rum med ljust klickgolv, vitlaserad väggpanel och träfönsterbräda.
Skapa konto

TIllverkade fönsterbrädor av 24mm ekskiva och dolt nedre springan med en smyglist i ek. Behandlade fönsterbrädorna med hårdvaxolja. Blev riktigt bra, är mkt nöjd.
Fönster med ekfönsterbräda och vitlaserad väggpanel, inomhus under renovering.
Skapa konto

Väggpanelen har jag vitlaserat en sväng innan jag satte upp den. Men märker nu att den ändå mörknar. Till höger om fönstret har det stått en skiva lutat och det syns tydligt. Möjligt att vi kommer gå över och stryka ett lager till. Dock lite jobbigare nu när de sitter på plats...
Ljust rum under renovering med ett nästan färdigt högt smalt fönster, ommålad vitlasad träväggpanel och fönsterbräda.
Skapa konto

Ska leja bort kaklingen av badrummet. Plattis kommer troligen 1:a juni. Lilltoan tänkte jag dock göra själv då det bara är klinkers på golvet och ytan är minimal (90*170 ca). Har lagt tätskikt 5 cm upp. Alla kapningar är gjorda så imorgon sätts de på plats.
Renoveringsrum med obehandlat golv, tätskikt längs väggar och installationer på gång.
Skapa konto

Visar upp en av de mer lyckade hörnen av taklistningen... : D har "målat in" alla lister, latex, spackel och ett varv med färg. Har använt färdigmålade lister men tycker det är snyggare om man stryker dem en gång så man får lite penseldrag..ser mer "äkta" ut...
Vitlaserad väggpanel möter taklist i ett hörn med snygga snedkapade övergångar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.