Nu har vi använt vårt nya fritidshus i ca 5 veckor och snart är det dags att återvända till verkligheten.
För att summera så är jag mycket nöjd med resultatet. Det är klart att det finns några saker man skulle vilja ha gjort annorlunda men på det stora hela så blev det såsom jag hoppats på.
Huset i sig är i princip klart, det är tomten som behöver en rejäl dos kärlek. Kanske blir något att sätta tänderna i nästa år...
Jag hade en tajt budget för husbygget, ville gärna komma under miljonen kanske neråt 900kkr. Så blev det inte. Men inte så farligt över heller. Nu har sista fakturan landat och totalen landade på 1005000. Detta inkluderar admin-kostnader, reskostnader till Gotland, inköp av bygg-bil och släpvagn. Grovt fördelat på:
- Admin (nybyggnadskarta, KA, bygglov etc): 91000
- Diverse (bil, släp, resor) : 60000
- Mark och grundarbete: 237000
- Resten (stomme, tak, invändigt, inredning, kök, bad, altan etc): 618000

Det känns som att vi fått mycket för pengarna då vi inte snålat på materialval.
Att bygga själv är en lönsam affär enligt mig. Jag har tagit ledigt 8-9 månader, men att lejt in all arbetskraft som behövts hade i runda slängar kostat 7-900kkr till. Det är inget jag sparar ihop till på 8-9 månader...
Och sen har det ju varit roligt och lärorikt också! (och en aaanings jobbigt ;) )
 
  • Gilla
  • Älska
DIY Maniac och 20 till
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Nu har vi använt vårt nya fritidshus i ca 5 veckor och snart är det dags att återvända till verkligheten.
För att summera så är jag mycket nöjd med resultatet. Det är klart att det finns några saker man skulle vilja ha gjort annorlunda men på det stora hela så blev det såsom jag hoppats på.
Huset i sig är i princip klart, det är tomten som behöver en rejäl dos kärlek. Kanske blir något att sätta tänderna i nästa år...
Jag hade en tajt budget för husbygget, ville gärna komma under miljonen kanske neråt 900kkr. Så blev det inte. Men inte så farligt över heller. Nu har sista fakturan landat och totalen landade på 1005000. Detta inkluderar admin-kostnader, reskostnader till Gotland, inköp av bygg-bil och släpvagn. Grovt fördelat på:
- Admin (nybyggnadskarta, KA, bygglov etc): 91000
- Diverse (bil, släp, resor) : 60000
- Mark och grundarbete: 237000
- Resten (stomme, tak, invändigt, inredning, kök, bad, altan etc): 618000

Det känns som att vi fått mycket för pengarna då vi inte snålat på materialval.
Att bygga själv är en lönsam affär enligt mig. Jag har tagit ledigt 8-9 månader, men att lejt in all arbetskraft som behövts hade i runda slängar kostat 7-900kkr till. Det är inget jag sparar ihop till på 8-9 månader...
Och sen har det ju varit roligt och lärorikt också! (och en aaanings jobbigt ;) )
Grymt jobbat! Vad är det du skulle ha gjort annorlunda då?
 
D Daniel0907 skrev:
Grymt jobbat! Vad är det du skulle ha gjort annorlunda då?
Tack!
Det jag främst tänker på är att jag varit ganska konservativ med fönstren. Så inkörd på att de ska linjera 210 i överkant. Men det hade inte kostat mkt extra och t ex haft dem uppdragna till 220-230. Och så skulle vi satt in ett fönster på norrväggen i allrummet. Vi tänkte att vi ville ha en stor väggyta där. Men man hade kunnat satt ett fönster högt upp på väggen då det är mer än 3m takhöjd där.
Så alltså lite mindre konservativt..
Sen skulle det inte skadat med 20 cm bredare sovrum till barnen. Blir nu lite trångt när de har kompisar.
En annan irriterande sak, som bara var klantigt var att jag inte gjöt en till platta i den andra vinkeln vid ingången i samband med altanen. Det hade kostat marginellt mer..och inte tagit Nämnvärt mer tid. Så nu har jag den delen kvar att fixa... har iofs rätt fint tryckt virke liggande på tomten från förra ägaren. Räcker till en 25-30 kvm..men då ska det ju byggas.. och altanbyggande är inget jag går igång på direkt :p
 
  • Gilla
DIY Maniac och 5 till
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Tack!
Det jag främst tänker på är att jag varit ganska konservativ med fönstren. Så inkörd på att de ska linjera 210 i överkant. Men det hade inte kostat mkt extra och t ex haft dem uppdragna till 220-230. Och så skulle vi satt in ett fönster på norrväggen i allrummet. Vi tänkte att vi ville ha en stor väggyta där. Men man hade kunnat satt ett fönster högt upp på väggen då det är mer än 3m takhöjd där.
Så alltså lite mindre konservativt..
Sen skulle det inte skadat med 20 cm bredare sovrum till barnen. Blir nu lite trångt när de har kompisar.
En annan irriterande sak, som bara var klantigt var att jag inte gjöt en till platta i den andra vinkeln vid ingången i samband med altanen. Det hade kostat marginellt mer..och inte tagit Nämnvärt mer tid. Så nu har jag den delen kvar att fixa... har iofs rätt fint tryckt virke liggande på tomten från förra ägaren. Räcker till en 25-30 kvm..men då ska det ju byggas.. och altanbyggande är inget jag går igång på direkt :p
Vad är det man säger?... Det tar två hus att lära sig hur man ska bygga...
 
  • Gilla
Roosen
  • Laddar…
R Roosen skrev:
[bild] [bild]
Då har jag påbörjat själva grunden. Igår satte jag ut kantelementen. Var en himla tur jag fick låna planlasern av grävisarna, vet inte hur bra det blivit utan den.. Och idag lade jag första varvet friggo. Tog en hel dag! Var rätt noggrann att de skulle ligga plant på flisen..stått på alla fyra med vatrenpass hela dagen.. Känns i ryggen :/
Kanske var överdrivet nitisk..?
Trodde jag skulle hinna alla tre lager på en dag.. Iofs måste jag även i med plast för radon och det lär ju ta ett par timmar det med för att tejpa alla skarvar och genomföringar..
Sen antar jag den måste den täckas vid risk för regn... Stora presenningar blir det isf..
Fast man kanske måste skydda mot regn även utan plasten..?
nästa gång kan du använda stockrör.. :) då blir det plant på en gång!
 
Står säkert i tråden. Men vad betalade ni för tomt och anslutningsavgifter?

R Roosen skrev:
Nu har vi använt vårt nya fritidshus i ca 5 veckor och snart är det dags att återvända till verkligheten.
För att summera så är jag mycket nöjd med resultatet. Det är klart att det finns några saker man skulle vilja ha gjort annorlunda men på det stora hela så blev det såsom jag hoppats på.
Huset i sig är i princip klart, det är tomten som behöver en rejäl dos kärlek. Kanske blir något att sätta tänderna i nästa år...
Jag hade en tajt budget för husbygget, ville gärna komma under miljonen kanske neråt 900kkr. Så blev det inte. Men inte så farligt över heller. Nu har sista fakturan landat och totalen landade på 1005000. Detta inkluderar admin-kostnader, reskostnader till Gotland, inköp av bygg-bil och släpvagn. Grovt fördelat på:
- Admin (nybyggnadskarta, KA, bygglov etc): 91000
- Diverse (bil, släp, resor) : 60000
- Mark och grundarbete: 237000
- Resten (stomme, tak, invändigt, inredning, kök, bad, altan etc): 618000

Det känns som att vi fått mycket för pengarna då vi inte snålat på materialval.
Att bygga själv är en lönsam affär enligt mig. Jag har tagit ledigt 8-9 månader, men att lejt in all arbetskraft som behövts hade i runda slängar kostat 7-900kkr till. Det är inget jag sparar ihop till på 8-9 månader...
Och sen har det ju varit roligt och lärorikt också! (och en aaanings jobbigt ;) )
 
Underbart att läsa när folk kommer i mål. Bra jobbat!
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
S Setomidor skrev:
Jag satte också 95-regel runt dörrkarm av samma anledning, fungerade riktigt bra!
Är det lika relvenat att sätta 120-regel runt när man bygger vägg i 95mm regel?
 
Höll du budgeten?

//AA
 
M -MH- skrev:
Är det lika relvenat att sätta 120-regel runt när man bygger vägg i 95mm regel?
Så gjorde jag i mitt bygge iallafall, blev toppen! Använde 12mm plywood istället för OSB bakom gipsen (pga i princip samma pris).
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.