70 880 läst · 159 svar
71k läst
159 svar
Nybygge & egenbygge fritidshus, på Gotland
Tack! Tackhöjden går från 2.30 till 3,80 i stora huskroppen. Lutning 8 grader.Torbjärn skrev:
Jo Sedum var med i tankarna men gick bort främst av kostnadsskäl då vi har en tajt budget. Men funderade även på om det skulle funka med tanke på de torra somrarna här.
Men det hade varit snyggt, älskar Sedumtak!
Ahh funderar också på sedum och har liknande vinkel/tak som ni men vet inte så mycket om det änR Roosen skrev:
Så är då första dagen av kalkstensläggning till ända. En golvläggare och jag Ca hälften lagt men inte så mkt kapning då vi började i mitten. Imorgon när vi möter vägg på långsidorna så blir det mer kap..
Imorgon blir det två golvis och jag för att forcera och hinna klart läggningen för att kunna foga på onsdag.
Man använder nivåpluppar med tillhörande kilar för att undvika fogsprång. Vet inte vad systemet kallas... Och det är extra viktigt när man lägger den här typen av Sten som har helt raka vassa kanter. Och eftersom bitarna är upp till 90 cm och inte helt exakta i måtten så behövs nog den här typen av hjälpmedel..
Kul!
Imorgon blir det två golvis och jag för att forcera och hinna klart läggningen för att kunna foga på onsdag.
Man använder nivåpluppar med tillhörande kilar för att undvika fogsprång. Vet inte vad systemet kallas... Och det är extra viktigt när man lägger den här typen av Sten som har helt raka vassa kanter. Och eftersom bitarna är upp till 90 cm och inte helt exakta i måtten så behövs nog den här typen av hjälpmedel..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul!
Ja det är fallande längder. Från ca 40 till 85-99 ligger de på. 30 breda. Jo det är fint. La in ca fem kvm framför en altandörr hemma i huset för några år sen. Så känns lyxigt att ösa på med 43-45 kvm härC cmb skrev:
Idag lades den sista stenen så imorgon blir det fogning...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och fick hjälp av golvisarna att montera ytterdörren så vi kunde lägga klart hela vägen mot den.
Logga in
Skapa konto
Himla skönt att vi var tre som monterade den. 90kg och väldigt känslig för att monteras rakt så att dörren går fri. Var lite pyssel...
Blev bra med en glasdörr tycker jag. Ljust och fint i hallen