När du har så låg spänning känns de ju som det är dålig kontakt någonstans om spänningen i appen stämmer.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
kjork, du som kund ska väl inte behöva vara påläst, och hålla på med felsökning. Det verkar ju istället som din installatörsfirma saknar erforderlig erfarenhet, och de borde läsa på väldigt mycket. Står den firman med som behöriga installatör på Elsäkerhetsverkets sida för solcellsinstallatörer?
Och de ev. andra solcellsanläggningar din installatör har installerar fungerar inte heller och producerar inget alls?

Vad har du för takvinkel där panelerna ligger? Ett foto skulle säga en del. Även om panelerna vore alla åt norr på ett tak med 45 grades takvinkel skulle de producera litet grand. Kontakta en annan solcellsfirma och snacka litet med dem om din anläggning. Det kan bli så att du får ta in en kunnig solcellsfirma som felsöker och rättar till så din anläggning fungerar.
A Arnodt skrev:
kjork, du som kund ska väl inte behöva vara påläst, och hålla på med felsökning. Det verkar ju istället som din installatörsfirma saknar erforderlig erfarenhet, och de borde läsa på väldigt mycket. Står den firman med som behöriga installatör på Elsäkerhetsverkets sida för solcellsinstallatörer?
Och de ev. andra solcellsanläggningar din installatör har installerar fungerar inte heller och producerar inget alls?

Vad har du för takvinkel där panelerna ligger? Ett foto skulle säga en del.
D.M. D.M. skrev:
Så här såg min produktion ut idag i Östergötland, nästan helt västligt läge:

[bild]

Samtliga paneler har alltså producerat något, så även om det hade funkat som din installatör säger borde du ändå haft nån produktion.

DM

• Solpaneler installerade på taket av ett hus med träfasad, under en blå himmel och grenar från ett träd överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern villa med terrass, solpaneler på taket och en grill täckt med skyddshölje.
    Skapa konto
  • Ett enfamiljshus med vit fasad och svart tak med solpaneler, öppen garageport och gräsmatta i förgrunden.
    Skapa konto
17 december är bilden tagen

Känns ju riktigt korkat att sätta de 4:a extra vid sidan av när det är en slinga. De kommer bromsa din produktion kraftigt då du inte har optimerare samt västläge.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
I alla fall när solen står lågt.

Kolla inte ordentligt

E Emanuel01 skrev:
Känns ju riktigt korkat att sätta de 4:a extra vid sidan av när det är en slinga. De kommer bromsa din produktion kraftigt då du inte har optimerare samt västläge.
nocken skuggar ju partiet längst till vänster också.

Galet montage att sätta en slinga ändå när de sitter så isär.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Känns ju som de 18 panelerna som är på garaget borde vara på en slinga och de övriga (som riskerar mest skuggning) på en annan slinga.

• Gilla
dsb och 1 till
  • Laddar…
De 18 första skulle ju vara på en egen slinga.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Med det ljuset du hade där den 17 dec, då skulle anläggningen ha producerat några kWh den dagen. Förmodligen är det någon felkoppling uppe på taket. Det kan var knepigt att hitta felet, man kan behöva lyfta på en del paneler.

Alla panelerna verkar ha ca samma taklutning och vara mot samma väderstreck. Så det verkar riktigt. Men som tidigare har sagts kan växelriktaren redan vara pajad pga överspänning. Är alla paneler seriekopplade, som det påstås, då är det nog redan adjöss med den växelriktaren.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
En enkel mätning kan ge om det är rätt kopplat. En multimeter som tål minst 1500V behövs för att mäta spänningen från panelerna mitt på dagen. Sedan är det fullständigt fel om panelerna ligger i en enda slinga, spänningen kommer till och med att överskrida solarkablarnas garanterade spänningstålighet.

Vidare finns inget lagkrav på sk brandmansbrytare men det är bra att ha.

Logad Logad skrev:
En enkel mätning kan ge om det är rätt kopplat. En multimeter som tål minst 1500V behövs för att mäta spänningen från panelerna mitt på dagen. Sedan är det fullständigt fel om panelerna ligger i en enda slinga, spänningen kommer till och med att överskrida solarkablarnas garanterade spänningstålighet.

Vidare finns inget lagkrav på sk brandmansbrytare men det är bra att ha.
Min nätägare krävde brandbrytare det hos mig.
Tänkte inte på kablarna men det har du rätt i!

• Gilla
Peterhop
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Med det ljuset du hade där den 17 dec, då skulle anläggningen ha producerat några kWh den dagen. Förmodligen är det någon felkoppling uppe på taket. Det kan var knepigt att hitta felet, man kan behöva lyfta på en del paneler.

Alla panelerna verkar ha ca samma taklutning och vara mot samma väderstreck. Så det verkar riktigt. Men som tidigare har sagts kan växelriktaren redan vara pajad pga överspänning. Är alla paneler seriekopplade, som det påstås, då är det nog redan adjöss med den växelriktaren.
Antingen är den trasig eller så är det inte kontakt någonstans.

Skicka en fråga till Fronius support om spänningen. Men det står ju på växelriktaren max 1000v. Man blir trött!!
Inte nöjd med mitt montage heller men ditt tror jag är värre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.