10 386 läst · 165 svar
10k läst
165 svar
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Håller inte med detta råd. Eller såhär: om amning är viktigt för dig eller din partner då är tidig flaskintroduktion oftast kontraproduktivt. Om det kvittar om barnet ammas eller ej (och det kan man ju bara bestämma själv!) så spelar det mindre roll att introducera flaska.J JohanLun skrev:
För mig och oss var det viktigt att få amma (trodde jag inte innan men det blev det) och den resan var inte helt lätt. Önskar innerligt att någon introducerat mig för begreppet flaskpreferens innan, då hade jag gjort annorlunda.
Amning är inte heligare än något annat men många kvinnor som fött sitt barn upplever det som oerhört viktigt (och ljuvligt!) och det är värt att försöka få till en bra start om man känner så.
(Det är också himla smidigt, mat och tröst i ett. Behöver inte värmas, inhandlas, blandas, diskas, förvaras.)
Om barnet inte får i sig vätska så blir det väldigt snart trött och orkar inte äta, en ond cirkel som gör all typ av ätning omöjlig. Vi hade detta problem och efter kanske två dagar med flaska blev barnet piggt igen om amning började funka. Så det som de sa på sjukhuset, det absolut viktigaste är att barnet får näring och vätska, inte hur. Så jag vill nog starkt hävda att om barnet inte verkar få i sig av att amma, testa med flaska också och till sådan mängd att barnet garanterat mår bra och därefter amma resten.Vrana skrev:
Med första barnet är det rätt klokt att ta en del föräldraledighet tidigt som pappa och vara själv med barnet. Du kommer få mycket större förståelse för vad det innebär och det går inte läsa sig till. Det gör att man känner sig mycket mer delaktig och inte bara som en personlig assistent till den "riktiga" föräldern. Samt förstår varför hemmet ser ut som skit trots att mamman varit hemma hela dagen. Det är något alla säger, men hur solidarisk och jämstäld man än tro är sig vara, är det först när man varit hemma länge, som man förstår helt.
Jag menar inte nån dag här och där, då man full av energi ger sig ut i parken utan att vara det till vardags. Även viktigt för partner att komma loss lite.
Köp mindre prylar än du tror. Något som ändå var värt är sele, smaknapp och babynest.
Jag menar inte nån dag här och där, då man full av energi ger sig ut i parken utan att vara det till vardags. Även viktigt för partner att komma loss lite.
Köp mindre prylar än du tror. Något som ändå var värt är sele, smaknapp och babynest.
Ett av våra barn vägrade att ta bröstet så vi har provat att både amma och inte. Det första barnet svalt i flera dagar för att vården vägrade rekommendera flaska trots att vi försökte. De skrev ut barn #1 från BB utan att det ens börjat äta. Skrämmande som förstagåmgsförälder. Till slut så började vi med flaska utan att få OK från vården. Det bästa beslutet någonsin.
Vill ni ge barnet flaska så ge barnet flaska, det viktigaste är att barn OCH föräldrar mår bra!
Vill ni ge barnet flaska så ge barnet flaska, det viktigaste är att barn OCH föräldrar mår bra!
mitt absolut viktigaste tips är att inte lyssna på alla andra tips. Ni kommer att hitta de sätt/saker som fungerar för just er och erat barn och det kommer alltid finnas människor som tycker att ni borde göra si eller så. Lite på magkänslan och njut.
Min äldsta blir fem nu och det känns som att hon kom igår, tiden går snabbt.
90% av tiden är mest huvudvärk och skit, men de resterande 10% väger upp allting haha.
Min äldsta blir fem nu och det känns som att hon kom igår, tiden går snabbt.
90% av tiden är mest huvudvärk och skit, men de resterande 10% väger upp allting haha.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 005 inlägg
Jag skulle säga, lyssna på tipset, fundera på om det passar er, och prova om ni tycker det verkar intressant 😊
Avsätt en kväll var i veckan då ni får och kan göra vad ni vill. En fantastisk ventil i vardagen, dra på bio, snickra lite, lång promenad, läsa bok, tupplur, städa där familjen inte är, spela CS (jag 🤓) eller häng med familjen, allt efter ork och lust.
Om en hel kväll känns mycket så börjar ni med en timme eller två, det är värt det!
Om en hel kväll känns mycket så börjar ni med en timme eller två, det är värt det!
Man rekommenderar koppmatning i första hand, även på neonatologen. Flaskmatning är inte en universallösning.J JohanLun skrev:Om barnet inte får i sig vätska så blir det väldigt snart trött och orkar inte äta, en ond cirkel som gör all typ av ätning omöjlig. Vi hade detta problem och efter kanske två dagar med flaska blev barnet piggt igen om amning började funka. Så det som de sa på sjukhuset, det absolut viktigaste är att barnet får näring och vätska, inte hur. Så jag vill nog starkt hävda att om barnet inte verkar få i sig av att amma, testa med flaska också och till sådan mängd att barnet garanterat mår bra och därefter amma resten.
Detta skall dock inte bli en kapning av en tråd som absolut ska få vara en glädjande och rolig tråd med mycket för TS att se fram emot så jag stannar där. Grattis igen!
Håller helt med, skit i amning om ni inte absolut själva vill det. Sen kör ni det ni själva vill med föräldraledigheten, vissa älskar att vara hemma i flera år, andra klättrar på väggarna efter några månader. Den största fördelen med att köra flaska var för oss att vi kunde dela föräldraledigheten väldigt tidigt, min fru var hemma 3 månader för att läka/återhämta sig. Därefter körde vi 50/50, 2 dgr ena veckan, 3 dgr andra.När nr 2 kom så bara fortsatte vi på det spåret.B Beretic skrev:Ett tips från en med två flaskbarn där amning inte har fungerat - BVC kommer trycka massor på amning, skit o det. Fullständigt, från första stavelsen. Den kontakten jag har med mina barn och den anknytning som de fick till mig som bebisar har jag inte sett hos pappor till barn som ammas. En underbar känsla och väldigt förenklande att kunna ta med barnen och göra som jag vill utan att vara beroende av min fru.
Lämna bort dom ibland hos vänner och släktingar så man får paus någon gång.Discoman skrev:
Hej!
Som trådstarten lyder har vi blivit med en liten bebis! För att överleva detta söker jag därför alla era bästa tips kring allt som gör livet enklare. Högt och lågt. Jag vet att det säkert finns andra forum för detta men min förhoppning är att ni tänker mer praktiskt och utanför boxen 💡
Mvh
Disco
Det där med amning..läste i en bok att ja, barnet får anti kroppar. Men i vår Västvärld spelar det ingen roll då vi har det sanitärt i övrigt.
Vårt första barn hade svårt att ammas och gick på flaska ganska snabbt. Andra barnet har enbart ammats. Fördelar och nackdelar med båda.
Exakt så var det för oss, men en klok manlig sjuksköterska på Astrid Lindgren med fullt med döskalletatueringar och typ 5 egna barn och egen erfarenhet sa till oss att skit i vad alla säger, ge vätska i flaska. De kan lära sig äta från bröstet några dagar senare när de har fått energin åter...pacman42 skrev:
Ett av våra barn vägrade att ta bröstet så vi har provat att både amma och inte. Det första barnet svalt i flera dagar för att vården vägrade rekommendera flaska trots att vi försökte. De skrev ut barn #1 från BB utan att det ens börjat äta. Skrämmande som förstagåmgsförälder. Till slut så började vi med flaska utan att få OK från vården. Det bästa beslutet någonsin.
BB gjorde samma sak, skickade hem tidigt med första barnet, de har för dåligt med plats.
Men vi hoppas TS har klarat av detta, men för andra kan det ändå vara en bra grej att veta om. Skaffa gärna mjölkersättning och flaska INNAN barnet kommer, även om du inte tänkt använda. Det kan vara stressigt att behöva handla när barnet är slött och har vätskebrist och alla bor ju inte bredvid en butik med stort sortiment och generösa öppettider...
Nej, det behöver inte vara flaska. Kopp, flaska, bröst... det viktiga är att barnet får i sig vätska. Hur är sekundärt.Vrana skrev:
Dock ett viktigt råd, eftersom det låter så lätt att säga att amning är bra, givetvis är det det men viktigare är att barnet får i sig vätska och näring.Vrana skrev:
Alla barn är olika och det viktigaste är att barnet mår bra. Allt annat är sekundärt.
Rekommenderar varmt att köpa en Babybrezza. Av oss intialt använd för mjölk efter avslutad amning och senare också till välling. Sparar mycket tid och kraft vilket man inte alltid har nattetid med småbarn hemma. Mjölken/välling kommer med ett knapptryck istället för att vatten först skall värmas, vattentemperaturen att kollas av, pulvret skall blandas ner och det skall skakas till klumpfritt.
Man har, så vitt jag vet, noterat en skillnad när det gäller andelen barn som utvecklar allergier. Bröstmjölk verkar göra att barnets immunsystem mer sällan reagerar fel (blir allergiskt).F Fideliox skrev:
Sen är ju antikroppar bra när barnet blir smittat av något virus, det har ju inte med renlighet att göra.
Se till att snabbt komma in i rutiner så barnet äter ungefär samma tid. Vår BVC gav oss det tipset tidigt. Förutsägbarheten är guld.
Låt inte barnet begränsa vad ni vill göra och uppleva. Allt går att göra ändå om än med viss anpassning.
Bli inte för fixerad vid exakta rutiner. Tex har våra barn alltid kunnat sova vart vi än är.
Ge barnet kall mat och lyxa inte till det med värma varje gång<- kan vara det bästa tipset jag fått av en kollega.
Skrikiga perioder går alltid över (tillslut)
Njut av att bara ha ett barn att sköta om.
Låt inte barnet begränsa vad ni vill göra och uppleva. Allt går att göra ändå om än med viss anpassning.
Bli inte för fixerad vid exakta rutiner. Tex har våra barn alltid kunnat sova vart vi än är.
Ge barnet kall mat och lyxa inte till det med värma varje gång<- kan vara det bästa tipset jag fått av en kollega.
Skrikiga perioder går alltid över (tillslut)
Njut av att bara ha ett barn att sköta om.