10 429 läst · 165 svar
10k läst
165 svar
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Förutsätter ju att de är pensionärer bor nära och vill göra det. Om inte så får man se till att man har råd att inte ha dom på förskolan, att vara föräldraledig är dyrt.F fusion skrev:
Våra går 15h i veckan och tycker det är jättekul. Dom pysslar, räknar, bygger med lera, cyklar,äter bra(till skillnad från hemma)osv. Oftast blir de sura för att de inte vill gå hem..
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 428 inlägg
Det känns onaturligt, men det är en väldigt tydlig skillnad i utvecklingen där de som går på förskola får en helt annan stimulans av utveckling. Lek, lärande och lära sig umgås med andra barn.Farstatjej90 skrev:
Många barn som inte går i förskola börjar halka efter i utvecklingen redan från 3 år och är sedan ofta efter i resten av livet.
Det gäller såklart inte alla, men allt för många hamnar mellan stolarna och statistiken är tydlig.
Typ som byggahus.se fast andra ämnen som triggar, Plejd vs Wiser/Shelly/etc, dubbat eller friktion, Bosch eller Makita/DeWalt/etc... 😂M MatsBengtsson89 skrev:
Största skillnaden är väll att det sannolikt är fler män på byggahus.se och fler kvinnor på familjeliv.se 😊
Men ett tips som tidigare nämnts är Ikeas tvättlappar, https://www.ikea.com/se/sv/p/krama-tvaettlapp-vit-40054538/
Köp så att du har ca 40 st och bara rotera runt på dem, spar enorma mängder hushållspapper och våtservetter. Bara att blöta med ljummet vatten och torka, skölja ur och använda igen, blir de äckliga släng dem i tvätten.
Handla kläder till barnet på sellpy.se. istället för att köpa massa nytt dyrt som barnet växer ur på 6 månader spara kosingen till de dyrare grejorna som epa, moppe, körkort, bil, lgh...Discoman skrev:
Hej!
Som trådstarten lyder har vi blivit med en liten bebis! För att överleva detta söker jag därför alla era bästa tips kring allt som gör livet enklare. Högt och lågt. Jag vet att det säkert finns andra forum för detta men min förhoppning är att ni tänker mer praktiskt och utanför boxen 💡
Mvh
Disco
När ni startar upp barnet på fritidsaktiviteter, tänk efter om familjen klarar hockey, ridning, osv i 15 år, eller om handboll/innebandy kan vara lika roligt.
Er tonåring kommer tacka er.
Renoverare
· Stockholm
· 18 720 inlägg
En babycarry som man kan lägga i vagnen. Då är det bara ta med bebis in på krogen. VI använde detta supermyclet första tiden med våra barn, speciellt den förstfödda.
Jo en vällingkokare var bland det smartaste jag upplevt som morfar.Discoman skrev:
Hej!
Som trådstarten lyder har vi blivit med en liten bebis! För att överleva detta söker jag därför alla era bästa tips kring allt som gör livet enklare. Högt och lågt. Jag vet att det säkert finns andra forum för detta men min förhoppning är att ni tänker mer praktiskt och utanför boxen 💡
Mvh
Disco
Min dotter fick tag på en begagnad, lysande uppfinning så jag enkelt kan umgås själv med mitt barnbarn och "matpaniken" sätter in.
https://www.apotekhjartat.se/produkt/baby-brezza-formula-pro-advanced/
Borde skrivit någon trigger warning på mitt inlägg om att skippa förskola. Svarar här på alla ni som blev provocerade:
Ingen vill erkänna att de skadat sitt barn (inte ens för sig själva), så har ni haft era barn på förskola är ni för partiska för att diskutera det....
Ingen vill erkänna att de skadat sitt barn (inte ens för sig själva), så har ni haft era barn på förskola är ni för partiska för att diskutera det....
Vi kan/kunde var barnvakt någon gång då och men vi har ett eget liv och sade ifrån från början att vi är inget dagis.F Fideliox skrev:Förutsätter ju att de är pensionärer bor nära och vill göra det. Om inte så får man se till att man har råd att inte ha dom på förskolan, att vara föräldraledig är dyrt.
Våra går 15h i veckan och tycker det är jättekul. Dom pysslar, räknar, bygger med lera, cyklar,äter bra(till skillnad från hemma)osv. Oftast blir de sura för att de inte vill gå hem..
Detta är världens bästa råd som väldigt många verkar missa.Jiji skrev:
Du och din partner älskar varandra (antar jag eftersom ni kom fram till att göra en kombination av era gener) så se till att att lösa den logistik och ibland utmaning som krävs för att att ni ska få tid att påminna varandra om det.
Gå på bio, middag på restaurang, en hotellövernattning eller vad som helst som ni tyckte var kul när ni var bara två.
Glada föräldrar = Lyckliga barn
Bode ju vara samma åt andra hållet, bäst åsikt har väl de som haft tvillingar där den ena vart hemma och andra gått på förskola... Eller iallafall två syskon där den ena vart på förskola och den andra inte. Sen är det ju skillnad om man är första, mellan eller sist ut / sladdis. Givetvis går det att hitta andra sätt än förskola för att barnen ska få stimulans och träffa andra barn.Farstatjej90 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 720 inlägg
Det gäller väl åt andra hållet också. Jag tror det är bra för ungasrnas utvecklign med ett social kontext. Våra kids var 1.5 år när de gick till dagis. Lagom tycker viFarstatjej90 skrev: