10 386 läst · 165 svar
10k läst
165 svar
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Man har lämpligen en termos med lagom varmt vatten och uppmätt pulver vid sängen för att snabbt kunna göra välling på natten. Om man nu inte ammar nattetid tills barnet inte behöver äta nattetid.R Röksvamp skrev:
Jag minns inte så noga, var denna jag läste. https://www.adlibris.com/se/bok/pra...rnkunskap-pa-vetenskaplig-grund-9789146231073BirgitS skrev:
Inget vi oroar oss för. Blev omöjligt att amma när sambon drog på sig en diskförskjutning i ryggen.
De där fina kläderna som man får i present och tänker dom ska jag spara tills vi ska iväg på kalas och ha som finkläder.
ANVÄND DOM!!! Om 2-3 veckor är de försmå och förblir oanvända.
Lär barnet somna själv, va nära, håll "fast" sprattlande armar och ben men när de slappnar av och börja glida in i sömn världen "släpp taget" och låt de små somna själva. Blir lättare för dom att somna om själva ifall de vaknar till lite grann.
(Men bli heller inte överraskad om du får stå och småhoppa i sängen för att hen ska somna)
Try and error.
Funkar det så är det rätt.
Alla andra har inte rätt lösning för dig och ditt barn.
ANVÄND DOM!!! Om 2-3 veckor är de försmå och förblir oanvända.
Lär barnet somna själv, va nära, håll "fast" sprattlande armar och ben men när de slappnar av och börja glida in i sömn världen "släpp taget" och låt de små somna själva. Blir lättare för dom att somna om själva ifall de vaknar till lite grann.
(Men bli heller inte överraskad om du får stå och småhoppa i sängen för att hen ska somna)
Try and error.
Funkar det så är det rätt.
Alla andra har inte rätt lösning för dig och ditt barn.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 422 inlägg
Den största delen av alla prylar är onödigt tjafs som man inte behöver.
Go to listan:
Wrap around body för de små
Lager på blöjor/tygblöja
Ett gäng mjuka handdukar, funkar som filt, stänkskydd och avtorkning
Nappflaska, kopp och mjölkersättning som backup
Bärsjal
Babyskydd för bilen som klickar i barnvagnen (Britax är bra och smidiga)
Något prassligt att pilla på
Nässug
Sov i separata rum, en ska alltid vara utvilad så gott det går
I början är det massa kräk, ha alltid en liten handduk redo, vanlig badrumshandduk gillar jag för det är universellt.
Skötbord, användes första veckorna och sen aldrig mer. Handduk på soffan, golvet etc. blev resultatet
Napp, Barn behöver ingen napp! Dom skapar en nappvana och en del lär sig inte prata ordentligt för den är borta. Lyssna istället på barnet vad som är fel. Det är oftast: Hungrig/Trött/Obekväm eller avsaknad av närhet.
Sovtider: Alla går i sömncykler under dagen, går det inte att sova vänta 20min och försök igen. Notera gärna pigg/trött cykler så är det lättare när man ser ett konsekvent mönster under dagen.
Go to listan:
Wrap around body för de små
Lager på blöjor/tygblöja
Ett gäng mjuka handdukar, funkar som filt, stänkskydd och avtorkning
Nappflaska, kopp och mjölkersättning som backup
Bärsjal
Babyskydd för bilen som klickar i barnvagnen (Britax är bra och smidiga)
Något prassligt att pilla på
Nässug
Sov i separata rum, en ska alltid vara utvilad så gott det går
I början är det massa kräk, ha alltid en liten handduk redo, vanlig badrumshandduk gillar jag för det är universellt.
Skötbord, användes första veckorna och sen aldrig mer. Handduk på soffan, golvet etc. blev resultatet
Napp, Barn behöver ingen napp! Dom skapar en nappvana och en del lär sig inte prata ordentligt för den är borta. Lyssna istället på barnet vad som är fel. Det är oftast: Hungrig/Trött/Obekväm eller avsaknad av närhet.
Sovtider: Alla går i sömncykler under dagen, går det inte att sova vänta 20min och försök igen. Notera gärna pigg/trött cykler så är det lättare när man ser ett konsekvent mönster under dagen.
Inte läst alla tips men ett som kanske inte kommit upp. Skaffa en jogging/cykelvagn så kan du jogga med barnet även tidigt om du skaffar babyinsats. Win-win-win. barnet får sova, ena föräldern (pappan i vårt fall) får träna och mamman får egentid. jag har använt våran från 3 månader, han sover mycket bra när man joggar, gäller kanske iten alla barn men tror de flesta sover bra i en rullande vagn.
Grattis !
Låt aldrig surfplattan, dator , mobil bli er "barnvakt" !! Var på en hälsocentral för ett par veckor sedan, en kvinna med 2 barn i väntrummet, bägge med fullt fokus på sina mobiler 🤔
Min fru gav alltid våra 3 pojkar lätt massage på kvällarna och de sov alltid så gott. Kan uppskatta antalet nätter vi vaknat till skrikande barn till mindre än 10 nätter per barn efter första spädbarns tiden förstås.
Hon lät även barnen amma tills de började putta bort brösten mellan 1-2 års ålder.
Inget av barnen använde tutte, vet inte varför, de spottade bara ut den !
Lycka till !
Låt aldrig surfplattan, dator , mobil bli er "barnvakt" !! Var på en hälsocentral för ett par veckor sedan, en kvinna med 2 barn i väntrummet, bägge med fullt fokus på sina mobiler 🤔
Min fru gav alltid våra 3 pojkar lätt massage på kvällarna och de sov alltid så gott. Kan uppskatta antalet nätter vi vaknat till skrikande barn till mindre än 10 nätter per barn efter första spädbarns tiden förstås.
Hon lät även barnen amma tills de började putta bort brösten mellan 1-2 års ålder.
Inget av barnen använde tutte, vet inte varför, de spottade bara ut den !
Lycka till !
Tat som det kommer och läs inget om barn på nätet så fixar det sig. Det har ju gjort det ett tag nuDiscoman skrev:
Hej!
Som trådstarten lyder har vi blivit med en liten bebis! För att överleva detta söker jag därför alla era bästa tips kring allt som gör livet enklare. Högt och lågt. Jag vet att det säkert finns andra forum för detta men min förhoppning är att ni tänker mer praktiskt och utanför boxen 💡
Mvh
Disco
Medlem
· Blekinge
· 10 866 inlägg
Och barnen har många att leka med och lär sig mycket hemma hos hemmafru som beroende av en försörjare vilket nog är det mest skrämmande.Farstatjej90 skrev:
Jag behöver pengar till mat. Kan jag få köpa en klänning som ett eko från femtiotalet.
Min morsa sa att hon hatade att BE om pengar fasan hade ju iaf en piga hemma om än obetald
När barnen är riktigt små ja, när de blir större tror jag det är bra med social interaktion. Så nånstans vid 3-4 år tycker jag alla bör vara på förskola. Speciellt viktigt för de som inte har svenska som språk hemma, för att de ska lära sig svenska bra. Men även annat lär de sig. Förhoppningsvis lär förskolan ut bra saker, både språk, empati och socialt.Farstatjej90 skrev: