10 386 läst · 165 svar
10k läst
165 svar
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Jag körde med två täta och en liten sladdis, fyra år efter de andra. De första är typ USA och Canada. Nära varandra, kommer överens för det mesta. Men blir såklart heltokigt ibland.O [old rusty] skrev:
Får se vad yngsta blir. Bara fem månader. Idag är hon jämförelsevis Danmark. Men rätt vad det är sitter man där med Nordkorea utan att veta vad man gjort för fel.
😂😂Ja, barn är olika! 2 söner som för det mesta kivades när de var små, sen kom dottern och hon blev deras guldklimp som de månade om och gör så än idag.M MatsBengtsson89 skrev:Jag körde med två täta och en liten sladdis, fyra år efter de andra. De första är typ USA och Canada. Nära varandra, kommer överens för det mesta. Men blir såklart heltokigt ibland.
Får se vad yngsta blir. Bara fem månader. Idag är hon jämförelsevis Danmark. Men rätt vad det är sitter man där med Nordkorea utan att veta vad man gjort för fel.
Grattis!
Många bra tips ovan (inkl att inget behöver passa er)
Jag hade mycket nytta av en pilatesboll.
Perfekt för att söva och sonen var nöjd att sitta i bärsele/sjal medans man åt och gungade lätt.
Babynest tex Najell är väldigt smidigt för att enkelt flytta barnet mellan vagn/säng/ runt i bostaden.
Många bra tips ovan (inkl att inget behöver passa er)
Jag hade mycket nytta av en pilatesboll.
Perfekt för att söva och sonen var nöjd att sitta i bärsele/sjal medans man åt och gungade lätt.
Babynest tex Najell är väldigt smidigt för att enkelt flytta barnet mellan vagn/säng/ runt i bostaden.
Kom på några bra grejer:
Anta inte att minsta lilla symptom är något som betyder att barnet är allvarligt sjukt. Dvs, googla inte för mycket om du är en orolig förälder.
Vänd dig ABSOLUT INTE till familjeliv. Säga vad man vill om byggahus.se men de där är helt jävla galna. T.ex. frågor om amningens vara eller icke vara. Det kan starta diskussioner som hör hemma i helvetet.
Skall ni ge mjölkersättning eller välling så är en Babybrezza guld värd. Nu råkar jag ha en bättre begagnad till salu, skicka PM om behov uppstår.
Köp begagnat. Ditt barn tackar inte dig för att du var tvungen att köpa en ny bugaboo barnvagn för 16.000. Det finns mängder med bra grejer på blocket mm.
Sov när barnet sover.
Var närvarande.
Uppskatta en bajsblöja, det är en fin stund man får med barnet. Är inte ironisk nu.
Åk till badhuset ofta när den är lite äldre, 6 månader typ. Vattenvana tidigt lär kunna rädda liv i ett Sverige med så många sjöar och mycket kust.
Anta inte att minsta lilla symptom är något som betyder att barnet är allvarligt sjukt. Dvs, googla inte för mycket om du är en orolig förälder.
Vänd dig ABSOLUT INTE till familjeliv. Säga vad man vill om byggahus.se men de där är helt jävla galna. T.ex. frågor om amningens vara eller icke vara. Det kan starta diskussioner som hör hemma i helvetet.
Skall ni ge mjölkersättning eller välling så är en Babybrezza guld värd. Nu råkar jag ha en bättre begagnad till salu, skicka PM om behov uppstår.
Köp begagnat. Ditt barn tackar inte dig för att du var tvungen att köpa en ny bugaboo barnvagn för 16.000. Det finns mängder med bra grejer på blocket mm.
Sov när barnet sover.
Var närvarande.
Uppskatta en bajsblöja, det är en fin stund man får med barnet. Är inte ironisk nu.
Åk till badhuset ofta när den är lite äldre, 6 månader typ. Vattenvana tidigt lär kunna rädda liv i ett Sverige med så många sjöar och mycket kust.
Laga storkök att ha i kylen så du också snabbt kan fylla på energi.
2. Bestäm på förhand vem som sak ta hand om barnet under kommande natt.på så vis kan den andra slappna av bättre och sova bättre.
3. Även små utflykter uppskattas mycket av barn så pusha inte dig själv För mycket genom att försöka orka med stora utflykter på flera timmar.
2. Bestäm på förhand vem som sak ta hand om barnet under kommande natt.på så vis kan den andra slappna av bättre och sova bättre.
3. Även små utflykter uppskattas mycket av barn så pusha inte dig själv För mycket genom att försöka orka med stora utflykter på flera timmar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 005 inlägg
Beror väl helt och hållet på hur man vill göra och vad man har för barn.Larsa skrev:
En grej jag kom att tänka på som vi gjorde. När barnet skall sova (när det blivit lite äldre) så lägger man det och har godnattstund. Sen går man därifrån. Sen får man upprepa tills dom somnat om dom gråter, men gå inte dit direkt (gör lite ont i hjärtat). Men efter ett tag lär dom sig att somna, och att sitta ”natta” flera timmar tycker iaf inte jag är bra för varken föräldrar eller barn….
Vi undvek denna metod, barnen gråter för att de behöver din närhet och metoden är omtvistad.
Vi nattar våra barn (4 resp 7år gamla) genom att läsa bok och sedan sjunga, sedan ligger vi kvar med dem tills de somnat.
Men visst, vi märker ju på dem ifall de inte rört på sig tillräckligt under dagen, då har de mycket svårare att komma till ro.
Nattningarna tar väl ca 45-60min per barn, vi tar vars ett och nattar dem samtidigt, merparten av tiden är bokläsningen och vi ser det snarare som att vi hinner spendera tid med dem och mysa lite.
Grattis!
Som någon annan skrev, köp så lite kläder som möjligt i början. Har man föräldrar, svärföräldrar, vänner etc så kommer ni ha så mycket babykläder att vissa kommer vara oanvända när bebisen har vuxit ur dem.
Köp en bärstol när barnet blivit lite äldre. Sjukt smidigt om man är ute på stan, man slipper allt meck med barnvagn och barnet når inte lika långt med sina armar som du själv så du kan slappna av och gå runt och shoppa i din takt.
Spara några pappadagar tills barnet är cirka fem år. Planera och hitta på äventyr med femåringen. Tillräckligt gammal för att diskutera med(nåja 😀) och tillräckligt ung för att inte ha skolplikt.
Som någon annan skrev, köp så lite kläder som möjligt i början. Har man föräldrar, svärföräldrar, vänner etc så kommer ni ha så mycket babykläder att vissa kommer vara oanvända när bebisen har vuxit ur dem.
Köp en bärstol när barnet blivit lite äldre. Sjukt smidigt om man är ute på stan, man slipper allt meck med barnvagn och barnet når inte lika långt med sina armar som du själv så du kan slappna av och gå runt och shoppa i din takt.
Spara några pappadagar tills barnet är cirka fem år. Planera och hitta på äventyr med femåringen. Tillräckligt gammal för att diskutera med(nåja 😀) och tillräckligt ung för att inte ha skolplikt.
Ett tips från en med två flaskbarn där amning inte har fungerat - BVC kommer trycka massor på amning, skit o det. Fullständigt, från första stavelsen. Den kontakten jag har med mina barn och den anknytning som de fick till mig som bebisar har jag inte sett hos pappor till barn som ammas. En underbar känsla och väldigt förenklande att kunna ta med barnen och göra som jag vill utan att vara beroende av min fru.
Begagnat är också en vinstlott, barnen bryr sig inte och pengarna kan man ha roligare för😉
Begagnat är också en vinstlott, barnen bryr sig inte och pengarna kan man ha roligare för😉
Medlem
· Blekinge
· 10 866 inlägg
Ungen ville inte sova med alla kända tricks förutom att köra med bil runt kvarteret. Det som hjälpte var att starta dammsugaren. Han somnade ganska omgående.
Husahållsapparathandlaren där jag skulle köpa ersättaren till den brända dammsugarn ringde till sin fru hemma med deras bebis direkt när jag berättade.
Husahållsapparathandlaren där jag skulle köpa ersättaren till den brända dammsugarn ringde till sin fru hemma med deras bebis direkt när jag berättade.
köp strumpor i samma modell. Det är så mkt smidigare att sortera tvätten när alla strumpor matchar från start.
Krama bebisen, och varandra massor.
Barnsäker hemmet i god tid. På ett ögonblick har den lilla bebisen blivit en 1 åring som helt utan konsekvenstänk klättrar på allt.
Krama bebisen, och varandra massor.
Barnsäker hemmet i god tid. På ett ögonblick har den lilla bebisen blivit en 1 åring som helt utan konsekvenstänk klättrar på allt.
Men WOW, tack för alla svar! Riktigt många kloka och smarta tips som jag kommer ta med mig in detta. Det värmer mig lite att så många pratar om hur fint det är att ha en nära relation med sitt barn: det ska jag också sikta mot! 
Det är det allra viktigaste. Har man det är resten inte det minsta svårt. Man bygger för framtiden. Sin egen och barnets. Hela framtiden till sin egen död.Discoman skrev:
Och som sagt små barn sover mest hela tiden och man har jättemycket ledig tid då. Det går att få mycket gjort. Renovera hus eller jobba i hemmakontor funkar oftast väldigt bra.
Och ... ta det lungt. Man är alltid världens bästa förälder till sina barn. Även till det första barnet. Utan någon speciell utbildning annat än några 100000års Darwinism. "Survival of the fittest". Tacka tidigare generationer som fixat detta DNA.
Om bäbisen inte blir mätt av amningen (det kommer för lite eller inte funkar), kör på flaska. Det viktigaste är att hen får så mycket mat (och vätska) som hen behöver! Det kommer lösa sig med tiden, men en trött bäbis orkar inte amma och det kan bli riktigt jobbigt.SågspånPappspikEternit skrev:
Acceptera att det blir ett lägre tempo och att man inte får instagramhemmet på många år, om man inte är en duracellkanin eller har väldigt tjock plånbok.SågspånPappspikEternit skrev:
Riv max ett ställe i taget, ja ibland måste man riva mer pga tex dra om ledningar men då ska man verkligen planerat och tagit höjd för det, ekonomiskt och tidsmässigt.SågspånPappspikEternit skrev:
De allra flesta barn lär sig gå, bajsa, prata osv. Om inte BVC är oroliga, var inte det själva för att kompisens barn kan nåt ditt inte kan vid samma ålder. När vissa lär sig gå tidigt, lär sig andra prata tidigt. Och vissa är tidiga (eller sena) på allt.O Ossian K Olsson skrev:Sen en annan sak jag brukar råda om och det är att inte jämföra ert barn med andra. ”Min unge gick när han var xx månader” bla bla! Det ger bara en onödig stress. Vissa barn gör vissa saker ”tidigt” och vissa saker ”sent”. Det är inget fel på ett barn bara för att den inte kan gå exakt samtidigt som kompisens barn. Känns som att de som skryter mest utåt har mest problem hemma..
Bil. Välj små bilbarnstolar så funkar det även utan största bilarna, det finns test som pekar på vilka stolar som är minst. Har för mig de hette britax hiway på min tid, men det har säkert ändrats vilka modeller som gäller nu.
Barnvagn. Man behöver inte fem olika modeller. Man behöver oftast inte heller alltid ta med barnvagnen i bilen - det brukar oftast gå att bära in barnet och låta det sova i babyskyddet eller en mjuk "korg". Ganska snart kommer man att kunna använda en lite enklare "paraplyvagn". Vi körde en lite dyrare paraplyvagn som hette McLaren (inte sportbilen dock) och inte de för 300 spänn. Den funkade för det mesta utom skogspromenader. Och efter ytterligare en ganska kort tid så kan barnet använda något som kallas ben, så har man köpt en bil avpassat efter nånslags monsterbarnvagn så är den efter nåt år ganska onödig när bara en paraplyvagn duger.
Kläder; Ha alltid med (minst) en uppsättning kläder till barnet och gärna nåt till er som vuxna också, det är inte alltför ovanligt med små olyckor vid blöjbyten och kring maten.
Ja, man måste ju lära sig själv som förälder. Men det går ganska automatiskt. Speciellt när man ser att det fungerar. Även far och morföräldrar och andra i barnets umgänge snappar upp det om det behövs.Fairlane skrev:
Det är fascinerande att se när ett barn som tecknat till 3-årsåldern börjar tala. När det passiva ordförrådet plötsligt kommer ut i tal alla ord på en gång.
Det är oxo ganska coolt att kunna kommunicera genom stängda fönster eller på långt avstånd när man kommer på att det är användbart att kunna teckna. Även vuxna emellan.